Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Το να είσαι μοντέλο για έναν πίνακα, δεν είναι όσο απλό φαίνεται…

Ένας διάσημος αλλά από χρόνια ανενεργός ζωγράφος, ο Ed. Frenhofer, ζει απομονωμένος με την σύζυγό του, Liz, σε ένα παλιό αρχοντικό στη Νότια Γαλλία. Όταν ένας νεαρός καλλιτέχνης επισκέπτεται το σπίτι μαζί με τη σύντροφό του, Marianne, ο Frenhofer εμπνέεται να ξαναπιάσει το πινέλο και να ολοκληρώσει έναν παλιό, ανολοκλήρωτο πίνακα, την «Ωραία Καβγατζού». Η Marianne γίνεται το νέο μοντέλο του, οδηγώντας σε μια εξαντλητική και επίπονη καλλιτεχνική διαδικασία, όπου το σώμα και η ψυχή της δοκιμάζονται. Καθώς η σχέση ανάμεσα σε ζωγράφο, μοντέλο και σύζυγο περιπλέκεται, η δημιουργία μετατρέπεται σε δράμα πάθους, εξουσίας και αποκάλυψης. Η ταινία του Ζ. Ριβέτ είναι μια υπνωτική εξερεύνηση της δημιουργικής πράξης, όπου η τέχνη και η ζωή συγχωνεύονται σε μια αργή, αισθησιακή και εσωτερική αφήγηση.

Το σενάριο είναι βασισμένο στο έργο του H. de Balzac, “The Unknown Masterpiece”. Σε ένα χωριό της γαλλικής υπαίθρου ο Frenhofer, ένας πρώην ζωγράφος απολαμβάνει την γαλήνη της συνταξιοδότησής του μαζί με την γυναίκα του Liz. Την ηρεμία τους έρχεται να “ταράξει” o Nicolas μαζί με την φίλη του Marianne. Ο Nicolas, θαυμαστής του Frenhofer θα φέρει ξανά στην επιφάνεια το ξεχασμένο και παρατημένο έργο “La Belle Noiseuse”, προτείνοντας μάλιστα την Marianne ως μοντέλο. Η τελευταία, αν και αντίθετη με την απόφαση των δύο ανδρών, αποφασίζει να το κάνει. Στην πορεία, ξεπερνώντας την αρχική ακαμψία, θα καταλάβει πως το να είναι μοντέλο για έναν πίνακα δεν είναι όσο απλό φαίνεται. Μέσα από τριβές, διαφωνίες, βλέμματα και ατελείωτες ώρες απομόνωσης στο στούντιο, μοντέλο και καλλιτέχνης δεν θα είναι πια οι ίδιοι.

Εμπνευσμένη από το Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ και το Όταν Εμείς οι Νεκροί Ξυπνήσουμε του Ίψεν, η Ωραία Καβγατζού είναι μια υπνωτική εξερεύνηση της τέχνης και της ζωής. Η Ωραία Καβγατζού του Ριβέτ, αν και βασίζεται ελεύθερα στο» Άγνωστο Αριστούργημα» του Μπαλζάκ (1831), συνομιλεί εξ ίσου με το τελευταίο έργο του Ίψεν, «Όταν Εμείς οι Νεκροί Ξυπνήσουμε» (1899). Από τον Μπαλζάκ αντλεί τον μύθο του ζωγράφου που αγωνίζεται να ολοκληρώσει το απόλυτο έργο του, ενώ από τον Ίψεν εισάγει την δραματική διάσταση της αυτοκαταστροφής και της ύστερης συνειδητοποίησης του τι θυσιάζεται στο όνομα της τέχνης.

