Του Πέτρου Ιωαννίδη, καθηγητή, φιλολόγου
Περί Ὑγιείας… ἱστορική καταγραφή
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΕΞ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟΛΟΓΙΑΣ ΑΡΧΕΣΘΑΙ
Ο Κλαύδιος Γαληνός, (129 – 210 μΧ), ο δεύτερος σπουδαιότερος ιατρός της αρχαιότητας μετά τον Ιπποκράτη, από την Πέργαμο της Μικράς Ασίας παρατηρεί σχετικά με την ετυμολογία της Αρχαίας Ιατρικής, Ορολογίας ότι:
- «Ὅρος ἐστί λόγος τό εἶναι δηλῶν. Ἤ λόγος ἐστίν ἔννοιαν ἡμῖν τοῦ πράγματος δεικνύς τε καί σοφηνίζων».
(Γαληνός, «ΟΡΟΙ ΙΑΤΡΙΚΟΙ», τ. 19, σελ. 349, 4)
(= Ο ορισμός είναι ένας λόγος που δηλώνει την ουσία του/ύπαρξή του. Ή λόγος είναι αυτός που μας καθιστά φανερή και μας αποσαφηνίζει την έννοια του πράγματος). Επίσης στο έργο του «Περί κρίσεων» σημειώνει ότι οι προγενέστεροι έδιναν ένα όνομα για να δηλώνεται το νοούμενο (=νοητό, η ιδέα, η καθαρή ουσία) που ήταν αποτέλεσμα της γνώσης του, επισημαίνοντας παράλληλα την νοοτροπία των συγχρόνων του να αδιαφορούν για την Ονοματολογία, όπως γράφει χαρακτηριστικά: «Περί τῶν ὀνομάτων οἷς οἱ παλαιοί μέν (σ.σ. πόσον παλαιοί ήσαν αυτοί!) ὥσπερ ἦν καί προσήκον, ἐχρῶντο τοῦ δηλῶσαι τό νοούμενον ἕνεκα (το σύμπαν δ᾽αὐτοῖς ἦν σπούδασμα ἡ τῶν πραγμάτων αὐτῶν ἀκριβής γνῶσις), οἱ νεώτεροι δ᾽ὀλίγου δεῖν ἅπαντες ἐν τοῖς ὀνόμασι κατατρίβουσι τόν ἑαυτῶν βίον ἀμελήσαντες τῶν πραγμάτων».
(Γαληνός, «Περί Κρίσεων», τ. 9, σελ. 570, 9)
Η ΑΜΕΛΕΙΑ, Η ΑΜΕΡΙΜΝΗΣΙΑ ΚΑΙ Η ΑΜΕΛΕΤΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΊΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
Ο Αμερικανός ιστορικός και φιλόσοφος, Γ. Ντυράν, (1885-1981), περισσότερο γνωστός για το ενδεκάτομο έργο του! «Παγκόσμιος Ιστορία του Πολιτισμού» βεβαιώνει ότι: «Όποιος γνωρίζει την ιστορία των λέξεων (σ.σ. την ιστορική προέλευση) γνωρίζει ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας». Με άλλα λόγια η Γλώσσα αντικατοπτρίζει την Γενεαλογία των λαών.
Και ο Γάλλος φιλόσοφος και ιδρυτής της Κοινωνιολογίας και του Θετικισμού, Ω. Κοντ, (1798-1857), τονίζει ότι: «Για να κατανοήσεις μια επιστήμη, πρέπει να ξέρεις την ιστορία της».
ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ!
- «Οὐδέν ὄφελος τῶν ἁπάντων ἀγαθῶν, ἔστι᾽ἄν τοῦ ὑγιαίνειν μόνον ἀπῇ»
(Λουκιανός ο Σαμοσατεύς, (125-180, «Υπέρ του εν τη προσαγορεύσει πταίσματος», 11, 10 ρήτορας και σατιρικός συγγραφέας).
(= Κανένα όφελος δεν υπάρχει, αν έχουμε όλα τα αγαθά και απουσιάζει η υγεία).
- «Ὑγίεια δέ τίμιον μέν, ἀλλ᾽εὐμετάστατον».
