Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια μικρή πόλη της Σικελίας, το 1941 η μυστηριώδης αινιγματική χήρα, αλλά νέα γυναίκα, Malena γίνεται το αντικείμενο πόθου και φθόνου, της φθοράς και της σκληρότητας της κοινωνίας. Μέσα από τα μάτια του 12χρονου αγοριού Renato, η ταινία εξερευνά την αντικειμενοποίηση, την μοναξιά, την ζήλεια και την αναζήτηση της ταυτότητας. Ο μικρός Ρενάτο ανακαλύπτει τον κόσμο – και τον έρωτα – μέσα από την Μαλένα. Στα μάτια του Ρενάτο, η Malena μετατρέπεται σε μελέτη της κατασκευασμένης επιθυμίας και της κοινωνικής κακοποίησης.
Η Malena, αν και σιωπηλή, είναι το πιο εύγλωττο πρόσωπο της ταινίας. Γίνεται αντικείμενο του ανδρικού βλέμματος, της ζήλειας των γυναικών και του φόβου της κοινωνίας απέναντι στην θηλυκή ανεξαρτησία. Το γεγονός ότι δεν της δίνεται φωνή, είναι μια ηχηρή σκηνοθετική επιλογή – η σιωπή της είναι κατηγορώ. Μια γυναίκα-σύμβολο με απόλυτη συγκράτηση, θλίψη και δύναμη. Μια σωματοποιημένη παρουσία: μια εικόνα πάνω στην οποία προβάλλονται πόθοι, φόβοι και μίση.
Η κοινωνική υποκρισία, η γυναικεία καταπίεση, ο μισογυνισμός και η απώλεια της αθωότητας ξεδιπλώνονται με φόντο την φασιστική Ιταλία. Η Malèna δεν είναι απλώς ένα αισθησιακό δράμα, είναι ένα ποίημα για την μνήμη, την σεξουαλική αφύπνιση και την ενοχή. Η εικονοπλασία του Tornatore, σε συνεργασία με την μουσική του Morricone και την εκθαμβωτική ερμηνεία της Monica Bellucci, συνθέτουν ένα κινηματογραφικό αριστούργημα για την μοναξιά και την ωριμότητα.
Από τον σκηνοθέτη του οσκαρικού «Σινεμά ο Παράδεισος» G. Tornatore, μια ταινία ύμνος στον έρωτα, με την απόλυτη γυναίκα, M. Bellucci.
Η ερωτική ατμόσφαιρα διαπερνά όλην την ταινία και σε συνδυασμό με την υπέροχη μουσική του Ennio Morricone, μας δίνει μια από τις καλύτερες ιταλικές ταινίες της τελευταίας 25ετίας.
- «Η Bellucci, ενσαρκώνοντας την ομορφιά και την απόγνωση, μαγνητίζει. Ο Tornatore υπογράφει μια ταινία-ωδή στην απώλεια της αθωότητας» – The Guardian
- «Μια ταινία γυρισμένη με βαθειά τρυφερότητα, μελαγχολία και εικαστική τελειότητα» – Variety
- «Ο Morricone “ψιθυρίζει” με την μουσική του τον εσωτερικό κόσμο ενός ερωτευμένου παιδιού και μιας γυναίκας που υπομένει τη μοναξιά του να είναι επιθυμητή» – Cineuropa.
- «Ένας έφηβος που αισθάνεται την πρώτη του μέθεξη και τελικά ανακαλύπτει ότι η ομορφιά φέρει πόνο» – Washington Post
- «Η Μαλένα εμφανίζεται ως καθηλωτική αλληγορία για την ανθρώπινη ψυχή, την μοναξιά και την κακοποίηση του βλέμματος» – Life and Timeless Art.
ΒΡΑΒΕΙΑ
- Όσκαρ 2001: Υποψήφια για Καλύτερη Φωτογραφία & Μουσική.
- Golden Globe: Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία & Μουσική
- BAFTA: Υποψήφια Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
ΜΑΛΕΝΑ / Malena – 2000
- Σκηνοθεσία – Σενάριο: G. Tornatore
- Φωτογραφία: L. Koltai (υποψήφιος Όσκαρ) – Η φωτογραφία του L. Koltai αποτυπώνει με εκθαμβωτική ευαισθησία την ηλιόλουστη, αλλά κοινωνικά ζοφερή Σικελία της δεκαετίας του 1940. Η κινηματογράφηση είναι βαθειά λυρική και συγχρόνως υπαινικτική: το κάδρο λειτουργεί όχι μόνο ως παράθυρο στον κόσμο του νεαρού αφηγητή, αλλά και ως καθρέφτης της κοινωνικής υποκρισίας.
