Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Έργο Μακεδόνων η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας Αιγύπτου – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη

Με μια ελληνοκεντρική πολιτεία, την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και πιο συγκεκριμένα με την περιώνυμη Βιβλιοθήκη της θα καταπιαστεί τούτο το άρθρο.

Και τούτο για τον επίκαιρο όσο και σοφό λόγο της απόφασης της αιγυπτιακής κυβέρνησης να ανασυστήσει το ιστορικό αυτό δημόσιο ίδρυμα. Η Αίγυπτος, που ελπίζει στηn βοήθεια της UNESCO, αφού ο γενικός διευθυντής της, Φ. Μάγιορ, τοποθέτησε τον 4ο θεμέλιο λίθο (τους άλλους 3 είχε τοποθετήσει ο πρόεδρος Μουμπάρακ) έχει στόχο να συγκεντρώσει 4 – 8 εκατομμύρια βιβλία, από την Ελλάδα, τηn Μέση Ανατολή, τους κόπτες χριστιανούς και τις ισλαμικές χώρες.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά:

Η ίδρυσή της

Η πόλη ιδρύθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο, στις αρχές του 331 π.Χ. στην δυτικότερη άκρη του δέλτα του Νείλου. Ο ίδιος ο μέγας Μακεδόνας στρατηλάτης δε χάραξε και το σχέδιο της πόλης.

Η Βιβλιοθήκη ιδρύθηκε – μάλλον – από τον στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Πτολεμαίο Α’ τον Λάγου, τον επονομαζόμενο Σωτήρα, τον πρώτο από τους Λαγίδες και ιδρυτή της δυναστείας τους (ο οποίος βασίλεψε μεταξύ 306 και 283 π.Χ.), ύστερα από εισήγηση που δέχτηκε από τον Δημήτριο Φαληρέα, ο οποίος στο μεταξύ είχε καταφύγει στην Αίγυπτο. Και πράγματι ήταν αυτός και ο πρώτος διευθυντής της.

Επώνυμοι βιβλιοθηκάριοι

Αλλοι επώνυμοι βιβλιοθηκάριοι ήταν ο γραμματικός και κριτικός Ζηνόδοτος (325-260 π.Χ.) από την Εφεσο, αμέσως μετά τον Φαληρέα.

Ο ποιητής και λόγιος Καλλίμαχος (305-240 π.Χ.) και ο μαθηματικός, φιλόσοφος, αστρονόμος, φιλόλογος και ποιητής Ερατοσθένης (275-195 π.Χ.) κι οι δυο από την Κυρήνεια.

Ο γραμματικός από την Σαμοθράκη Αρίσταρχος (216-144 π.Χ.), που ήταν συνάμα εκδότης και ερμηνευτής του Ομήρου. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Γ. Λεκάκης “Σαμοθράκη, ιερα νήσος”.

Ο επικός ποιητής των “Αργοναυτικών”, Απολλώνιος, από την Ρόδο, κ.ά.

Ο πλούτος της

Την εποχή της ακμής της λέγεται ότι είχε 700.000 τόμους (πάπυρους). Είχαν αυξηθεί τόσο πολύ οι πάπυροι, που κάποιοι εξ αυτών “μετακομίσθηκαν” στο παρακείμενο Σεραπείον (παρακάτω φωτ.).

Συγκέντρωνε όλην την γνώση που υπήρχε στην εποχή των Πτολεμαίων. Ολα τα έργα των σοφών Ελλήνων, Ρωμαίων και ανατολικών φιλόσοφων. Ηταν αναπόσπαστο τμήμα του Μουσείου, του Ιερού των Μουσών, όπου διέμεναν όλοι οι μεγάλοι Ελληνες φιλόλογοι. Ενας χώρος οικοδομημένος στα πρότυπα των περσικών ανακτόρων και αυτών των φαραώ. (Ο χώρος είχε αντιγράψει δελφικά και αθηναϊκά πρότυπα και την προϋπάρχουσα μεγάλη αρχαία ελληνική Βιβλιοθήκη της Περγάμου. Ο Μάρκος Αντώνιος έδωσε στην Κλεοπάτρα τους 200.000 τόμους της Βιβλιοθήκης της Περγάμου για την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας! – “Καλουΐσιος δὲ Καίσαρος ἑταῖρος ἔτι καὶ ταῦτα τῶν εἰς Κλεοπάτραν ἐγκλημάτων Ἀντωνίῳ προὔφερε· χαρίσασθαι μὲν αὐτῇ τὰς ἐκ Περγάμου βυβλιοθήκας, ἐν αἷς εἴκοσι μυριάδες βυβλίων ἁπλῶν ἦσαν· ἐν δὲ συνδείπνῳ πολλῶν παρόντων ἀναστάντα τρίβειν αὐτῆς τοὺς πόδας ἔκ τινος ὁρισμοῦ καὶ συνθήκης γενομένης” – ΠΗΓΗ: Πλούταρχος “Αντώνιος”, 58.9-11.

Η Βιβλιοθήκη συνεχώς πλούτιζε, αφού οι πρώτοι Πτολεμαίοι είχαν δώσει εντολή στους υπαλλήλους τους να ψάχνουν τα εισερχόμενα καράβια στο λιμάνι και να δημεύουν ό,τι πολύτιμο έγγραφο εύρισκαν κρυμμένο στ’ αμπάρια τους. Κάθε πλοίο έπρεπε να φέρνει δώρο στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας και τουλάχιστον ένα σημαντικό έγγραφο από τον τόπο απόπλου / καταγωγής τους. Πέραν τούτου, οι Πτολεμαίοι πλήρωναν αδρά για να αγοράσουν χειρόγραφα πρωτότυπα ποιητών και συγγραφέων και γραμματικούς για να τ’ αντιγράψουν.

Η παρακμή της

Από ένα σκοτεινό σημείο και έπειτα όμως η Βιβλιοθήκη άρχισε σιγά-σιγά να χάνει όλο αυτόν το θησαυρό της. Οι τόμοι της άρχισαν να λιγοστεύουν. Διαδόθηκε ότι οι πενιχρά αμειβόμενοι υπάλληλοι τους πουλούσαν στους ξένους ενδιαφερόμενους. Πριν ολοκληρωθεί ο αφανισμός της, η Βιβλιοθήκη αυτή κάηκε! Αγνωστο πώς, άγνωστο αν, άγνωστο από ποιους, άγνωστο πότε!

