Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

7.7 C
Athens
Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου, 2025

Τελευταίo βίντεο

 

Social Media - Αρχείον Πολιτισμού

46,800ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,136ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
67ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
478ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
23,800ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Social Media - Γιώργος Λεκάκης

Για το γνωστό αρχαίο ψηφιδωτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου χρησιμοποιήθηκαν 2.000.000 ψηφίδες από Ελλάδα, Ιταλία, Ιβηρική και Τυνησία! – του Γ. Λεκάκη

Για το γνωστό αρχαίο ψηφιδωτό
του Μεγάλου Αλεξάνδρου
χρησιμοποιήθηκαν
2.000.000 ψηφίδες
από λατομεία της Ελλάδος,
της Ιταλίας, της Ιβηρικής
και της Τυνησίας!

Του Γιώργου Λεκάκη

Είναι η πιο εμβληματική
αναπαράσταση του προσώπου του Παμμεγίστου των Ελλήνων, Μακεδόνα βασιλιά,
Μεγάλου Αλεξάνδρου. Και το ψηφιδωτό έργο απεικονίζει την Μάχη της Ισσού (323 π.Χ.), στην Κιλικία, όπου κατατρόπωσε τους Πέρσες του Δαρείου Γ’. Στον πίνακα υπάρχει μια
καλλιτεχνική λεπτομέρεια: Ένα σκούρο δένδρο με τα γυμνά κλαδιά, στο επεισόδιο μάχης. Αραβικά και δυτικά μεσαιωνικά κείμενα (μεταξύ αυτών και το βιβλίο του Marco Polo «Il Milione»), θυμίζουν την Μάχη της Ισσού ως «Μάχη του Ξερού Δένδρου» ή «Μάχη του Μοναχικού Δένδρου»! Είναι μια ακριβής αναφορά στο μοναδικό στοιχείο φύσης του τοπίου που υπάρχει σε αυτόν τον πίνακα…

Ανακαλύφθηκε το 1831 στο πολυτελές Σπίτι του Πανός στην Πομπηία Καμπανίας Ιταλίας. Ήταν στην εξέδρα, που έβλεπε στο κεντρικό περιστύλιο. Έργο τέχνης (διαστάσεων 5,83 x 3,25 μ.) του τέλους του 2ου ή των αρχών του 1ου αιώνα π.Χ., αντίγραφο ενός διάσημου ελληνικού πίνακα (του 315 π.Χ.) που πιθανότατα αποδίδεται στον Φιλόξενο της Ερέτριας Ευβοίας. Τώρα στεγάζεται στο
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νεάπολης (
MANN). Είναι ένας ακόμη λόγος κάθε Έλλην να επισκεφθεί στην αρχαία ελληνική πόλη Νεάπολη

Το 1843 – 22 χρόνια μετά από την ανακάλυψή του – οι Βουρβόνοι αποφάσισαν να αφαιρέσουν το μωσαϊκό (μαζί με ένα μέρος του δαπέδου), και να το μεταφέρουν στο πρώην Βασιλικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι (νυν MANN). για να διατηρήσουν αυτό το εξαιρετικό έργο τέχνης (βλ. Melillo, 2013). Το ψηφιδωτό εγκαταστάθηκε αρχικώς οριζόντια, στο ισόγειο του Μουσείου. Στην συνέχεια μεταφέρθηκε ξανά στην σημερινή διάταξη στον τοίχο στο Μουσείο στο «Τμήμα Ψηφιδωτών», μεταξύ 1916 – 1917. Αλλά η κατάσταση διατήρησής του επηρεάστηκε πολύ από αυτές τις αλλαγές, με σημαντικά φαινόμενα φθοράς και αστάθειας…

Και έτσι, το έργο αποκατάστασής του
ξεκίνησε το 2020…

Οι ψηφίδες διατάσσονται σύμφωνα με την εξαιρετικά εκλεπτυσμένη τεχνική Opus vermiculatumΜια νέα μελέτη για αυτό το μωσαϊκό
υποδηλώνει ότι περισσότερες από 2.000.000
μικροσκοπικές ψηφίδες (λίγων χιλιοστών) του έργου, προέρχονται από λατομεία
στην Ιταλία, την Ιβηρική Χερσόνησο, την Ελλάδα και την Τυνησία. Έτσι το μοναδικό αυτό έργο, 
επιτυγχάνει αποτελέσματα που μοιάζει να είναι πολύ κοντά σε αυτά της ζωγραφικής τέχνης! Θεωρείται παγκόσμιο unicum!

Μελετήθηκαν με in situ
μικροσκοπία, υπέρυθρη θερμογραφία (IRT), πολυφασματική απεικόνιση, φορητό
φθορισμό ακτίνων Χ (pXRF), υπέρυθρο μετασχηματισμό Fourier (FTIR) και
φασματοσκοπία Raman.

