Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Επτά οι κύκλοι του ανθρώπου – του Γ. Λεκάκη

Του συγγραφέως Γιώργου Λεκάκη  

Κόσμος σημαίνει κόσμημα. Και με την λέξη αυτή ο κοσμογόνος Έλλην ονοματίζει ό,τι ωραίο, εύμορφο, άξιο να στολίσει, να κοσμήσει… Η κοσμία διαγωγή ενός μαθητού, στολίζει ένα σχολείο… Η κοσμία διαγωγή ενός πολίτη, στολίζει μια πόλη… Η κοσμία διαγωγή ενός πολιτικού, στολίζει ένα κράτος…

Όταν ο κόσμος βρωμίζεται, λερώνεται, βαρύνεται, πώς μπορεί να είναι κόσμος-κόσμημα; Γίνεται άκοσμος, ακόσμημα…

Και πώς μπορούμε να μετατρέψουμε το άκοσμο σε κόσμο, κόσμιο, κόσμημα;

Πριν έρθει κοσμοχαλασιά… από παιδείας άρξασθαι…

Πάμε, λοιπόν, στους 7 κύκλους του ανθρώπου:

  • Ο 1ος κύκλος του ανθρώπου, είναι ο μητρικός: Η έγκυος κοσμική γυναίκα ήταν σεβαστό πρόσωπο, η Μεγάλη Μητέρα Θεά Μα. Ήξερε πότε θα συλλάβει. Όλοι φρόντιζαν να είναι ήρεμη. Να διατρέφεται καλά και σωστά. Και να γεννά στην ώρα της, φυσικά, φυσιολογικά. Και στον οίκο της. Σε οικείο περιβάλλον. Που δεν δημιουργεί, ίσως μια απέχθεια, νευρικότητα, άρνηση, που θα μεταφερθούν στο παιδί, το οποίο θα βγει σε λίγο στο φως… Μητρόθεν η ευρυθμία. Επιστρατευόταν η γιαγιά-μαία-βάβω[1] γι’ αυτό. Και οι άλλες γυναίκες του χωριού, τραγουδούσαν για την καλογέννα της…
  • Ο 2ος κύκλος του ανθρώπου, είναι ο ακουστικός: Πρέπει να δούμε τι γλώσσα μίλαγαν αυτοί που έφτιαξαν έναν κόσμο-κόσμημα. Αλήθεια, ποιος θυμάται τα «κοσμητικά επίθετα»… Τι τραγουδούσαν. Τι μουσική άκουγαν κι έπαιζαν. Όλα αυτά ήταν προσλαμβάνουσες πληροφορίες από το παιδί, πριν ακόμη αυτό αρθρώσει την πρώτη του λέξη… Μάθαιναν να ακούν. Όχι να υπακούν. Άκουγαν τα σημάδια, δηλ. την ιερά σημαδοφωνία…
  • Μετά πάμε στον 3ο κύκλο του ανθρώπου, τον οικογενειακό: Τι οικογενειακό περιβάλλον είχαν. Με τι παραμύθια και νανουρίσματα κοιμήθηκαν στην αγκαλιά μιας όμοσμης μάνας ή γιαγιάς… Παιδιά ακόμη, λικνιζόμενα ρυθμικά σε μια σαρμανίτσα, άκουγαν για τα κατορθώματα του Οδυσσέα, του Αχιλλέα, του Θεμιστοκλή, του Διγενή, του Παλαιολόγου, του Ανδρούτσου, του Καραϊσκάκη, του Παπαφλέσσα, του Δαβάκη, του Γρίβα… Τι ενεδύετο; Από τι υλικά ήταν τα ενδύματα και τα εσώρουχά του. Και κυρίως, τα περίαπτά του; Με τι τα έπλεναν και τα καθάριζαν; Με τι λούζονταν; Τι ρυθμούς είχε αυτό το οικογενειακό περιβάλλον; Κάθε πότε συναθροιζόταν, γύρω από τι και τι συζητούσαν. Πώς το οικογενειακό τραπέζι γινόταν η τράπεζα της κοσμογονίας τους, στην οποία κατέθετε η οικογένεια τον βασικότερο πλούτο της: Την παράδοση, την συνέχεια και την συνοχή. Τον ρόλο της αυλής.[2] Πώς οριζόταν, χωρίς να ορίζεται, ο σεβαστός κοσμήτωρ αρχηγός της οικογενείας, και τα λόγια του ήταν εντολή; Τα δε κειμήλια που άφηνε η οικογένεια, ήταν ιερά, και όχι παλιά έπιπλα για «πέταμα»…
  • Μετά πάμε στον 4ο κύκλο του ανθρώπου, τον εσωτερικό: Τι φύτευαν, τι έσπερναν και τι εγκόσμιο (και όχι εξώκοσμο) έτρωγαν. Τι ρυθμό είχε η διατροφή τους; Δηλαδή, κάθε πότε έτρωγαν τι. Και επίσης, με τι νερό πότιζαν. Τι νερό και τι λάδι έπιναν…