Αλλά είναι περίεργο πως ο Ιούλιος Καίσαρας, ένας καλλιεργημένος άνθρωπος, στην ιστορία του δεν αναφέρει τίποτε. Η περίεργη σιωπή του ενοχοποίησε τον Καίσαρα ως υπαίτιο της καταστροφής της, αλλά αυτό πρέπει να είναι μάλλον αβάσιμο. Άλλωστε, ο Στράβων που την επισκέφτηκε μετά τον Καίσαρα, δεν αναφέρει κάτι!

Το πιο πιθανό είναι να πυρπολήθηκε από βάρβαρο λαό, που είχε συμφέρον να μην έχει ένα μορφωμένο λαό δίπλα του ή στα πόδια του.

Ιστορικά, και με κάποιους μαθηματικούς προσδιορισμούς, η καταστροφή της πρέπει να έγινε τον 3ο αιώνα, επί Ρωμαίου αυτοκράτορα Αυρηλιανού Λεύκιου Δομίτιου (βασίλεψε 270-273 ή 275), όταν καταστράφηκε και το παλλάτι, από την εισβολή στην Αίγυπτο των στρατευμάτων της βασίλισσας της Παλμύρας της Συρίας, Ζηνοβίας.

Τα κάψιμο της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας ήταν προσχεδιασμένο. Γιατί κάποιοι πήραν πολύτιμα χειρόγραφα και βιβλία πριν καεί. Κάποιοι μιλάνε για πολλούς τόμους.

Εδώ θα πρέπει να ερευνηθεί ο σκοτεινός ρόλος του διάσημου Αλεξανδρινού γραμματικού Δίδυμου, του 1ου αιώνα π.Χ., ο οποίος έμεινε γνωστός στην ιστορία με το ψευδώνυμο που του κόλλησαν οι σύγχρονοί του, «Βιβλιολάθας», γιατί, λένε, ξεχνούσε τα βιβλία του. Πράγματι, σύμφωνα με πολλούς μελετητές ο γραφιάς αυτός είχε γράψει ή αντιγράψει περί τα 3.500 βιβλία, που κι εκείνος δεν θυμόταν πού βρίσκονταν… Και βέβαια μη νομίζετε ότι τέτοια «φαινόμενα», τύπου «Βιβλιολάθα», δεν έχουν εμφανιστεί στις μέρες μας. Είναι χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του βιβλιοθηκάριου απ’ το Παρίσι, ο οποίος συνελήφθη στις 22.7.1998, να «εξαφανίζει» βιβλία, που θεματολογικά αναφέρονταν στον αραβικό κόσμο! Υποστήριζε πως τέτοια βιβλία δεν έχουν θέση στις γαλλικές βιβλιοθήκες…

Η δολοφονία της Υπατίας

Τον Μάιο του 415 στην Αλεξάνδρεια, κάποιος Πέτρος, αναγνώστης στο επάγγελμα, τίθεται επικεφαλής ενός θρησκευτικά φανατισμένου όχλου που παραβιάζει το σπίτι της και δολοφονεί την Υπατία, την κόρη του πολυμαθέστατου αστρονόμου, μαθηματικού και φιλόσοφου Θέωνα[1], την οποία ο Συνέσιος ο Κυρηναίος[2] αποκαλούσε σε επιστολή του «σεβασμιωτάτη και θεοφιλεστάτη φιλόσοφο». Επειτα το πλήθος χριστιανών την έσυρε στους δρόμους, την διαμέλισε και τελικά έκαψε τα λείψανά της…

Εκτοτε η δολοφονία της Υπατίας απασχόλησε πολύ τους ιστορικούς. Ο Λ. ντε Λιλ έφτασε μάλιστα στο σημείο να υποστηρίξει πως δολοφόνος της ήταν ο ίδιος ο «δόλιος Γαλιλαίος»! Η Πολωνέζα ιστορικός M. Dzielska, ερευνώντας τη ζωή του Συνέσιου, μαγνητίστηκε από την όμορφη Αλεξανδρινή μαθηματικό και φιλόσοφο και ασχολήθηκε πολύ μ’ αυτή. Κατέληξε δε στο συμπέρασμα ότι όταν δολοφονήθηκε ήταν 60 και όχι 25 χρόνων, ενώ δεν ήταν μήτε χριστιανή, μήτε “ειδωλολάτρισσα”: Ήταν Ελληνίδα!

Η αλήθεια είναι ότι η Υπατία έπεσε θύμα της πολιτικής κατάστασης που επικρατούσε εκείνη την εποχή στην Αλεξάνδρεια. Αντιπαλότητες και έριδες ανάμεσα σε πολλές θρησκευτικές ομάδες με τους οργισμένους νεοχριστιανούς, φανατικά πολιτικά μίση και πολλές εθνικιστικές τάσεις, αναμόχλευαν το κοινωνικό καζάνι, που έβραζε και ήταν έτοιμο να εκραγεί… Αλλωστε μη ξεχνάτε ότι οι μαθηματικοί θεωρούνταν μάγοι. Κι η Υπατία, κατά την λαϊκή αντίληψη της εποχής, δεν ήταν μόνο μάγισσα, αλλά και κόρη μάγου… Η Υπατία κατηγορήθηκε ότι είχε υποκινήσει εχθρικές ενέργειες κατά του επισκόπου Αλεξάνδρειας Κύριλλου, επειδή διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον μαθητή της, έπαρχο Ορέστη. Οπως και νάχει ο ηθικός αυτουργός Κύριλλος, όπως συμφωνούν και νεότεροι μελετητές, έμεινε ατιμώρητος.

Η Υπατία είχε έρθει νεότατη στην Αθήνα, όπου είχε φοιτήσει στη νεοπλατωνική σχολή του Πρόκλου και του Ιεροκλή. Ετσι, με το που επέστρεψε στην πατρίδα της, έγινε αρχηγός και δάσκαλος σχολής μαθηματικών και φιλοσοφικών σπουδών. Δίδασκε νεοπλατωνική φιλοσοφία, μαθηματικά, αστρονομία και Αριστοτέλη. Ανάμεσα στους μαθητές της αναφέρονται ο σοφιστής Τρωίλος, ο έπαρχος Αλεξανδρείας Ορέστης, ο παραπάνω αναφερόμενος Συνέσιος, κ.ά. Οι πληροφορίες για την ζωή της είναι συγκεχυμένες. Αλλοι λένε ότι έζησε μόνη της κι άλλοι ότι υπήρξε σύζυγος του επίσης φιλόσοφου Ισίδωρου[3].

Η Υπατία, έργο του Τ. Γ. Μίτσελ.

Πάντως όλοι συμφωνούν στους ύμνους: Ωραία, συνετή, θαρραλέα, πολυμαθής και σοφή, είναι μερικά από τα επίθετα που της προσδίδουν.

