Εν τω διασήμω εικονογραφικώ περιοδικώ της Στουτγάρτης «Δία ξηράς και θαλάσσης» εδημοσιεύθη ενθουσιώδης περιγραφή της Κερκύρας, εστολισμένη δι’ εικόνων. «Η νήσος (λέγει) πεφημισμένη επί κάλλει φύσεως και ηπιότητι κλίματος, εγένετο προ πολλού περιζητητος χειμερινή διατριβή. Εν τη βασιλική επαύλει επρόκειτο να ζητήση ανάρρωσιν ο τεθνεώς Τσάρος, εκεί δε εξενίσθη προ μικρού ο νόσων Τσεζάρεβιτς.
Επί της κορυφής του Γαστουρίου υψούται το Αχίλλειον, το περίφημον μέγαρον της αυτοκρατείρας της Αυστρίας, κτισθέν υπό του αρχιτέκτονος Καρίτου κατ’ αρχαίον ελληνικόν ρυθμόν και εστολισμένον υπό του μνημείου του Χάινε, έργου του Δανού γλύπτου Χασσελρίς. Εν τω μέσω του άλσους, προς ο άγει εκ της θαλάσσης κλίμαξ κοσμουμένη δι’ αγαλμάτων, υψούται το περίφημον άγαλμα του Χέρτερ «ο θνήσκων Αχιλλεύς».
Πανταχού ο επισκεπτόμενος την Κέρκυραν απαντά αρχαίας ελληνικάς αναμνήσεις. Η έτει 734 π.Χ. αποικισθείσα υπό των Κορινθίων νήσος έπαθε δεινώς κατά τον Πελοποννησιακόν πόλεμον, εκ των ερίδων ανά μέσον αριστοκρατικών και δήμου και εκ των επιδρομών Ιλλυριών πειρατών, έως ου περίηλθεν υπό την εξουσίαν των Ρωμαίων.
Βραδύτερον συνεμερίσθη τας τύχας των λοιπών Ιονίων νήσων, υποταγείσα εις τους Ενετούς και εις τους Άγγλους, υφ’ ων παρεχωρήθη εις την Ελλάδα. Μετ’ εξάρσεως περιγράφει η Ρόζα Γέρολδ τον είσπλουν εις την Κέρκυραν: Έτι επί του σκάφους ησθάνθη το άρωμα των ανθών των πορτοκαλεών, όπερ έφερεν ο άνεμος εκ της νήσου. Οποία δε καινοφανή και επαγωγά θεάματα περιμένουσι τον ξένον εις τα ενδοτέρα της πόλεως!
Εν τη αγορά κείνται βουνά όλα οπωρών και λαχανικών και τα πορτοκάλια φέρουσιν έτι πρασίνους τους κλάδους. Έτι μάλλον αξιοθέατοι είνε οι πωληταί και αγορασταί, ηλιοκαείς την όψιν, γραφικοί τον ιματισμόν. Έχουσι πάντες κανονικούς και ευγενείς χαρακτήρας, μεγάλους οφθαλμούς, ελληνικώς κύρτας ρίνας. Αι γυναίκες φέρουσι πλουσίας περιβολάς. Εξαίσιος είνε, κατά θερμήν εσπέραν, ο περίπατος παρά τας όχθας της θαλάσσης. Διασχίζει τις το υπό δενδροστοιχιών κυκλούμενον ευρύπεδον, την Σπιανάδαν, αφού δε παρέλθη το ογκώδες φρούριον, το βλέμμα πλανάται ακώλυτον επί του όρμου της Κερκύρας. Πλατεία και ωραία οδός άγει προς την παραλίαν των Καστράδων. Εκεί υψούτο άλλοτε η πόλις των Φαιάκων, το δε έδαφος θα εγκρύπτη πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα. Ουκ ολίγα απήγαγον ήδη οι Άγγλοι, άλλα δε κείνται ατάκτως εν τω Μουσείω της πόλεως. Εν και μόνον μνημείον προέχει ολίγα βήματα του εδάφους, το σήμα του Μενεκράτους. Εντροπήν περιποιεί εις την Κέρκυραν το ότι το από των ομηρικών χρόνων μνημείον μένει έτι τεθαμμένον εν τη γη. Το άγαλμα του λέοντος, όπερ ευρέθη εγγύς του, κείται παρά την κλίμακα του βασιλικού μεγάρου. Από των Καστράδων η οδός καταλείπει την ακτήν και πλανωμένη εν μέσω επαύλεων και οικίσκων, ων έκαστος κυκλούται υπό κηπαρίου, εξικνείται εις τον βασιλικόν κήπον, εγκλείοντα δένδρα τεράστια το κάλλος και την ευρωστίαν.