Και τον εσωεσώτερο: Τι θεό πίστευαν; Έσκυβαν; Γονάτιζαν; Προσκυνούσαν; Σταυροκοπιόντουσαν και μοιρολατρούσαν; Σε καταγώγια και σκοτεινά κτίσματα; Ή λάτρευαν, τιμούσαν, έκριναν σε κορυφές βουνών, στην φύση, στον αγέρα; Πίστευαν σε έναν θεό που αυτο-αποκλήθηκε θεός, που τους ξενο-επιβλήθηκε ή έναν θεό που αυτοί έφτιαξαν με μέτρο τον αεικίνητο νουν τους;

  • Μετά πάμε στον 5ο κύκλο του ανθρώπου, τον εξωτερικό: Σε τι χώρους ζούσαν. Με τι υλικά ήταν κατασκευασμένοι οι χώροι (οίκοι) αυτοί. Τι ρυθμό, δηλ. διαρρύθμιση είχαν. Τι προσανατολισμό και πού ήταν κτισμένα; Τι ρόλο έπαιζε η γειτονιά, που ήταν ο πρώτος κόσμος τους;
  • Μετά πάμε στον 6ο κύκλο του ανθρώπου, τον παιδευτικό: Παιδεία, όχι εκπαίδευση. (Τα ζώα εκπαιδεύονται). Σε τι σχολεία πήγαιναν. Με τι υλικά και πού ήταν κατασκευασμένα τα σχολεία αυτά. Σχολεία, σαν σχόλη. Όχι σαν αγγαρεία. Τι βιβλία είχαν. Τι καθηγητές είχαν. Σε τι χωριά-κοινότητες ζούσαν. Πόσοι ζούσαν σε αυτά τα χωριά-κοινότητες. Στην κοινότητα η ίδια η ελληνίδα γλώσσα τους μάθαινε πως έχουν κάτι κοινό με τον συγχωριανό διπλανό τους. Κι έπειτα, τι ώρες δούλευαν: «Απ’ ήλιο σ’ ήλιο». Σε ποιους εργασιακούς χώρους: Στην φύση…
  • Και κλείνουμε με τον 7ο κύκλο, τον πολιτικό: Συνάθροιση σε πλατείες, καφενεία, αγορές. Τις αγορεύειν βούλεται και άλλως έχειν… Ο κοσμογυρισμένος να μιλήσει πρώτος. Να μας πει. «Πολλά ανθρώπων είδε άστεα και νόων έγνω». Άλλωστε όποιος δεν έφτασε στα τέσσερα πέρατα του κόσμου, δεν είναι τετραπέρατος, άρα είναι περατός, άρα περιττός άρα βλαξ. Ποιος μπορούσε να λέγεται πολίτης και να ασκήσει πολιτική; Βασική προϋπόθεση να έχει χρηματίσει οπλίτης. Να έχει ίδια περιουσία. Να μην κερδίσει τίποτε περισσότερο από την ενασχόλησή του αυτή. Να ξέρει ότι κληρώνεται, ότι είναι κληρωτός (< κλήρος[3]), άρα να είναι σε εγρήγορση κάθε στιγμή, και άρα να είναι ενημερωμένος για ό,τι συμβαίνει στην πατρίδα του και μάλιστα καλά, διότι ίσως κληθεί να το αντιμετωπίσει και να το λύσει. Άρα απαγορευόταν η ιδιώτευση, η οποία κάνει τον άνθρωπο από υπεύθυνο πολίτη, ιδιώτη, δηλ. idiot… Και στο τέλος, να λογοδοτήσει για την πολιτική θητεία του. Δεν θα φύγει άκριτος, από κληρωμένους άγνωστούς του δικαστές. Η θητεία του αυτή θα ήταν μόνον για ένα έτος. Όσο στον κόσμο διαρκεί μια πλήρης κίνηση της γης γύρω από τον Ήλιο, που μαρτυρά η ετυμολογία της ηλικίας και την γνώση του ηλιοκεντρικού συστήματος, από τον Όμηρο ακόμη… Όσο κι αν απόκοσμες δυνάμεις προσπάθησαν να αποκρύψουν… «Με πλένεις, με χτενίζεις, μα ξέρω ποια είναι η μάνα μου», λέει ο σοφός κοσμοπολίτης λαός μας… Και ποτέ ξανά ο ίδιος πολίτης-πολιτικός στην πολιτική. Ήξευρε, δηλαδή, πώς στο τέλος θα κάμει ταμείο, θέλει-δεν θέλει… Με ποινή την δήμευση της περιουσίας του, και την εξορία από τον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε, που είδε τον κόσμο…