Απ’ τα γραφτά της – και είναι αξιοσημείωτο – δεν έμεινε τίποτε, παρά μόνο οι τίτλοι των έργων της: «Υπόμνημα εις Διόφαντον», «Υπόμνημα στα “Κυνικά” του Απολλώνιου του Περγαίου», «Ο αστρονομικός κανών», κ.ά.

Αλλά για να φτάσει ένας όχλος να δολοφονήσει μια γυναίκα, σε οποιαδήποτε εποχή, σε οποιοδήποτε τόπο, σημαίνει πως η γυναίκα αυτή ήταν πολύ σπουδαία, ικανότατη να μπερδεύεται στα κοινά και να έχει το θάρρος να εκστομίζει αλήθειες που καίνε:

  • Ποιες αλήθειες ήξερε και δίδασκε η κόρη του αστρονόμου-«μάγου» διευθυντή της Βιβλιοθήκης και συγγραφέα της ανατολής του Σείριου;
  • Και από πού είχε όλη αυτή την σωρευμένη – και μη γνωστή στους πολλούς – γνώση η Αλεξανδρινή, λίγο μετά την καταστροφή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας;

Τα σωσμένα βιβλία

Αυτά τα σωσμένα, λοιπόν, βιβλία, μεταφέρθηκαν από Ελληνες λόγιους και καλλιεργημένους ιερείς στην Ελλάδα, κυρίως:

  • στο Αγιον Ορος[4] – το αρχαίο ιερό βουνό της Αρτεμης – μέσω ελληνικών εμπορικών πλοίων και πληρωμάτων, που αφθονούσαν εκείνη την εποχή στην Αλεξάνδρεια, με κάθε μυστικότητα. Στο ιερό βουνό φυλάσσεται, μεταξύ άλλων, μια σπάνια έκδοση, με την συνέχεια και ολοκλήρωση του «Κριτία» του Πλάτωνα, την οποία μόνο οι Βάσκοι έχουν στα χέρια τους.
  • Άλλοι λένε, ότι κάποια από αυτά βρίσκονται κρυμμένα σε δυο τεράστιες υπόγειες σπηλιές του Ολύμπου, που είναι διαρρυθμισμένες κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να λειτουργούν σαν βιβλιοθήκες.
  • στον Τάραντα Απουλίας Μεγάλης Ελλάδος / Κάτω Ιταλίας. Οι Ελληνες, αφού τα αντέγραψαν αρκετές φορές, μετέφεραν μια σειρά από αυτά στην Μεγάλη Ελλάδα.
  • στα υπόγεια του Βατικανού, έφτασαν από τον Τάραντα, και
  • στην Ισπανία, όπου και έμειναν μέχρι τον 15ο αιώνα. Οι Βάσκοι ήταν αυτοί που κράτησαν καλά κρυμμένους τους θησαυρούς της ελληνικής γνώσης. Ως γνωστόν οι Βάσκοι δεν είναι παρά Πρωτοέλληνες. Αρα λαός με στενούς συγγενικούς δεσμούς με την Ελλάδα.
  • Από την Ισπανία, και κατά τον 17ο αιώνα, τα βιβλία μεταφέρθηκαν στο αναπτυσσόμενο τότε κέντρο του ελληνισμού, την Οδησσό της Ρωσίας. Γύρω στο 1700 έζησε και ο λόγιος Γρηγόρης Ζαλίκης, πρόγονος του Θεσσαλονικιού λόγιου Γρηγόρη Ζαλίκογλου[5], ο οποίος έδωσε πολλά ελληνικά συγγράμματα σε πολλούς λόγιους της Ευρώπης, τα οποία συνέτειναν τα μέγιστα στο φιλελληνικό ρεύμα των Ευρωπαίων. Ανάμεσά τους ο Βολταίρος, ο Σουίφτ, κ.ά.
  • Απ’ την Ρωσία στην Ζυρίχη. Εκεί λένε τα μελέτησε ο Αϊνστάιν. Χάρη σ’ αυτά και υποβοηθούμενος από τις σημειώσεις του Ελληνα Κ. Καραθεοδωρή και του Ελληνο-Σέρβου Ν. Τέσλα, έφτασε στην λύση του αινίγματος της ατομικής ενέργειας, αφού προηγουμένως είχε αποτύχει στο “Πείραμα της Φιλαδέλφειας”, τον Οκτώβρη του 1943, στην ομώνυμη πόλη των ΗΠΑ. Η επιτυχία της βόμβας στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι και το μέγεθος της φρίκης που αυτές προκάλεσαν, “χρεώθηκε” στη δημοφιλή επιστήμη και όχι στην “αχώνευτη” πολιτική, που λόγω του παρατεταμένου και πολύνεκρου Πολέμου κανείς δεν εκτιμούσε πια. Την “επιτυχία” την “χρέωσαν” στον Αϊνστάιν, αν και ο ίδιος “έμοιαζε να μην είχε καταλάβει τίποτα”[6]. Θυμηθείτε και τον Μαξ Πλανκ που είχε πει ότι τις γνώσεις του ο Γερμανοεβραίος σοφός τις είχε αντλήσει από ελληνικούς πάπυρους του Αριστοτέλη, του Αναξίμανδρου, του Ηράκλειτου, του Θεόπομπου και άλλων Ελλήνων φιλόσοφων. Η κλοπή της γνώσης από τον Αϊνστάιν έδειξε ότι ούτε στην “ασφαλή και ουδέτερη” Ελβετία ήταν εξασφαλισμένοι αυτοί οι θησαυροί γνώσης. Ετσι, και από την Ζυρίχη, μεταφέρθηκαν στο Αφγανιστάν, τον 20ό αιώνα! Και μάλιστα σε κρυφές και κατάλληλα εξοπλισμένες σπηλιές του Ινδοκαύκασου[7] (τον Παροπάμισο[8] των αρχαίων Ελλήνων), του υψηλότερου όρους της χώρας, ύψους 6.100 μ.
  • Κάποιοι ισχυρίζονται ότι και στα νησιά Φόκλαντς υπήρχε ένα μεγάλο μέρος αυτού του αρχείου, γι’ αυτό και έγινε εκεί η γνωστή και αψυχολόγητη βρετανική επίθεση, η οποία χρηματοδοτήθηκε κατά ένα μεγάλο μέρος από την οικογένεια τραπεζιτών Ρότσιλντ. Σαν αντίποινα αυτής της επίθεσης, η «Σιδηρά Κυρία», πρωθυπουργός της Βρετανίας, Μ. Θάτσερ δεν επανεκλέχτηκε, ενώ ο Αμστελ Ρότσιλντ δολοφονήθηκε σε ένα ξενοδοχείο που το φρουρούσαν εκατοντάδες – κάποιες πηγές μιλούν ακόμα και για 500 φρουρούς! – άνδρες της προσωπικής φρουράς του, την οποία – ακριβώς επειδή κάτι τέτοιο φοβόταν – είχε ενισχύσει τον τελευταίο καιρό. Βέβαια η επίσημη εκδοχή ήταν ότι ο ζάπλουτος «αυτοκτόνησε»…
  • Τμήμα των βιβλίων αυτών φυγαδεύτηκε και στο Θιβέτ. Σκέφτηκαν πως είναι ένα ασφαλές μέρος, αφού άλλωστε και τα αρχεία της Αιγύπτου φυλάσσονται σε κρυφό μέρος των Ιμαλαΐων και δεν έχουν υποστεί τέτοια… μανία καταδίωξης[9]… – βλ. Πρόκλος, Μπλαβάτσκι.
  • Κάνει εντύπωση η προτίμηση των σπηλαίων των βουνών ως ασφαλή κρύπτη για διάφορα πολύτιμα έγγραφα. Στο ξακουστό Μοναστήρι των Σπηλαίων του Κίεβου Ουκρανίας φυλάσσονται άγνωστα λειτουργικά βυζαντινά κείμενα της Μεγάλης Ελλάδος, ένα εκ των οποίων είναι γραμμένο με την ελληνική αλφάβητο, που ανακάλυψε ο Ρώσος βυζαντινολόγος καθηγητής Αλ. Πεντκόφσκι. Τα ευρεθέντα «δεν επιβεβαιώνουν μόνο την λειτουργική συγγένεια του ορθόδοξου κόσμου, σε κάθε γωνιά της Ευρώπης, αλλά αποδεικνύουν, παράλληλα, πως γύρω στο 1000 μ.Χ. οι μοναστικές κοινότητες είχαν αναπτύξει ένα εκτεταμένο σύστημα ανταλλαγής κειμένων και εμπειριών, εντός και εκτός της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας», λέει ο Πεντκόφσκι. Το κείμενο, που είναι του 11ου αι., προέρχεται από το μοναστήρι του χωριού Τρυγόνα της Σικελίας. Είναι σε φθαρμένη λατινική γλώσσα, με πολλές ιταλικές λέξεις, μόνο που ο συντάκτης του, αντί να το γράψει με λατινικούς χαρακτήρες, το έγραψε με το ελληνικό αλφάβητο. Το δε περιεχόμενό του περιγράφει την τελετή χειροτόνησης ενός νέου μοναχού.

Τι λένε τελικά αυτά τα βιβλία

Από στόμα σε στόμα διαδόθηκε ότι κάποια από αυτά τα βιβλία εξηγούν πώς είναι δυνατόν να προκληθούν τεχνητές θεομηνίες από τους ανθρώπους ή και το αντίστροφο, πώς δηλαδή να προκαλείται τεχνητή καλοκαιρία / ξηρασια, δηλ. κλιματικη αλλαγη. Είναι γνωστή η πρακτική στους αρχαίους Έλληνες, κυρίως στους ναούς του Ομβρίου Διός στον Υμηττό. – ΔΕΙΤΕ σχετικό βιντεορεπορτάζ του Γ. Λεκάκη, ΕΔΩ. Θυμηθείτε ότι ο καιρός ήταν αυτός που δεν επέτρεπε στους Ελληνες, όταν είχαν συνγκεντρωθεί στην Αυλίδα, να αποπλεύσουν για την κατάκτηση της Τροίας. Τελικώς, βρέθηκε τρόπος: Πρόσταξε η Πυθία, να θυσιαστεί η κόρη του αρχιστράτηγου, η Ιφιγένεια. Αν και εν τέλει δεν θυσιάσθηκε, φύσηξε πρίμα…

Ίσως, θα πει κάποιος… αλλά από εδώ και πέρα αρχίζει μια παράξενη σύμπτωση καιρικών – μετεωρολογικών φαινομένων, όπως:

  • Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Μόσχας, το 1980, οι Σοβιετικοί πέτυχαν να απομακρύνουν τα σύννεφα, άρα τις βροχές, για να γίνουν οι αγώνες με ηλιοφάνεια…
  • Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, οι Αμερικανοί αντιλήφθηκαν ότι ξαφνικές και φοβερές καταιγίδες ξεσπούσαν ξαφνικά, ενώ ήταν τίποτε δεν τις προέβλεπε, και τους χαλούσαν τα διαστημικά σχέδια. Οι υπεύθυνοι των αμερικανικών διαστημικών προγραμμάτων σκέφτηκαν τότε ότι κάποιος “αόρατος εχτρός” των σχεδίων τους, δεν τους αφήνει να τα φέρουν σε πέρας. Αυτός ό “εχτρός” θα πρέπει να ξέρει να προκαλεί τεχνητές θεομηνίες, όταν και όπου θέλει, σκέφτηκαν. Αρα θα είναι αυτός που έχει στα χέρια του τα μυστικά των τεχνητών θεομηνιών, για τα οποία μιλούσαν τα σωσμένα βιβλία της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.
  • Οι Αμερικανοί, λοιπόν, με τον τρόπο τους, λοιπόν, έμαθαν ότι τα βιβλία βρίσκονται μεταξύ Αφγανιστάν και Ιράκ. Ετσι, αποφάσισαν να τα πάρουν και να γίνουν αυτοί κάτοχοι των φοβερών μυστικών.
  • Οι Σοβιετικοί έμαθαν, με την σειρά τους, τις αμερικανικές προθέσεις και πρόλαβαν πρώτοι – ήταν και πιο κοντά άλλωστε – και έκαναν εισβολή στο Αφγανιστάν, παρ’ όλο το αμοιβαίο σύμφωνο μη επίθεσης που υπέγραψαν από κοινού οι δυο χώρες, στις 31 Ιουλίου 1926. Το σύνθημα της επίθεσης ήταν “τάλουντ”, που αν διαβαστεί ανάποδα, διαβάζεται «ντουλάτ», το πρώτο συνθετικό του πλήρους ονόματος, δηλαδή, της χώρας: Ντουλάτ Τζάμχορι Αφγανιστάν. Αλλά δεν βρήκαν τίποτε. Γιατί εν τω μεταξύ, τα βιβλία είχαν φυγαδευτεί στην έρημο Ρεγκιστάν ή Ρατζαστάν! Στο Ρατζαστάν, σημειώνουμε, ότι κατοικούν ακόμη μερικοί καθαρόαιμοι Ελληνες, οι οποίοι απομονώθηκαν στα βουνά του Αβαραλί, για 5 ή 6 αιώνες, ζώντας σαν κλέφτες. Οι ίδιοι αυτοί Ελληνες, που στην ντοπιολαλιά ονομάζονται Ρατζπούτ, κατέβηκαν απ’ τα ορεινά και πολέμησαν τον 7ο μ.Χ. αιώνα τις στρατιές των ισλαμιστών εισβολέων της Ινδίας. Εχουν ιδική τους γλώσσα, η οποία διατηρεί ακόμη και σήμερα ορισμένες αρχαιοελληνικές εκφράσεις. Ως λαός, περιγράφεται ωραίος, με μεγαλόσωμους άντρες, με ανοιχτόχρωμα λαδιά μάτια και με ελληνική μύτη, που παραδίδει ότι κατάγεται από αντρείους πολεμιστές, οι οποίοι ήρθαν κάποτε από τη Δύση… Τότε οι Αμερικανοί ξεσηκώθηκαν εναντίον του Ιράκ, με πρόσχημα τον “κακό” Σαντάμ. Αλλά “πρόδωσαν” τους σκοπούς της επιχείρησής τους, από τα βαφτίσια της: Καταιγίδα της ερήμου”.
  • Θυμηθείτε, τέλος, ότι όταν το ΝΑΤΟ τα έβαλε με τον άμαχο πληθυσμό της Σερβίας διάλεξε να είναι ντάλα καλοκαίρι: Τον Αύγουστο του 1995. Παρ’ όλα αυτά, ξέσπασαν φοβερές καταιγίδες, οι οποίες κατέστησαν αδύνατες τις ΝΑΤΟϊκές επιθέσεις των πιλότων των πλέον σύγχρονων αεροσκαφών…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ…