Τα δασύλλια διαδέχονται λειμώνες. Ότε μεν καταβαίνεις εις κοιλάδας, ένθα εν μέσω δαφνώνων ψιθυρίζει ρύαξ, ότε δε ανέρχεσαι εις λόφους, όθεν το βλέμμα επισκοπεί την θάλασσαν. Η καλλίστη θέα είνε η απ’ αυτή της βασιλικής επαύλεως. Άσμενος αναζητεί τις εν Κερκύρη και επί της πέριξ θαλάσσης τα ίχνη της Οδυσσείας. Το παρά τα χωρίον Ποταμόν ποτάμιον λέγεται ότι είνε αυτό εκείνο, εις ου τας εκβολάς εκολύμβησεν ο Οδυσσεύς, και παρά τους πρόποδας του λόφου έκειτο το άλσος, ένθα απεκοιμήθη κεκμηκώς και καταβρεκτος.
Ο ζωγράφος Φίσσερ παρατηρεί ορθώς, ότι ο θέλων να εντρυφήση εις την ανάγνωσιν του Ομήρου, οφείλει να επισκεφθή το θέατρον του έπους. Εκεί αι εικόνες φαίνονται αναζώσαι και πολλαί σκηνογραφίαι είνε και νυν οίαι περιεγράφησαν. Αι αλιευτικαί λέμβοι ας βλέπει τις παρερχομένας, εναυπηγήθησαν κατά το προτύπον της ομηρικής περιγραφής. Αλλά και οι ερέται φαίνονται έχοντες τα αρχαία σώματα, ευλύγιστα άμα και μυώδη. Οι βόστρυχοι της μελανής κόμης καλύπτουσι το μέτωπον». Εν τέλει ο αρθρογράφος περιγράφει πανήγυριν εν κερκυραϊκώ χωρίω, τα κοράσια χορεύοντα κατ’ αρχαιοπρεπή ρυθμόν, τους ποικίλους πολυχρωματίστους και χρυσοκεντήτους ιματισμούς, το κάλλος των ανδρών και των γυναικών, «υπερβαίνον παν ο,τι δύναται να επινοήση η φαντασία».
ΠΗΓΗ: εφημ. «Το Άστυ», 20.4.1895. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 20.4.2015.
Το 1895 στην Κέρκυρα:
- Εγκαταστάθηκε ο ζωγράφος Βικέντιος Μποκατσιάμπης (Κέρκυρα 1856 – Αθήνα 1933). Καταγόταν από την Γαλλία. Σπούδασε στην Καλλιτεχνική Ακαδημία της Μασσαλίας και στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά στην Ρώμη. Εδίδαξε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1900 – 1928). Ακολούθησε την εμπρεσιονιστική σχολή και ασχολήθηκε με την τοπογραφία και την θαλασσογραφία.
- Σεισμοί με επίκεντρο την Αλβανία, την Βόρειο Ήπειρο και την Θεσπρωτία έγιναν αισθητοί στην Κέρκυρα.
- Γεννιέται ο Γαλλοελβετοεβραίος γαλλόφωνος ποιητής, συγγραφέας και θεατρικός συγγραφέας Albert Cohen (1895–1981), από οικογένεια που ανήκε στην σεφαραδίτικη εβραϊκή κοινότητα του νησιού. Αλλά δύο από τα μυθιστορήματά του, το Solal και το Mangeclous, διαδραματίζονται στην Κεφαλονιά.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκακης “Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις”.
