Μια καταπληκτική είδηση από τον φίλο, ερασιτέχνη ερευνητή, Δημ. Τραυλό:
Ο Δημήτρης που μας έχει δώσει κατά καιρούς εντυπωσιακές πληροφορίες (σφίγγα των Σπάτων, στοιχειωμένο σπίτι στην Κέρκυρα, κλπ) είχε το καλοκαίρι που μας πέρασε στην Φοινικούντα της Μεσσηνίας, μια καταπληκτική συνάντηση και συνομιλία με τον συμπαθέστατο, 80χρονο περίπου, Γιάννη Τσαΐνη. Ο κ. Τσαΐνης, που είναι μόνιμος κάτοικος Ασπροπύργου, κατάγεται από Μικρασιατική οικογένεια που ήρθε στην Κρήτη.
Τα απίστευτα αρχίζουν όταν ο πατέρας του προσλήφθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1920 από τον Έβανς στις έρευνες και ανασκαφές που έκανε στην Κνωσό της Μεγαλονήσου. Υπάρχει μάλιστα και φωτογραφία που δείχνει τους δύο άνδρες μαζί! Ο μικρός Γιάννης συνόδευε αρκετές φορές τον πατέρα του και θυμάται ότι είχε μπει στον… Λαβύρινθο! Ναι… το θρυλικό κατασκεύασμα υπάρχει, έχει εξερευνηθεί από τον Έβανς και φυσικά αποσιωπάται!
Ο κ. Τσαΐνης περιγράφει τεράστιες ξύλινες πόρτες να οδηγούν σε αχανείς διαδρόμους με αλαβάστρινους τοίχους! Μάλιστα θυμάται ότι στο άνοιγμα κάθε τέτοιας πόρτας το κλίμα άλλαζε και ένα νέο κύμα δροσιάς πλημμύριζε τον χώρο! Μέσα είχαν βρεθεί πάρα πολλά αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας, από τα οποία του έχει μείνει αξέχαστη μια χρυσή μέλισσα με τόση λεπτομέρεια κατασκευής, ώστε διακρίνονταν ακόμη και οι λεπτεπίλεπτες τρίχες στα πόδια της! – [σ.σ.: Τέτοια αντικείμενα είναι γνωστά από τα Μάλια Ηρακλείου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου(*)]– «Όλα τα βγάζανε σε κιβώτια» θυμάται χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης.
Το «Τρίτο Μάτι» παραθέτει την σημαντική πληροφορία, που διασταυρώνεται με πολλές άλλες αντίστοιχες, για να υπάρχει και να αξιολογηθεί όταν κάποτε οι συνθήκες θα αλλάξουν στην αρχαιολογική πραγματικότητα της χώρας μας…»
ΠΗΓΗ: περ. «Τρίτο Μάτι», ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 23.6.2025.
(*) Το λεγόμενο “Περίαπτο με μέλισσες” είναι ένα από τα σπουδαιότερα και πιο γνωστά έργα της μινωικής τέχνης. Περίφημο περίαπτο σε σχήμα δύο μελισσών ή σφηκών, οι οποίες αποθέτουν μια σταγόνα μέλι στην κηρήθρα. Όλα τα στοιχεία του κοσμήματος είναι κυκλικά διατεταγμένα γύρω από την κυκλική σταγόνα, η οποία αποδίδεται με σχηματικό τρόπο, σαν ένας κοκκιδωτός δίσκος. Τα δύο έντομα είναι αντικριστά, με τα πόδια ενωμένα επάνω στη σταγόνα, ενώ στους κορμούς και στα φτερά τους οι λεπτομέρειες αποδίδονται με εντυπωσιακή μικροσκοπική κοκκίδωση. Χρυσοί δίσκοι κρέμονται από τα φτερά, ενώ πάνω από τα κεφάλια τους στερεώνεται μία σφαίρα και ο κρίκος της ανάρτησης. Πρόκειται για αριστούργημα της μινωικής χρυσοχοΐας, που εντυπωσιάζει με τη φυσιοκρατική απόδοση των εντόμων, αλλά και με τη θαυμάσια εκτέλεσή του, παρουσιάζοντας σε όλο της το μεγαλείο την τελειότητα της τεχνικής στην παλαιοανακτορική εποχή.
Στοιχεία εκθέματος:
- Χρονολόγηση: Μέση Εποχή του Χαλκού, περίπου 1700 π.Χ.
- Τόπος Εύρεσης: Μάλια, Χρυσόλακκος
- Διαστάσεις: πλάτος: 0,046 μ.
- Υλικό: Χρυσός
- Αριθμός Ευρετηρίου: ΑΕ 559 – Copyright: Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.
αρχαιος λαβυρινθος υπογεια αρχαια Κνωσος υπογειο υπογειος κοσμος Τεραστια ξυλινη πορτα αχανης διαδρομος αλαβαστρινος τοιχος ανακτορο παλατι παλλατι κλιμα Κνωσσος αλαβαστρο Τραυλος σφιγγα των Σπατων, σπατα αττικης αττικη στοιχειωμενο σπιτι στην Κερκυρα, Φοινικουντα Μεσσηνιας, μεσσηνια Τσαινης Ασπροπυργος Μικρα ασια μινωικη Κρητη απιστευτο 1920 εβανς ερευνα ανασκαφη Λαβυρινθος θρυλικος κατασκευη δαιδαλος δροσια αρχαιολογικος χωρος αντικειμενο ανεκτιμητη αξια χρυση μελισσα λεπτομερεια τριχα ποδι κιβωτιο αρχαιολογια περιοδικο Τριτο Ματι Περιαπτο με μελισσες σπουδαιοτερο Εργο μινωικης τεχνης σχημα σφηκα σταγονα μελι κηρηθρα μινωικος πολιτισμος κοσμημα κυκλικη διαταξη κυκλος κοκκιδωτος δισκος εντομα εντομο ποδια ενωμενα κορμος φτερο μικροσκοπικη κοκκιδωση χρυσος φτερα κεφαλι σφαιρα κρικος αναρτηση αριστουργημα μινωικο χρυσοχοια φυσιοκρατικη αποδοση θαυμασια εκτελεση μεγαλειο τελειοτητα τεχνικη παλαιοανακτορικη εποχη εκθεμα Μεση Εποχη Χαλκου 18ος αιωνας 1700 2η χιλιετια πΧ 3.700 3.800 χρονων χρονια πριν μαλια, Χρυσολακκος χρυσος υπποα υπουργειο πολιτισμου αρχαιολογικο μουσειο ηρακλειου ηρακλειο κρητης