Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

11.6 C
Athens
Πέμπτη, 25 Δεκεμβρίου, 2025

ΑΡΜΟΝΙΕΣ: Η Δώριος Αρμονία – του Γ. Χατζή

ΑΡΜΟΝΙΕΣ:
Η Δώριος Αρμονία

Του μουσικού Γιάννη Χατζή

Αρμονία: από το ρ. αρμόζω αττ. αραμότω

        = συνδέω: αρμόζω με σύμμετρη διάταξη, επίσης άρθρωση, αρμός,
σημείο σύνδεσης. 

Στην μουσική εκτός από το “ταίριασμα” λέγεται “συμφωνία των
ήχων”, “οι παμπαλαιοτάτοι”, επτά 
οκτάχορδα που ονόμαζαν αρμονίες.

Συγγραφείς του 5ου αι. π.Χ. όπως Πλάτων, Αριστοτέλης
χρησιμοποιούσαν τον όρο αρμονία με την ίδια σημασία (Πλάτων, Πολ. Ι617Β) «Εκ
πασών οκτώ ούσων φωνών»
.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΚΟΣΜΟ του 8, ΕΔΩ.

(Αριστοτέλης Πολ. Δ. 31990Α) μας λέει: “Είναι το ίδιο επίσης στην
περίπτωση των αρμονιών καθώς λένε μερικοί και υπάρχουν δύο είδη, η Δωρική και η
Φρυγική, όλα τα άλλα συστήματα εντάσσονται στον Δωρικό ή στον Φρυγικό τύπο.

Αθήν. ΙΔ, 624C περί μουσικής μιλάει για τρεις ελληνικές αρμονίες:

        – Δωρική, Αιολική
και Ιωνική,

απορρίπτοντας την Φρυγική και Λυδική ως ξένες[*].

Σύμφωνα με τις τρεις πανάρχαιες ελληνικές φυλές:

        – Δωρική (Δωριείς), Αιολική (Αιολείς) και Ιωνική (Ίωνες).

Αρμονία και Αρμονίες

Ότι η αρμονία είναι πράγμα θεϊκό, σεβαστό και σπουδαίο το
επιβεβαιώνει ο θείος Αριστοτέλης από τα Στάγειρα της Χαλκιδικής Μακεδονίας. Λέει τα εξής ο
θείος Αριστοτέλης:

«Η αρμονία είναι ουράνια και η φύση της θεϊκή ανώτερη και
δαιμόνια. Εφ’ όσον ως προς την λειτουργία της είναι από την φύση της τετραμερής,
διαθέτει δύο μεσότητες, την αριθμητική και την αρμονική. Και τα μέρη, τα μεγέθη
και οι υπεροχές της φαίνονται να συμφωνούν με τον αριθμό και το ίσο μέτρο,
εφ’ όσον οι μελωδίες σχηματίζονται μέσα σε δύο τετράχορδα».

Αυτά είναι κατά λέξη τα λόγια του. Έλεγε επίσης ότι το σώμα της
μουσικής συνίσταται από μέρη ανόμοια που ωστόσο συμφωνούν μεταξύ τους. Και ότι
οι μεσότητες είναι σύμφωνες με τον αριθμητικό λόγο. Πράγματι, ο υψηλότερος
φθόγγος που εναρμονίζεται με τον χαμηλότερο σύμφωνα με τον διπλάσιο λόγο,
αποτελεί την συμφωνία διά πασών (οκτάδα / οκτάβα) διότι έχει όπως αναφέραμε τον υψηλότερο
φθόγγο να αποτελείται από δώδεκα μονάδες, τον χαμηλότερο από έξι, την παράμεση
που συμφωνεί με την ύπατη κατά τον λόγο ένα προς ένα και 1/2 και
αποτελείται από εννέα μονάδες, ενώ είπαμε ότι η μέση έχει οκτώ μονάδες.

 

Το ήθος των αρμονιών

Κάθε αρμονία εκφράζει ξεχωριστό ήθος.

Το ήθος της Δωρικής, ή Δωριστί περιγράφεται ως ανδροπρεπές,
ανδρώδες, Ηρακλ. Ποντικός Αθήναιος ΙΔ. 624D19, επίσης ορμητικό
και σκοτεινό.

“Σκυθρωπόν και σφοδρόν διακεκριμένον και αξιοπρεπές αξιωματικόν
σεμνόν” Πλούταρχος Περί Μουσικής 1136
D και F, 16 17

Επίσης Αριστοτέλης Πολιτικά Η-7-10: “Περί δέ της δωριστί πάντες
ομολογούσιν ως στασιμοτάτης ούσης και μάλιστ’ ήθος εχούσης ανδρείον”.


ΔΩΡΙΟΣ ΑΡΜΟΝΙΑ ή ΔΩΡΙΣΤΙ

Κατά γενική παραδοχή το οχτάχορδο “EDCBAGFE” διατονικό γένος από το οξύ προς
βαρύ.