(Πλούταρχος, 45-120, «Περί Παίδων αγωγής», 8d, 10)
(= Η υγεία είναι βέβαια ανεκτίμητο αγαθό, αλλά εύκολα μεταβάλλεται)
- «Οὐκ ἔσθ᾽ὑγιείας κρεῖττον οὐδέν ἐν τῷ βίῳ».
(Μένανδρος, 342-290, «Γνώμαι Μονόστιχοι», 1,408, ποιητής της Νέας Κωμωδίας)
- «ΥΓΙΑΙΝΕΙΝ ΜΕΝ ΑΡΙΣΤΟΝ ΕΣΤΙΝ»
(Πλάτων, 427-347, «ΓΟΡΓΙΑΣ», 451e)
Λέει ο Σωκράτης στον σοφιστή Γοργία, θα έχεις ασφαλώς ακούσει να τραγουδούν στα συμπόσια το άσμα στο οποίο απαριθμούν ότι:
- η Υγεία μεν είναι πάντων άριστον,
- δεύτερον δε η ομορφιά και
- τρίτον ο με έντιμα μέσα αποκτηθείς πλούτος.
ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΙΑΤΡΟΥΣ!
«Λέγουσι δέ τινες καί ἰητροί καί σοφισταί ὡς οὐκ ἔνι δυνατόν ἰητρικήν εἰδέναι ὅστις μή οἶδεν ὅ,τι ἐστιν ἄνθρωπος· ἀλλά τοῦτο δεῖ καταμαθεῖν τόν μέλλοντα ὀρθῶς θεραπεύσειν τούς ἀνθρώπους».
(Ιπποκράτης, 460-370, «Περί αρχαίης ιητρικής», 20,1)
(= Λένε μερικοί και ιατροί, και σοφιστές πως δεν είναι δυνατόν να γνωρίσει την ιατρική όποιος δεν γνωρίζει τί είναι ο άνθρωπος· αλλά αυτό πρέπει να το μάθει καλά αυτός που πρόκειται να θεραπεύσει ορθώς τους ανθρώπους).
- «Ἤν γάρ παρῇ φιλανθρωπίη, πάρεστι καί φιλοτεχνίη»
(Ιπποκράτης, 460-370, «Παραγγελίαι», 6, 6)
(= Όπου υπάρχει αγάπη για τον άνθρωπο, υπάρχει αγάπη και για την ιατρική τέχνη).
- «Ἀγαθόν γάρ φάρμακόν ἐστιν ἐνίοτε καί τό μηδέν προσφέρειν».
(Ιπποκράτης, 460-370, «Περί άρθρων», 40, 10)
(= Γιατί καλό φάρμακο μερικές φορές είναι και το να μην συνταγογραφείς κανένα).
- «Πᾶν γάρ τό πολύ τῇ φύσει πολέμιον».
(Γαληνός, 129-210, «Προτρεπτικός λόγος επί τάς τέχνας», 11, 32)
(= Κάθε υπερβολή αντιστρατεύεται τη φύση).
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑΣ!
- Ἄσκησις ὑγιείης, ἀκορία τροφῆς, ἀοκνίη πόνων».
(Ιπποκράτης 460-370, «Επιδημίαι, βιβλ. 6, 4, 18, 3)
(= Μέτρια σωματική άσκηση, εγκράτεια στην διατροφή, φιλεργία / φιλοπονία / εργατικότητα).
ΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ ή ΠΕΝΤΑΓΩΝΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΩΝ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΩΝ
Κατά τον Πυθαγόρα (585-500), ο αριθμός 5 είναι ο αριθμός του ανθρώπου και της ψυχής. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ Γ. Λεκάκης “Ο κοσμος του 5”, ΕΔΩ – Κάθε άκρη του Πενταγώνου σχετίζεται με ένα στοιχείο της φύσης που δίνει ζωή στον άνθρωπο αλλά και που δημιουργεί ο άνθρωπος:
- ΓΑΙΑ = ΥΛΗ,
- ΥΔΩΡ = ΥΓΡΑ,
- ΑΗΡ = ΑΝΑΠΝΟΗ/ΑΝΑΣΑ,
- ΠΥΡ = ΕΝΕΡΓΕΙΑ,
- ΑΙΘΗΡ = ΝΟΥΣ / ΨΥΧΗ.
