Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

15.9 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Ενδιαφέρει η χρονική μας συνέχεια; – του Χρ. Γιανναρά

Ενδιαφέρει η χρονική μας συνέχεια;

Του καθηγητή Χρήστου Γιανναρά

Σήμερα Κυριακή 17 Οκτωβρίου
του 2021 και στις 8 το βράδυ (ώρα Ελλάδας), στο Pawtucket, της πολιτείας του
Rhode Island, των ΗΠΑ, η εκεί ελληνική κοινότητα οργανώνει μια διαδικτυακή
συζήτηση, με αφορμή τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821. Θέμα της
συζήτησης, όχι κενολόγοι κομπασμοί και συναισθηματικές πομφόλυγες, αλλά ένα
ρεαλιστικό ερώτημα: «Εχει διαχρονική ενότητα ο Ελληνισμός;».

Είναι κυριολεκτικά παρήγορο
και συνάμα εκπληκτικό, το πώς καταλαβαίνουν τον εορτασμό της «εθνεγερσίας» μια
χούφτα Έλληνες, στην άλλη άκρη της γης και κυριολεκτικά στους αντίποδες της
ελλαδικής παρακμιακής απερισκεψίας: Γιορτάζουν θέτοντας ερώτημα, όχι προβάλλοντας
βιομηχανοποιημένο φολκλόρ.

Το ερώτημα αναλύεται σε
υπότιτλους για την αποφυγή αοριστολογίας. Παραθέτω την προκήρυξη:

«Τι σήμαινε “κατ’ αλήθειαν
βίος” για τους αρχαίους Έλληνες; Πώς σχηματίζεται το κατόρθωμα της “πόλεως” και
της κοινωνίας των σχέσεων; Υπάρχουν δείγματα αυτής της προτεραιότητας σε
μεταγενέστερες ιστορικές περιόδους της πατρίδας μας;

Πώς κατέστη δυνατός ο
πολιτιστικός εξελληνισμός, η «ένδοθεν άλωση» της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας;

Πώς απάντησε ο Χριστιανισμός
στις μεταφυσικές αναζητήσεις του Ελληνισμού;

Είναι η γλώσσα μας το πιο
απτό τεκμήριο της διαχρονικής μας συνέχειας; Πώς η αρχαία ελληνική γλώσσα
υπηρέτησε το άθλημα της πολιτικής τέχνης στην κλασική περίοδο, αλλά και το
πρωταρχικό βιωματικό περιεχόμενο της χριστιανικής εκκλησιαστικής εμπειρίας;

Υπάρχει σύνδεση του
αρχαιοελληνικού φιλοσοφικού λόγου με τον λόγο των Πατέρων της Εκκλησίας;

Η βυζαντινή εκκλησία των
πιστών έχει στοιχεία πολιτικού γεγονότος; Μπορεί να έχει η εκκλησιαστική
κοινωνία σχέσεων και διοικητικές (στη διοίκηση) προεκτάσεις; Υπάρχει ποιοτική
συνέχεια μεταξύ βυζαντινής και αρχαιοελληνικής τέχνης;

Πώς μπορεί να εξηγηθεί η
διατήρηση της ελληνικής συνείδησης και η αξιοθαύμαστη αντοχή της στα 400 χρόνια
της Τουρκοκρατίας;

Ποια είναι τα δείγματα
συνέχειας του ελληνικού κόσμου και πολιτισμού στην Τουρκοκρατία;

Για να ερμηνεύσει κανείς τα
γραφόμενα του στρατηγού Μακρυγιάννη, χρειάζεται να έχει γνώση της
εκκλησιαστικής εμπειρίας και γλώσσας. Πώς συνέβη να έχει ο Μακρυγιάννης αυτή
την εμπειρία ύστερα από 400 χρόνια σκλαβιάς, ενώ ο σύγχρονος Έλληνας να την
έχει χάσει σε 200 μόλις χρόνια και σε συνθήκες ελευθερίας;

