Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Τω υπερμάχω στρατηγώ Απόλλωνι τα νικητήρια – του Γ. Λεκάκη

Από αρχαία επιγραφή της Κω

Του Γιώργου Λεκάκη

Ο ἐν Τυβίγγῃ τῆς Γερμανίας καθηγητὴς κ. Ἕρζογ ἀνακαλύψας πρὸ μικροῦ ἐν τῇ νήσῳ Κῷ ἑλληνικὴν ἐπιγραφὴν ἀναφερομένην εἰς τὴν ὑπὸ τῶν Γαλατῶν προσβολὴν τῶν Δελφῶν, ἀπέστειλεν ἀντίγραφον αὐτῆς εἰς τὴν ἐν Παρισίοις Ἀκαδημίαν τῶν Ἐπιγραφῶν καὶ τῶν Καλῶν Τεχνῶν. Ἐν τῇ τελευταίᾳ τῆς Ἀκαδημίας συνεδρίᾳ ὁ κ. Σολομὼν Ρέϊνακ ἀνακοινοῖ εἰς τὰ μέλη γαλλικὴν μετάφρασιν τῆς ἐπιγραφῆς ταύτης, ἥτις ἀναφέρεται εἰς τὸ ἑπόμενον ἱστορικὸν γεγονός.

Ἡ πόλις τῆς Κῶ, μαθοῦσα κατὰ Μάρτιον τοῦ 278 π.Χ. ὅτι οἱ Γαλάται κατὰ τῶν Δελφῶν ἐπιτεθέντες ἀπεκρούσθησαν κατὰ Δεκέμβριον τοῦ 279, ἐξέδωκε ψήφισμα ἐκφράζον τὴν χαρὰν αὐτῆς ἐπὶ τῷ αἰσίῳ ἀγγέλματι. Χάριτας ὁμολογεῖ τῷ θεῷ τῶν Δελφῶν Ἀπόλλωνι, ὅστις ὑπερεμάχησε[1] τοῦ ἱεροῦ αὐτοπροσώπως(*) καὶ ἔσωσεν αὐτό. Πρέσβεις ἐκ Κῶ ἀποστέλλονται εἰς τὸ μαντεῖον ἵνα καταθέσωσι τὸ ψήφισμα, προσενέγκωσιν εἰς θυσίαν ταῦρον χρυσόκερων, ἐπικαλεσθῶσι τοῦ θεοῦ τὴν προστασίαν καὶ παρακαλέσωσιν ἵνα χορηγήσῃ τὴν εἰς τὸ διηνεκὲς εὐδαιμονίαν τοῖς ἐκ τῶν Ἑλλήνων βοηθήσασιν ὑπὲρ τοῦ ἱεροῦ. Ἄλλαι θυσίαι, κατὰ τὸ ψήφισμα, ἀποφασίζεται νὰ προσενεχθῶσιν εἰς Δία τὸν Σωτῆρα καὶ εἰς τὴν Νίκην, ἡ δὲ ἡμέρα τῶν θυσιῶν τούτων θὰ λογισθῇ ὡς ἡμέρα ἑορτῆς καὶ ὁ λαὸς τῆς Κῶ νὰ στεφανηφορῇ αὐτὴν ἑορτάζων.
Ὑπὲρ τῶν ἐν Δελφοῖς θυσιῶν ὁρίζεται δαπάνη δραχμῶν 400 καὶ ἑτέρα δρχ. 160 ὑπὲρ τῶν ἐν Κῷ. Ἀποφασίζεται δὲ νὰ χαραχθῇ τὸ ψήφισμα ἐπὶ στήλης ἐκ μαρμάρου καὶ ἱδρυθῇ ἡ στήλη ἐντὸς τοῦ ναοῦ τοῦ Ἀσκληπιοῦ ἐν Κῷ.

Τοιοῦτον εἶνε τὸ κείμενον τῆς ἐπιγραφῆς, ἣν ὁ κ. Ἕρζογ ἀνέγνωσεν ἐπὶ τῆς στήλης ταύτης, τὴν ὁποίαν ἔσχε τὸ εὐτύχημα ν’ ἀνακαλύψῃ ἀκεραίαν.

ΠΗΓΗ: άρθρο «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ», εφημερις «Το Άστυ», αρ. φύλ. 5084, 15.3.1904. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 15.3.2004.

ΣΧΟΛΙΟ:

Στην βυζαντινή υμνογραφία, τα ίδια ακριβώς επίθετα εδόθησαν στην Παναγία:

Τῇ ὑπερμάχω στρατηγῷ τὰ νικητήρια, ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια, ἀναγράφω σοι ἡ πόλις σου, Θεοτόκε· ἀλλ’ ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον, ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον, ἵνα κράζω σοί· Χαῖρε Νύμφη ἀνύμφευτε. – Κοντάκιο, γνωστό ως Ακάθιστος Ύμνος, σε ήχο πλάγιο δ.