ΠΗΓΗ: άρθρα του Γ. Λεκάκη στην στήλη του “Ήχος άγιος”, που δημοσιεύθηκαν σε 3 συνέχειες, στην εφημ. “Αυριανή”, 8, 9. 10.5.1997. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 11.5.1997.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Αλεξανδρινός, σύγχρονος του Πάππου, διευθυντής του Πανεπιστημίου και της Βιβλιοθήκης. Εγραψε γεωμετρία, αριθμητική, για τα σημεία, εξετάσεις πτηνών, σχόλια στον Πτολεμαίο, αλλά και για την ανατολή του Σείριου και τις πλημμύρες του Νείλου. Συνέγραψε επίσης, την πραγματεία «Πρόχειρος κανών», η οποία διασώθηκε, και τα «Σχόλια στον “Μικρόν Αστρολάβον” του Πτολεμαίου» – γενικά από το υπόλοιπο έργο του έχουν διασωθεί μόνο 13 αποσπάσματα. Να σημειώσουμε, τέλος, πως δημοσίευσε τα «Στοιχεία» του Ευκλείδη, τα οποία κυκλοφορούσαν σ’ όλο τον κόσμο ως το 1814.

[2] Συνέσιος Κυρηναίος ή Πτολεμαΐδος: Χριστιανός, έγγαμος κληρικός και γονιός και μαθητής της. Κατόπιν έγινε μητροπολίτης Πενταπόλεως.

[3] Πρόκειται για τον μοναχό, πατέρα της χριστιανικής εκκλησίας και συγγραφέα Ισίδωρο τον Πηλουσιότη (370;-435;) – πήρε το όνομά του από το αρχαίο Πηλούσιο (σημερινό Πορτ Σάιντ), όπου υπήρξε ηγούμενος μονής. Υπήρξε αντίπαλος του νεστοριανισμού – και αναμίχτηκε ενεργά στην υπόθεσή του – του αρειανισμού, του ιουδαϊσμού και του εθνικισμού. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από τη μεγάλη πνοή τους, που τον κατέστησαν διάσημο. Εγραψε 3.000 (κατ’ άλλους 10.000) επιστολές, αφιερωμένες στην ερμηνεία της Αγίας Γραφής. Η διδασκαλία του περιστρέφεται κυρίως από δογματικά θέματα και είναι πλησιέστερη στη Σχολή Αντιόχειας, παρά σ’ αυτή της Αλεξάνδρειας.. Πιστεύει ως ιδεώδες της χριστιανικής τελειότητας το μοναχισμό. Τρία πράγματα θεωρεί απαραίτητα για την σωτηρία της ψυχής: Προσευχή, αρετή, πίστη. Αρνείται το διαχωρισμό ή τη μίξη των φύσεων του Χριστού. Αγιοποιήθηκε. Η μνήμη του γιορτάζεται στις 4 Φεβρουαρίου.

[5] Ζαλίκογλου ή Ζαλίκογλους ή Ζαλίκης Γρηγόριος: Θεσσαλονικιός λόγιος και μαθηματικός (1785-1827). Εμαθε τα πρώτα του γράμματα στην Θεσσαλονίκη και έπειτα σπούδασε στο Βουκουρέστι, με δασκάλους τον Λ. Φωτιάδη και τον Μ. Γεννάδιο. Μιλούσε επίσης και ρουμανικά και τουρκικά. Το 1802 πήγε στο Παρίσι απεσταλμένος του ηγεμόνα Καλλιμάχη. Εκεί γνωρίστηκε με πολλά μέλη της Ακαδημίας των Επιγραφών. Εγινε γραμματέας του Σουαζέλ Γκουφιέ, τον οποίο βοήθησε να συγγράψει το «Γραφικό ταξίδι στην Ελλάδα». Εκεί, το 1806, συνίδρυσε, μαζί με τον Μόσχο, τον Δημ. Κομνηνό κ.ά. Ελληνες και Γάλλους φιλέλληνες, το «Ελληνόγλωσσο Ξενοδοχείο». Ηταν μια εταιρία με μορφωτικούς σκοπούς, αλλά και προετοιμασία του Αγώνα για την απελευθέρωση της υπόδουλης Ελλάδας. Το 1808 πρωτοστάτησε στην δημιουργία της Φιλικής Εταιρίας. Το 1816 διορίστηκε γραμματέας της τουρκικής πρεσβείας στο Παρίσι. Στο Βουκουρέστι επέστρεψε το 1820 και διέφυγε διαδοχικά στην Τρανσυλβανία, την Βεσσαραβία και την Πετρούπολη, όταν άρχισε η Επανάσταση. Στην τελευταία γνωρίζει τον αυτοκράτορα Αλέξανδρο, ο οποίος τον χρηματοδότησε. Γύρισε στο Παρίσι, όπου και πέθανε. Ανάμεσα στα συγγράμματα που άφησε είναι τα: «Λεξικόν της γαλλικής» (Παρίσι 1809 και Βενετία 1815), «Περί της κοινωνικής σύγγραμμα του Ι. Ι. Ρουσώ» (Παρίσι 1828) και «Διάλογος της Ελληνικής Επαναστάσεως» (Παρίσι 1828), αλλά ανέκδοτο παραμένει μεγάλο μέρος του έργου του, που αφορά απομνημονεύματα, γραμματική της ελληνικής στα γαλλικά και κάποια ποιήματά του. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Γ. Λεκακης “Κωνσταντινουπολη και Αγια Πετρουπολη”.

