Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

13.4 C
Athens
Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου, 2025

Ηλιοτρόπιο, σύμβολο συνέπειας και αδιάλειπτης αφοσίωσης

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου, διατροφολόγου

Η κοσμογονία του Ησίοδου, αποτέλεσε πάντα μία ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, για μπορέσει ο άνθρωπος να εξηγήσει τα μυστήρια που τον περιέβαλαν.

Οι δύο Τιτάνες, Υπερίων και Θεία παντρεύονται και γεννούν τις τρεις υπερφυσικές μορφές, την Σελήνη, την Αυγή, και τον Ήλιο.

Η εντυπωσιακή παρουσία του Ήλιου και η σπουδαία του επίδραση στον πλανήτη μας, είναι κρυμμένη μέσα στην προέλευση της ίδια της λέξης ζωή που προέρχεται από την ζέση του ήλιου.

Αυτή η καρμική συμπαντική σχέση του ήλιου και των ανθρώπων πυροδότησε ευφάνταστες μυθοπλασίες προκειμένου να διεισδύσουν μεγάλα νοήματα αρχετυπικά στα κύτταρα των ανθρώπων που θέλουν να εξηγήσουν τα μυστήρια γύρω τους.

Ο επιβλητικός και αειφεγγής αρματηλάτης του ουρανού με τα φτερωτά άλογα, πρωταγωνιστεί σε μία θεία ερωτική ιστορία που κατέληξε σε διπλή ερωτική τραγωδία.

Η ιστορία της Ωκεανίδας Κλυτίας είναι μια ιστορία έρωτα, στην οποία ενεπλάκησαν η ίδια και η αντίζηλός της Λευκοθόη, χωρίς να ευθύνονται. Ερωτευμένη με τον Ήλιο η Κλυτία κι εκείνος μαζί της, κάποια στιγμή την άφησε για τον έρωτα της Λευκοθόης. Για την προδοσία της Κλυτίας, δεν ευθυνόταν ο Ήλιος. Τη φλόγα του πόθου του την ενέβαλε η Αφροδίτη, για να τον εκδικηθεί που φανέρωσε στον σύζυγό της Ήφαιστο και τους άλλους Ολύμπιους την κρυφή εξωσυζυγική της σχέση με τον Άρη. Η Κλυτία, από ζήλεια, φανέρωσε την ιστορία στον πατέρα της Λευκοθόης, που τη φυλάκισε σε μια βαθειά και σκοτεινή τάφρο, για να μην βλέπει καθόλου το φως του αγαπημένου της Ήλιου, μέχρι που πέθανε.

Όταν ο Ήλιος αντιλήφθηκε τι είχε συμβεί ήταν ήδη αργά για την Λευκοθόη. Έτσι, αφού δεν κατάφερε να την επαναφέρει στη ζωή, ράντισε το σώμα της με νέκταρ κι εκείνο έβγαλε ρίζες βαθιά μέσα στη γη, για να αναδυθεί αργότερα στην επιφάνεια του εδάφους ως ο ευωδιαστός αειθαλής θάμνος που καλλιεργούμε μέχρι σήμερα: το δενδρολίβανο. Λέγεται μάλιστα ότι τα αποξηραμένα μικρά γραμμοειδή φύλλα του χρησίμευαν στην αρχαιότητα ως λιβάνι στις θρησκευτικές τελετές που ήταν αφιερωμένες στον ζωοδότη Ήλιο.

Η Κλυτία στεκόταν για πολλά μερόνυχτα όρθια, νηστική και ατημέλητη, με το βλέμμα της προσηλωμένο στην ουράνια διαδρομή του φωτοβόλου εραστή της, προσμένοντας να επανασυνδεθεί μαζί του. Εκείνος όμως δεν την ξαναντάμωσε ποτέ, καθώς δε μπορούσε να συγχωρήσει την εμπλοκή της πρώην αγαπημένης του στην τραγική κατάληξη της Λευκοθέης. Στο τέλος, από τον καημό της, η πληγωμένη νύμφη ρίζωσε στο έδαφος. Στα χέρια της φύτρωσαν φύλλα και στο πρόσωπό της ανθοπέταλα και μεταμορφώθηκε σταδιακά στο γνωστό μας ηλιοτρόπιο, που στρέφει τα λουλούδια του διαρκώς προς την κατεύθυνση του ήλιου, μαρτυρώντας την μοιραία απόληξη ενός φλογερού έρωτα.

“Ηλιοτρόπια” (F.459) του Ολλανδού ζωγράφου Β. βαν Γκογκ (1853 – 1890) – β΄ εκδοχή, λάδι σε καμβά (98 × 69 εκατ.). Πριν σε ιδιωτική συλλογή, στην Ιαπωνία. Το έργο κατεστράφη από φωτιά στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, στις 6 Αυγούστου 1945.

Πάντως, και οι δυο κοπέλες παρέμεναν ριζωμένες στη γη, χωρίς καμμιά δυνατότητα ανύψωσης προς τον αγαπημένο Ήλιο.

Για να μη μακρηγορούμε, βλέπουμε ότι η όποια “αγκύλωση” στην σκέψη, φέρνει αγκύλωση και στο σώμα. Μία ιδέα φωλιάζει μέσα μας και δεν εξελίσσεται. Δεν αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας για να την εξελίξουμε ή για να την απορρίψουμε.

Ο Μπα. Ταίηλορ στο έργου του “Ναπολέων στο Γκόρθα” λέγει σε μια στιγμή: “Οι ανθρώπινοι βίοι είναι μια αλυσίδα τυχαίων γεγονότων. Γεγονότων άλλων που πολλά είναι απόρροια αναπόφευκτη των συνθηκών κάτω από τις οποίες ζούμε και άλλων που ο έλεγχος τους εξαρτάται από μας τους ίδιους, από την φωτισμένη και δραστήρια στάση που τις αντιμετωπίζουμε.”

Δεδομένου δε ότι η πορεία της ζωής μας εξαρτάται από το συνδυασμό των γεγονότων, τόσο των τυχαίων όσο και εκείνων που βασίζονται στη θέληση μας, εκείνο που αξίζει να σημειωθεί είναι ένα: ότι ο έλεγχος είναι ό,τι βαραίνει πάνω στην ζωή μας, στον εαυτό μας και στις τύχες μας, και ότι, όσο έλεγχος αυτός θα είναι πλήρης τόσο πιο χαρούμενος ευτυχερέστερος, υγιέστερος χρησιμότερος θα διαγράφεται ο βίος μας.

Αυτό το ΕΥ που θέλουμε τελικά να κατακτήσουμε, ας σκεφτούμε ότι είναι το σημείο που το εσωτερικό μας εκκρεμείς που ταλαντώνεται ανάμεσα στο Ε της έλλειψης και το Υ της υπερβολής, θα βρει την ισορροπία.

Υπάρχει, ειδοποιός διαφορά, μεταξύ του τραγικού ήρωα και του τραγικού ανθρώπου: Ο τραγικός ήρωας αυτοσυντρίβεται για ανώτερα ιδανικά, ο τραγικός άνθρωπος αυτοσυντρίβεται γιατί είναι αυτοκαταστροφικός, αδύναμος να βγει απο την δίνη που τον κάνει να τρεχει μεν, αλλα στατικά.

Φαίνεται ότι γεννιόμαστε με την «αναπηρία» να μην γνωρίζουμε να κρατάμε ζωντανό αυτό μου μας αρέσει με συνέπεια να το καταδικάζουμε σε θάνατο.

Θα πρέπει να συγκροτούμαστε και να αποφεύγουμε την κεντρομόλο δύναμη της κινούμενης άμμου των παθών και να αντιληφτούμε ότι αν δεν επέμβουμε έγκαιρα, η ζωή με φοβερή σκηνοθεσία, θα μας το πάρει από μπροστά μας για να μπορέσει να το σώσει, επαναφέροντας το, το δυνατό πιο κοντά στον αρχικό του προορισμό.

Το ηλιοτρόπιο είναι ο συμβολισμός της συνέπειας και της αδιάλειπτης αφοσίωσης. Ωστόσο πιο είναι το επιμύθιο της ιστορίας.