- Μουσική: E. Morricone (υποψήφιος Όσκαρ) – Η μουσική του E. Morricone είναι μία από τις πιο αριστουργηματικές της καριέρας του. Η κεντρική μελωδία συνοδεύει με ραγισμένη τρυφερότητα την μοναξιά της Malena και την εσωτερική ενηλικίωση του αγοριού. Δεν είναι απλώς soundtrack – είναι αφήγηση από μόνη της.
- Ηθοποιοί: Monica Bellucci (στον ρόλο που την καθιέρωσε διεθνώς)[1], Giuseppe Sulfaro.
- Uncut Ιταλική έκδοση: 108 λεπτά. Η σημασία της uncut εκδοχής: Η αρχική διανομή της ταινίας εκτός Ιταλίας περιέκοψε σκηνές-κλειδιά που αφορούσαν την ψυχική κατάρρευση της Malèna και την κλιμάκωση της κοινωνικής της περιθωριοποίησης. Η uncut έκδοση (108′) αποκαθιστά πλήρως το οπτικοαφηγηματικό έργο και προσφέρει βαθύτερη συναισθηματική σύνδεση με την μεταμόρφωση και την τραγωδία της ηρωίδας.
- FLICKR
- IMDB
Η «ΜΑΛΕΝΑ» του Giuseppe Tornatore στην FULL UNCUT VERSION / Restoration 4Κ του – 25ΤΗ ΑNNIVERSARY από τις 17 Ιουλίου 2025 ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΩΣ στο ATHENEE art cinema. Επιστρέφει στην μεγάλη οθόνη, στην αυθεντική της μορφή. Χωρίς τις περικοπές της διεθνούς διανομής, αποκαθιστώντας την καλλιτεχνική ακεραιότητα του δημιουργού της.
ΠΗΓΗ: New Star, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 29.6.2025.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
[1] Η υποκριτική της χαρακτηρίσθηκε από λεπτομέρεια και πνευματική αξιοπρέπεια.
κοινωνικη υποκρισια, γυναικεια καταπιεση, μισογυνισμος απωλεια αθωοτητας φασιστικη Ιταλια Β Παγκοσμιος Πολεμος Σικελια 1941 μυστηριωδης αινιγματικη χηρα, νεα γυναικα, μαλενα Malena αντικειμενο ποθου φθονος φθορα σκληροτητα κοινωνια 12χρονος 12χρονο αγορι αντικειμενοποιηση, μοναξια ζηλεια αναζητηση ταυτοτητας μικρος ερωτας κατασκευασμενη επιθυμια κακοποιηση σιωπηλη ευγλωττο προσωπο κινηματογραφικη ταινια ανδρικο βλεμμα ζηλια γυναικες φοβος θηλυκη ανεξαρτησια φωνη σκηνοθετικη επιλογη σιωπη κατηγορω συμβολο συγκρατηση, θλιψη δυναμη σωματοποιημενη παρουσια εικονα ποθος, μισος φασισμος αισθησιακο δραμα, μνημη, σεξ σεξουαλικη αφυπνιση ενοχη εικονοπλασια τορνατορε Tornatore, μουσικη μορικονε Morricone μπελουτσι Bellucci, κινηματογραφικο αριστουργημα ωριμοτητα σκηνοθετης οσκαρ υμνος ερωτα, ερωτικη ατμοσφαιρα καλυτερη ιταλικη ομορφια απογνωση, ωδη αθωοτητα τρυφεροτητα, μελαγχολια εικαστικη τελειοτητα εσωτερικος κοσμος ερωτευμενο παιδι εφηβος πρωτη μεθεξη πονος αλληγορια ανθρωπινη ψυχη 1940 κινηματογραφηση λυρικη υπαινικτικη αριστουργημα περικοπη λογοκρισια ψυχικη καταρρευση περιθωριοποιηση εργο συναισθημα μεταμορφωση τραγωδια