Τα 5 ΑΛΦΑ – ΔΙΑΒΑΣΤΕ Γ. Λεκάκης “Ο κοσμος του 5”, ΕΔΩ – η Πεντάλφα κατασκευάζεται από ένα κανονικό πεντάγωνο χαράσσοντας τις διαγωνίους στο πεντάγραμμα αυτό. Η Πεντάλφα συνδέεται με την Χρυσή Τομή φ: ο λόγος κάθε ευθύγραμμου τμήματος που εμφανίζεται σε αυτήν, ως προς το αμέσως μικρότερό του ισούται με την Χρυσή Τομή.
Η Χρυσή Τομή ισούται με 1,618. Θεωρείται ότι δίνει αρμονικές αναλογίες και γι’ αυτό έχει χρησιμοποιηθεί στην Αρχιτεκτονική και τη Ζωγραφική, τόσο κατά την Αρχαία Ελλάδα όσο και κατά την Αναγέννηση. Τη Χρυσή Τομή εισήγαγε και την υπολόγισε ο Πυθαγόρας. Για τους Πυθαγορείους ή Πεντάλφα υπήρξε έμβλημα, την ονόμαζαν Υ.Γ.Ι.ΕΙ.Α. και το αναγνωριστικό τους ήταν το «ΥΓΙΑΙΝΕΤΕ». Η Υ.Γ.Ι.ΕΙ.Α. συμβόλιζε το αντίθετο του θανάτου, όχι του υλικού αλλά του πνευματικού. Γι’ αυτό και το κέντρο της συμβόλιζε την αθάνατη ζωή.
Τα 4 άκρα συμβόλιζαν τα 4 στοιχεία της φύσης και το 5ο συμβόλιζε τον Αιθέρα, το θείον.
Σε κάθε κορυφή αντιστοίχιζαν ένα γράμμα, το αρχικό της λέξης Υ.Γ.Ι.ΕΙ.Α.
…………………………………………..
ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη:
Η μουσική επιλέχθηκε να γράφεται σε πεντάγραμμο, διότι το 5 επιδρά επί της υγιείας και η μουσική είναι ιαματική και προσφέρει ψυχική και σωματική Υγιεία. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκακη “Μουσικής μύησις”.
……………………………………….
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ 4 ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ
Τα στοιχεία της φύσης ο Εμπεδοκλής ο Ακραγαντίνος, (495-435), τα ονόμασε «ριζώματα».
Για την εκδήλωση των νόσων και για την αιτία τους μας τα αναφέρει ο Πλάτων στο έργο του «Τίμαιος», 82α:
«τεττάρων γὰρ ὄντων γενῶν ἐξ ὧν συμπέπηγεν τὸ σῶμα, γῆς πυρὸς ὕδατός τε καὶ ἀέρος, τούτων ἡ παρὰ φύσιν πλεονεξία καὶ ἔνδεια καὶ τῆς χώρας μετάστασις ἐξ οἰκείας ἐπ’ ἀλλοτρίαν γιγνομένη, πυρός τε αὖ καὶ τῶν ἑτέρων ἐπειδὴ γένη πλείονα ἑνὸς ὄντα τυγχάνει, τὸ μὴ προσῆκον ἕκαστον ἑαυτῷ προσλαμβάνειν, καὶ πάνθ’ ὅσα τοιαῦτα, στάσεις καὶ νόσους παρέχει».
(= Αλήθεια αφού τέσσερα είναι τα στοιχεία της φύσης, από τα οποία αποτελείται το σώμα, γη, πυρ, ύδωρ και αήρ, περίσσεια ή έλλειψη αυτών παρά φύσιν και αλλαγή τόπου, ήτοι μετάβαση από τον οικείον στον ξένον, και ακόμη το ότι καθένα απ’ αυτά προσλαμβάνει στον εαυτό του ιδιότητες που δεν του ταιριάζουν – αφού υπάρχουν περισσότερες της μιας ποικιλίες του πυρός και των άλλων ειδών – κι όλα τα άλλα φαινόμενα του ίδιου είδους γεννούν διαταραχές και ασθένειες).
