Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Ο ιαματικός άρτος, που τον έψηναν αποκλειστικώς γυναίκες! – του Γ. Λεκάκη

Ο ιαματικός άρτος,
που τον έψηναν
αποκλειστικώς γυναίκες!
Το ψωμί είναι πιστός
σύντροφος των ανθρώπων – φυσικά και των Αρμενίων – εδώ και αιώνες. Άλλωστε η λέξις σύντροφος εμπεριέχει την λέξη τροφή.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον ΑΡΤΟ, ΕΔΩ.

Στα αρμενικά υψίπεδα, το ψωμί ψήνεται ήδη από τον 3ο – 2ο αιώνα π.Χ.

Κατά τις ανασκαφές
ανακαλύφθηκαν τεράστια αποθέματα σιταριού και κριθαριού που χρονολογούνται από
την 4η – 3η χιλιετία π.Χ.

Από την αρχαιότητα στην
επικράτεια των Αρμενικών Ορέων οι άνθρωποι ασχολούνταν με την γεωργία και την
εξημέρωση του σιταριού. Από αυτό, γίνεται σαφές ότι οι Αρμένιοι καλλιεργούσαν
αυτούς τους κόκκους, για την παρασκευή αλευριού και στην συνέχεια για το ψήσιμο
ψωμιού και του αρμενικού lavash. Οι Αρμένιοι αποθήκευαν σιτηρά σε διάφορους
αχυρώνες, αποθήκες, κανάτες και σε υπόγειους λάκκους σχεδιασμένους ειδικά για
σιτηρά.

Μετά την συγκομιδή των
σιτηρών, οι χωρικοί δεν βιάζονταν να το πάνε στον μύλο. Από τα πρωτοχριστιανικά
χρόνια την πρώτη σοδειά την πήγαιναν πάντα στην εκκλησιά και την ευλογούσαν.
Μόνο μετά από αυτό, ο χωρικός μπορούσε να μαζέψει την σοδειά του, να την πάει
στον μύλο, να την αλέσει και μετά να ψήσει ψωμί. Πριν τα πάνε στον αγιασμό, οι
άνθρωποι έφτιαχναν khachbur. Τα στάχυα του σιταριού δένονταν σε σχήμα σταυρού, ένα
σύμβολο της αιωνιότητας ή του δένδρου της ζωής για τους Αρμένιους. Το ίδιο το
δένδρο της ζωής είναι σύμβολο της γονιμότητος, της αρχής της ζωής και της
μακροζωίας.

Οι Αρμένιοι χρησιμοποιούν πολλές
φράσεις για το ψωμί ως φαγητό:

        «Να φάτε ψωμί».

        «Άνθρωπος με ψωμί» (=
φιλόξενος).

        «Να υπάρχει πάντα ψωμί στο σπίτι σου».

        «Εάν θέλεις να γνωρίσεις
έναν άνθρωπο, πρέπει να σπάσεις ψωμί μαζί του»
.

        – Ένας αρμενικός χαιρετισμός, γίνεται
«με ψωμί και αλάτι», δηλ. μοίρασμα ψωμιού. 

Σε αρμενικό έπος ο Δαβίδ
επαναλαμβάνει «Ψωμί, κρασί! Παντοδύναμος Κύριε!», κερδίζοντας έτσι δύναμη, πριν
από την μάχη.

Οι Αρμένιοι έχουν πολλά είδη
ψωμιού: lavash, matnakash, bagharj, άζυμο, κ.ά.

Το lavash – όπως κάθε άρτος – δεν είναι μόνο ψωμί, αλλά
και ένα στοιχείο πολιτισμού, που έχει θρησκευτική και πολιτιστική σημασία στην
ζωή των Αρμενίων.

Το όνομα “lavash” είναι
από αρμενικές λέξεις, που περιγράφουν την διαδικασία της προετοιμασίας: Αφού
ανοίξει η ζύμη, πρέπει να τεντωθεί καλά και να ανοίξει. Άρα από το “lav
kashat” (= καλά τεντωμένο στα αρμενικά) > “lav kash” > ψωμί
“lavash”.

Σύμφωνα με τις παραδόσεις, το
ψωμί το έψηναν ενωρίς το πρωί. Σε έναν πήλινο φούρνο σκαμμένο στο έδαφος, που
λέγεται
tonir[1] η
φωτιά άναβε τα ξημερώματα. Η διαδικασία του ψησίματος του ψωμιού άρχιζε με πρωινές
ευλογίες και ειδικές προσευχές. Στην αρχαιότητα τα λάβας τα έψηναν σε αργίες και
σε γιορτές σε μεγάλες ποσότητες. Ήταν δηλαδή «επίσημο» ψωμί. Αυτή η διαδικασία
συχνάκις διαρκούσε μία ή και δύο ημέρες. Υπήρχαν επίσης ειδικά παραδοσιακά τραγούδια, που
ερμηνεύονταν κατά το ψήσιμο του λάβας, τα οποία εξυμνούσαν την γεύση του…