Ο Κλεονίδης (Ε, 9) γράφει σχετικά: «Τέταρτον, είδος, του διαπασών
εστί. Από υπάτης μέσων επί νητην διεζευγμένων εκαλείτο Δώριον» – 
Τέταρτο είδος του διαπασών της αρμονίας είναι από την ύπατη μέσων (το
κάτω μι) ως τη νητη διεζευγμένων (το επάνω μι) και ονομαζόταν Δώριον (Δωρικό).

Ακριβώς η ίδια διατύπωση και στον Βάκχειο (Εισαγ. 779 309): «Η
Δωρική αρμονία είναι η κατ’ εξοχήν ελληνική αρμονία μαζί με τις άλλες δύο, Ιωνική
ή Ιάστιος αρμονία και Αιολική, Λοκρική ή Υποδώριος».

Για την Δώριο αρμονία λέει ο Πλάτων (Λάχης XIV, 1880) ότι
αληθινός μουσικός είναι εκείνος που έχει ρυθμίσει την ζωή του με την Δωρική αρμονία
που είναι ελληνικότατη.

Ο Ηρακλειδής ο Ποντικός στο Περί Μουσικής λέει πως η Δώριος
αρμονία εκφράζει το ανδρώδες, το μεγαλοπρεπές. Αθήν. ΙΔ. 624D19.

Δώριος τόνος ο 8ος στην σειρά των 13 τόνων του
Αριστοξένειου συστήματος και 1ος στην σειρά των 15 τόνων του Νέο-αριστοξένειου
συστήματος.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.10.2024.

[*] ξένος (-η, -ο) στα ελληνικά σημαίνει Έλλην / Ελληνίδα (ελληνικό) από άλλο τόπο. Αυτό που σήμερα λέμε ξένος, στα αρχαία ελληνικά ελέγετο αλλοδαπός.

θεος Απολλων 7χροδη κιθαρα λατινικα cetra αττικός αμφορεας μαυρη μορφη ζωγραφος Δικαιος, 6ος αιωνας πχ 500 – 520 αρχαιολογικο Μουσειο γκριφο Griffo, Ακραγαντας Σικελιας σικελια Μεγαλη Ελλαδα Κατω Ιταλιας ιταλια Αρμονια αρμοζω αττικα αττικη αραμοτω συνδεω αρμοζω συμμετρη διαταξη, αρθρωση, αρμος, σημειο συνδεσης συνδεση συμμετρια αρχαια ελληνικη μουσικη ταιριασμα συμφωνια των ηχων παμπαλαιοτατοι επτα οκταχορδο αρχαιοι ελληνες συγγραφεις 5ος αιωνας πχ Πλατων, Αριστοτελης ορος Πλατωνας, Πλατωνα Πολιτεια πασων οκτω φωνες φωνη δυο 2 ειδος Δωρικη Φρυγικη συστηματα Δωρικος Φρυγικος τυπος τροπος Αθηναιος περι μουσικης τρεις 3 ελληνικες αιολικη Ιωνικη φρυγικη Λυδικη ξενη παναρχαιες φυλη Δωριεις, Αιολια Αιολεις Ιωνια ιωνες θεικο, σεβαστο σπουδαιο Σταγειρα Χαλκιδικης Μακεδονιας ουρανια φυση θεικη ανωτερη δαιμονια λειτουργια τετραμερης, 4μερης τεσσερα 4 μεσοτητα, αριθμητικη αρμονικη μερος μεγεθος υπεροχη συμφωνια αριθμος ισο μετρο, μελωδια τετραχορδο σωμα μουσικης μερη ανομοιο μεσοτητες συμφωνες αριθμητικος λογος υψηλοτερος φθογγος νοτα εναρμονιση χαμηλοτερος διπλασιος δια πασων οκταδα οκταβα ψηλοτερος δωδεκα 12 μοναδες, εξι, 6 παραμεση υπατη ενα προς δευτερο 1/2 εννεα 9 μοναδα μεση οκτω 8 ηθος αρμονιων εκφραση ξεχωριστο Δωριστι ανδροπρεπες, ανδρωδες, Ποντικος ορμητικο σκοτεινο σκυθρωπο σφοδρο διακεκριμενο αξιοπρεπες αξιωματικο σεμνο Πλουταρχος Πολιτικα στασιμοτατη ανδρειο οχταχορδο E D C B A G F E διατονικο γενος οξυ βαρυ Κλεονιδης Τεταρτο ειδη διαπασων νητη διεζευγμενο δωριον κατω μι επανω Δωρικο Βακχειος ελληνικη Ιαστιος λοκρικη Υποδωριος Λαχης αληθινος μουσικος ρυθμιση ζωη ελληνικοτατη Ηρακλειδης Ποντος μεγαλοπρεπες τονος 8ος σειρα 13 τονοι Αριστοξενειο συστημα 1ος 15 Νεοαριστοξενειο συστημα ξενη, ξενο ελληνικα ελλην / Ελληνιδα ελληνικο αλλοδαπος αλλοδαπο αλλοδαπη Αριστοξενος
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα