Του Γιώργου Λεκάκη
Μια μαρμαρινη πλάκα (22 Χ 18 Χ 3 εκατ.) μνημείου, του 3ου μ.Χ. αιώνα[1], που εικονίζει τον Θράκα Ιππέα, και η οποία βρέθηκε Δυτικά από το χωριό Tishevitsa / Τισεβίτσα, φέρει μια επιγραφή στα ελληνικά φυσικά:
- Επάνω από το ανάγλυφο: [Θε]ῷ Ἀπόλλωνι
- Κάτω από το ανάγλυφο: Κατυλλεῖνος — εὐχὴν ἀνέθε [c.2-3].
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΒΡΑΤΣΑ, ΕΔΩ.
Το ύψος των γραμμάτων είναι 1,5 εκατ.
Η πρώτη γραμμή ευρίσκεται ψηλά στο πλαίσιο, επάνω από το ανάγλυφο και η υπόλοιπη επιγραφή στο κάτω πλαίσιο.
Ο Θραξ αναβάτης που επιστρέφει από το κυνήγι (ο λεγόμενος «τύπος Γ»), φορά κυματιστές χλαμύδες, οδηγεί προς τα δεξιά και μεταφέρει ένα σκοτωμένο ελάφι με το δεξί του χέρι. Η ασπίδα του αναβάτη είναι ορατή πίσω από το κεφάλι του αλόγου. Στο κάτω μέρος, κάτω από το άλογο, ένα λιοντάρι στα αριστερά και ένα κυνηγόσκυλο στα δεξιά. Το λιοντάρι δαγκώνει το κεφάλι του ελαφιού και βάζει το αριστερό μπροστινό του πόδι σε ένα δοχείο. Το κυνηγόσκυλο δαγκώνει το δεξί μπροστινό μέρος του ελαφιού.
- Σημειώνεται, πως η εικόνα με τον Θράκα Ιππέα, ήταν φυλακτό. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ το στο βιβλίο του Γ. Φράνεκ “Solomonica Magica: Solomon, Sisinnius, and the Holy Rider on Greek-Inscribed Amulets from Late Antiquity and Early Byzantium / Σολομωνική Μαγεία: Ο Σολομών, ο Σισίνιος και ο Ιερός Ιππέας σε ελληνικά φυλαχτά με επιγραφές, από την Ύστερη Αρχαιότητα και το Πρώιμο Βυζάντιο”, σειρά: Θρησκείες στον Ελληνορωμαϊκό Κόσμο , τ.: 201, εκδ. Brill, 2025. Μια έρευνα για τα «Σολομωνικά» ή «Ιερά του Ιππέα» φυλαχτά από την Μεσόγειο με εκατοντάδες μαγικά πετράδια, μενταγιόν σε σχήμα φύλλου, κυκλικά μετάλλια και άλλα αποτροπαϊκά…
ΠΗΓΕΣ: Ν. Σαράνκοφ, Περιφερειακό Μουσείο Ιστορίας Βράτσας. Τελαμών. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.10.2021.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- Μιχαήλοφ Γ. «Ελληνικές Επιγραφές στην Βουλγαρία» / «Inscriptiones Graecae in Bulgaria repertae», τ. V, 1997.
- Νικόλοφ Μπ. «Αρχαία μνημεία από την περιοχή Βράτσα» / Антични паметници от Врачанско στο «Πρακτικά του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου» τ. 30, 1967, σελ. 216-235, τ. 232,αρ. 32.
[1] Αυτό σημαίνει, ότι αν και στα πρωτοχριστιανικά χρόνια, η λατρεία του Απόλλωνος και του Θράκα Ιππέα, ήταν ακόμη ισχυρή στην Θράκη. Αργότερα ο Θράκας Ιππέας έγινε… άγιος Γεώργιος ή/και άγιος Δημήτριος… – βλ. Γ. Λεκακης “Ταματα και αναθηματα”.