  • Ο Ηράκλειτος μας παρακινεί «τα πάντα ρει». Αυτό σημαίνει ότι, τα στάσιμα απομακρύνονται από την εντροπία που είναι ο νόμος της ζωής και εκφυλίζονται. Ότι υποβάλλεται σε αλλαγή και προσαρμοστικότητα μπορεί να προεκταθεί και να παραμείνει ζωντανό, διαφορετικά εκφυλλίζεται
  • Να έχουμε καλή πρόθεση και να επιτρέπουμε την ροή των συναισθημάτων μέσα μας. Ο άνθρωπος κατ’ αντιστοιχία του εμφράγματος σε σωματικό επίπεδο, υποφέρει και από ενεργειακό έμφραγμα. Γνωρίζουμε ότι είμαστε εκτεθειμένοι στην ροή συμπαντικών ενεργειών και γινόμαστε αγωγοί συναισθημάτων. Όταν αφήνουμε να εισέρχονται μέσα μας αρνητικά συναισθήματα ένας δηλητηριασμένος καταρράκτης αποδεκατίζει τις εφεδρείες μας. Στον αντίποδα, είναι θέμα ενσυνείδητης επιλογής να γίνουμε μαγνήτες αρμονίας, και αυτή η ενεργειακή ροή θα εξασφαλίσει το να μεταμορφωθούμε σε κανάλι ροής και ψυχοτρόφου αύρας.
  • Στη ζωή μας όλα είναι σε ροή και τίποτα δεν πεθαίνει αλλά αλλάζει μορφή. Μοιάζει λοιπόν η εμπειρία του να ζεις με μαιανδρική πορεία και όχι γραμμική αναπαράσταση. Το ενθαρρυντικό είναι ότι τα άψυχα μπορουν να δημιουργηθουν εκ νέου εφόσον η ύλη τραυματιστεί για κάποιο λόγο. Τα έμψυχα όταν θελήσουν να φύγουν, θα φύγουν. Αυτό δεν εξαρτάται από εμας, εκτός αν με τον τρόπο μας τα απομακρύνουμε. Αυτό αποτελεί και για τις δύο πλευρές μία μαθητεία για εξέλιξη. Η «μαιανδρική» ή «χειρώνειος» λαβή έχει νόημα όταν συγκρατούμε ενσυνείδητα τον σύντροφο μας, μέσα από τα αλλεπάλληλα πυρά που δέχεται ή την μεταστοιχείωση στην οποία υποβάλλεται για να μην χαθεί. Αλλιώς μιλαμε για τις παθολογικές κατάστασεις προσκόλλησης σε άτομο έπειτα από την αποχώρηση λόγω θανάτου ή λόγω προσωπικών μας συμπλεγμάτων.
  • Ο άνθρωπος έχει «capax infinity» και είναι ικανός για τα πάντα. Η αγγλική λέξη addiction που σημαίνει εθισμός προέρχεται από την λατινική λέξη addictus που ήταν ειδική κατηγορία σκλαβων αλυσοδεμένων. Συνεπώς θα πρέπει να αποταυτιστουμε από τα πάθη μας και τις εμμονές μας, διότι όταν ένας άνθρωπος είναι έκδοτος στα πάθη αποθηριουται.
  • Αυτό που έχεις την δύναμη να το αποχωριστείς, ποτέ δε θα το χάσεις. Όταν επιτρέψουμε στις ενέργειες να κυκλοφορήσουν ελεύθερες τότε δεν θα επιχειρήσουν ποτέ να δραπετεύσουν, για ένα μυστήριο λόγο θα στροβιλίζονται συνεχώς γύρω μας, όπως τα έντομα έλκονται από το φως και θα μας επιτρέπουν να τις απολαμβάνουμε, σταλιά-σταλιά. Αυτό που θα τις κρατά δεμένες πάνω μας όπως έναν χαρταετό, είναι η εσωτερική μας γαλήνη κι ο αρμονικός συντονισμός μ’ αυτές.

Ο ηλίανθος, το ηλιοτρόπιο, ακολουθεί την πορεία του ήλιου.

Αν το δουμε, κοντά στο βασικό μου επάγγελμα, την διατροφή, θα συμφωνήσουμε ότι οι τροφές που αφήνονται να ωριμάσουν φυσικά στον ήλιο, έχουν πάντα πιο ιδιαίτερη γεύση.

Ομοιως και οι άνθρωποι, μπορουν να επιλέξουν κατ’ αντιστοιχία των σπορων του ηλίανθου, έτσι κ με τους σπόρους του πνεύματος τους να παραχωρήσουν στον εαυτό τους την θρεπτηρα δρόγη που θα αποτελέσει ίαμα εξυγίανσης με την επίδραση της ζέσης του ακτινοβόλου ήλιου.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.8.2025.

ηλιοτροπιο, συμβολο συνεπειας αδιαλειπτης αφοσιωσης συμβολα συνεπεια αδιαλειπτη αφοσιωση Ηλιοτροπια ολλανδος ζωγραφος  βαν Γκογκ 19ος αιωνας μχ 1853 – 1890 λαδι σε καμβα ιδιωτικη συλλογη Ιαπωνια εργο καταστροφη φωτια Β Παγκοσμιος Πολεμος, 6 Αυγουστου 1945 Αυγουστος

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

ΙΕΡΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ: Το Ιερό Τρίγωνο των Πηγών: Ζου – Ζάκρος – Ζήρος

Του ιατρού Στυλιανού Μητρόπουλου Γεωγραφικὴ καὶ ἐτυμολογικὴ προσέγγισή του ὅρους...

Γιατί ο πυθαγόρειος μουσικός Πλάτων άφησε άφωνο τον Δία

Ο πλατωνικός διάλογος "Κριτίας" διακόπτεται απότομα τη στιγμή που...

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΗ και ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ανάλυση του «ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ»

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ... ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΚΑΙΝΟΣΠΟΥΔΗ...

Αρχαία κτίσματα μπορούσαν να μεγαλώνουν την αντήχηση των ήχων χαμηλής συχνότητας! – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Τα αποτελέσματα μιας αρχαιοακουστικής ανάλυσης, που διεξήχθη...