Του Στέφανου Μίλεση
Η σύγκρουση του ατμόπλοιου «ΥΔΡΑ»[1] (ή «Υδράκι», όπως άρεσε στους επιβάτες του να το αποκαλούν) με το καΐκι «ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ» στον πειραϊκό προλιμένα, αποτέλεσε γεγονός που κατέγραψα και ανάρτησα καμιά δεκαριά χρόνια πριν.
Το σημαντικό σε αυτό το ναυτικό δυστύχημα, που προκλήθηκε τον Αύγουστο του 1937, ήταν πως προκαλούσε πολιτικούς τριγμούς, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κι αυτό διότι νεκροί του ναυαγίου διαρκώς ξεβράζονταν στις ακτές της Πειραϊκής. Είχαν περάσει 20 ημέρες κι ακόμα έβρισκαν σώματα πνιγμένων σε διάφορα σημεία. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκακης “Αρχαια και συγχρονα ναυαγια των ελληνικών θαλασσων”. Σαν να μην έφτανε μονάχα αυτό, το δυστύχημα έγινε τραγούδι από τον Κ. Ρούκουνα[2] με τίτλο «ΟΙ ΑΔΙΚΟΠΝΙΓΜΕΝΟΙ»:
Δυο καπετάνιοι κάνανε μεγάλη απροσεξία
και τόσος κόσμος πνίγηκε χωρίς καμιά αιτία.
Κοσμάκη δώστε προσοχή ν’ ακούστε τα χαμπάρια,
απ’ όξω από τον Πειραιά τρακάραν δυο καράβια.
Το ένα η Ανάστασις, το άλλο το Υδράκι
απέναντι στου Παρλαμά σκόρπισαν το φαρμάκι.
-Ε καημένοι….
Σκεφτείτε τώρα βρε παιδιά, με κλάματα να κράζουν
γυναίκες, άντρες και παιδιά, «σώστε μας!» να φωνάζουν.
-Ε μωρέ τί άδικο κακό ήταν αυτό!
Έτσι τους ήτανε γραφτό, άδικα να πνιγούνε
κι όσοι τους περιμένανε στα μαύρα να ντυθούνε.
– Ακούστε το ΕΔΩ.
Έτσι κάθε φορά που ακουγόταν το τραγούδι καταγγελλόταν το κράτος του Μεταξά, που λίγο καιρό πριν, ως προμετωπίδα του, είχε προβάλλει την οργάνωση, την πειθαρχία και την άμεση ανταπόκριση των υπηρεσιών του. Ωστόσο μια καλοκαιρινή βραδιά του Αυγούστου με ήρεμη θάλασσα, μόλις μερικά μέτρα μακριά από ένα κοσμικό κέντρο διασκέδασης, 24 άτομα πνίγηκαν με μόνον διασώστη τον ιδιοκτήτη της παρακείμενης ταβέρνας. Για τον λόγο αυτό και διατάχθηκε η κατάσχεση των δίσκων και η απαγόρευση του τραγουδιού.
ΠΗΓΗ-ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Πειραιοραμα. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3,8,2025.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ – Σχολια Γ. Λεκακη:
[1] Χωρητικότητος 250 τόνων. Ανήκε στον εφοπλιστή Πετσάλη.
[2] Ο Κώστας Ρούκουνας (1903 –1984) ήταν Έλλην τραγουδιστής του ρεμπέτικου από την Σάμο. Ξεκίνησε την καλλιτεχνική του καριέρα στα μέσα της δεκαετίας του 1920 ως τραγουδιστής σε ταβέρνα. Σύντομα έγινε δημοφιλής στους συμπατριώτες του και μετακόμισε για την Αθήνα (1927 / 1928). Ιδιαίτερης μνείας χαίρουν οι αυτοσχεδιαστικοί μανέδες / αμανέδες του.
λογοκρισια μεταξα αδικοπνιγμενοι Πειραιας πνιγμενοι Πειραιευς κατασχεσις κατασχεση δισκων γραμμοφωνου αστυνομια πλακα ναυαγιο σαρωνικος δισκος γραμμοφωνο αδικο Πειραια Μιλεσης συγκρουση ατμοπλοιο ΥΔΡΑ Υδρακι επιβατες καικι ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ πειραικος προλιμενας, ναυτικο δυστυχημα, ναυαγιο Αυγουστος 1937, πολιτικη νεκροι ακτη Πειραικη πτωμα πνιγμος τραγουδι Ρουκουνας καπετανιος απροσεξια κοσμος αναιτια κοσμακης χαμπαρι Πειραιως τρακαρισμα καραβι Παρλαμας καημενοι κλαμα γραφτο αδικα μαυρα καταγγελια κρατος Μεταξας, δικτατορια οργανωση, πειθαρχια υπηρεσιες καλοκαιρι ηρεμη θαλασσα, κοσμικο κεντρο διασκεδασης, νεκροι διασωστης ιδιοκτητης ταβερνα Παρλαμα δισκοι απαγορευση εφοπλιστης Πετσαλης ελληνας τραγουδιστης ρεμπετικο Σαμος καλλιτεχνης καριερα 1920 Αθηνα 1927 / 1928 αυτοσχεδιαστικος μανες αμανες αυτοσχεδιασμος τραγουδιστες ρεμπετες Σαμιος σαμιοι καλλιτεχνες