Επτά κύκλοι, επτά βασικές ρυθμίσεις στις ζωές, που απορρυθμίστηκαν πλήρως, κι ο άνθρωπος έγινε μηχανικό ζώο ή μηχανή… Ο άνθρωπος έγινε άρρυθμος αριθμός. Και εν τέλει, ο άνθρωπος έγινε κάτωπος

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.10.2020.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Βλ. Γ. Λεκάκης «Η Βαύβω των Ελευσινίων Μυστηρίων “εκθέτει το αιδοίον της”! Η λατρεία της εξακολουθεί έως σήμερα με τις “άσεμνες χειρονομίες” των Ελλήνων…», στο ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

[2] ΔΕΙΤΕ σχετικά την ομιλία του Γ. Λεκάκη «Αυλή η δελφύς του Ελληνικού πολιτισμού», που δόθηκε στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), στις 4.9.2014, ΕΔΩ.

[3] Με την λέξη κλήρος εννοούμε σήμερα το σύνολο των ιερέων. Διότι αυτοί κάποτε, ελλείψει ικανού αριθμού, ορίζονταν με κλήρο. Σήμερα δεν ισχύει αυτό. Είναι και υπεράριθμοι και υπάρχει και πλεονάζον ανθρώπινο υλικό. Αλλά οι ιερείς σήμερα δεν είναι… κλήρος.

