Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

15.9 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Ο ΠΑΝ ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ και ο Ερμής στην Ινδία!

Του Χρήστου Βεργέτη, polytimos70@gmail.com

Σε πλήθος βιβλίων συναντάμε τον όρο Ινδοευρωπαίοι, ινδοευρωπαϊκή ομογλωσσία κ.α. Η θεωρία γνωστή οι ομοιότητες πολλών λαών οφείλονται σε έναν άγνωστο λαό. Είναι όμως τα πράγματα έτσι;

Το 1924 ο Γερμανός γλωσσολόγος H. Collitz δημοσίευσε πρώτος την άποψη ότι ο Παν και ο Ερμής συνδέονται με τον θεό Πουσάν των Ινδών. Πράγματι όποιος μελετήσει τα χαρακτηριστικά του Πουσάν εύκολα θα συμπεράνει τις απίστευτες ομοιότητες των τριών. Το ζήτημα όμως εδώ περιπλέκεται καθώς οι μύθοι (ελληνιστικοί) – τους οποίους οι περισσότεροι σήμερα ιστορικοί δεν θεωρούν αληθείς – παρουσιάζουν τον Πάνα να εκστρατεύει ως στρατηγός του Διονύσου στην Ινδία.

Τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν πολλά. Πως είναι δυνατόν ένας τοπικός αρκαδικός θεός να μοιάζει απίστευτα με έναν των Ινδών; Υπήρξε τέτοια σύμπτωση “οι αρχαίοι να φαντάστηκαν τον Πάνα να φτάνει στην Ινδία και τελικά να υπάρχει ένας όμοιος του στην ίδια χώρα”; Οι ειδικοί αποφεύγοντας να απαντήσουν σε αυτά τα ερωτήματα επιμένουν να εξηγούν την σύνδεση των τριών στηριζόμενοι στην ινδοευρωπαϊκή θεωρία.

Στο βιβλίο “ΠΑΝ ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ”[1] επιχειρώ να φωτίσω όσο γίνεται το περίπλοκο αυτό ζήτημα, συνεχίζοντας μάλιστα και με άλλες άγνωστες πτυχές που αφορούν τον αρκαδικό θεό.

Κλείνοντας αφήνω το άρθρο του Γ. Λεκάκη «ΑΝΑΤΡΟΠΗ: Η Εποχή του Σιδήρου ξεκίνησε πριν από 5.300 χρόνια στις Κόρκαις! Δηλαδή 1.920 χρόνια πριν, απ’ ό,τι έλεγαν μέχρι σήμερα…», στο οποίο μιλά για τους βασιλείς Pandya και το βασίλειό τους στις Ινδίες. Όλα αυτά μας παραπέμπουν για ακόμη μια φορά στον περιβόητο Πάνα και την μυστηρια σχεση του με την μακρινη Ινδια.

Για παραγγελία: polytimos70@gmail.com και τηλ: 6980-638.610.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.10.2025.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ Γ. Λεκάκη:

[1] τροπαιοφόρος (ο/η), τροπαιοφόρον (το) [< τρόπαιον + φόρος] = ὁ φέρων τρόπαια > λατ. = triumphalis. Αναφέρεται ο Ζευς (> και λατ. Jupiter Feretrius), η θεά Νίκη (“Νίκη χρυσῆ τροπαιοφόρος”), η πομπή, η αψίς. Στα χριστιανικά χρόνια το επίθετο δόθηκε στον άγιο Γεώργιο. – ΠΗΓΗ: Ἀνθ. Π. 5.294 18.26. Συλλ. Ἐπιγρ. 4040.1, Πλουτ. Ρωμυλ. 16.ΙΙ. Διον. Ἁλ. 3.31. Δίων Κ. 49.15. Διόδ. 18.26. Κύπρις Ανθολ. (Αγαθ.) 5.293.24.

θεος ΠΑΝ ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ Ερμης αρχαια Ινδια Βεργετης βιβλιο Ινδοευρωπαιοι, ινδοευρωπαικη ομογλωσσια γλωσσα θεωρια ομοιοτητες λαοι αγνωστος λαος 20ος αιωνας μχ 1924 Γερμανος γλωσσολογος κολιτζ Collitz Πανας Ινδος Πουσαν χαρακτηριστικα ομοιοτητα αρχαιος ελληνικος μυθος αρχαια ελληνικη μυθολογια ελληνιστικος ιστορικος εκστρατεια στρατηγος Διονυσος αρκαδικος αρκαδια Ινδοι συμπτωση αρχαιοι αρκαδες φαντασια αγνωστη πτυχη αρθρο Λεκακης ΑΝΑΤΡΟΠΗ Εποχη του Σιδηρου πριν 5.300 χρονια Κορκαις Κορκαι Κορκα 1.920 χρπνια πριν, βασιλιας πανδιας πανδυας παντια παντυα Pandya βασιλειο Ινδιες μυστηρια σχεση, τροπαιοφορον τροπαιον + φορος τροπαιο λατινικα triumph Ζευς διας επιθετα δια διος νικης θεα Νικη χρυση τροπαιοφορα πομπη, αψις αψιδα χριστιανισμος επιθετο αγιος Γεωργιος ανθολογια Παλατιανη επιγραφη Πλουταρχος Διονυσιος αλικαρνασσευς Διων Κασιος Διοδωρος σικελιωτης Κυπρις κυπριακη κυπρος

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Από την αρχαία ελληνική μακαρία, το μελομακάρονο – τι συμβολίζει

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου – διατροφολόγου Το μελομακάρονο αποτελεί...

Την εποχή του Ηρακλή βγήκε η φράση «μην πατάς τον όρκο σου»! – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Ο Φιλοκτήτης ήταν υιος του βοσκού Ποίαντα...

Η νήσος ΑΝΔΡΟΣ πήρε το όνομά της από τον Ανδρέα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη  Η νήσος Άνδρος ονοματίσθηκε από τον ήρωα...