Τα ομηρικά έπη
δεν ήταν αποκύημα φαντασίας,
αλλά μια
ακριβής περιγραφή
ακριβής περιγραφή
της Μεσογείου,
ένα πραγματικό «γεωγραφικό έγγραφο»!
«Η Οδύσσεια, ο χάρτης και η
φωτογραφία.
φωτογραφία.
Ο Victor Bérard και ο Fred Boissonnas
στα χνάρια του Οδυσσέα (1912)»
«L’Odyssée,
la carte et la photographie.
la carte et la photographie.
Victor Bérard et Fred Boissonnas
sur les traces
d’Ulysse (1912)»
d’Ulysse (1912)»
Η «Οδύσσεια» του Ομήρου είναι
ένα από τα μεγάλα δράματα, που διαδραματίζονται στην Δυτική Μεσόγειο, και
θεωρείτο μια «γεωγραφική φαντασία» από τους αρχαίους χρόνους. Στην ιστορία των
προσπαθειών για την ευθυγράμμιση του κειμένου με την Μεσόγειο, ο ελληνιστής,
γεωγράφος και πολιτικός Victor Berard (1864-1931) και ο φωτογράφος Fred
Boissonnas (1858-1946) καταλαμβάνουν μια θέση ειδική.
ένα από τα μεγάλα δράματα, που διαδραματίζονται στην Δυτική Μεσόγειο, και
θεωρείτο μια «γεωγραφική φαντασία» από τους αρχαίους χρόνους. Στην ιστορία των
προσπαθειών για την ευθυγράμμιση του κειμένου με την Μεσόγειο, ο ελληνιστής,
γεωγράφος και πολιτικός Victor Berard (1864-1931) και ο φωτογράφος Fred
Boissonnas (1858-1946) καταλαμβάνουν μια θέση ειδική.
Συγγραφέας μίας από τις
σημαντικότερες μεταφράσεις της Οδύσσειας του 20ού αιώνα ο Berard, το 1912
ξεκίνησε ένα ταξίδι αρκετών μηνών με τον «φωτογράφο της Γενεύης» Fred
Boissonnas για να αποδείξουν με εικόνα, ότι τα ομηρικά έπη όχι δεν ήταν απλά
και μόνον αποκύημα της φαντασίας, αλλά μια ακριβής περιγραφή της Μεσογείου. Την
εποχή των φοινίκων, η Οδύσσεια εθεωρείτο ένα πραγματικό «γεωγραφικό έγγραφο». Αυτή
η αντίκρουση, αυτή η υπόθεση προεκάλεσε θαυμασμό, συζητήσεις και αντιπαραθέσεις
μέχρι πρόσφατα. Η ανακάλυψις ενός ανέκδοτου φωτογραφικού σώματος στην
Βιβλιοθήκη της Γενεύης και η ενημέρωση από ένα σύνολο γραπτών πηγών,
ανεκμετάλλευτων όμως, επιτρέπουν να επανεξετασθούν όλα από την αρχή…
σημαντικότερες μεταφράσεις της Οδύσσειας του 20ού αιώνα ο Berard, το 1912
ξεκίνησε ένα ταξίδι αρκετών μηνών με τον «φωτογράφο της Γενεύης» Fred
Boissonnas για να αποδείξουν με εικόνα, ότι τα ομηρικά έπη όχι δεν ήταν απλά
και μόνον αποκύημα της φαντασίας, αλλά μια ακριβής περιγραφή της Μεσογείου. Την
εποχή των φοινίκων, η Οδύσσεια εθεωρείτο ένα πραγματικό «γεωγραφικό έγγραφο». Αυτή
η αντίκρουση, αυτή η υπόθεση προεκάλεσε θαυμασμό, συζητήσεις και αντιπαραθέσεις
μέχρι πρόσφατα. Η ανακάλυψις ενός ανέκδοτου φωτογραφικού σώματος στην
Βιβλιοθήκη της Γενεύης και η ενημέρωση από ένα σύνολο γραπτών πηγών,
ανεκμετάλλευτων όμως, επιτρέπουν να επανεξετασθούν όλα από την αρχή…
ΠΗΓΗ: Ομιλία της Estelle Sohier, λέκτορας
στο Τμήμα Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος, Uni Bastions, στην Αίθουσα
Β 101 (1ος όροφος), που διοργανώνεται με την συνεργασία των l’Unité de grec ancien και l’Unité d’archéologie
classique του Πανεπιστημίου
της Γενεύης, στις 18:30 της 16.11.2017.
στο Τμήμα Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος, Uni Bastions, στην Αίθουσα
Β 101 (1ος όροφος), που διοργανώνεται με την συνεργασία των l’Unité de grec ancien και l’Unité d’archéologie
classique του Πανεπιστημίου
της Γενεύης, στις 18:30 της 16.11.2017.