Του Γιώργου Λεκάκη
Ο αρχαίος ελληνικός μύθος του Δαιδάλου και του Ικάρου, εταξείδεψε σε όλον τον κόσμο και αγαπήθηκε πολύ. Είναι αναγνωρίσιμος παντού, αν και με διάφορες μικροπαραλλαγές…
Οι αρχαίοι τεχνίτες, που έπρεπε να διαμορφώνουν τα πάντα με το χέρι, εξειδικευμένα εργαλεία (όπως πριόνια και σουβλιά) ήταν από τα πιο πολύτιμα υπάρχοντά τους. Για έναν λαό τόσο καλλιτεχνικό όσο οι Ετρούσκοι Έλληνες, που άκμασαν στην κεντρική Ιταλία από τον 8ο έως τον 3ο αιώνα π.Χ., αυτά τα εργαλεία θα ήταν ανεκτίμητα. Ελάχιστα παραδείγματα ετρουσκικών εργαλείων σώζονται… Οι ξύλινες λαβές τους έχουν σαπίσει και οι σιδερένιες λεπίδες τους έχουν λιώσει για άλλες χρήσεις… Αλλά μπορείτε να αναζητήσετε στοιχεία για τα είδη εργαλείων που χρησιμοποιούσαν οι Ετρούσκοι, σε μερικά από τα πιο μικροσκοπικά, και λεπτομερή αντικείμενα που δημιούργησαν…
Όπως, στο σκάλισμα στον παραπάνω πολύτιμο λίθο [σ.σ.: που βρίσκεται στο Βρετανικο Μουσειο!], που απεικονίζει τον μυθολογικό ξυλουργό Δαίδαλο (που στην ετρουσκική είναι γνωστός παραφρασμένα ως… Taitle), του οποίου το όνομα αναγράφεται στο κάτω μέρος! Ο Δαίδαλος, είναι ο Έλλην εφευρέτης, που έφτιαξε φτερά για τον εαυτό του και τον γιο του Ίκαρο, ο οποίος στα ετρουσκικά ονομάζεται επίσης παραφρασμένος… Vikare. Αυτό δείχνει σαφώς από ποια γλώσσα επηρεάστηκαν και ποια είναι η σχέση τους μαζί της. Μαζί, πατέρας και γιος χρησιμοποίησαν τα φτερά για να αποδράσουν από το νησί της Κρήτης, όπου φυλακίστηκαν από τον Μίνωα, μήπως και αποκαλύψουν τα μυστικά του λαβύρινθου, τον οποίο είχε σχεδιάσει ο Δαίδαλος… Η συνέχεια γνωστή…
«Ο Δαίδαλος είναι μια σημαντική προσωπικότητα για τους τεχνίτες, ειδικώς για τους Ετρούσκους», λέει η αρχαιολόγος H. Piper (από το Κρατικό Μουσείο της Νεβάδα, Λας Βέγκας, ΗΠΑ). Οι τεχνίτες απεικόνιζαν συχνά τον Δαίδαλο να φορά ή να κατασκευάζει πτερά, καθώς και να χρησιμοποιεί εργαλεία επεξεργασίας ξύλου, όπως το πριόνι – μια εύκαμπτη λεπίδα, που κρατιέται σε ένα ορθογώνιο πλαίσιο – το οποίο κρατά στο δεξί του χέρι. [σ.σ.: θεωρείται ο ευρετής του πριονιού]. «Οι ετρουσκικές καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις των εργαλείων των τεχνιτών είναι σημαντικές, γιατί μας βοηθούν να καταλάβουμε πώς έμοιαζε στην πραγματικότητα κάτι σαν πριόνι, κάτι που μπορεί να εμπλουτίσει την κατανόησή μας για την ανάπτυξη και την εξάπλωση των εργαλείων στην ιταλική χερσόνησο», λέει η κ. Piper. «Συχνά η εφεύρεση ενός συγκεκριμένου τύπου εργαλείου πιστώνεται στους… Ρωμαίους, μόνο και μόνο επειδή ένας Ρωμαίος συγγραφέας έγραψε γι’ αυτό. Αλλά πολλά από αυτά τα εργαλεία έχουν στην πραγματικότητα πολύ προγενέστερη προέλευση και το “ρωμαϊκό” εργαλείο είναι απλώς το τελικό στάδιο». Γι’ αυτό και το σωστό είναι να αναφέρεται «ρωμαϊκών χρόνων» και όχι «ρωμαϊκό».
ΠΗΓΗ: “ETRUSCAN CARVED GEMSTONE”, AJA, Μάιος / Ιούν. 2025. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.5.2025.
αρχαιος ελληνικος μυθος Δαιδαλος ικαρος Ετρουσκοι αρχαιοι ελληνες Λεκακης μυθολογια Δαιδαλου ικαρου ελληνικος παραλλαγη τεχνιτες, εξειδικευμενο εργαλειο πριονι σουβλι πολυτιμα υπαρχοντα καλλιτεχνικος λαος κεντρικη Ιταλια 8ος 3ος αιωνας πΧ εργαλεια ανεκτιμητα ετρουσκικο ξυλινη λαβη σιδερενια λεπιδα χρηση μικροσκοπικο λεπτομερες αντικειμενο δημιουργια σκαλισμα πολυτιμος λιθος, μυθικος ξυλουργος ταιτλε Taitle ονομα γραφη ελλην εφευρετης, φτερο βικαρε βικαρος Vikare φτερα αποδραση νησι Κρητης, κρητη φυλακη μινωας μινως αποκαλυψη μυστικο λαβυρινθος σχεδιο τεχνιτης, αρχαιολογια εικονα κατασκευη πτερα επεξεργασια ξυλου, ξυλο ευκαμπτη λεπιδα, ορθογωνιο πλαισιο δεξι χερι ετρουσκικες καλλιτεχνικη αναπαρασταση κατανοηση αναπτυξη εξαπλωση ιταλικη χερσονησος εφευρεση τυπος Ρωμαιοι Ρωμαιος συγγραφεας προελευση ρωμαικο ρωμαικων χρονων προρωμαικη προρωμαικο ευρετης του πριονιου ποιος εφηυρε ελληνικη γλωσσα