Του καθηγητή Ξενοφώντος Μουσά, Prof. of Space Physics, one of the protagonists of Antikythera Mechanism research, prizes NASA, AGU
Ο αστρονομικός προσανατολισμός του Μεγάλου Ναού του Αμπού Σίμπελ (1265 π.Χ.), είναι ο ίδιος με αυτόν που υποστηρίζουμε με τον κ. Μ. Τσικριτσή για την Παπούρα Ηρακλείου Κρήτης.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης: “Ο φαραώ Ψαμμήτιχος ήταν γιος του Θεοκλή – λέει αρχαία ελληνική επιγραφή στο πόδι του κολοσσιαίου αγάλματος του φαραώ Ραμσή Β’ στο Abu Simbel”! – ΕΔΩ.
Επισημαίνω ότι η Παπουρα είναι προγενέστερη του Αμπού Σίμπελ κατά 6 – 7 αιώνες. Σύμφωνα με την μελέτη των Shaltout και Belmonte (2005)[1], είναι ο εξής:
1.Αζιμούθιο του κύριο άξονα του Μεγάλου Ναού έχει προσανατολισμό περίπου 100,5°, δηλαδή ανατολικά προς νοτιοανατολικά.
ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΣ ΤΗΣ ΠΑΠΟΥΡΑΣ, ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ.
2.Αστρονομική και εποχική σημασία
Σύμφωνα με τους Shaltout & Belmonte (2005), οι ακτίνες του ήλιου εισχωρούν στο ιερό του ναού δύο φορές το χρόνο — στις 21 Φεβρουαρίου και 21 Οκτωβρίου — φωτίζοντας τα αγάλματα των θεών Amon‑Re, Ramesses II και Re‑Horakhty, ενώ το άγαλμα του έπους Ptah παραμένει στη σκιά
Η έρευνα υποδηλώνει ότι αυτές οι ημερομηνίες αντιστοιχούν στις αρχές των δύο εποχών του αιγυπτιακού πολιτικού ημερολογίου και συνδέονται με την γνώση των ηλιακών κινήσεων και αστρονομικών υπολογισμών
3.Συνδυασμός αστρονομίας και τοπογραφίας
Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι ο προσανατολισμός του ναού αντανακλά έναν συνδυασμό τοπογραφικών επιλογών (π.χ. προσανατολισμός κάθετος στην πορεία του Νείλου) και αστρονομικής ευαισθησίας (όπως στην περίπτωση του χειμερινού ηλιοστασίου), στοιχεία που συναντώνται σε ναούς της Άνω Αιγύπτου και της Άνω Νουβιας γενικότερα.
Παράμετρος Τιμή / Σχόλιο Αζιμούθιο ~100,5°
Αστρονομική ευθυγράμμιση: ανατολή ηλίου στην ιερή στοά στις 21 Φεβρουαρίου και 21 Οκτωβρίου.
Πώς συνδέονται αυτές οι ημερομηνίες με την καλλιέργεια των σιτηρών;
Οι ημερομηνίες 21 Φεβρουαρίου και 21 Οκτωβρίου, που είναι οι δύο μέρες όπου ο ήλιος φωτίζει το ιερό του μεγάλου ναού του Αμπού Σίμπελ, συνδέονται με τον αγροτικό και καλλιεργητικό κύκλο της Αρχαίας Αιγύπτου —και ειδικότερα με τη σιτοκαλλιέργεια— μέσα από το αιγυπτιακό εποχιακό ημερολόγιο.
Οι 3 εποχές του αιγυπτιακού γεωργικού ημερολογίου
Η γεωργία στην Αρχαία Αίγυπτο βασιζόταν σε τρεις εποχές, που σχετίζονταν με τον Νείλο:
- Αχέτ (Akhet) – Εποχή της πλημμύρας (μέσα Ιουλίου – μέσα Νοεμβρίου)
- Περέτ (Peret) – Εποχή της σποράς και της ανάπτυξης (μέσα Νοεμβρίου – μέσα Μαρτίου)
- Σεμού (Shemu) – Εποχή της συγκομιδής (μέσα Μαρτίου – μέσα Ιουλίου)
Σύνδεση με σιτηρά:
- 21 Οκτωβρίου (~τέλος Akhet / αρχή Peret):
Αυτή η ημερομηνία σηματοδοτεί την αρχή της καλλιεργητικής περιόδου.
Ο Νείλος έχει αρχίσει να υποχωρεί, αφήνοντας πίσω του γόνιμη λάσπη.
Οι γεωργοί ξεκινούν να σπέρνουν σιτηρά, κυρίως κριθάρι και σιτάρι.
