Του οικονομολόγου Κώστα Λάμπου, claslessdemocracy@gmail.com
Για τη σχέση του ενεργειακού συστήματος με το κοινωνικό σύστημα.
«Δώς μοι πᾶ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω»
Αρχιμήδης
«Οι διάφορες εξουσιαστικές ομάδες γνωρίζουν ότι αν η
ανθρωπότητα είχε στη διάθεσή της απεριόριστη ενέργεια,
τότε θα ήταν σχεδόν αδύνατο να την ελέγξουν και να την
χειραγωγήσουν. Έχοντας στην κατοχή του την Ελεύθερη
Ενέργεια ο Άνθρωπος παύει να αποτελεί πλέον αντικείμενο
εκμετάλλευσης. Συμπέρασμα: Ενέργεια = Ελευθερία»
Dan A. Davidson
Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι η σπίθα που έθεσε σε κίνηση την διαδικασία
διαμόρφωσης μιας νέας παγκόσμιας ολιγαρχικής τάξης πραγμάτων, μεταξύ Δύσης και
Ανατολής, που στηρίζεται
στην αμερικανική προτεκτορατοποίηση της Ευρώπης μέσω
της ανακατανομής και του ελέγχου
των πηγών ενέργειας
και των δικτύων των ορυκτών καυσίμων.
Guardian
«Δε θα μας σώσει Ανατολή γιά Δύση,
μήδ’ Έλληνες ή βάρβαροι θεοί.
Μπροστά καινούργιος κόσμος θα βαδίσει,
άμα ξυπνήσουν
κάποτε οι λαοί».
Κώστας Βάρναλης
Το κάθε φορά κοινωνικό ζήτημα δεν ήταν παρά το πρόβλημα της σχέσης
της εκάστοτε κοινωνίας με τα μέσα παραγωγής και κύρια με τις πηγές και μορφές
ενέργειας που κινούσαν την παραγωγική διαδικασία.
Η εξέλιξη της ανθρωπότητας είναι η ιστορία των συγκρούσεων ανάμεσα
στις δυνάμεις που επιβάλλουν βίαια την κοινωνική ανισότητα και σ’ εκείνες που
αργά αλλά σταθερά διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την κοινωνική ισότητα και
τον αταξικό Ουμανισμό.
Όταν οι εγκλωβισμένες σε θεσμούς ιδιωτικών, ταξικών και
ιμπεριαλιστικών συμφερόντων παραγωγικές δυνάμεις[1] της σύγχρονης κοινωνίας
εμποδίζονται από τις καθυστερημένες καπιταλιστικές παραγωγικές σχέσεις[2] να αναπτυχθούν παραπέρα
και να επιτελέσουν τον κοινωνικό τους ρόλο στη διαμόρφωση ενός κάθε φορά καλύτερου
κόσμου, τότε γεννιέται μια κοινωνική κρίση, η οποία αργά ή γρήγορα, με τον ένα
ή με τον άλλο τρόπο, θα λυθεί υπέρ του κεφαλαίου ή υπέρ της κοινωνίας. Από τη
μια μεριά στέκονται οι δυνάμεις της Εργασίας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού
που κινούν ολόκληρο τον παραγωγικό μηχανισμό της κοινωνίας, και από την άλλη το
Κεφάλαιο με την κρατική εξουσία, τους αντικοινωνικούς θεσμούς και τις δυνάμεις
της ταξικής νομιμότητας και της καταστολής. Η διαλεκτική σχέση των σύγχρονων
παραγωγικών δυνάμεων και των κεφαλαιοκρατικών παραγωγικών σχέσεων έφτασε στο
σημείο της ρήξης, γιατί οι ανορθολογικές παραγωγικές σχέσεις στέκονται εμπόδιο
στην παραπέρα ορθολογική ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, συνθήκη αναγκαία
για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας πείνας, της ανεργίας, της περιβαλλοντικής
καταστροφής, της δημοκρατίας και της ειρήνης.
Η εργαζόμενη κοινωνία από την πλευρά των παραγωγικών δυνάμεων
αναζητά τον τόπο, τον τρόπο και τη δύναμη με την οποία θα μπορέσει να
μετακινήσει το Κεφάλαιο από τη θέση που του δίνει το δικαίωμα να καθορίζει με
τη βία των θεσμών, των δομών και των όπλων τις παραγωγικές σχέσεις και συνεπώς
τη ζωή και το μέλλον της εργαζόμενης κοινωνίας. Το Κεφάλαιο από την πλευρά των
παραγωγικών σχέσεων, οι οποίες στη διαδικασία της παραγωγής εκφράζονται ως
σχέσεις ατομικής ιδιοκτησίας πάνω στα μέσα παραγωγής και στα παραγόμενα
προϊόντα, αλλά και ως σχέσεις εξαρτημένης εργασίας και μισθωτής δουλείας των
εργαζόμενων, προσπαθεί με κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο να εμποδίσει τη λύση
αυτής της αντίθεσης υπέρ της εργαζόμενης κοινωνίας-ανθρωπότητας.
Σε επίπεδο ενέργειας αυτή η αντίθεση εκφράζεται
ως αντίθεση μεταξύ του καθυστερημένου ενεργειακού συστήματος των ορυκτών
καυσίμων από την πλευρά του Κεφαλαίου και του σύγχρονου ενεργειακού συστήματος
που στηρίζεται πάνω στην σύγχρονη επιστημονικοτεχνική επανάσταση η οποία
ανάδειξε τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με κύριο καύσιμο το υδρογόνο σε
αντικαταστάτη των ορυκτών καυσίμων και ανέπτυξε την τεχνολογία του υδρογόνου σε
βαθμό τέτοιο που μπορεί να εξασφαλίσει στην εργαζόμενη κοινωνία άφθονη, φτηνή
μέχρι και μηδενικού κόστους και καθαρή ηλεκτρική ενέργεια, για μια οικονομία
του υδρογόνου[3].
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για το ΥΔΡΟΓΟΝΟ, ΕΔΩ.
Η αντικατάσταση του συγκεντρωτικού ενεργειακού συστήματος που
στηρίζεται στα σπάνια, ακριβά και ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα με την
υδρογονοενέργεια ως αποτέλεσμα της