παλια παλαια ΚΕΡΚΥΡΑ Κεφαλου αιθουσα κεφαλος ανακαινιση 1894 1895 19ος αιωνας μΧ αγγλοι απαγωγη αρχαιολογικα ευρηματα αρχαιοκαπηλια αγγλων βρετανων διασημο εικονογραφικο περιοδικο Στουτγαρτη Στουτγκαρτη Στουτγκαρδη Δια ξηρας και θαλασσης ενθουσιωδης περιγραφη Κερκυρας, corfu εικονα νησος φημισμενη καλλος φυση ηπιοτατα ηπιο κλιμα περιζητητος χειμερινη διατριβη χειμωνας βασιλικη επαυλις επαυλη αναρρωσις αναρωση Τσαρος, φιλοξενια Τσεζαρεβιτς κορυφη Γαστουριον Γαστουριο Γαστουρι Αχιλλειον, Αχιλλειο περιφημο μεγαρο αυτοκρατειρα Αυστριας, Αυστρια αρχιτεκτονας αρχιτεκτων Καριτος αρχαιος ελληνικος αρχιτεκτονικος ρυθμος μνημειο Χαινε, εργου δανια Δανος γλυπτης Χασσελρις αλσος, θαλασσα κλιμαξ κοσμημα αγαλμα αγαλμα Χερτερ θνησκων Αχιλλευς Αχιλλεας επιστολικο δελταριο καρτ ποσταλ αρχαια ελλαδα 8ος αιωνας 734 πΧ αποικια Κορινθιων Κορινθιοι Κορινθος νησι Πελοποννησιακος πολεμος εριδα αριστοκρατια δημος επιδρομη Ιλλυριοι πειρατες Ιλλυρια πειρατεια Ρωμαιοι Ιονια νησια ιωνια ιωνιο πελαγος ιονιο Ενετοι αγγλια παρεχωρηση Ελλας Γερολδ Γερολντ εισπλους σκαφος αρωμα ανθος πορτοκαλεα πορτοκαλια ανεμος πορτοκαλι ξενος πολη αγορα οπωρες λαχανικα πορτοκαλια κλαδος κλαδι αξιοθεατα πωλητης αγοραστης ηλιοκαεις γραφικος ιματισμος ευγενης χαρακτηρας, μεγαλα ματια οφθαλμοι ελληνικως κυρτη ρινα γυναικες γυναικα κερκυραια πλουσια περιβολη θερμη εσπερα περιπατος οχθη δενδροστοιχια ευρυπεδο, Σπιαναδα φρουριο ορμος πλατεια ωραια οδος παραλια Καστραδων Καστραδες πολις Φαιακων, Φαιακες αρχαιολογια ευρηματα Μουσειο σημα του Μενεκρατους Μενεκρατης εντροπη ντροπη ομηρικα χρονια μνημειον τεθαμμενον αγαλμα λεοντος, λεων λεονταρι κλιμακα βασιλικο ακτη επαυλη οικισκος κηπαριο βασιλικος κηπος δενδρα τεραστια ευρωστια δασυλλιο λειμωνας κοιλαδα δαφνωνας ποταμος δαφνη ρυαξ, ρυακι λοφος, καλλιστη θεα βασιλικη ομηυου Οδυσσεια χωριο χωριο Ποταμος ποταμιον ποταμιο ποταμια εκβολες κολυμβηση Οδυσσευς, Οδυσσεας, καταβρεκτος ζωγραφος Φισσερ αναγνωση θεατρο επος σκηνογραφια αλιευτικη λεμβος αλιεια ναυπηγηση προτυπο ομηρικη περιγραφη ναυπηγικη ερετης αρχαιο σωμα ευλυγιστο μυωδες βοστρυχοι βοστρυχος μελανη κομη μετωπο αρθρο ενδυμασια πανηγυρις πανηγυρι κερκυραικο κορασι κοπελα κοπελλα χορος αρχαιοπρεπης ποικιλος πολυχρωματιστος χρυσοκεντητος ιματιο ανδρας εφημεριδα αστυ ζωγραφικη Μποκατσιαμπης Γαλλια Καλλιτεχνικη Ακαδημια Μασσαλιας Μασσαλια γαλλιας Αγιου Λουκα Αγιος Λουκας Ρωμη Ανωτατη Σχολη Καλων Τεχνων εμπρεσιονιστικη εμπρεσιονισμος τοπογραφια θαλασσογραφια σεισμοι σεισμος επικεντρο Αλβανια, βορεια Βορειος ηπειρος Θεσπρωτια Γαλλοελβετοεβραιος Γαλλοελβετος Γαλλος ελβετος εβραιος γαλλοφωνος ποιητης, συγγραφεας θεατρικος συγγραφευς Albert Cohen κοεν οικογενεια σεφαραδιτες σεφαραδιτικη εβραικη κοινοτητα εβραιοι μυθιστοραμα σολαλ Solal μανγκεσιους Mangeclous, Κεφαλονια Κεφαλλονια