[8] Από την παραφθορά της περσικής ονομασίας της Ουπάιρι Σαένα (= πιο ψηλά κι από τους αετούς). Ετσι, και όλη την περιοχή την αποκάλεσαν Παροπαμισάδες.

Εδώ μιλάμε βέβαια για κρυφά και απόκρυφα αρχεία και όχι για διάφορα άλλα “ακίνδυνα” βιβλία, όπως ο περίφημος Σιναΐτικος Κώδικας, ένα από τα αρχαιότερα κείμενα της Αγίας Γραφής, που γράφηκε στην Αίγυπτο ή στην Παλαιστίνη το 350 μ.Χ., από τρεις διαφορετικούς αντιγραφείς, και σώζεται χειρόγραφο σε λεπτά φύλλα περγαμηνής από δέρμα αντιλόπης στο Βρετανικό Μουσείο…

  • “Ανατέλλων ήλιος” χαρακτηρίστηκε το μεγαλοπρεπές κτήριο από μάρμαρο και γυαλί που φιλοδοξεί να αποτελέσει την “μετενσάρκωση” της παλαιάς βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Ωστόσο, πολλοί διανοούμενοι στην Αίγυπτο εκφράζουν την αντίθεσή τους στην υλοποίηση ενός τόσο πολυδάπανου σχεδίου, όταν η λογοκρισία βιβλίων αποτελεί συνήθη πρακτική της αιγυπτιακής κυβέρνησης. Η σύγχρονης Bibliotheca Alexandrina στεγάζει πάνω από 400.000 βιβλία και χειρόγραφα, αριθμός ο οποίος απέχει πολύ από τον αρχικό στόχο των 8.000.000 έργων. Επιφυλάξεις εκφράζονται όμως και για την γενικότερη σκοπιμότητα του όλου έργου. Φοιτητές και διανοούμενοι αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 1,4 δισεκ. γαλλικά φράγκα (περίπου 70 δισεκ. δρχ.) για το κτίσιμο μιας μεγάλης βιβλιοθήκης στην Αλεξάνδρεια, όταν η κυβέρνηση της Αιγύπτου απαγορεύει την κυκλοφορία πολλών λογοτεχνικών έργων. Τα βιβλία λογοκρίνονται αρχικώς από την αιγυπτιακή κυβέρνηση και στην συνέχεια από τους ισλαμιστές. “Τα βιβλία είναι για να διαβάζονται και όχι για να καίγονται” τονίζουν σε δηλώσεις τους 300 διανοούμενοι, οι οποίοι εκφράζουν την αποδοκιμασία τους για την λογοκρισία που ασκεί το αιγυπτιακό κράτος. Η Αιγύπτια σκηνοθέτις Α. ελ-Μπακρί λέει πως η νέα βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας δεν είναι παρά “ένα μεγαλόπνοο σχέδιο” την ίδια στιγμή που “η λογοκρισία, την οποία ασκεί το κράτος, αποβλακώνει τους ανθρώπους. Ας μη γελιόμαστε όμως: η πίστη των μουσουλμάνων δεν κλονίζεται, εάν διαβάσουν τρεις στίχους εναντίον του Προφήτη”. – ΠΗΓΗ: Liberation, 1.8.2000.

  • Τον Μάιο του 2001 αρχίζουν οι εορταστικές εκδηλώσεις για τα εγκαίνια της νέας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο. Ο Δήμος Αθηναίων θα παρουσιάσει μία έκθεση αφιερωμένη στον Κ. Καβάφη. Στις εκδηλώσεις των εγκαινίων θα συμμετάσχουν, επίσης, εκπρόσωποι της γαλλικής και της ιταλικής κυβέρνησης. Την έκθεση θα διοργανώσει ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το ΕΛΙΑ, το Αρχείο Καβάφη και την ελληνική κοινότητα της Αλεξάνδρειας. Η έκθεση θα περιλαμβάνει ντοκουμέντα από την ζωή του Καβάφη, καθώς και άλλων Αλεξανδρινών ποιητών. Μετά την Αλεξάνδρεια η έκθεση θα μεταφερθεί στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, όπου θα γίνει και η παρουσίαση της νέας Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. – ΠΗΓΗ: 8.12.2000.
  • Toν Ιανουάριο του 2001 θα αρχίσει να λειτουργεί η Νέα Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, σύμφωνα με ανακοίνωση του Αιγύπτιου υπουργού Πολιτισμού, Μ. Σεχάπ. Η βιβλιοθήκη θα παραμείνει ανοιχτή για ένα δοκιμαστικό διάστημα 4 μηνών μέχρι τα επίσημα εγκαίνιά της, που θα γίνουν την άνοιξη του 2001. Έχει στόχο να αποτελέσει ένα παγκόσμιο πνευματικό, μορφωτικό και επιστημονικό κέντρο. Η βιβλιοθήκη θα ξεκινήσει την λειτουργία της με 40.000 τόμους, αριθμός ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί σε 8.000.000, μετά τις δωρεές που αναμένονται από πολλές χώρες, οι οποίες έχουν εκδηλώσει σχετική επιθυμία. Επίσης, θα διαθέτει 50.000 χάρτες, 100.000 χειρόγραφα και περίπου 250.000 βίντεο και CD- ROM. Η συνολική έκταση του κτιρίου που στεγάζει το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα είναι 69.000 τ.μ. – ΠΗΓΗ: ΑrtDaily, 19.12.2000.