- 21 Φεβρουαρίου (~τέλος Peret / αρχή Shemu):
Αντιστοιχεί στο πέρας της ανάπτυξης των φυτών και στην προετοιμασία για τη συγκομιδή.
Οι σιτοκαλλιέργειες έχουν σχεδόν ωριμάσει και οι γεωργοί ετοιμάζονται για θερισμό.
Αστρονομική και συμβολική σημασία:
- Οι δύο αυτές ημερομηνίες:
Συμπίπτουν με σημαντικές μεταβολές στην ηλιακή πορεία, γεγονός που έκανε εφικτή την δημιουργία ενός “ηλιακού ρολογιού” μέσα στον ναό.
Συμβολίζουν την αναγέννηση της φύσης και την ευλογία του φαραώ προς την γη και τον λαό μέσω του ήλιου, θεοποιώντας τον ηλιακό κύκλο ως παράγοντα της ευφορίας.
Ημερομηνία Εποχή Γεωργική σημασία Σύνδεση με σιτηρά
- 21 Οκτωβρίου Αρχή Peret Έναρξη σποράς Σπορά σιτηρών μετά την πλημμύρα
- 21 Φεβρουαρίου Τέλος Peret Τέλος ανάπτυξης Προετοιμασία συγκομιδής
Αυτή η αστρονομική ευθυγράμμιση του ναού δεν ήταν τυχαία, αλλά ενταγμένη σε ένα θρησκευτικό-αγροτικό πλαίσιο, που εξύψωνε τον φαραώ ως ενδιάμεσο μεταξύ θεών, ήλιου και καρποφορίας της γης. – ΠΗΓΗ: ChatGPT.
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 25.8.2025.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
[1] Shaltout, M. and Belmonte, J.A., 2005. On the orientation of ancient Egyptian temples: (1) Upper Egypt and Lower Nubia. Journal for the History of Astronomy, 36(3), pp.273-298, Belmonte, J.A. and Shaltout, M., 2010. Keeping Ma’at: An astronomical approach to the orientation of the temples in ancient Egypt. Advances in Space Research, 46(4), pp.532-539.
αστρονομικος προσανατολισμος Μεγαλου Ναου Αμπου Σιμπελ Παπουρα αστρονομια Μεγαλος Ναος λοφος Παπουρας καστελι καστελλι πεδιαδος πεδιαδας πεδιαδα ηρακλειου κρητης ηρακλειο κρητη αρχαιοαστρονομια αμπουσιμπελ Μουσας 13ος αιωνας 1265 πΧ Τσικριτσης αζιμουθιο κυριος αξονα 100,5°, ανατολικα νοτιοανατολικα ΕΛΛΑΔΑ 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ αστρονομικη εποχιακη εποχικη σημασια εποχη ακτινες ηλιου ηλιος ιερο χρονος 21 Φεβρουαριου Φεβρουαριος 21 αγαλμα θεος Amon Re, αμων ρε αμμων ρα ραμσης Β Ramesses II Re Horakhty, ρε χορακθι επος πτα πταχ Ptah σκια ερευνα ημερομηνια αρχη εποχης αιγυπτιακο πολιτικο ημερολογια γνωση ηλιακες κινησεις αστρονομικος υπολογισμος συνδυασμος αστρονομιας τοπογραφιας τοπογραφια καθετος πορεια ποταμος Νειλος αστρονομικη ευαισθησια χειμερινο ηλιοστασιο ναοι ανω Αιγυπτου Νουβιας Αιγυπτος Νουβια παραμετρος Τιμη ευθυγραμμιση ιερα στοα ημερομηνια καλλιεργεια σιτηρων ημερα αγροτικος καλλιεργητικος κυκλος αρχαια σιτοκαλλιεργεια αιγυπτιακο εποχιακο ημερολογιο τρεις 3 εποχες γεωργια Αχετ ακετ Akhet πλημμυρα Ιουλιος Νοεμβριος περετ Peret σπορα αναπτυξη Μαρτιος Σεμου Shemu συγκομιδη Ιουλιος σιτηρα καλλιεργεια γονιμη λασπη γεωργοι κριθαρι σιταρι σιτοκαλλιεργειες θερισμος συμβολικη μεταβολη ηλιακη πορεια, ηλιακο ρολοι ωρολογιο αναγεννηση φυση ευλογια φαραω γη λαος θεοποιηση ηλιακος κυκλος ευφορια θρησκευτικο αγροτικο πλαισιο, ενδιαμεσος θεοι καρποφορια