Λάβαμε ηλεκτρονική επιστολή (στις 10.10.2024) με υπογραφή της κ. Χρ. Μερκούρη,
Δ/ντριας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής ως απάντηση στην
διαμαρτυρία-καταγγελία του Κέντρου Ελευσινιακών Μελετών «Δάειρα» για την αναφορά
περί «Αλβανών» τον 15ο αιώνα στην ευρύτερη περιοχή της Ελευσίνας.
Πρόκειται για εκπαιδευτικό βίντεο που προβάλλεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο
Ελευσίνας για την Ιστορία της περιοχής, πράγμα που δημοσιεύθηκε στο ΑΡΧΕΙΟΝ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ στις 5.10.2024 – ΔΙΑΒΑΣΤΕ το ΕΔΩ – και στο οπισθόφυλλο της εφημερίδας «Δημοκρατία»
(στις 7.10.2024) από τον δημοσιογράφο Π. Λιάκο.
Στην απαντητική επιστολή αναφέρεται πως η συντάκτης του κειμένου «από
παραδρομή» αναφέρθηκε σε …«Αλβανικές ομάδες». Μα το βίντεο υπάρχει από τον
Φεβρουάριο του 2023, από όταν επαναλειτούργησε το ανακαινισμένο Μουσείο. Δεν
δικαιολογείται λάθος «εκ παραδρομής» επί 20 μήνες.
Στην απαντητική επιστολή ακόμη αναφέρονται τα Λιόσια, η Μαλακάσα, το
Κριεκούκι και οι εκεί Αρβανίτες της βορειοδυτικής Αττικής, αλλά για τα ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ από όπου προήλθαν οι
Αρβανίτες κάτοικοι Μάνδρας, Μαγούλας και Ελευσίνας (δηλαδή για το επίμαχο θέμα
μας) ουδεμία αναφορά γίνεται. Ομοίως και στο βίντεο. Επίσης καμμία αναφορά δεν
γίνεται στο σημαντικότερο γεγονός του 15ου αιώνος για την αιτία
καθόδου των Αρβανιτών, ήτοι τον θάνατο του τουρκομάχου ήρωα Γ. Καστριώτη
(το 1468), του «βασιλέως Αλεξάνδρου» (και μεγάλου αυθέντη Τούρκων, Αλβανών,
Σέρβων και Βουλγάρων, όπως αναγράφεται στην σφραγίδα του), του θρυλικού
«Σκεντέρμπεη». Παρ’ όλο που στο έγγραφό του ο κ. Στάμου περιέχει ακριβή ιστορική περιγραφή
για την φάρα του Α. Ζέρβα και
πώς αυτός μετοίκησε τον 15ο αιώνα από την νότιο Ιλλυρία (δεν υπήρχε
τότε «Αλβανία») στα Κούντουρα. Πρόκειται για ονομαστό γενάρχη, διότι ο απόγονός
του Χατζηγιώργης Ζέρβας πέρασε στην Ύδρα (το 1694) μετονομασθείς σε
Κουντουριώτη, από όπου έχουμε τον Γ. Κουντουριώτη ως Πρωθυπουργό (1848)
και τον Π. Κουντουριώτη (τον ήρωα Ναύαρχο του 1912 – 1913).
Υπάρχουν συγκεκριμένοι άνθρωποι στην Ελευσίνα που χρόνια τώρα προωθούν
την ταύτιση Αρβανιτών και Αλβανών. Από την Ελευσίνα ξεκίνησε ο «Αρβανίτικος
Σύνδεσμος Ελλάδας» με το περιοδικό «Μπέσα», που προπαγάνδιζε την διάκριση
Αρβανιτών (ως Πελασγών «προελλήνων») και Ελλήνων (ως «Ινδοευρωπαίων») καθώς και
την ταύτισή τους με Αλβανούς (με όχημα την γλώσσα). Ακόμα και στην νέα ταινία
του Φ. Κουτσαυτή «Οι Ελευσίνιοι»,
παραγωγής της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ευρώπης «Ελευσίνα 2023», προβλήθηκε ο
ίδιος ισχυρισμός. Μάλιστα για την αναφορά της ταινίας (…«Αλβανοί») διαμαρτυρήθηκε
εγγράφως ο «Λαογραφικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Η ΜΑΓΟΥΛΑ» (στις 18.12.2023),
όπως προσφάτως μάθαμε (χωρίς απάντηση).
Στο ανακαινισμένο Μουσείο Ελευσίνας παρατηρήσαμε και το εξής
εξοργιστικό (παρεμπιπτόντως). Έφυγε από την περίοπτη κεντρική θέση η Καρυάτις
των Μικρών Προπυλαίων με την ιερά κίστη επί κεφαλής (η «αγία Δήμητρα» των
χωρικών Αρβανιτών), η οποία μετακινήθηκε στη γωνία πλέον, και την κεντρική
περίοπτη θέση πήρε το άγαλμα του Αντίνοου, που το μόνο του προσόν είναι ότι ήταν
ο ερωμένος (όπως λέει η νέα
επιγραφή) του Ρωμαίου αυτοκράτορος Αδριανού. Ώστε η προώθηση της «ΛΟΑΤΚΙ
ατζέντας» έφθασε και στον Ιερό χώρο της Ελευσίνος;
Τί θα αποκομίσουν τα παιδιά
που το επισκέπτονται;
«Εκάς οι βέβηλοι» που θα έλεγε και ο Ιεροφάντης…
Για την ιστορία, η απάντηση της ΕΦΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ:
ΠΗΓΗ: ΔΑΕΙΡΑ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 11.10.2024.