Στην υπέρμαχο στρατηγό τα νικητήρια αποδίδω, και ευχαριστήρια, επειδή λυτρώθηκα από τα δεινά. Σου ξαναγράφω, εγώ η Πόλις Σου [η Κωνσταντινούπολις], Θεοτόκε. Αλλά εσύ, όπως έχεις το κράτος απροσμάχητο [ακατανίκητο], ελευθέρωσέ με από κάθε κινδυνο, για να σου κράζω [φωνάζω] δυνατά: Χαίρε, Νύφη ανύμφευτε!

Δύο χρόνια πριν…

«Ἐν μέσῳ πολυπληθοῦς ἀκροατηρίου ἐκ φιλαρχαίων ἀμφοτέρων τῶν φύλων καὶ πολλῶν λογίων τῆς ἡμετέρας πόλεως ἐγένετο χθὲς περὶ ὥραν 5 μ.μ. ἡ ἐτησία ἔναρξις τῶν ἐν τῷ γερμανικῷ Ἰνστιτούτῳ κατὰ δεκαπενθημερίαν ἀρχαιολογικῶν ἀνακοινώσεων. Καὶ πρῶτος λαβὼν τὸν λόγον ὁ διευθυντὴς κ. Δαῖρπφελδ, ἀφηγήθη λίαν συντόμως τὰς κατὰ τὸ παρελθὸν ἔτος ἐργασίας τῆς Σχολῆς. Καὶ ἐπρόκειτο μὲν νὰ ὁμιλήσῃ καὶ ὁ ἴδιος περὶ τῶν ἐν Περγάμῳ ἀνασκαφῶν, ἀλλ’ εὐγενῶς ὑποχωρήσας ἔδωκε τὸν λόγον εἰς τὸν κ. Χέρτσογ, ὅστις διὰ μακρῶν περιέλαβε περὶ τῶν ὑπ’ αὐτοῦ ἐκτελεσθεισῶν ἐν Κῷ ἀνασκαφῶν, περιγράψας καὶ διὰ φωτεινῶν προβολῶν ἐπιδείξας πάντα τ’ ἀνακαλυφθέντα καὶ ἐκχωσθέντα ἐρείπια καὶ εὑρήματα.

Κατόπιν τὸν λόγον ἔλαβεν ὁ κ. Καββαδίας ἀφηγηθεὶς ὁλόκληρον τὴν ἱστορίαν τοῦ ἐν Φιγαλίᾳ ναοῦ τοῦ «Ἐπικουρίου Ἀπόλλωνος», ὃν ἀπὸ τοῦ παρελθόντος Ἀπριλίου ἀπεφάσισε ν’ ἀναστηλώσῃ καὶ κατὰ τὸ δυνατὸν συμπληρώσῃ ἡ ἐνταῦθα Ἀρχαιολογικὴ Ἑταιρία. Ἡ διάλεξις ἦν λίαν ἐνδιαφέρουσα, ἰδίως ἐκ τῶν ἐπιστημονικῶν ἐξαγομένων τῶν ἐν Φιγαλίᾳ ἀνασκαφῶν. Τὴν συνεδρίασιν τοῦ Ἰνστιτούτου ἐτίμησαν διὰ τῆς παρουσίας των καὶ ὁ Διάδοχος μετὰ τῆς πριγκηπίσσης Σοφίας καὶ πολλοὶ πρεσβευταὶ ἐκ τῶν ἐν Ἀθήναις διατριβόντων».

ΠΗΓΗ: άρθρο «ΕΝ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ – Ἔναρξις διαλέξεων», εφημ. «Το Άστυ», αρ. φύλ. 4328, 28.11.1902.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Ενώ πρόμαχος αναφέρονται μόνον η θεά Παλλάς Αθηνά, ο Ερμής, και ο Ηρακλής [βλ. Αλκίφρων 3.51, Ελλ. Επιγρ. 912, Παυσ. 9.11,4, 9.22,1], υπέρμαχος, αναφέρεται μόνον ο θεός Απόλλων, βάσει και των αρχαίων ελληνικών γραπτών πηγών. – Υπέρμαχος = πρόμαχος, υπερασπιστής, ένθερμος οπαδός, αγωνιστής, μαχητής (θυμηθείτε το μεταγενέστερο «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια», Ακολουθ. Ακαθ. Ύμνου Κοντάκ.). Η παραπάνω ιδιότητα του επιθέτου αφορά πόλη, δίκαιο και ελευθερία. – ΠΗΓΕΣ: Ἀνθ. Π. 7.147,  Inscr. Cret. 1.xix 3.29 (Μάλια, 2ος π.Χ.). Ph.2.33. Lyd. Mag.2.8. LXX Wi.16.17.

