Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού μελετητή του αποκρυφισμού, που ταξειδεύει σε ένα απομονωμένο χωριό. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με παράξενες και ανησυχητικές εκδηλώσεις του υπερφυσικού:
- σκιές που κινούνται ανεξάρτητα από τα σώματα,
- φευγαλέες μορφές και
- μια σκοτεινή παρουσία που στοιχειώνει τους κατοίκους.
Σύντομα ανακαλύπτει ότι η περιοχή μαστίζεται από μια αρχαία κατάρα: μια βρικόλακας τρέφεται από την ψυχή και το αίμα των κατοίκων, με κύρια θύματα δύο νέες γυναίκες. Ο νέος θα παγιδευτεί σε έναν εφιαλτικό κόσμο ονείρου και πραγματικότητας, όπου το όριο ανάμεσα στην ζωή και τον θάνατο θολώνει.
- ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ περι Βρικοκολακων, ΕΔΩ.
Η αφήγηση είναι θρυμματισμένη, γεμάτη από συμβολισμούς, ονειρικές εικόνες και αλλόκοσμες σκηνές, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα αγωνίας και υπνωτικής φρίκης.
Η πιο παράξενη και αισθητικά από τις πιο εξεζητημένες ταινίες του Κ. Ντράγιερ. Ο χειρισμός του μύθου του βαμπίρ με όρους σεξουαλικότητας και ερωτισμού, η ιδιαίτερη ονειρική ατμόσφαιρα καθώς και μια σειρά από απόκοσμες, μαγευτικές σκηνές συνθέτουν μία από τος σπουδαιότερες ταινίες αυτής της δεκαετίας. Αν και υπήρξε η πρώτη ομιλούσα ταινία του Ντράγιερ εν τούτοις φαίνεται σαν βωβή, εξ αιτίας των λιγοστών ήχων και της χρήσης των μεσότιτλων που περιγράφουν τα των βρικολάκων.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τον Ντράγιερ, ΕΔΩ.
Η κινηματογραφική ταινία VAMPYR επηρέασε βαθειά σκηνοθέτες όπως τον Ingmar Bergman και τον D. Lynch. Το Βαμπίρ είναι η μοναδική ταινία με βρικόλακες που γυρίστηκε χωρίς εφέ. Δεν χρησιμοποιήθηκαν φίλτρα, ενώ ο χώρος που είχε επιλεγεί για το γύρισμα ήταν γεμάτος έλη και λίμνες.
«Η δύναμη του κινηματογράφου δε βρίσκεται στο να δείχνει, αλλά στο να υποβάλλει. Η φαντασία του θεατή ολοκληρώνει αυτό που μένει ανείπωτο. Με την ταινία “Βαμπίρ” θέλησα να παρουσιάσω στην οθόνη ένα όνειρο που βλέπει κανείς με τα μάτια ανοιχτά και να αποδείξω ότι το τρομαχτικό δεν είναι μέσα στα πράγματα που μας περιβάλλουν, αλλά μέσα στο υποσυνείδητό μας. Αν ένα οποιοδήποτε γεγονός μας προκαλεί αναστάτωση, δεν υπάρχει πια κανένα όριο στα ευρήματα της φαντασίας μας, ούτε και στο να ερμηνεύουμε παράξενα τα πράγματα που μας περιβάλλουν” λέει ο κ Κ. Ντράγιερ στην αυτοβιογραφία του.
Mια από τις πρώτες ταινίες που ασχολήθηκαν με την βαμπιρική μυθολογία. Ένα απολαυστικό κράμα εξπρεσιονισμού, παραμυθιού και λαχτάρας, όπου όλα είναι πιθανά και όλα οριστικά ανεκπλήρωτα.
- «Μια από τις πιο παράξενες και ονειρικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ»- R. Ebert
- «Mια γλώσσα του τρόμου που βασίζεται στην αμφισημία και στην ακινησία» – P. Kael
- «Aπό τα πιο καθαρά παραδείγματα κινηματογράφου που αγγίζει το όνειρο. Δεν ενδιαφέρεται να φοβίσει, αλλά να αποκαλύψει το μυστήριο της ύπαρξης. Είναι απλά κινηματογραφική ποίηση» – A. Bazin
- «Άλλοτε εφιάλτης κι άλλοτε νανούρισμα, το Βαμπίρ είναι μία από τις πιο επιδραστικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.» Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- «Μια από τις πρώτες ταινίες που πραγματεύονται το βαμπιρικό μύθο, σκηνοθετημένη σαν αξέχαστος, σχεδόν βουβός σουρεαλιστικός εφιάλτης. Σουρεαλιστικές εικόνες, μη ορθολογική πλοκή, κατάδυση σε έναν απόλυτα απειλητικό κόσμο και μια ονειρική, αφηγηματικά πρωτοποριακή κινηματογραφική εμπειρία» – Αθηνόραμα.
- «Αργός, υπνωτικός ρυθμός του, σαν όνειρο. Ο φωτισμός είναι αξιοσημείωτος, ενώ οι εικόνες με σκιές που περιφέρονται αυτόνομα μένουν αξέχαστες. Ο Ντράγιερ δεν χάνει ποτέ τον δρόμο του∙ παραμένει απόλυτα προσηλωμένος σε μια avant-garde προσέγγιση του τρόμου.» – Maxmag
- «Ο Ντράγιερ πλάθει μια εμπειρία που δεν βασίζεται στην αφήγηση αλλά στην αίσθηση∙ ένα φιλμ που περισσότερο σε υπνωτίζει παρά σε καθοδηγεί, κάνοντάς σε να νιώθεις πως συμμετέχεις σε έναν εφιάλτη που δεν μπορείς να ερμηνεύσεις, μόνο να βιώσεις.» – Popaganda
ΒΑΜΠΙΡ / Vampyr- 1932
- Σκηνοθεσία – Μοντάζ: C. Th. Dreyer
- Σενάριο: C. Th. Dreyer, C. Jul
- Διεύθυνση Φωτογραφίας: R. Maté
- Μουσική: W. Zeller
- Σκηνογραφία: H. Warm
- Ηθοποιοί: J. West (N. de Gunzburg), M. Schutz, R. Mandel, S. Schmitz, J. Hieronimko, H.e Gérard
- Διάρκεια: 73′
H υπνωτιστική ταινία «VAMPYR» του C. Th. Dreyer σε restoration 4Κ, από τις 9 Οκτωβρίου στους κινηματογράφους από την New Star.
ΠΗΓΗ: New Star, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.10.2025.
Σκιες κινηση ανεξαρτητα απο τα σωματα σωμα βαμπιρ αποκρυφισμος απομονωμενο χωριο υπερφυσικο σκια φευγαλεα μορφη σκοτεινη παρουσια στοιχειο κατοικοι αρχαια καταρα γυναικα βρικολακας τροφη ψυχη αιμα θυμα γυναικες εφιαλτικος κοσμος ονειρο πραγματικοτητα οριο ζωη θανατος συμβολισμος, ονειρικη εικονα αλλοκοσμη σκηνη αγωνια υπνωτικη φρικη παραξενη εξεζητημενη ταινια Ντραγιερ μυθος βαμπιρ σεξουαλικοτητα ερωτισμος ονειρικη ατμοσφαιρα αποκοσμη μαγευτικη σκηνες σπουδαιοτερη ταινια πρωτη ομιλουσα κινηματογραφικη ταινια βωβη μεσοτιτλος βρικολακες VAMPYR Βαμπιρ μοναδικη χωρις εφε φιλτρο ελη λιμνη κινηματογραφος φαντασια μεγαλη οθονη ονειρο τρομαχτικό υποσυνειδητο αναστατωση, ευρημα παραξενα πραγματα αυτοβιογραφια πρωτη βαμπιρικη μυθολογια εξπρεσιονισμος παραμυθι λαχταρα παραξενες ονειρικες ταινιες γλωσσα τρομου τρομος αμφισημια ακινησια φοβος μυστηριο κινηματογραφικη ποιηση εφιαλτης νανουρισμα, επιδραστικες ιστορια του κινηματογραφου Φεστιβαλ Κινηματογραφου Θεσσαλονικης σκηνοθετης σουρεαλισμος μη ορθολογικη πλοκη απειλη πρωτοποριακη ρυθμος φωτισμος εικονα αβαντ γκαρντ avant garde εμπειρια αφηγηση αισθηση φιλμ υπνωτισμος ερμηνεια βιωμα δανεζικος κινηματογραφος δανια