Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Οι αινιγματικοί Ahhiyawa των χετιτικών επιγραφών δεν είναι οι Αχαιοί, αλλά οι Χιώτες! – του Γ. Λεκάκη

Οι αινιγματικοί Ahhiyawa
των χετιτικών επιγραφών
δεν είναι οι Αχαιοί,
αλλά οι Χιώτες!

Του Γιώργου Λεκάκη

Η Χίος αναφέρεται από τον Όμηρο (Οδ. γ,370) ακόμη. Το όνομα Χίος προέρχεται
από την Χίο 
του Ωκεανού ή την Χιόνη, νύμφη και κόρη του πρώτου της βασιλιά Οινοπίωνα του Κρητός.

Κατ’ άλλους, από τον Χίο, υιό του Ωκεανού ή του Ποσειδώνος, ο οποίος
ονομάσθηκε έτσι, επειδή κατά την γέννησή του έπεσε πολύ χιόνι, πράγμα σπάνιο για
το νησί.[1]

ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης “Αιγαίο – Ετυμολογίες νήσων”.

Οι επιστήμονες εργάζονται για το ζήτημα των αινιγματικών Ahhiyawa των
χετταιικών επιγραφών εδώ και έναν αιώνα.

Οι απαντήσεις παραμένουν ασαφείς. και καταφεύγουν σε γενικότητες
ιστορικές.

Αυτό δεν είναι περίεργο, γιατί η ερώτηση τίθεται εσφαλμένα.

Διότι το παρακάτω αναφερόμενο ήταν πάντα γνωστό, αλλά ποτέ δεν ελήφθη
σοβαρά υπ’ όψιν. Δεν πρόκειται καθόλου για τους Ahhiyawa, αλλά πρώτα απ’ όλα
απλώς για τον εντοπισμό της αρχικής μορφής, δηλαδή ενός τοπωνυμίου Ahhiya, σε
έναν χάρτη.

Η φιλολογική ανάλυση των – αν και αραιών – στοιχείων για αυτό,
υποδηλώνει ότι το Ahhiya είναι το όνομα ενός νησιού, που βρίσκεται νότια της
Λέσβου, στα ανοικτά των μικρασιατικών ακτών.

Το επόμενο, λοιπόν, μεγαλύτερο νησί προς νότον της Λέσβου, είναι η
Χίος.

Έτσι τίθεται η υπόθεση ότι το τοπωνύμιο Αχίγια / Αχία / Ahhiya, είναι η
αρχαία «μη ελληνική» (λουβιανής[2])
ονομασία της ελληνικής νήσου Χίος / Chios. Με το αρχικό
a– των λουβιανών να απορρίπτεται.[3]

Μόνον μετά από αυτήν την ταύτιση της Αχίας / Ahhiya, ως το νησί της
Χίου, μπορεί κανείς να μιλήσει με νόημα για τους Ahhiyawa.

Αχαιοί και Ahhiyawa δεν έχουν καμμία σχέση μεταξύ τους γλωσσικά.

Ένα δευτερεύον αποτέλεσμα είναι ότι το όνομα Attarissiya, ενός ηγεμόνα
της Ahhiya, δεν είναι σίγουρα ένας Έλληνας ονόματι Ατρέας / Atreus, στα χετταιικά,
αλλά μάλλον ένας με το εξελληνισμένο όνομα Τειρεσίας[4].

 ΠΗΓΗ: M. Egetmeyer «Woher kam der Mann von Ahhiya?», https://doi.org/10.1515/kadmos-2022-0001,
journal Kadmos,
εκδ. De Gruyter, 3.3.2023.
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.3.2023.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ – ΣΧΟΛΙΑ Γ. Λεκάκη:


[1] Άλλα ονόματα – επίθετα της Χίου:

     Οφιούσα,
επειδή έχει πολλά φίδια. Κατά τον γεωγράφο Όλφερτ Ντάπερ (1635 – 1689)
chia σημαίνει όφις στα συριακά. Αλλά στην περιοχή
αναφέρεται το επικίνδυνο φίδι του ποταμού Σαγγάριου, που έγινε ο αστερισμός του
Οφιούχου
– βλ. Γ. Ι. Υγίνος «Περί Αστρονομίας», Β.14. Η προβολή του στην Γη,
περιλαμβάνει και την Χίο.