Όταν επικρατεί ισορροπία, σύζευξη και των 4 στοιχείων έχουμε ΕΥ-ΚΡΑΣΙΑ και το σώμα μας βρίσκεται σε κατάσταση Υγείας, ενώ όταν υπάρχει διαταραχή, διαχωρισμός ή ανατροπή των 4 στοιχείων έχουμε ΔΥΣ-ΚΡΑΣΙΑ και τότε το σώμα μας βρίσκεται σε κατάσταση νόσου.
Αλλά και ο Αριστοτέλης (384 – 322 π.Χ.), στο έργο του «Περί φύσιος ανθρώπου», αναφέρει πότε το σώμα μας υγιαίνει και πότε ασθενεί. (Τό δέ σῶμα τοῦ ἀνθρώπου ἔχει ἐν ἑαυτῷ αἷμα καί φλέγμα καί χολήν ξανθήν καί μέλαιναν… ὀδύνην τε καί πόνον παρέχειν).
Σε όλα τα ευνομούμενα κράτη η Υγεία είναι αποκλειστική ευθύνη των πολιτών πέραν από τις δήθεν παρεχόμενες υπηρεσίες προς τον πολίτη από το επιτελικό κράτος πρόνοιας και το υπουργείο Υγείας.
Ο άνθρωπος έχει βασικό καθήκον να προστατεύει την υγεία του, αφ΄εαυτού στο μέτρον του δυνατού. Κάθε παράλειψη αλλά και κάθε υπερβολή έχει πολύ δυσάρεστες συνέπειες στη ζωή του ανθρώπου, ίσως και ανεπανόρθωτες. Μην προσδοκάτε, πλην εξαιρέσεων, να σας σώσει το Ε.Σ.Υ. (Εθνικό Σύστημα Υγείας). Φροντίστε, προστατεύστε και θωρακίστε την υγεία σας εμπιστευόμενοι το Ε.Γ.Ω. σας (Εδραία Γυμναστική Ωρίμανση). Η Υγεία αντί να είναι ένα δημόσιο κοινωνικό αγαθό έχει καταντήσει εμπόρευμα που αποσκοπεί μονάχα στο κέρδος και που εξυπηρετεί μόνο αυτό και όχι τον άνθρωπο. Ο Πλάτων στο Γ’ βιβλίο της «Πολιτείας» του, 406c τονίζει ότι: «Ἀσκληπιός… εἰδώς ὅτι πᾶσι τοῖς εὐνομουμένοις ἔργον τι ἑκάστῳ ἐν τῇ πόλει προστέτακται, ὅ ἀναγκαῖον ἐργάζεσθαι, καί οὐδενί σχολή διά βίου κάμνειν ἰατρευομένῳ».
(= Ο Ασκληπιός, ο θεός της ιατρικής, ήξερε καλά ότι σε όλες τις καλά οργανωμένες κοινωνίες, ο κάθε πολίτης έχει αναλάβει και μια διατεταγμένη υπηρεσία, που πρέπει να την εκτελεί, και ότι κανείς δεν είναι εύκαιρος όλη του τη ζωή να είναι άρρωστος και συνεχώς να γιατρεύεται).
Το άρθρο αφιερώνεται στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών (European Day of Languages) που εορτάζεται κάθε χρόνο την 26η Σεπτεμβριου με πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης, από το 2001 για την προώθηση της πολυγλωσσίας, την ανάδειξη της γλωσσικής ποικιλομορφίας και την ενθάρρυνση της διαπολιτισμικής κατανόησης σ’ όλη την Ευρώπη των 700 εκατομμυρίων Ευρωπαίων που εκπροσωπούνται από 46 κράτη μέλη. Το 2025 έχει ανακηρυχθεί ως Ευρωπαϊκό Έτος Εκπαίδευσης για την Ψηφιακή Ιδιότητα του πολίτη (Ψηφιακή Πολιτειότητα).
