Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Η Σάμος είχε ιππήλατο τροχιόδρομο από το 1905

Η έντονη βιομηχανική και εμπορική δραστηριότητα της πόλεως των Καρλοβασίων στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού απαιτούσε την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου και αποδοτικού δικτύου μεταφορών, εμπορευμάτων, προϊόντων και εργαζομένων.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΣΑΜΟ, ΕΔΩ.

Ο ιππήλατος τροχιόδρομος της πόλεως θεωρήθηκε ότι θα αντιμετώπιζε τις μεταφορικές ανάγκες μιας αναπτυγμένης οικονομικά περιοχής, τα εγκαίνια του οποίου πραγματοποιήθηκαν, στις 25 Σεπτεμβρίου 1905.

Ο σιδηρόδρομος αποτελούσε ρηξικέλευθο τρόπο μεταφοράς.

Ο Κανονισμός Ασφαλούς Χρήσης (του 1914) φυλάσσεται στα Γ.Α.Κ. Σάμου (παραπάνω φωτογραφία).

ΠΗΓΗ: ΓΑΚ ΣΑΜΟΥ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.6.2025.

Το “τραμ Καρλοβασίου” λειτούργησε το 1905 – 1939. Πάντα ιππήλατο. Με τρεις γραμμές. Η μία ένωνε τρεις οικισμούς στο Καρλόβασι και ήταν επιβατική, ενώ οι άλλες ήταν εμπορικές για βυρσοδεψεία, καπνεργοστάσια, οινοποιεία κλπ. Η βασική γραμμή είχε μήκος 3,3 χλμ.. Υπήρχαν και δύο διακλαδώσεις, για εμπορικές μεταφορές, μήκους 750 και 250 μ.

Οι εργασίες κατασκευής της γραμμής του άρχισαν στα τέλη Ιουνίου του 1905 και τελείωσαν σε χρόνο ρεκόρ! Τα εγκαίνια έγιναν με μεγαλόπρεπη τελετή στο Νέο Καρλόβασι.

Για τις μεταφορές χρησιμοποιήθηκαν 5 επιβατικά βαγόνια (2 χειμερινά, 3 καλοκαιρινά), κατασκευασμένα στην Σμύρνη και τουλάχιστον ένα βαγόνι-πλατφόρμα για τα εμπορεύματα. Για την έλξη των επιβατικών τραμ χρησιμοποιούνταν δύο άλογα. Το βαγόνι-πλατφόρμα έσερνε πάντοτε ένα άλογο. Ο συνολικός αριθμός των αλόγων που χρησιμοποιούνταν ήταν 10 – 15.

  • ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Ντ. Κόγιας «Τροχιόδρομος Καρλοβασίων Σάμου», συνδρομή Δήμου Καρλοβασίων, 2000.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Σαμος ιππηλατος τροχιοδρομος 1905 ιππος βιομηχανικη εμπορικη δραστηριοτητα πολις Καρλοβασιων Καρλοβασι σαμοτ 19ου αιωνας μχ 20ος αναπτυξη αξιοπιστο αποδοτικο δικτυο μεταφορων, εμπορευματων, προιοντων προιοντα προιον εργαζομενων πολη μεταφορικες αναγκες οικονομια εγκαινια 25 Σεπτεμβριου 1905 Σεπτεμβριος σιδηροδρομος τροπος μεσο μεσον μεταφορας Κανονισμος Ασφαλους Χρησης ΓΑΚ Σαμου Κογιας Σαμος δημος Καρλοβασιου τραμ 1939 γραμμη οικισμος επιβατικη εμπορικη βυρσοδεψειο δερμα δρεματα καπνος καπνεργοστασιο οινοποιειο οινος κρασι διακλαδωση εμποριο κατασκευη Ιουνιος Νεο Καρλοβασι μεταφορα επιβατικο βαγονι χειμερινο καλοκαιρινο Σμυρνη πλατφορμα εμπορευματα ελξη επιβατικα αλογα αλογα

author avatar
Γιώργος Λεκάκης

Σχετικά Άρθρα

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

ΗΘΗ και ΕΘΙΜΑ της αγίας Αικατερίνης / Εκάτης / Υπατίας – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η μεγαλομάρτυς, κόρη του έπαρχου Κώνσταντα, γεννήθηκε...