     Πιτυούσα,
λόγω των πολλών πεύκων της – και ακόμη υπάρχουν ιδιαιτέρως στο βόρειο τμήμα
της.

     Αριούσα,
από το δένδρο αριών, ένα είδος δρυός – πρίνου. Τα άρια εκάλυπταν ένα μεγάλο
μέρος της βορειοδυτικής Χίου, το οποίο ακόμη λέγεται Αρία και ο περίφημος οίνος
της αριούσιος, αναφέρεται από τον Όμηρο.

     Αιθάλη
/ Αιθαλία
(βλ. Πλίνιος). Στα δε χιώτικα αχιγιά ή αχιλιά λένε την στάχτη, η οποία σχετίζεται με την αιθάλη / αιθαλία!

     Αρέθουσα
(βλ. Ιταλός R. Valentino και Ιερώνυμος),

     Μάκρις,
λόγω σχήματος, και

     Μαστιχία
– οι Σύροι αφού γνώρισαν την μαστίχα της Χίου, αποκαλούσαν χίο την μαστίχα (βλ. ιστορικός – γεωγράφος Ισίδωρο).

Η
Χίος κατοικείται επισήμως εδώ και 8.000 χρόνια. Οι αρχαιότεροι κάτοικοι του
νησιού ήταν οι πρωτοέλληνες Πελασγοί (εκ Θεσσαλίας), οι Κάρες, οι Λέλεγες, οι
Άβαντες Θρακες, οι Ίωνες (
Χίος, ἡ ἐπιφανεστάτη νῆσος τῶν Ἰώνων – Στ. Βυζάντιος) και οι Δωριείς. Οι τρεις πρώτοι εξ αυτών, ήσαν αυτοί
που κατοίκησαν και την Λυδία και την Καρία.

Το
πρώτο όνομα της Λυδίας ήταν Μαιονία (βλ. Όμηρος «Ιλιάδα» Β.865, Ε.43, ΙΑ.431) με
κατοίκους τους Μαίονες.

Το
βασίλειο της Λυδίας, όμως, ξεκινά το 1200 π.Χ.

Πιο
πριν, όταν την Λυδία κατείχαν οι Χετταίοι (περί το 1400 π.Χ.) η ανάγνωση χεττιτικών
επιγραφών κατέδειξε ότι σε αυτή κατοικούσαν και Έλληνες ηγεμόνες – βλ. Έμ.
Φόρερ. Λυδοί ονομάσθηκαν από τον μυθικό βασιλιά Λυδό, υιό του Άττυος (υιός του
Ηρακλή, που έγινε τοπική θεότητα του κύκλου της θεάς Κυβέλης).

Οι εβραίοι
λένε τους Λυδούς, Λουδούς. Και λένε ότι προέρχονται από τον Λουδ, υιό του Σημ ή
από τον  Λουδιείμ, υιο του Μεστράιμ – (βλ.
Ιερεμίας 46.9, εβραίος ιστορικός Ιωσήφ Φλάβιος, Ιππόλυτος Ρώμης (234 μ.Χ.).

[2] Έτσι λέγεται πλέον η λυδιακή γλώσσα, που όμως είναι
διάλεκτος της αρχαίας ελληνικής.

Η λυδική
γλώσσα ανήκε επισήμως στις… «ινδοευρωπαϊκές γλώσσες». Σχετίζεται με την Λουβική
και την Χεττιτική. Η σημασία πολλών λυδικών λέξεων παραμένει έως σήμερα άγνωστη!
Αλλά είναι κατανοητοί οι βασικοί κανόνες της λυδικής  Γραμματικής. Έχει πολλά μόρια και προθέματα. Αλλά
οι λυδικές λέξεις έχουν υποστεί συγκοπή με συμπλέγματα συμφώνων ασυνήθη για… «
ινδοευρωπαϊκές γλώσσες». Η λυδική εν τέλει εξαφανίσθηκε στον 1ο αιώνα π.Χ.!

[3] Αυτό είναι αναχρονισμός: Η Χίος δεν επήρε το όνομά της
από τα λυδιακά. Η παναρχαία ελληνική μυθολογία, δίνει την ετυμολογία της Χίου,
με πολλαπλό τρόπο. Όμως μπορεί η Χίος να λέγεται παραφρασμένα στα λυδιακά Αχία
/ Ahhiya.

[4] Ο συγγραφέας του άρθρου στο περιοδικό Kadmus, θεωρεί ότι ο Attarissiya είναι… «μη Έλληνας».

