Του Γιώργου Λεκάκη
Είκοσι χρόνια μετά την
δημοσίευση του «La Fille d’Athènes, Mythes, cultes etociété», ένα ακόμη σημαντικό
έργο του Pierre Brulé, έρχεται να ακολουθήσει τα βήματα των γυναικών της Αθήνας,
οι οποίες έγιναν σύζυγοι και μητέρες και, στην πορεία, συνέβαλαν στο
πρωτοποριακό έργο του εξαιρετικού ελληνικού πολιτισμού.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τις ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΕΔΩ.
Πράγματι, είναι σημαντικό να
αναζητήσουμε το μέρος που κρατούν τα θηλυκά στους ελληνικούς μύθους και τις τελετές,
να επανεξετάσουμε το όραμα που προτείνουν οι άνδρες για τις θρησκευτικές
πρακτικές των γυναικών και να επανεξετάσουμε τις θεότητες που τους αφορούν πιο
συγκεκριμένα. Αυτά συζητούνται σε αυτό το βιβλίο.
Πρόκειται για το ερώτημα πώς
οι Ελληνίδες γυναίκες προσέγγισαν τον χώρο της λατρείας και εάν το έκαναν με
συγκεκριμένο τρόπο, συγκεκριμένα για την «γυναικεία φύση» τους. Ήταν αυτός ο
μόνος τομέας στον οποίο θα μπορούσαν να βρουν κάποια μορφή δημόσιας έκφρασης
και κοινωνικής αναγνώρισης; Μπορούμε ακόμα να μιλάμε για «θρησκευτική
ιθαγένεια» για τις Ελληνίδες; Ωστόσο, πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι η λατρεία /
θρησκεία του θηλυκού είναι αυτή με την οποία οι άνδρες εκφράζονται και κατά
κάποιον τρόπο χρησιμοποιούν…
Σε αυτόν τον τόμο, «La religion des femmes en Grèce ancienne: Mythes, cultes
et société» (282 σελ.) η συνεισφορά των γυναικών συλλέγεται και
οργανώνεται σε τρία μέρη:
-γυναικείες φιγούρες, θεές
και ηρωίδες,
-γυναικείες λέξεις και
ονόματα, και, τέλος,
-θηλυκά “περάσματα” και “μεταδόσεις”.
Επιμ.: Lydie Bodiou και Véronique
Mehl, εκδ. Rennes University Press, Rennes Γαλλίας, 2009.
ΠΗΓΗ: Open Edition: 25 Αυγούστου 2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 25.8.2020.
ΛΕΞΕΙΣ: θρησκεια, γυναικα, Αρχαια Ελλαδα, Μυθοι, Πολιτισμος, Κοινωνια, Μπρουλε, γυναικες, αρχαια Αθηνα, αρχαια Αθηναια, συζυγος, μητερα, ελληνικος πολιτισμος, θηλυκο, μυθολογια, ανδρες, θεοτητα, λατρεια, γυναικεια φυση, δημοσια εκφραση, κοινωνικη αναγνωριση, θρησκευτικη
ιθαγενεια, αρχαια Ελληνιδα, θεα, ηρωιδα, γυναικεια λεξη, γυναικειο ονομα, Ρενς Γαλλιας