Η αλλαγή του
καθεστώτος
καθεστώτος
της Αγίας Σοφίας
έρχεται σε πλήρη αντίθεση
με την “Συμμαχία Πολιτισμών”,
του 2005,
που η ίδια η Τουρκία
είχε υπογράψει!
Η απόφαση αυτή δεν έχει κανένα
νομικό έρεισμα!
Στην ανακοίνωσή της για την
Αλλαγή Καθεστώτος της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, η Οικουμενική Ομοσπονδία
Κωνσταντινουπολιτών επισημαίνει τα εξής σημαντικά:
Αλλαγή Καθεστώτος της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, η Οικουμενική Ομοσπονδία
Κωνσταντινουπολιτών επισημαίνει τα εξής σημαντικά:
«Το Δ.Σ. της Οικουμενικής
Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών, που
Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών, που
αποτελεί τον παγκόσμιο
ενωτικό φορέα των εκπατρισμένων Ρωμιών της
ενωτικό φορέα των εκπατρισμένων Ρωμιών της
Πόλης, εκφράζει τον έντονο
προβληματισμό του για την απόφαση της
προβληματισμό του για την απόφαση της
αλλαγής καθεστώτος της Αγίας
Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, που
Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, που
βέβαια αναμενόταν να συμβεί
εδώ και πολύ καιρό.
εδώ και πολύ καιρό.
Η αλλαγή του καθεστώτος μετά
από 85 χρόνια, αποτελεί μια πράξη που
από 85 χρόνια, αποτελεί μια πράξη που
έρχεται σε πλήρη αντίθεση με
την προσπάθεια της “Συμμαχίας
την προσπάθεια της “Συμμαχίας
Πολιτισμών” που είχε
οργανωθεί το 2005 με πρωτοβουλία των ηγεσιών
οργανωθεί το 2005 με πρωτοβουλία των ηγεσιών
της Ισπανίας και της
Τουρκίας.
Τουρκίας.
Η προσπάθεια αυτή οδήγησε στην ίδρυση
του Οργανισμού της Συμμαχίας
των Πολιτισμών στα πλαίσια του ΟΗΕ.
των Πολιτισμών στα πλαίσια του ΟΗΕ.
Στην ιδρυτική της πράξη της
Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ αναφέρεται
Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ αναφέρεται
ρητά η ανάγκη της αποφυγής
χρήσης για πολιτικούς σκοπούς ιστορικών
χρήσης για πολιτικούς σκοπούς ιστορικών
μνημείων με σημαδιακό
χαρακτήρα. Το διάστημα που κύλησε από τότε,
χαρακτήρα. Το διάστημα που κύλησε από τότε,
η ανθρωπότητα έζησε πολλές
τραγωδίες συγκρούσεων κατά τις οποίες
τραγωδίες συγκρούσεων κατά τις οποίες
οι βιαιοπραγούντες
εκμεταλλεύτηκαν την πρόκληση θρησκευτικών και
εκμεταλλεύτηκαν την πρόκληση θρησκευτικών και
πολιτισμικών φανατισμών και
πολλές φορές τα μνημεία διαφόρων
πολλές φορές τα μνημεία διαφόρων
πολιτισμών που αποτελούν
κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας.
κοινή κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Η απόφαση αυτή δεν έχει
κανένα νομικό έρεισμα και βάση, αφού τρεις
κανένα νομικό έρεισμα και βάση, αφού τρεις
φορές το ίδιο δικαστήριο είχε
αποφασίσει τελεσίδικα το αντίθετο. Όπως
αποφασίσει τελεσίδικα το αντίθετο. Όπως
οι αρχές περί Κοσμικού
κράτους, καθ’ όλη την διάρκεια της
κράτους, καθ’ όλη την διάρκεια της
Ρεπουμπλικανικής περιόδου,
εφαρμόστηκαν επιλεκτικά και κατά το
εφαρμόστηκαν επιλεκτικά και κατά το
δοκούν και στην περίπτωση
αυτή το Ανώτατο Δικαστήριο στηρίχθηκε σε
αυτή το Ανώτατο Δικαστήριο στηρίχθηκε σε
νομική αρχή που ίσχυε επί της
Οθωμανικής περιόδου. Είναι σαφές ότι
Οθωμανικής περιόδου. Είναι σαφές ότι
καταργούνται ακόμα και τα
ίχνη αρχών περί κοσμικού κράτους με την
ίχνη αρχών περί κοσμικού κράτους με την
σιωπή της μείζονος
αντιπολίτευσης που υπήρξε το κόμμα που ίδρυσε το
αντιπολίτευσης που υπήρξε το κόμμα που ίδρυσε το
Ρεπουμπλικανικό κράτος. Η
απόφαση αυτή θα είχε νομική βάση, εάν το
απόφαση αυτή θα είχε νομική βάση, εάν το
όλο νομικό καθεστώς της
Τουρκίας επανερχόταν στο προ του 1923
Τουρκίας επανερχόταν στο προ του 1923
σύστημα και η διοίκηση των
Ευαγών Ιδρυμάτων – Μουσουλμανικών
Ευαγών Ιδρυμάτων – Μουσουλμανικών
(52.000) και
μη-Μουσουλμανικών επανερχόταν στους νόμιμους
μη-Μουσουλμανικών επανερχόταν στους νόμιμους
κληρονόμους τους και
αναγνωριζόταν η νομική προσωπικότητα των επί
αναγνωριζόταν η νομική προσωπικότητα των επί
μέρους εθνοθρησκευτικών
Κοινοτήτων.
Κοινοτήτων.
Πέρα από τον πολύ αρνητικό συμβολικό
χαρακτήρα αυτής της αλλαγής
χαρακτήρα αυτής της αλλαγής
καθεστώτος, είναι ιδιαίτερα
ανησυχητική και καταδικαστέα η επίκληση
ανησυχητική και καταδικαστέα η επίκληση
από κάποιους κύκλους οπαδών
της πράξης αυτής, ο συλλογισμός περί
της πράξης αυτής, ο συλλογισμός περί
της ύπαρξης του δικαιώματος
της «σπάθης και κατάκτησης».
της «σπάθης και κατάκτησης».
Το Δ.Σ. της Οι.Ομ.Κω καλεί όλους
τους παράγοντες που εμπλέκονται
τους παράγοντες που εμπλέκονται
στην υπόθεση να συμβάλουν με
έργα και λόγια στην επικράτηση της
έργα και λόγια στην επικράτηση της
ειρήνης, της λογικής και της
σύμπνοιας των πολιτισμών αντίθετα σε
σύμπνοιας των πολιτισμών αντίθετα σε
φανατισμούς και
μισαλλοδοξίες.
μισαλλοδοξίες.
ΠΗΓΗ: ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤINΟΥΠΟΛΙΤΩΝ, 11.7.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 12.7.2020.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΕΔΩ.
ΛΕΞΕΙΣ: ΟιΟμΚω, Αγια Σοφια, Συμμαχια Πολιτισμων,2005, Τουρκια, Οικουμενικη Ομοσπονδια Κωνσταντινουπολιτων, Κωνσταντινουπολιτες, εκπατρισμενοι Ρωμιοι, Πολη, Συμμαχια των Πολιτισμων, Ισπανια, ΟΗΕ, ιστορικο μνημειο, φανατισμος, μνημεια, κληρονομια, κοσμικο κρατος, Ρεπουμπλικανοι, Οθωμανικη, 1923, Ευαγη Ιδρυματα, Μουσουλμανοι, κληρονομος, εθνοθρησκευτικη Κοινοτητα, συμβολο, σπαθη και κατακτηση, σπαθι και κατακτηση