Της Αμαλίας Αβραμίδου
Νέο άρθρο στο AJA εξετάζει
τα υλικά κατάλοιπα που σχετίζονται με το θέατρο και την λατρεία του Διονύσου στο ιερό νησί της Σαμοθράκης και
την Περαία της (την παράκτια ζώνη, απέναντι από το νησί, μεταξύ Μαρώνειας και
Αίνου) σε συνδυασμό με τις γραπτές πηγές.
Η μελέτη αρχικώς αξιολογεί την
συνολική έκταση της διονυσιακής παρουσίας και ιδιαίτερα την ύπαρξη θεάτρων και
θεατρικών αντικειμένων στην καρδιά της αιγαιακής Θράκης κατά την Κλασσική και την
(σ.σ.: κακώς λεγομένη) Ελληνιστική περίοδο.
Δεύτερον, το άρθρο προσφέρει
μια νέα εξέταση επιλεγμένων φορητών ευρημάτων του αρχαίου θεάτρου στο Ιερό των
Μεγάλων Θεών, σε σχέση με τις εξελίξεις στην Σαμοθρακική Περαία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης “Σαμοθράκη, ιερά νήσος”.
Προβάλλεται το επιχείρημα ότι
εκτός από την ευρέως διαδεδομένη διονυσιακή λατρεία και την συνολική μακεδονική
επέκταση, αποφασιστικός παράγων για την ανάπτυξη του θεάτρου στην περιοχή,
εντοπίζεται στις τοπικές ιστορίες και στον ανταγωνισμό μεταξύ φθίνουσας και
ανερχόμενης πολιτικής επιρροής κάποιων κέντρων εξουσίας.
Η κατασκευή του μνημειακού
θεάτρου στην Σαμοθράκη ήταν αποτέλεσμα της έντονης θεατρικής παράδοσης στην
απέναντι θρακική ακτή.
ΠΗΓΗ: Am. Avramidou «Theater and Dionysiac Cult on Samothrace and Its Peraia», AJA, Ιαν. 2022 (126.1). ΑΡΧΕΙΟΝ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 17.12.2021.