Οι ερευνητές του μουσείου
χρησιμοποίησαν φορητό φθορισμό ακτίνων Χ για να αναγνωρίσουν χημικά στοιχεία
στις πέτρες και να καταγράψουν τα χρώματά τους, τα οποία είναι 10: Αποχρώσεις λευκού,
καφέ, κόκκινου, κίτρινου, ροζ, πράσινου, γκρι, μπλε, μαύρου και υαλώδους.

Για παράδειγμα, η απεικόνιση
του προσώπου του Αλεξάνδρου βρέθηκε να συντίθεται με διαφορετικά επίπεδα φωτός
και αρκετές αποχρώσεις ροζ ψηφίδες, που πιστεύεται ότι είχαν εισαχθεί από την νυν
έκταση της Πορτογαλίας.

Ίχνη κεριού και γύψου στο
μωσαϊκό πιστεύεται ότι εφαρμόσθηκαν ως προστατευτικό στρώμα κατά την διάρκεια
έργων αποκατάστασης, ή ίσως ως στήριγμα, όταν το μωσαϊκό μεταφέρθηκε από την
Πομπηία στο μουσείο.

Οι συντηρητές διεξήγαγαν
επίσης μια ενδοσκοπική έρευνα στο πίσω μέρος του μωσαϊκού, αποκαλύπτοντας
«πολλά άδεια τμήματα» όπου δεν είχε εφαρμοστεί γύψος.  «Αυτές οι πιθανές περιοχές αδυναμίας θα πρέπει
να ληφθούν δεόντως υπ’ όψιν κατά την αποκατάσταση», εδήλωσαν τα μέλη της
ομάδας.

ΠΗΓΗ: G. Balassone, κ.ά. «From tiny to
immense: Geological spotlight on the Alexander Mosaic (National Archaeological
Museum of Naples, Italy) using non-invasive in situ analyses», https://doi.org/10.1371/journal.pone.0315188,
PLOS ONE, 15.1.2025.
Live Science.
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 16.1.2025.

αρχαιο ψηφιδωτο Μεγας Αλεξανδρος ψηφιδες Ελλαδα, Ιταλια, Ιβηρια Τυνησια Λεκακης αρχαια ψηφιδωτα Μεγαλου Αλεξανδρου ψηφιδα λατομειο Ιβηρικη εμβληματικη αναπαρασταση προσωπο Παμμεγιστος των Ελληνων, Μακεδονας Μακεδονια βασιλιας, Μαχη της Ισσου 19ος αιωνας μχ 1831 Σπιτι του πανος πανα θεος παν Faun / Φαουν φαυνος Πομπηια Καμπανια Ιταλιας Εθνικο Αρχαιολογικο Μουσειο Νεαπολης Νεαπολις εργο τεχνης αποκατασταση 2020 μωσαικο Χερσονησος, μικροσκοπια, υπερυθρη θερμογραφια IRT, πολυφασματικη απεικονιση, φορητος φθορισμος ακτινων Χ pXRF , υπερυθρος μετασχηματισμος Fourier FTIR φασματοσκοπια Raman χημικα στοιχεια πετρα χρωμα δεκαχρωμο δεκαχρωμια αποχρωση λευκο, καφε, κοκκινο, κιτρινο, ροζ, πρασινο, γκριζο, μπλε, μαυρο υαλωδες επιπεδο φωτος φως αποχρωσεις εισαγωγη Πορτογαλια κερι γυψος προστασια στρωμα συντηρηση διαταξη εξαιρετικα εκλεπτυσμενη τεχνικη οπους Opus vermiculatum χιλιοστο μοναδικο ζωγραφικη τεχνη παγκοσμιο unicum πολυτελες πολυτελεια Καμπανιας εξεδρα, περιστυλιο 2ος 1ος πΧ αντιγραφο διασημος ελληνικος πινακας 4ος 315 ζωγραφος Φιλοξενος Ερετρια Ευβοιας Ναπολι αρχαια ελληνικη πολη 1843 Βουρβονοι αφαιρεση δαπεδο Βασιλικο Αρχαιολογια εξαιρετικο 1916 1917 φθορα 323 Κιλικια, αρχαιοι Περσες Δαρειος Γ καλλιτεχνικη λεπτομερεια σκουρο δενδρο γυμνα κλαδια επεισοδιο αραβικο μεσαιωνικο κειμενο βιβλιο πολο Polo Il Milione Ισσος Ξερου ξηρου Δενδρου Μοναχικου Μοναχικο Δεντρου Ξερο ξηρο Δεντρο στοιχειο φυσης φυση τοπιο
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Related

Τα 16 παιδιά του Οδυσσέα, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές – του Δ. Συμεωνίδη

Του Δημήτρη Συμεωνίδη JP, δημοσιογράφου-ανταποκριτού Ε.Σ.Ε.Μ.Ε. (Ένωση Συντακτών Ευρωπαϊκών...