Το ΥΠΑΙΘΑ κάθε χρόνο εκδίδει εγκύκλιο για συμμετοχή των σχολείων στον εορτασμό με ποικίλες εκδηλώσεις και δράσεις επί μία εβδομάδα από 19/9 – 26/9/25. Προσδοκώ κάποτε όταν το Υπουργείο Παιδείας ξαναγίνει ΕΘΝΙΚΟ να οργανώσει μια εβδομάδα με θέμα: «Πώς η Ελληνική Γλώσσα γονιμοποίησε τον Ευρωπαϊκό Λόγο και συνεχίζει να τον τροφοδοτεί με λέξεις;»
Για τους «παροικούντας την Ιερουσαλήμ» (Λουκάς 24, 13-32) τους ενημερώνω ότι και οι τρεις αυτές λέξεις έχουν ελληνική καταγωγή:
European = Ευρώπη. Day = οι κρητικοί έλεγαν την ημέρα «Δία» και ο εύ-Διά-θετος = ο ευρισκόμενος σε καλή ημέρα και Δῖος = ο ανήκων στον Δία, ο θεϊκός, ο ενδοξότατος, έξοχος, θαυμάσιος. Language = από το λατινικό lingua = γλώσσα από το ρήμα lingo = λείχω, λειχάζω = γλείφω.
Άρα η επιρροή της Ελληνικής Γλώσσας είναι αδιαμφισβήτητη.
ΠΗΓΗ: άρθρο του γράφοντος «Ἐξ Ἱπποκρατισμοῦ ἄρχεσθαι & Ὑποκριτισμοῦ[1]παύεσθαι», από την στήλη του «ΕΤΥΜΟΛΟΓΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ – “ἄπιτε”»!» στην εφημ. «Εβδόμη», 27.9.2025. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 18.9.2025.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
[1] Ὑποκριτισμός: νεόδμητος όρος υπ᾽ εμού, σημαίνων την υποκριτική, επιτηδευμένη, παραπλανητική, δολερή και ανειλικρινή συμπεριφορά των πολιτικάντηδων που διατυμπανίζουν ότι όλα στην Υγεία βαίνει καλώς.
ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ ΠΕΝΤΑΓΩΝΟ της ΥΓΕΙΑΣ ΣΥΜΒΟΛΟ των ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΩΝ ΥΓΙΕΙΑΣ ΣΥΜΒΟΛΑ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ 5ΓΡΑΜΜΟ 5ΓΩΝΟ ΥΓΕΙΑΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ Ιωαννιδης ιστορια ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΚΡΙΒΟΛΟΓΙΑ Γαληνος, 129 210 2ος αιωνας μχ σπουδαιοτερος ιατρος αρχαιοτητας Ιπποκρατη, Περγαμος Μικρα Ασια ετυμολογια αρχαια Ιατρικη Ορολογια ορος λογος ειναι δηλων εννοια πραγμα δεικνυς σοφηνιζων ΟΡΟΙ ΙΑΤΡΙΚΟΙ ορισμος ουσια υπαρξη εργο Περι κρισεων νοουμενο νοητο ιδεα, καθαρη ουσια αποτελεσμα γνωσης νοοτροπια αδιαφορια ονοματολογια, Περι των ονοματων παλαιοι νοουμενον συμπαν σπουδασμα πραγματα ακριβης γνωσις αμελεια Κριση ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ Αμερικανος ιστορικος φιλοσοφος, Ντυραν Παγκοσμιος Ιστορια του Πολιτισμου ιστορια των λεξεων ιστορικη προελευση ανθρωποτητας γλωσσα γενεαλογια λαος Γαλλος φιλοσοφια ιδρυτης Κοινωνιολογια Θετικισμος, Κοντ επιστημη ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ οφελος αγαθα υγιαινειν Λουκιανος ο Σαμοσατευς Υπερ του εν τη προσαγορευσει πταισματος ρητορας σατυρικος συγγραφεας απουσια υγειας τιμιον ευμεταστατον Πλουταρχος, Περι Παιδων αγωγης ανεκτιμητο αγαθο ευμεταβλητη κρειττον