Βιβλιοθηκη της Αλεξανδρειας Αιγυπτου βιβλια βιβλιοθηκης Αλεξανδρεια Αιγυπτος χαμενα βιβλια ελληνοκεντρικη πολιτεια, αιγυπτιακη κυβερνηση ιστορικο δημοσιο ιδρυμα ουνεσκο UNESCO, Μαγιορ, θεμελιος λιθος Μουμπαρακ εκατομμιρια βιβλια, Ελλαδα, Μεση Ανατολη, κοπτες χριστιανοι ισλαμικες χωρες ιδρυση πολη Μεγας Αλεξανδρος, 4ος αιωνας 331 πΧ δελτα Νειλου αρχαιος Μακεδονας στρατηλατης αρχαιο πολεδομικο σχεδιο πολης Πτολεμαιος Α Λαγου, Σωτηρας, Λαγιδες δυναστεια βασιλιας εισηγηση Δημητριος Φαληρεας, Φαληρευς, πρωτος διευθυντης βιβλιοθηκαριος βιβλιοθηκαριοι γραμματικος κριτικος Ζηνοδοτος Εφεσος ποιητης λογιος Καλλιμαχος μαθηματικος, φιλοσοφος, αστρονομος, φιλολογος Ερατοσθενης Κυρηνεια Σαμοθρακη Αρισταρχος εκδοτης ερμηνευτης Ομηρου ομηρος σχολια σχολιαστης επικος ποιηση Αργοναυτικα Απολλωνιος ροδιος Ροδος, ακμη τομοι παπυρος παπυροι, μετακομιση Σεραπειον Σεραπειο Σεραπις γνωση εποχη μακεδονων Πτολεμαιων εργα σοφοι αρχαιοι Ελληνες Ρωμαιοι ανατολικοι φιλοσοφοι Μουσειο Ιερο ιερον των Μουσων, μουσες μουσειο φιλολογοι οικοδομη προτυπα περσικα ανακτορα φαραω δελφικα αθηναικα προτυπο ελληνικη Βιβλιοθηκη Περγαμου Μαρκος Αντωνιος Κλεοπατρα δωρο τομος Περγαμος Καλουισιος Καισαρας εταιρος εγκλημα εικοσι μυριαδες βυβλια συνδειπνο ποδι ορισμος συνθηκη Πλουταρχος πρωτη εντολη υπαλληλοι καραβια πλοια λιμανι δημευση πολυτιμο εγγραφο κρυμμενο αμπαρι πλοιο σημαντικο καταγωγη αγορα χειρογραφο πρωτοτυπο συγγραφεις γραμματικοι αντιγραφη στηλη τιβεριου τιβεριος κλαυδιος βαλβιλος βαλβιλλος 56 μΧ 1ος επιγραφη παρακμη σκοτεινο θησαυρος πενιχρα αμειβομενοι υπαλληλοι πωληση αφανισμος καψιμο αγνωστο αγνωστη αγνωσταα αγνωστος Ιουλιος Καισαρ ιστορια ενοχος υπαιτιος καταστροφη καταστροφης Στραβων πυρποληση βαρβαρος λαος συμφερον μορφωμενος 3ος Ρωμαιος αυτοκρατορας Αυρηλιανος Λευκιος Δομιτιος βασιλευς παλλατι, παλατι εισβολη στρατευμα βασιλισσα Παλμυρα Συρια, Ζηνοβια φωτια προσχεδιασμενο χειρογραφα σκοτεινος ρολος διασημος Αλεξανδρινος γραμματικος Διδυμος ψευδωνυμο Βιβλιολαθας γραφιας Παρισι, συνλληψη 1998, εξαφανιση αραβικος κοσμος γαλλικες βιβλιοθηκες δολοφονια Υπατιας Μαιος 5ος 415 Πετρος αναγνωστης επαγγελμα, θρησκεια θρησκευτικος φανατισμος οχλος παραβιαση σπιτι Υπατια, πολυμαθεστατος αστρονομος θεων Θεωνας Συνεσιος ο Κυρηναιος επιστολη σεβασμιωτατη θεοφιλεστατη πληθος χριστιανοι δριμοι διαμελισμος λειψανα ντε Λιλ δολιος Γαλιλαιος Πολωνεζα πολωνη ιστορικος ντζιελσκα Dzielska, ερευνα ομορφη Αλεξανδρινη μαθηματικα 60χρονη 25χρονη χριστιανη ειδωλολατρισσα Ελληνιδα θυμα πολιτικη κατασταση εποχη αντιπαλοτητα εριδα θρησκευτικες ομαδες οργη νεοχριστιανοι πολιτικο μισος εθνικιστικες τασεις, κοινωνια καζανι, μαθηματικοι μαγος μαγεια λαικη αντιληψη μαγισσα, κατηγορια υποκινηση εχθρικες ενεργειες επισκοπος Κυριλλος φιλια μαθητης επαρχος Ορεστης ηθικος αυτουργος ατιμωρησια Αθηνα, νεοπλατωνικη σχολη Προκλος Ιεροκλης αρχηγος δασκαλος σχολη μαθηματικων φιλοσοφικες σπουδες νεοπλατωνικη αστρονομια Αριστοτελης μαθητες σοφιστης Τρωιλος, συζυγος Ισιδωρος ωραια, συνετη θαρραλεα, πολυμαθης σοφη γυναικα γραφτα χαμενα βιβλια Υπομνημα εις Διοφαντον Διοφαντο Διοφαντος Κυνικα Απολλωνιος Περγαιος περγη αστρονομικος κανων κανονας σπουδαια, ικανοτατη κοινα θαρρος αληθεια ανατολη του Σειριου σειριος σωσμενα διασωσμενα, μεταφορα λογιοι ιερεις Αγιον αγιος Ορος βουνο θεα Αρτεμη αρτεμις ελληνικα εμπορικα πληρωμα ναυτικοι μυστικοτητα ιερα σπανια εκδοση, Κριτιας Πλατωνα, πλατων πλατωνος Βασκοι βασκια βασκωνια κρυμμενα υπογεια σπηλια Ολυμπος Ταραντας Απουλια Μεγαλη Ελλας / Κατω Ιταλια υπογειο Βατικανο Ισπανια, 15ος Πρωτοελληνες 17ος κεντρο ελληνισμου Οδησσος Ρωσια 18ος 1700 Ζαλικης, Θεσσαλονικιος Ζαλικογλου συγγραμμα Ευρωπη φιλελληνικο ρευμα Ευρωπαιοι Βολταιρος, Σουιφτ, Ζυριχη Αινσταιν Καραθεοδωρη Καραθεοδωρης ΕλληνοΣερβου Σερβος θεσσαλος Τεσλα, λυση αινιγμα ατομικη ενεργει αποτυχια Πειραμα της Φιλαδελφειας Φιλαδελφεια ΗΠΑ Οκτωβρης Οκτωβριος 1943, βομβα Χιροσιμα Ναγκασακι ιαπωνια φρικη επιστημη πολιτικη πολεμος Πλανκ γνωσεις Γερμανοεβραιος εβραιος Γερμανος σοφος Αναξιμανδρος Ηρακλειτος Θεοπομπος κλοπη γνωσης Ελβετια Αφγανισταν, 20ος κρυφη σπηλια Ινδοκαυκασος Παροπαμισος ορος νησια Φοκλαντς αρχειο βρετανικη επιθεση, χρηματοδοτηση οικογενεια εβραιων τραπεζιτων Ροτσιλντ τραπεζιτες τραπεζα αντιποινα Σιδηρα Κυρια πρωθυπουργος Βρετανια Θατσερ επανεκλογη Αμστελ Ροθτσιλντ ξενοδοχειο φρουροι φρουρος προσωπικη φρουρα αυτοκτονια φυγαδευση Θιβετ αρχεια κρυφο Ιμαλαια μανια καταδιωξης Μπλαβατσκι καταδιωξη Μπλαβατσκυ σπηλαιο κρυπτη εγγραφα ξακουστο Μοναστηρι των Σπηλαιων Κιεβο Ουκρανιας Ουκρανια αγνωστα λειτουργικα βυζαντινα κειμενα ελληνικο αλφαβητο, Ρωσος βυζαντινολογος καθηγητης Πεντκοφσκι λειτουργικη συγγενεια ορθοδοξια 11ος 1000 μοναστικη κοινοτητα εκτεταμενο συστημα ανταλλαγη κειμενων εμπειριων, Βυζαντινη Αυτοκρατορια Πεντκοφσκυ κειμενο, μονη ιμ χωριο Τρυγονα Σικελια φθαρμενη λατινικη γλωσσα, ιταλικες λεξεις, συντακτης λατινικοι χαρακτηρες, αλφαβητος τελετη χειροτονησης νεου μοναχου χειροτονηση νεος μοναχος προκληση τεχνητης θεομηνιας τεχνητη θεομηνια καλοκαιρια / ξηρασια, κλιματικη αλλαγη πρακτικη ναος υμηττιου Ομβριου Διος Υμηττος αττικης υμηττιος Ομβριος Διας ζευς Υμηττου αττικη καιρος επιθετα δια Αυλιδα, αυλις αποπλους κατακτηση Τροια Πυθια, θυσια αρχιστρατηγος αγαμεμνων Ιφιγενεια ανθρωποθυσια παραξενες συμπτωσεις καιρικα μετεωρολογικα φαινομενα Ολυμπιακοι Αγωνες Μοσχα 1980, Σοβιετικοι συννεφο βροχη ηλιοφανεια Αμερικανοι ξαφνικη φοβερη καταιγιδα διαστημικα σχεδια αμερικανικα διαστημα προγραμμα αορατος εχθρος σχεδιο τεχνητες θεομηνιες, σκοπιμα μυστικο Αμερικη Ιρακ μυστικα Σοβιετικη ενωση εσσδ συμφωνο μη επιθεσης 31 Ιουλιου 1926 Ιουλιος συνθημα ταλουντ αναποδα, ντουλατ Ντουλατ Τζαμχορι ερημος Ρεγκισταν Ρατζασταν κατοικοι καθαροαιμοι Ελληνες, απομονωση βουνα Αβαραλι κλεφτες ντοπιολαλια Ρατζπουτ πολεμος 7ος στρατια ισλαμιστες εισβολεις Ινδια γλωσσα, αρχαιοελληνικες εκφρασεις λαοι ωραιος, μεγαλοσωμοι αντρες, γιγαντες γιγαντας γιγας ανοιχτοχρωμα λαδια λαδι ματια ελληνιηή μυτη, καταγωγη αντρειοι πολεμιστες, Δυση προσχημα Σανταμ χουσειν επιχειρηση Καταιγιδα της ερημου ΝΑΤΟ αμαχος πληθυσμος Σερβίια καλοκαιρι Αυγουστοε 1995 καταιγιδες, ΝΑΤΟικη αεροσκαφος γεωμετρια, αριθμητικη σημεια, εξεταση πτηνων, μαντεια σχολια πλημμυρα πραγματεια Προχειρος Μικρος Αστρολαβος αποσπασμα Στοιχεια Ευκλειδης, 1814 Πτολεμαιδα Πτολεμαις χριστιανος, εγγαμος κληρικος μητροπολιτης Πενταπολεως Πενταπολις Πενταπολη Πενταπολης χριστιανικη εκκλησια Πηλουσιωτης Πηλουσιο Πορτ Σαιντ ηγουμενος αντιπαλος νεστοριανισμος αρειανισμος ιουδαισμος εθνικισμος εργα επιστολες, ερμηνεια αγια Γραφη διδασκαλια δογμα Σχολη Αντιοχειας, Αντιοχεια ιδεωδες χριστιανισμος τελειοτητα μοναχισμος σωτηρια της ψυχης Προσευχη αρετη πιστη διαχωρισμος μιξη φυση ιησους Χριστος αγιος 4 Φεβρουαριου Ζαλικογλους Θεσσαλονικη Βουκουρεστι, ρουμανια δασκαλος Φωτιαδης Γενναδιος Παρισι γαλλια απεσταλμενος ηγεμονας Καλλιμαχης ακαδημια των Επιγραφων γραμματεας Σουαζελ Γκουφιε Γραφικο ταξιδι Μοσχος, Κομνηνος Γαλλοι φιλελληνες, Ελληνογλωσσο Ξενοδοχειο εταιρια μορφωτικος σκοπος, προετοιμασια Αγωνας  απελευθερωση υποδουλη Φιλικη Εταιρια τουρκικη πρεσβεια Τρανσυλβανια, Βεσσαραβια  Πετρουπολη, Επανασταση 1821 αυτοκρατωρ Αλεξανδρος, συγγραμματα Λεξικον της γαλλικης γαλλικα Βενετια Περι της κοινωνικης συγγραμμα Ρουσω ρουσο διαλογος της Ελληνικης Επαναστασεως ανεκδοτο απομνημονευματα, γραμματικη ποιημα παραφθορα περσικη ονομασια Ουπαιρι Σαενα ψηλα αετος κρυφα αποκρυφα αρχεια Σιναιτικος Κωδικας, σινα κωδιξ αρχαιοτερο κειμενο Παλαιστινη 350 αντιγραφεις, λεπτα φυλλα περγαμηνη εέρμα αντιλοπη Βρετανικο Μουσειο

author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Βρέθηκε άγνωστο είδος ανθρώπου, που ζούσε πριν από 3.500.000 χρόνια! – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Ένα δεύτερο είδος αρχανθρωπου έζησε στο Ρήγμα...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....