Παραδοσιακώς, το ψήσιμο του
ψωμιού ήταν μια ομαδική διαδικασία. Ένα άτομο δεν μπορούσε να ψήσει ψωμί μόνο
του. Απαγορευόταν. Ήταν αποκλειστικώς γυναικεία ασχολία / επάγγελμα. Οι
γυναίκες δεν ήθελαν να μπαίνουν οι άνδρες στο δωμάτιο / αρτοποιείο κατά το
ψήσιμο του ψωμιού. Αυτό εθεωρείτο κακό σημάδι. Κάθε γυναίκα είχε τον δικό της
ρόλο: Η μία ετοίμαζε την ζύμη, η άλλη την έστριβε, η πιο έμπειρη γυναίκα
κτυπούσε το λάβας στα τοιχώματα του τονιρ. Οι άπειρες γυναίκες έφτιαχναν κυρίως τις μπάλλες ζύμης και στην πορεία μάθαιναν από τις πιο έμπειρες γυναίκες. ΔΕΙΤΕ το ΕΔΩ.

Η διαδικασία του ψησίματος
είχε 7 στάδια: Άλεσμα του σιταριού, κοσκίνισμα του αλευριού, παρασκευή ζύμης,
προσθήκη αλατιού, διαίρεση σε μπαλλάκια, ψήσιμο και διαλογή.

Το πρώτο λάβας από το tonir το
έστελναν στον άρρωστο του σπιτιού, της γειτονιάς ώστε, αφού φάει, να συνέλθει
και να πάρει δύναμη. Ο πρώτος άρτος ήταν, λοιπόν, και ιαματικός.

Τα παλαιά χρόνια, το λάβας
ήταν και ο σύντροφος / προστάτης των στρατιωτών κατά την διάρκεια του πολέμου.
Οι μητέρες έφτιαχναν λάβας με τα χέρια τους, το στέγνωναν και το έβαζαν στο σακκίδιο
του στρατιώτη. Λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής του, το lavash έσωσε πολλούς
στρατιώτες από την πείνα….

ΠΗΓΗ: Armenia Geographic.
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 9.10.2024.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:


[1] Στην Καππαδοκία λέγεται ταντούρ > ταντούρι. Παρόμοιοι αρχαίοι φούρνοι έχουν βρεθεί στην ΚύπροΔΙΑΒΑΣΤΕ το ΕΔΩ.

ιαματικος αρτος, γυναικες αρμενια ιαματικο ψησιμο γυναικα ψωμι συντροφος ανθρωπος Αρμενιοι αρμενικα υψιπεδα, 3ος 2ος αιωνας πΧ ανασκαφη αποθεμα σιταρι κριθαρι 4η 3η χιλιετια αρχαιοτητα Αρμενικο ορος ανθρωποι ασχολια γεωργια εξημερωση σιτος Αρμενια καλλιεργεια κοκκος, παρασκευη αλευρι lavash αποθηκη σιτηρα αχυρωνα, αποθηκες, κανατα υπογειος λακκος σταρι συγκομιδη σιτηρων, χωρικος μυλος πρωτοχριστιανικα χρονια πρωτη σοδεια εκκλησια ευλογια αλεσμα αγιασμος κατσμπουρ χατσμπουρ khachbur σταχυα σχημα σταυρος συμβολο αιωνιοτητα δενδρο της ζωης δεντρο ζωη γονιμοτητα αρχη μακροζωια παροιμια παροιμιωδης φραση φαγητο φιλοξενος φιλοξενια σπιτι αρμενικος χαιρετισμος, αλατι μοιρασμα αρμενικο επος Δαβιδ κρασι Παντοδυναμος Κυριος δυναμη, μαχη ειδη ειδος ματνακας, matnakash, μπαγκαρι bagharj, αζυμο, αρτος στοιχειο πολιτισμος, θρησκευτικη πολιτιστικη σημασια ετυμολογιαι αρμενικη λεξη, διαδικασια προετοιμασια ανοιγμα ζυμη, τεντωμα lav kashat τεντωμενο παραδοση πρωι πηλινος φουρνος εδαφος, τροφη tonir τονιρ φωτια ξημερωματα πρωινη ευλογια ειδικη προσευχη αρχαιοτητα αργια γιορτη επισημο ειδικο τραγουδι ερμηνεια γευση ομαδικη συλλογικη διαδικασια ατομο απαγορευση γυναικεια επαγγελμα ανδρες δωματιο / αρτοποιειο κακο σημαδι ρολος τοιχωμα μπαλλα μπαλα επτα εφτα 7 σταδια αλεσμα κοσκινισμα αλας μπαλλακια, μπαλακια αρρωστος σπιτι γειτονια ιαμα παλαια χρονια, προστατης στρατιωτης πολεμος μητερα λαβας χερια στεγνωμα σακκιδιο σακκος πεινα Καππαδοκια ταντουρ > ταντουρι αρχαιοι φουρνοι κυπρος
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Από την αρχαία ελληνική μακαρία, το μελομακάρονο – τι συμβολίζει

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου – διατροφολόγου Το μελομακάρονο αποτελεί...

Την εποχή του Ηρακλή βγήκε η φράση «μην πατάς τον όρκο σου»! – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Ο Φιλοκτήτης ήταν υιος του βοσκού Ποίαντα...