Μενανδρος, Γνωμαι Μονοστιχοι ποιητης Νεα Κωμωδια Πλατων, ΓΟΡΓΙΑΣ Σωκρατης σοφιστης Γοργιας, τραγουδι συμποσιο ασμα παντων αριστον, ομορφια εντιμα μεσα αποκτηση πλουτος τιμιοτητα ΙΑΤΡΟΙ ιητρος σοφισται ιητρικη ειδεναι οιδεν ανθρωπος καταμαθειν μελλον ορθως θεραπευσειν ανθρωποι Ιπποκρατης, Περι αρχαιης ιητρικης ιατροι σοφιστες θεραπεια ορθη παρη φιλανθρωπια παρεστι φιλοτεχνια Ιπποκρατη Παραγγελιαι αγαπη ιατρικη τεχνη αγαθον φαρμακον μηδεν προσφερειν ιπποκρατους, Περι αρθρων καλο φαρμακα συνταγογραφηση φυσει πολεμιον γαληνου Προτρεπτικος λογος επι τας τεχνας υπερβολη φυση ασκησις υγιειης, ακορια τροφης, αοκνιη πονων Επιδημιαι, μετρια σωματικη ασκηση, εγκρατεια διατροφη φιλεργια / φιλοπονια / εργατικοτητα Πυθαγορας σαμιος σαμος 6ος 585 – 500 αριθμος 5 πεντε ανθρωπου ψυχης πενταγωνο στοιχειο ζωη δημιουργια ΓΑΙΑ = ΥΛΗ, ΥΔΩΡ = ΥΓΡΑ, ΑΗΡ ΑΝΑΠΝΟΗ ΑΝΑΣΑ, ΠΥΡ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΑΙΘΗΡ ΝΟΥΣ ΨΥΧΗ ΑΛΦΑ, Πενταλφα κατασκευη κανονικο πενταγωνο Χρυση Τομη φ ευθυγραμμο τμημα 1,618 αρμονικες αναλογιες αρχιτεκτονικη Ζωγραφικη αρχαια Ελλαδα αναγεννηση πυθαγορειοι εμβλημα, Υ.Γ.Ι.ΕΙ.Α. αναγνωριστικο χαιρετισμος ΥΓΙΑΙΝΕΤΕ αντιθετο θανατος υλικος πνευματικος αθανατη ζωη 4 τεσσερα ακρα αιθηρ θειον θειο κορυφη στοιχεια Εμπεδοκλης ο Ακραγαντινος, ακραγαντας 5ος 495 435 ριζωματα ριζωμα εκδηλωση νοσων αιτια νοσου Πλατωνας Τιμαιος τετταρα οντα γενη σωμα, γη πυρ υδωρ αερας, παρα φυσιν πλεονεξια ενδεια χωρα μεταστασις σταση νοσος τεσσερα αηρ, νερο περισσεια ελλειψη αλλαγη τοπου, μεταβαση οικειος ξενος ιδιοτητες ποικιλια ειδη φαινομενο ειδος διαταραχη ασθενεια ισορροπια, συζευξη ΕΥΚΡΑΣΙΑ διαχωρισμος ανατροπη ΔΥΣΚΡΑΣΙΑ Αριστοτελης 4ος Περι φυσιος ανθρωπου αιμα φλεγμα χολη ξανθη μελαινα οδυνη πονος επιτελικο κρατος προνοιας υπουργειο Υγειας καθηκον παραλειψη ΕΣΥ Εθνικο Συστημα Υγειας ΕΓΩ Εδραια Γυμναστικη Ωριμανση δημοσιο κοινωνικο αγαθο εμπορευμα κερδος Πολιτεια ασκληπιος ειδως ευνομουμενο πολη σχολη ιατρευομενος θεος οργανωμενη κοινωνια πολιτης διατεταγμενη υπηρεσια, αρρωστος γιατρεια Ευρωπαικη Ημερα Γλωσσων 26 Σεπτεμβριος Συμβουλιο της Ευρωπης, 2001 γλωσσικη ποικιλομορφια διαπολιτισμικη κατανοηση Ευρωπη Ευρωπαιοι κρατη μελη 2025 Ευρωπαικο ετος Εκπαιδευσης για την Ψηφιακη Ιδιοτητα του πολιτη Ψηφιακη Πολιτειοτητα σχολειο Πως η Ελληνικη Γλωσσα γονιμοποιησε τον Ευρωπαικό Λογο και συνεχιζει να τον τροφοδοτει με λεξεις Λουκας αρχαιοι κρητες κρητικοι κρητη ημερα δια ευδιαθετος καλη μερα διος Διας, ζευς θεικος, ενδοξοτατος, εξοχος, θαυμασιος λατινικο lingua ρημα lingo = λειχω, λειχαζω = γλειφω επιρροη ελληνικης Γλωσσας υποκριτισμος υποκριτικη επιτηδευμενη, παραπλανητικη δολερη ανειλικρινη συμπεριφορα πολιτικαντης πολιτικος υπουργος