Ενώ Attarissiya
μπορεί να είναι το όνομα του Τυρσηνού / Τυρρηνού, υιού του Άττυος ή του Ηρακλή
και της Λυδίας Ομφάλης, στην Λυδία. Ο Τυρρηνός, αδελφός του Λυδού, έγινε
αρχηγός των Λυδών που μετανάστευσαν στην βόρεια Ιταλία και εξ αυτού είναι γνωστοί
ως Ετρούσκοι – βλ. Παυσανία «Κορ.», 21.3. Ηρόδοτος (Α,94).


αινιγματικοι αχιγιαβα Ahhiyawa χετιτικη επιγραφη Αχαιοι, λυδια λυδοι αρχαιοι Χιωτες Λεκακης αινιγμα αχια αχιγια χεταιικη επιγραφες Αχαια, Χιωτης χιος ομηρος Οδυσσεια ονομα Ωκεανος Χιονη, νυμφη πρωτος βασιλιας Οινοπιωνας Οινοπιων Κρητος Κρητικος κρητη κρητες Ωκεανος θεος Ποσειδωνας, Ποσειδων γεννηση γεννα χιονι, σπανιο μετεωρολογικο μετεωρολογικα μετεωρολογια φαινομενο νησι Αιγαιο – Ετυμολογια αινιγμα χετταιικη επιγραφη τοπωνυμιο Ahhiya, χαρτης φιλολογια Λεσβος μικρασιατικη ακτη Αχιγια / Αχια αρχαια ελληνικη λουβιανη ελληνικα νησι λουβιακη Αχιας γλωσσα Attarissiya, ηγεμονας αρχαιος Ελληνας Ατρεας / Atreus, χετταιικα εξελληνισμενο Τειρεσιας ονοματα – επιθετα Χιου Οφιουσα, φιδι γεωγραφος Νταπερ chia κια χια οφις συριακα συρια επικινδυνο ποταμος Σαγγαριος αστερισμος του Οφιουχου Οφιουχος Υγινος Περι Αστρονομιας Αστρονομια προβολη Γη, Πιτυουσα, πιτυος πευκο Αριουσα, δενδρο αρια ειδος δρυς βελανιδια πρινος αριο οινος αριουσιος, ομηρου Αιθαλη / Αιθαλια Πλινιος χιωτικα αχιγια αχιλια σταχτη, αρεθουσα Ιταλος βαλεντινο Valentino Ιερωνυμος Μακρις, Μαστιχια Συροι μαστιχα ιστορικος – γεωγραφος Ισιδωρος 8.000 χρονια πριν 6000 πΧ 7η χιλιετια αρχαιοτεροι κατοικοι πρωτοελληνες Πελασγοι Θεσσαλια Καρες, Λελεγες, αβαντες Θρακες, ιωνες επιφανεστατη ιωνων Βυζαντιος Δωριεις Λυδια Καρια Μαιονια Ιλιαδα ιλιας Μαιονες βασιλειο Λυδιας, 3.200 1200 Χετταιοι 1400 χεττιτικη επιγραφες ελληνες ηγεμονες Φορερ Λυδοι μυθικος βασιλευς Λυδος αττυς Ηρακλης θεοτητα κυκλος θεα Κυβελη εβραιοι Λουδοι Λουδ, Σημ Λουδιειμ, Μεστραιμ Ιερεμιας εβραιος ιστορια Ιωσηφ ιωσηπος Φλαβιος, Ιππολυτος Ρωμης 234 μΧ λυδιακη διαλεκτος λυδικη ινδοευρωπαικες γλωσσες ινδοευρωπαιοι ινδοευρωπαικη Λουβικη Χεττιτικη λυδικες λεξεις αγνωστη Γραμματικη μοριο προθεμα συγκοπη συμπλεγμα συμφωνο εξαφανιση 1ος αναχρονισμος παναρχαια περιοδικο Kadmus, Τυρσηνος / Τυρρηνος ατυς Ηρακλης Ομφαλη Τυρρηνος, αρχηγος μεταναστευση βορεια Ιταλια Ετρουσκοι Παυσανιας Ηροδοτος
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Από την αρχαία ελληνική μακαρία, το μελομακάρονο – τι συμβολίζει

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου – διατροφολόγου Το μελομακάρονο αποτελεί...