εφτα επτα 7 κυκλοι του ανθρωπου Λεκακης Κοσμος κοσμημα λεξη κοσμογονος ελλην ονομα ωραιο, ευμορφο, αξιο στολιδι κοσμια διαγωγη μαθητης σχολειο πολιτης, πολη πολιτικος κρατος βρωμα λερωμα ακοσμος, ακοσμημα μετατροπη κοσμιος, κοσμοχαλασια παιδεια αρξασθαι κυκλος ανθρωπος μητρικος εγκυος κοσμικη γυναικα σεβαστο προσωπο, Μεγαλη Μητερα Θεα Μα συλληψη ηρεμη μητρα διατροφη γεννα ωρα φυσιολογικη οικος οικειο περιβαλλον δημιουργια απεχθεια, νευρικοτητα, αρνηση, μεταφορα παιδι φως μητροθεν ευρυθμια επιστρατευση γιαγια μαια βαβω βαυω μπαμπω γυναικες χωριο τραγουδι καλογεννα ακουστικος ακουστικη γλωσσα κοσμητικο επιθετο μουσικη παιγνιδι προσλαμβανουσες πληροφορια πρωτη λεξις ακοη υπακοη σημαδι ιερα ιερη σημαδοφωνια οικογενειακος οικογενειακο περιβαλλον παραμυθι νανουρισμα αγκαλια ομοσμη μανα παιδια λικνο ρυθμος σαρμανιτσα, κατορθωμα Οδυσσεας, Αχιλλεας, Θεμιστοκλης Διγενης Παλαιολογος Ανδρουτσος Καραισκακης, Παπαφλεσσας, Δαβακης, Γριβας ενδυση υλικο ενδυμα εσωρουχο περιαπτο πλυσιμο καθαρισμα λουσιμο οικογενεια συναθροιση συζητηση οικογενειακο τραπεζι τραπεζα κοσμογονια πλουτος παραδοση, συνοχη αυλη σεβαστος κοσμητωρ αρχηγος λογια εντολη κειμηλια ιερα επιπλο εσωτερικος φυο εγκοσμιο εξωκοσμο τροφη διατροφη νερο ποτισμα λαδι ελαιολαδο εσωεσωτερο θεος πιστη Γονατισμα προσκυνημα σταυρος μοιρολατρια καταγωγι σκοτεινο κτισμα λατρεια τιμη κριση κορυφη βουνο φυση, αγερας επιβολη μετρο αεικινητος νους εξωτερικος χωρος υλικο κατασκευη οικοι διαρρυθμιση προσανατολισμος γειτονια πρωτος παιδευτικος παιδεια, εκπαιδευση ζωα εκπαιδευση σχολειο υλικα σχολεια σχολη αγγαρεια βιβλιο καθηγητης κοινοτητες χωρια κοινοτητα ελληνιδα γλωσσα κοινο ηλιος εργασιακος εργασια πολιτικος πλατεια καφενειο αγορα αγορευειν βουλεται και αλλως εχειν αγορευση κοσμογυρισμενος αστεα και νοωνεγνω 4 τεσσερα περατα του κοσμου, τετραπερατος, περατος, περιττος βλαξ βλακας πολιτης ασκηση πολιτικη οπλιτης περιουσια κερδος ενασχοληση κληρωτος κληρος εγρηγορση πατριδα απαγορευση ιδιωτευση, υπευθυνος ιδιωτης, idiot ηλιθιος θητεια ακριτος, κληρωμενος αγνωστος δικαστης ετος κινηση γης ηλιος, ετυμολογια ηλικια γνωση ηλιοκεντρικο συστημα ομηρος αποκοσμες δυναμεις αποκρυψη χτενισμα μαννα σοφος κοσμοπολιτης λαος πολιτικος ποινη δημευση περιουσιας εξορια βασικες ρυθμισεις ζωες, απορρυθμιση μηχανικο ζωο μηχανη αρρυθμος αριθμος κατωπος Ελευσινια Μυστηρια αιδοιον αιδοιο ασεμνη χειρονομια αυλη δελφυς ελληνικος πολιτισμος ιερεας ιερευς

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Από την αρχαία ελληνική μακαρία, το μελομακάρονο – τι συμβολίζει

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου – διατροφολόγου Το μελομακάρονο αποτελεί...

Ξαρχάκος: Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό, χωρίς την άδεια του γιου του Μ. Χατζιδάκι

Δήλωση Σταύρου Ξαρχάκου (Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό χωρίς...