ΚΡΙΤΙΚΗ

  • Piccoli – Birkin – Béart: ένα τρίγωνο επιθυμίας και εξουσίας, εκεί όπου η πινελιά γίνεται μάχη.
  •  «Μια από τις πιο ερωτικές ταινίες του σύγχρονου κινηματογράφου.» – Cahiers du Cinéma
  • «Υπνωστικά πανέμορφο» – The New York Times
  •  «Η καλύτερη ταινία που έχετε δει για την φυσική δημιουργία της Τέχνης» – R. Ebert
  •  «Αν για ένα σπουδαίο έργο πρέπει να ματώσεις, ο Rivette το έκανε» – The Washington Post
  •  «Από τις σπάνιες ταινίες που μετατρέπουν την ίδια την πράξη της δημιουργίας σε ένα επικό θέαμα.» -J. Rosenbaum
  • Περιλαμβάνεται στην λίστα με τις 100 αγαπημένες ταινίες του Ak. Kurosawa

ΒΡΑΒΕΙΑ

  • Φεστιβάλ Καννών 1991
  • Μέγα Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής (Grand Prix)
  • Ειδική μνεία από την Οικουμενική Επιτροπή
  • Υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα
  • 5 υποψηφιότητες στα βραβεία César: Καλύτερη Ταινία/ Καλύτερος Σκηνοθέτης (J. Rivette) / Καλύτερος Ηθοποιός (M. Piccoli) / Καλύτερη Ηθοποιός (Em. Béart) / Καλύτερη Β’ Γυναικεία Ερμηνεία (J. Birkin).

H ΩΡΑΙΑ ΚΑΒΓΑΤΖΟΥ – La Belle Noiseuse – 1991

  • Σκηνοθεσία: J. Rivette
  • Σενάριο: J. Rivette, P. Bonitzer, Chr. Laurent
  • Διεύθυνση Φωτογραφίας: W. Lubtchansky
  • Με τους: M. Piccoli, J. Birkin, Em. Béart, D. Bursztein, G. Arbona, M. Denicourt
  • Διάρκεια: 238′
  • Γαλλία-Ελβετία

IMDB

TRAILER

«Η ΩΡΑΙΑ ΚΑΒΓΑΤΖΟΥ», από τον μεγάλο εξερευνητή της Nouvelle Vague, J. Rivette, για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πλήρης κινηματογραφική έκδοση Uncut Restoration 4K, από τις 18 Σεπτεμβρίου στους κινηματογράφους από την New Star.

ΠΗΓΗ: New Star, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 8.9.2025.

μοντελο πινακας διασημος ανενεργος ζωγραφος, απομονωση παλιο αρχοντικο σπιτι Νοτια Γαλλια νεαρος καλλιτεχνης εμπνευση πινελο ολοκληρωση παλιος ανολοκληρωτος ωραια καβγατζου καυγατζου καυγας εξαντληση επιπονη καλλιτεχνικη διαδικασια, σωμα ψυχη δοκιμασια ερωτικη σχεση συζυγος δημιουργια μετατροπη δραμα παθος, εξουσια αποκαλυψη κινηματογραφικη ταινια Ριβετ υπνωτικη εξερευνηση δημιουργικη πραξη τεχνη ζωη συγχωνευση αργη αισθησιακη εσωτερικη αφηγηση σεναριο εργο μπαλζακ de Balzac The Unknown Masterpiece χωριο γαλλικη υπαιθρος γαληνη συνταξιοδοτηση γυναικα ηρεμια θαυμαστης La Belle Noiseuse ανδρας ακαμψια, τριβη διαφωνια βλεμμα στουντιο, αγνωστο Αριστουργημα Νεκρος ιψεν, καβγας 19ος 1831 τελευταιο εργα οταν Εμεις οι Νεκροι Ξυπνησουμε 1899 μυθος απολυτο δραμα δραματικη διασταση αυτοκαταστροφη υστερη συνειδητοποιηση θυσια ερωτικο τριγωνο επιθυμια πινελια μαχη ερωτικη ταινια ερως ερωτας συγχρονος κινηματογραφος καλυτερη ταινια φυσικη σπουδαιο σπανια επικο θεαμα αγαπημενη κουροσαβα Kurosawa Βραβειο νουβελ βαγκ Nouvelle Vague

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Την εποχή του Ηρακλή βγήκε η φράση «μην πατάς τον όρκο σου»! – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Ο Φιλοκτήτης ήταν υιος του βοσκού Ποίαντα...

Η AI ζητάει συγγνώμη: Ελληνικές οι λέξεις άνθος, λουλούδι και flower…

Της συγγραφέως Θεοφανώς Πολυμέρη Δὲν πιστεύω νὰ εἶστε τίποτα ἀγράμματοι...