Ο Ángel, ένας νεαρός ταυρομάχος μαθητής, πάσχει από ίλιγγο και μετά από μια αλλόκοτη σεξουαλική εμπειρία με τη María, αρχίζει να ομολογεί φόνους που δεν διέπραξε. Η María είναι μία γοητευτική δολοφόνος, που βρίσκει έρωτα στον θάνατο, ενώ ο Diego, πρώην ταυρομάχος, αρρωσταίνει σεξουαλικά μέσω σφαγών και αίματος. Η ταινία διερευνά το σταυροδρόμι σεξ, θανάτου και θρησκείας, με έντονο αισθητικό στυλ.
H χρωματική θεματολογία (κόκκινοι, κίτρινοι τόνοι) καθώς και η χρήση τοποθεσιών (αρένα, στούντιο μόδας, ασανσέρ) υπογραμμίζει το μυστήριο, την βία, την σύγκρουση παράδοσης και μοντερνισμού.
Ο Almodοvar αποδομεί την παραδοσιακή αρρενωπότητα, θίγοντας ζητήματα σεξουαλικής ταυτότητας, καταστολής και απελευθέρωσης. Συνδυάζει στοιχεία ερωτικού θρίλερ, ψυχολογικού δράματος και σάτυρας – ΔΕΙΤΕ σχετική ομιλία του Γ. Λεκάκη για την σατυρα, ΕΔΩ – με έντονα χρώματα, στυλιζαρισμένη σκηνοθεσία και φορτισμένες ερμηνείες. Όταν η γυναίκα αναλαμβάνει τον έλεγχο, το πατριαρχικό παιχνίδι τελειώνει.
Το έργο λειτουργεί και ως κριτική στο μετα-Φρανκικό Ισπανικό κοινωνικό πλαίσιο: μέσα από την διάλυση παραδοσιακών ρόλων (αρρενωπότητας, ενδοοικογενειακών σχέσεων) υπόσχεται την αναγέννηση ενός νέου, πιο τολμηρού πολιτισμού.
- Από τις πιο χαρακτηριστικές “αμαρτωλές” δημιουργίες του Almodovar της δεκαετίας του ’80.
- Ταυρομαχία, έρωτας και έγκλημα: το τρίγωνο του Almodοvar.
- Ο πόθος και ο θάνατος χορεύουν στην ίδια αρένα.
- Ο φόνος ως πράξη αγάπης. Η αγάπη ως πράξη θανάτου.
Κριτικές:
- «Ο Pedro έσπασε όλους τους υπάρχοντες κανόνες της ισπανικής κινηματογραφίας σε μια εποχή που η χώρα δεν ήταν έτοιμη γι’ αυτό» – A. Banderas, ήταν η πρώτη ταινία του Antonio Banderas.
- «Ξεκαρδιστικά αστεία και συνάμα καθηλωτική στοχαστική ματιά πάνω στο σεξ και τη βία, η ταινία βυθίζεται με ιερόσυλο τρόπο στις αλμοδοβαρικές βάσεις εκείνης της ύψιστης ισπανικής τελετουργίας: της ταυρομαχίας.» – Emprire Magazine
- «Στο Matador, ο Π. Αλμοδόβαρ απομακρύνεται από την κοινωνική κριτική, για να επιδοθεί σ’ έναν έξαλλο σχολιασμό εμμονών με την σάρκα και το αίμα. Ο παλλόμενος ερωτισμός της ταινίας και η σκωπτική δομή μυστηρίου θα γοητεύσουν το κοινό» – Variety
Βραβεία:
- Porto International Fantasy Film Festival
- Ειδικό Βραβείο Κριτικής (Special Jury Award) – Pedro Almodóvar, 1986.
- International Fantasy Film Award – Pedro Almodóvar, 1987.
- Best Actress – Julieta Serrano, 1987.
- Υποψηφιότητα Goya (1987) – Καλύτερη Πρωτότυπη Μουσική
MATADOR
- Σκηνοθεσία – Σενάριο: P. Almodovar
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Á. L. Fernández
- Μουσική: B. Bonezzi
- Πρωταγωνιστούν: A. Serna, A. Banderas, N. Martínez, E. Cobo, J. Serrano, C. Lampreave, C. Maura, E. Poncela, B. Fernández.
- Χώρα: Ισπανία
- Διάρκεια: 110 λεπτά
- Έτος παραγωγής: 1986
- Γλώσσα: Ισπανικά
- Είδος: Ερωτικό ψυχολογικό θρίλερ / Δράμα
- FLICKR
- IMDB.
Η ταινία “MATADOR” του αιρετικού PEDRO ALMODOVAR από τις 3 Ιουλίου 2025 σε Restoration 4K Re-Issue Release, στους κινηματογράφους από τη New Star.
ΠΗΓΗ: New Star, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 18.6.2025.
σεξ, θανατος, θρησκεια νεαρος ταυρομαχος μαθητης, ιλιγγος αλλοκοτη σεξουαλικη εμπειρια ομολογια φονος γοητευτικη δολοφονος, ερωτας ερως αρρωστια σεξουαλικη σφαγη αιμα κινηματογραφικη ταινια αισθητικο στυλ χρωμα χρωματικη θεματολογια κοκκινο, κιτρινο τονος τοποθεσια αρενα, στουντιο μοδας, μοδα ασανσερ μυστηριο, βια, συγκρουση παραδοση μοντερνισμος αποδομηση παραδοσιακη αρρενωποτητα, ζητημα ταυτοτητα καταστολη απελευθερωση ερωτικο θριλερ, ψυχολογικο δραμα σατυρα εντονα χρωματα, σκηνοθεσια γυναικα ελεγχος, πατριαρχικο παιχνιδι πατριαρχια εργο κριτικη μεταφρανκικο Ισπανικο κοινωνικο πλαισιο διαλυση παραδοσιακος ρολος αρρεν ενδοοικογενειακες σχεσεις αναγεννηση νεο, τολμηρος πολιτισμος αμαρτωλη δημιουργια αλμοδοβαρ Almodovar 1980 ταυρομαχια, εγκλημα τριγωνο κανονας ισπανικη κινηματογραφια μπαντερας πρωτη ταινια Banderas, ποθος χορος πραξη αγαπης αγαπη ισπανια τελετουργια ματαντορ Matador, κοινωνια εξαλλος σχολιασμος εμμονη σαρκα αιμα παλλομενος ερωτισμος σκωπτικη δομη μυστηριο Καλυτερη Πρωτοτυπη Μουσικη ψυχολογια δραμα