(*) Εδώ μαρτυράται, λοιπόν, και κοινώς αποδεκτώς γραπτώς θεοφάνεια / επιφάνεια.

Τη υπερμαχω στρατηγω τα νικητηρια τω Απολλωνι Απολλωνα θεος Απολλων υπερμαχω αυτοπροσωπως ιερο Δελφων αρχαια επιγραφη νησος Κως, ημερα εορτης κωοι λαος νησι στεφανοφορια εορτη Λεκακης Απολλωνας υπερμαχος ιερον Δελφοι Κω μερα στεφανι Τυβιγγη τυμπινγκεν Γερμανια καθηγητης ερζογ ανακαλυψη αρχαια ελληνικη επιγραφη Γαλατες προσβολη αντιγραφο Παρισιοι παρισι γαλλια Ακαδημια των επιγραφων Καλων Τεχνων συνεδρια Ρεινακ ανακοινωση γαλλικη μεταφραση ιστορικο γεγονος πολις Μαρτιος 3ος αιωνας 278 πΧ Γαλαται γαλατι επιθεση απεκρουση Δεκεμβριος 279, ψηφισμα χαρα αισιο αγγελμα Χαριτας χαρις χαρη Πρεσβυς αποστολη μαντειο καταθεση θυσια ταυρος χρυσοκερως, χρυσοκερατος χρυσο κερατο χρυσα κερατα προστασια χορηγια διηνεκες ευδαιμονια αρχαιοι ελληνες Διας Σωτηρας Σωτηρ ζευς Νικη θυσιες στεφανη δαπανη δραχμες δραχμη αποφαση χαραξη στηλη μαρμαρο ιδρυση ναος Ασκληπιου Ασκληπιος Ασκληπιειο ερζογκ ακεραια ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ, εφημεριδα Το αστυ 1904 φιλαρχαιοι λογιοι γερμανικο ινστιτουτο δεκαπενθημερια αρχαιολογικη ανακοινωση Δαιρπφελδ, Σχολη Περγαμος ανασκαφη Χερτσογ, Χερτσογκ Χερτζογ, Χερτζογκ ανασκαφες φωτεινη προβολη εκχωσθεντα ερειπια ευρηματα ευρημα Καββαδιας ιστορια Φιγαλια επικουριο Απολλωνος αναστηλωση αρχαιολογικη εταιρια διαλεξη επιστημη Φιγαλεια ανασκαφες συνεδριαση Διαδοχος πριγκηπισσα Σοφια πρεσβευτης αθηνα ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ διαλεξεις 1902 προμαχος θεα Παλλας παλλαδα Αθηνα, Ερμης, Ηρακλης αλκιφρων ελληνικες Επιγραφες Παυσανιας υπερασπιστης, ενθερμος οπαδος, αγωνιστης, μαχητης νικητηριο Ακολουθια Ακαθιστος υμνος Κοντακιο ιδιοτητα δικαιο ελευθερια ανθολογια Παλατιανη κρητικη Μαλια ηρακλειου κρητης ηρακλειο κρητη, 2ος θεοφανεια / επιφανεια θεοφανια / επιφανια λυτρωθεισα των δεινων ευχαριστηρια, αναγραφω σοι η πολις σου, Θεοτοκε· αλλ’ ως εχουσα το κρατος απροσμαχητον, εκ παντοιων με κινδυνων ελευθερωσον, ινα κραζω σοι· Χαιρε Νυμφη ανυμφευτε υπερμαχος γυναικα στρατηγος ευχαριστιριο λυτρωση δεινα πολη Κωνσταντινουπολις Κωνσταντινουπολη Θεοτοκος παναγια απροσμαχητο ακατανικητο ανικητο ελευθερια κινδυνος, φωναζω δυνατα Νυφη ανυμφευτη ανυμφευτος ηχος πλαγιος δ βυζαντινη υμνογραφια, κοντακιο, ακαθιστος υμνος βυζαντινος βυζαντινοι υμνοι
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Βρέθηκε ΜΟΝΑΔΙΚΟ αρχαίο ΕΠΤΑΓΩΝΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ στην Αταλάντη Φθιώτιδος, τον αρχαίο Οπούντα!

Το μνημειώδες επταγωνικό οικοδόμημα του αρχαίου Οπούντα, μοναδικό από...

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....