Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Θεόφιλος Κορυδαλλεύς: Ένας αριστοτελικός μητροπολίτης Ναυπάκτου-Άρτας – του Γ. Λεκάκη

Θεόφιλος Κορυδαλλεύς – Καγκελλάριος Αλέξανδρος – Εις άπασαν την Λογικήν του Αριστοτέλους υπομνήματα και ζητήματα – Γλυκύς, Βενετία 1729.
Το 2003 συμπληρώνονται 440 χρόνια από την γέννησι ενός σπουδαίου λογίου και ανθρώπου της χριστιανικής εκκλησίας, του 17ου αι., του Θεοφίλου Κορυδαλλέως.

Ο Θεόφιλος Κορυδαλλεύς[1] εγεννήθη τω 1563 εν Αθήναις και απεβίωσε τω 1645 / 1646.

Εσπούδασε στην Πατάβια / Πάντοβας της Ιταλίας ιατρική και φιλοσοφία. Όταν δε εκάρη μοναχός και ενεδύθη μοναχικό σχήμα ονομάσθηκε Θεοδόσιος.

Εδίδαξε σε Βενετία, Αθήναις, Ζάκυνθο και ακολούθως, το 1626, ως σχολάρχης της Πατριαρχικής Ακαδημίας στην Κωνσταντινούπολι. Νεώτεροι ερευνητές ηύραν πως εδίδαξε και στην Κεφαληνία και την Κύπρο!

Κατεκρίθη υπό της Εκκλησίας επειδή, λέει, «διέδιδε δόγματα των μεταρρυθμιστών»!

Έδειξε μετάνοια και αργότερα, μετά το 1640, εχρημάτισε – επί βραχύ βεβαίως – αρχιεπίσκοπος Ναυπάκτου και Άρτης. Αλλά και από εκεί καθαιρέθη για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις! Τι δουλειά είχε ένας αριστοτελιστής στους κόλπους της σκοταδιστικής χριστιανικής εκκλησίας;.. Έπειτα ο Θ. Κορυδαλλεύς περιπλανήθη έως ότου απεβίωσε, λίγα χρόνια αργότερα…

Ο Κορυδαλλεύς, όμως, δεν ήταν κάποια τυχαία προσωπικότης. Ασχέτως εάν η Εκκλησία του Χριστού είχε αντίθετο γνώμη και τον επολέμησε, έως ότου τον εξόντωσε, αυτός εισήγαγε πρώτος την συστηματική διδασκαλία της φιλοσοφίας στην Ελλάδα! Έπαιξε σπουδαίο ρόλο την διαμάχη των ιδεών. Εκπροσωπούσε πάντα την αριστοτελική παράταξι, η οποία αντιμάχετο την πλατωνική.

Είχε την εύνοια του πατριάρχου Κυρίλλου Λουκάρεως – και άλλων επιφανών ανδρών τότε του Γένους – και κατέστη πολλαχώς ωφέλιμος για την αναγέννησι της Ελλάδος. Συνέβαλε τα μάλλα στην προώθησι της πνευματικής αναγεννήσεως του έθνους.

Αλλά δεν είχε μόνο υποστηρικτάς. Όπως κάθε σπουδαία προσωπικότης είχε και εχθρούς. Πολλούς εχθρούς. Οι οποίοι ως βασική κατηγορία που του απέδιδαν ήταν ότι ήταν καλβινιστής!

Ο Αν. Γόρδιος τον περιγράφει δύστροπο και στρυφνό, ως εξής: «…καθ’ υπερβολήν οργίλος και επί τοσούτον μελαγχολικός και θυμώδης και την γνώμην δυσάρεστος, ως πολλών αυτώ κατά καιρούς φοιτησάντων, ουκ εστιν όστις εδυνήθη μετ’ αυτού εξαμηνιαίον χρόνον αποπληρώσαι»…

Μακρύς ο κατάλογος των μαθητών αυτού: Μελέτιος Συρίγος, Ιωάννης Καρυοφύλλης, Νεκτάριος ο Ιεροσολύμων, Γερμανός ο Λοκρός, κ.ά.

Ο Θ. Κορυδαλλεύς άφησε πίσω του και γραπτό έργο. Κυριώτερα – γνωστά – έργα του: «Περί επιστολικών τύπων» (Λονδίνο, 1624)[2] και «Έκθεσις ρητορική»[3] (παρακάτω φωτογραφία).