Ποιος ήταν ο σημαντικότερος
παράγοντας που οδήγησε τον Ελληνισμό στη σημερινή πολιτισμική αλλοτρίωσή του;
Τι ήταν αυτό που έκανε τους Έλληνες να αδιαφορήσουν για το μεγαλείο και τη χαρά
που τους έδινε η πατροπαράδοτη πολιτισμική τους πρόταση και να ζηλέψουν έναν
πολιτισμό, που κολακεύει τον ατομοκεντρισμό των ενστίκτων;

Υπάρχει δυνατότητα να ζήσει ο
σύγχρονος άνθρωπος τη χαρά του αθλήματος των σχέσεων κοινωνίας ελευθερωμένος
από τη λοιμική της χρησιμοθηρίας;

Είναι δυνατό να διδαχθεί και
μεταλαμπαδευθεί ο έρωτας για την ελευθερία, την αυθυπέρβαση, την κοινωνούμενη
μεταφυσική ελπίδα;».

Σίγουρα είναι μια έκπληξη
αυτά τα ερωτήματα, να έρχονται από το Rhode Island των ΗΠΑ. Τόσο ο στόχος όσο
και η καταγωγή των ερωτημάτων δηλώνουν υποψία για «φλέβα χρυσού» στη γενέθλια ή
μόνο πατρώα γη.

Από την απόσταση της
αποδημίας, κάποιοι Έλληνες διερωτώνται, αν έχει διαχρονική ενότητα και συνέχεια
ο πολιτισμός των προγόνων τους, αν υπάρχουν ρεαλιστικές δυνατότητες και ενεργός
βούληση να επιβιώσει η ελληνική πόλις και εκκλησία των πολιτών στον εξ ορισμού
ατομοκεντρικό και παγκοσμιοποιημένο τρόπο και πολιτισμό που πήραμε, «κάλπικον
δάνειον», από τη Δύση.

Παίζει περίεργα παιχνίδια η
Ιστορία: Από το μακρινό Rhode Island, μια χούφτα Ελληνες, στα πιο σημαντικά
κέντρα της σύγχρονης έρευνας και τεχνολογίας, μπορούν να κατανοήσουν τον
Παπαδιαμάντη, όταν προσδιόριζε: «αφ’ ότου ηλευθερώθημεν, αφ’ ότου δηλαδή
μεταλλάξαμεν τυράννους». Μπορούν και με τον Μανουήλ Γεδεών να συντονιστούν, που
βεβαίωνε ότι «ερρίφθημεν εις τον ωκεανόν, πλέοντας άνευ έρματος, άνευ πυξίδος».

Είναι κυριολεκτικά δραματική
η σύγχυση: Σε ποια ταυτότητα θα καταλήξει τελικά ο κρατικός Ελληνισμός: στη
δάνεια συνείδηση του μεταπρατικού έθνους-κράτους, ή στην ταυτότητα που
αναδείχνει η διαχρονική του συνέχεια; Θα είναι βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα της
κυρίας Γιάννας ή η ζωντανή μέσα στους αιώνες πρόταση πολιτισμού – «γιγαντομαχία
περί της ουσίας»;

ΠΗΓΗ: ΧΡ. ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ,
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 17.10.2021.

Ελληνας, ελλας, ελληνισμος
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Το ελληνικό δημόσιο χρέος του 1847 και ο Πατσίφικο

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΠΑΤΣΙΦΙΚΟ και οι ταπεινώσεις μιας υπερχρεωμένης Ελλάδας Tου...

ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ κατά του ΜΕΤΑΞΑ

Του συγγραφέα Κωνσταντίνου Σπίνου, kspin.gr@gmail.com Το Ελληνικό Έθνος κατά την...

Το ΟΧΙ της Ελλάδας και το ΝΑΙ της Σουηδίας

Του Νότη Μαριά, καθηγητή Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο...