Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι μουμιοποιούσαν και ταύρους

Του Δημητρίου Νικολόπουλου

Στους τάφους του Νταχσούρ, κοντά στις πυραμίδες [που ύψωσαν φαραώ της 12ης Δυναστείας], βρέθηκε τούτη η μούμια ταύρου, περιτυλιγμένη σε εννέα στρώματα λινού υφάσματος. Σήμερα φαντάζει ως ταπεινό αντικείμενο, όμως πίσω της κρύβεται μια ολόκληρη κοσμοαντίληψη.

Η ακτινογραφία της αποκαλύπτει μονάχα ένα χαώδες σύνολο οστών, υποδηλώνοντας ότι το σώμα δεν διατηρήθηκε ακέραιο. Κάποιοι μελετητές θεωρούν ότι οι ιερείς ή και ο ίδιος ο βασιλιάς συμμετείχαν σε τελετουργικό δείπνο με το κρέας του ζώου, ώστε να μετέχουν στην θεϊκή του δύναμη. Παρ’ όλα αυτά, το κεφάλι ταριχευόταν πάντοτε με επιμέλεια και μια ειδική ιεροτελεστία εξασφάλιζε ότι οι αισθήσεις του – η όραση, η ακοή, η γεύση – θα παρέμεναν ενεργές αιωνίως. Έτσι, ο ταύρος, ακόμη και μετά τον θάνατό του, δεν έπαυε να είναι θεός.

Ο Άπις, ο ζωντανός θεός

Η λατρεία του ιερού ταύρου ανάγεται στους πρώιμους αιγυπτιακούς χρόνους, όμως κατά την Ύστερη Περίοδο και ιδιαίτερα στην εποχή των Πτολεμαίων, γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση. Ο Άπις, (συγκεκριμένος) ταύρος με συγκεκριμένα σημάδια (μαύρο σώμα, λευκό τρίγωνο στο μέτωπο, αετός χαραγμένος στην πλάτη), θεωρούνταν ενσάρκωση του θεού Πταχ και αργότερα του Όσιρι.

Ο Άπις ζούσε μέσα στον ναό της Μέμφιδος, σε πολυτελές περίβολο. Ιερείς μάλαζαν(!) το σώμα του, στόλιζαν τα κέρατά του με αργυρά κοσμήματα και του τραγουδούσαν ύμνους. Πλήθη πιστών συνέρρεαν για να προσφέρουν τροφές, θυμίαμα, ακόμη και χρυσά αφιερώματα. Κάθε του κίνηση θεωρούνταν σημάδι θεϊκού χρησμού: το πώς έτρωγε, πώς κινούνταν, πώς βρυχάτο, όλα ερμηνεύονταν ως μηνύματα από τον κόσμο των θεών.

Όταν ο ταύρος πέθαινε, η ταφή του συνοδευόταν από λαμπρές τελετές. Οι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η ψυχή του περνούσε στον Άδη και ενωνόταν με τον Όσιρι, ενώ ένας άλλος νεαρός ταύρος με πανομοιότυπα σημάδια αναλάμβανε τον ρόλο της θεϊκής ενσάρκωσης. Έτσι η συνέχεια της λατρείας δεν διακόπτετο ποτέ.

H μούμια ενός μικρού ταύρου από το Νταχσούρ, Αίγυπτος (Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Αιγυπτου). Ύστερη Πτολεμαϊκή / Μακεδονική – Πρώιμη Ρωμαϊκή Εποχή (200 π.Χ. – 200 μ.Χ.).

Η μούμια αυτή θάφτηκε σε εποχή μεγάλων αλλαγών. Από το 305 π.Χ. έως το 30 π.Χ., η Αίγυπτος βρισκόταν υπό την κυριαρχία της ελληνικής δυναστείας των Πτολεμαίων Μακεδονων. Οι βασιλείς της επιχείρησαν να εδραιώσουν τη νομιμοποίησή τους όχι μόνο μέσω ελληνικών θεσμών, αλλά και μέσα από την αιγυπτιακή παράδοση. Γι’ αυτό και αγκάλιασαν τη λατρεία του Άπιδος, προβάλλοντας τους εαυτούς τους ως συνεχιστές των φαραώ.

Μετά την κατάκτηση της Αιγύπτου από τους Ρωμαίους (30 π.Χ.), η λατρεία του ιερού ταύρου όχι μόνο δεν υποχώρησε, αλλά συνέχισε να ακμάζει. Οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες, συνειδητοποιώντας το κύρος που ασκούσε, σεβάστηκαν τα αιγυπτιακά ιερατεία και ενσωμάτωσαν στοιχεία της ζωολατρίας στον ευρύτερο αυτοκρατορικό θρησκευτικό χάρτη. Στην Αλεξάνδρεια, μάλιστα, δημιουργήθηκε η θεότητα Σέραπις, σύνθεση ελληνικών και αιγυπτιακών στοιχείων, όπου η μορφή του Άπιδος κατείχε εξέχουσα θέση.

Το νόημα της μούμιας

Η συγκεκριμένη μούμια ταύρου δεν είναι απλώς ένα λείψανο θρησκευτικής πρακτικής· είναι μάρτυρας ενός κόσμου όπου το θείο και το ζωικό ήταν αδιάρρηκτα δεμένα. Για τους Αιγυπτίους, η μούμια εξασφάλιζε στον ταύρο αιώνια ζωή, όπως και στους ίδιους. Για τον σύγχρονο θεατή, φανερώνει τον τρόπο με τον οποίο μια κοινωνία επεδίωξε να δώσει μορφή στο αόρατο και να εξασφαλίσει την παρουσία του θεϊκού ανάμεσά της.

Η μούμια αυτή, με τα πολλαπλά στρώματα λινών, το ταριχευμένο κεφάλι και το άτακτο εσωτερικό των οστών, αποτελεί σύμβολο μιας εποχής όπου το ιερό βίωνε τη μετάβαση από τον φαραωνικό στον ελληνιστικό και τελικά στον ρωμαϊκό κόσμο. Είναι τεκμήριο πίστης, πολιτικής προπαγάνδας και θρησκευτικής ευλάβειας.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 16.8.2025.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Ηρόδοτος, Ιστορίαι, Β΄ 38 – περιγραφή της λατρείας του Άπιδος και των σημείων που όριζαν την ιερότητά του.
  • Διόδωρος Σικελιώτης, Βιβλιοθήκη Ιστορική, Α΄ 21–22 – μαρτυρίες για την λατρεία των ιερών ζώων στην Αίγυπτο και ειδικά για τον Άπι.
  • Στράβων, Γεωγραφικά, XVII.1.31–32 – αναφορά στον ναό του Άπιδος στην Μέμφιδα και στις τελετές που τελούνταν.
  • Ανασκαφές Σαραπείου (Memphis Serapeum) – το νεκροταφείο των ιερών ταύρων που ανασκάφηκε εκτενώς από τον Mariette το 1851, με πολυάριθμες μούμιες ταύρων και σαρκοφάγους.
  • Παπυρικά κείμενα της Πτολεμαϊκής περιόδου – ενδείξεις για την πολιτική χρήση της λατρείας του Άπιδος από τους Πτολεμαίους Μακεδόνες βασιλείς.

αρχαιοι Αιγυπτιοι μουμιοποιηση ταυρου αρχαια Αιγυπτος μουμια ταυρος ταυρων ταυροθεος μουμιες Νικολοπουλος ταφος Νταχσουρ, πυραμιδες Αιγυπτου πυραμιδα φαραω 12η Δυναστεια περιτυλιγμενη εννεα 9 στρωματα λινο υφασμα ταπεινο αντικειμενο, κοσμοαντιληψη ακτινογραφια οστα σωμα διατηρηση ακεραιο ιερεας βασιλιας τελετουργικο δειπνο κρεας ζωου, ζωο θεικη δυναμη κεφαλι ταριχευση επιμελεια ειδικη ιεροτελεστια αισθησεις αισθηση οραση, ακοη γευση ενεργες μετα θανατο θανατον θεος απις, ζωντανος λατρεια ιερος πρωιμα αιγυπτιακα χρονια υστερη Περιοδος Πτολεμαικη εποχη Πτολεμαιων, Πτολεμαιοι μακεδονες σημαδι μαυρος μαυρο λευκο τριγωνο μετωπο, αετος πλατη ενσαρκωση θεου Πταχ οσιρις ναος Μεμφις, πολυτελης περιβολος ιερευς μαλαξη στολισμα κερατο αργυρο κοσμημα τραγουδι υμνος πιστοι προσφορα τροφη θυμιαμα, χρυσο αφιερωμα κινηση θεικος χρησμος βρυχηθμος ερμηνεια μηνυμα κοσμος θεοι ταφη τελετη ψυχη αδης ενωση οσιρης νεαρος σημαδια θεικη ενσαρκωση συνεχεια ρωμακη μεγαλες αλλαγες 4ος 305 1ος αιωνας 30 πΧ κυριαρχια ελληνικη μακεδονες βασιλεις νομιμοποιηση ελληνικοι θεσμοι παραδοση συνεχιστης κατακτηση Ρωμαιοι ιεροζωο Ρωμαιος αυτοκρατορας, κυρος σεβασμος αιγυπτιακο ιερατειο ενσωματωση ζωολατρεια αυτοκρατωρ θρησκεια Αλεξανδρεια, θεοτητα Σεραπις συνθεση ελληνικος μορφη νοημα λειψανο θρησκευτικη πρακτικη θειο ζωικο αιωνια ζωη κοινωνια αορατο εξασφαλιση λινα ατακτο εσωτερικο οστο συμβολο ιερα μεταβαση φαραωνικος  ελληνιστικος κοσμος ρωμαικος πιστη πολιτικη προπαγανδα ευλαβειας ηροδοτος, ιεροτητα διοδωρος Σικελιωτης, ιερα ζωα στραβων,τελετες ανασκαφη Σαραπειο Memphis Serapeum νεκροταφειο ανασκαφες Mariette 19ος μχ 1851, σαρκοφαγος παπυρος κειμενα πτολεμαικης περιοδου χρηση Εθνικο Μουσειο Φυσικης Ιστοιίας, υστερη 3ος 200

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Βρέθηκε ΜΟΝΑΔΙΚΟ αρχαίο ΕΠΤΑΓΩΝΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ στην Αταλάντη Φθιώτιδος, τον αρχαίο Οπούντα!

Το μνημειώδες επταγωνικό οικοδόμημα του αρχαίου Οπούντα, μοναδικό από...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Ξαρχάκος: Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό, χωρίς την άδεια του γιου του Μ. Χατζιδάκι

Δήλωση Σταύρου Ξαρχάκου (Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό χωρίς...