Η Ρητορική του Θ Κορυδαλλέως από τον ιερομόμαχο Γρηγόριο Μοσχοπολίτη

Μετά τον θάνατό του εξεδόθησαν τα έργα του: «Εις άπασαν την λογικήν του Αριστοτέλους υπομνήματα και ζητήματα» (Βενετία, 1729), «Εις το περί γενέσεως και φθοράς του Αριστοτέλους» (Βενετία, 1780), «Είσοδος φυσικής ακροάσεως κατ’ Αριστοτέλη» (δίτομον, Βενετία, 1779-1780), κ.ά.

Ανέκδοτα παραμένουν οι επιστολές του προς διαφόρους, οι επικήδειοι λόγοι του, χειρόγραφά του, ενώ ακόμη και έως σήμερα πολλά έργα του παραμένουν δυστυχώς – ανέκδοτα βεβαίως – σε πολλές βιβλιοθήκες, ιδίως στην Ακαδημία της Ρουμανίας. Από τα – ανέκδοτα – έργα του αξίζει να σημειώσουμε: «Διαίρεσις της ποιητικής και τα είδη αυτής», «Έκθεσις κατ’ επιτομήν λογικής πραγματείας», «Υπομνήματα και ζητήματα εις την περί ουρανού πραγματείαν», «Υπομνήματα εις το περί ψυχής»[4], «Υπομνήματα εις τα μετά τα φυσικά», «Γεωγραφικά», κ.ά.

Κώδικας του Θεοφίλου Κορυδαλλέως στα ελληνικά με τον τίτλο «Έκθεσις περί επιστολικών τύπων» (του 18ου αι.) αποτελούμενος από 240 φύλλα χαρτιού[5] σώζεται στην Συλλογή του Τμήματος Χειρογράφων της Κεντρικής Επιστημονικής Βιβλιοθήκης της Ακαδημίας Επιστημών της Ουκρανικής Σοβιετικής Δημοκρατίας στο Κίεβο – βλ. σχ. βιβλιογραφία.

Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε, πως τα έργα του υπήρξαν αντικείμενο διδασκαλίας έως το τέλος του 19ου αι.

Ανάμεσα στους μαθητές του συγκαταλέγεται και ο Δημήτριος Φαληρεύς λόγιος του 17ου αι. που εδίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Σαπιέντας Ιταλίας.[6]

Ο Ηπειρώτης λόγιος Παΐσιος Δήμαρος[7] (του 18ου αι.), συνέγραψε επιτομή της Λογικής του Θεοφ. Κορυδαλλέως.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Γεδεών Μ. «Χρονικά της Πατριαρχικής Ακαδημίας», Κωνσταντινούπολις, 1881.
  • Δημητρακόπουλος Α. «Ορθόδοξη Ελλάς», Λειψία, 1872.
  • Κωνστάντιος Α΄ «Ελάσσονες διατριβαί», Κωνσταντινούπολις, 1863.
  • Λεκάκης Γ. «Τάματα και Αναθήματα», εκδ. «Γεωργιάδης», 2001. «Χρονογραφήματα για την Ελλάδα και τον πολιτισμό», εκδ. «Ερωδιός», 2001.
  • Σάθας Κ. «Νεοελληνική φιλολογία», 1868.
  • Treu K. “Die griechische Handschriften des Neuen Testaments in der UdSSR”, Βερολίνο, 1966.
  •  «Ελληνικά χειρόγραφα στην κεντρική βιβλιοθήκη της Ακαδημίας Επιστημών του Κιέβου (5ος -19ος αιώνας)», υπευθ. Μ. Αχειμάστου-Ποταμιάνου, κείμ. Λ. Α. Ντουμπρόβινα – Ε. Μ. Γκαλτσένκο, επιμ. κειμ. Ν. Ι. Σεντσένκο, Ντ. Ζαφειροπούλου, μτφρ. Ο. Αλεξανδροπούλου, υπό των Ακαδ. Επιστημών της Ουκρανικής Δημ. της Σοβ. Ένωσης-Κεντρ. Επιστημονική Βιβλιοθήκη «Β. Ι. Βερνάντσκι» – υπ. Πολιτισμού Ελλάδος-Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, 1988.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] Σε κάποια κείμενα αναφέρεται και ως Κορυδαλεύς, που μάλλον πρέπει να είναι ανορθογραφία. Εκτός εάν το Κορυδαλεύς δηλώνει καταγωγή από τα Κορύδαλα της Παμφυλίας, ενώ το Κορυδαλλεύς δηλώνει καταγωγή από τα Κορύδαλλα της Λυκίας, αμφότερα στην Μ. Ασία.

[2] Εξεδόθη το πρώτον εν Λονδίνω, αλλά ανατυπώθηκε πλειστάκις (σε Βενετία, Μοσχόπολι, κ.α.) και επί δυο αιώνες εχρησίμευε ως κανών επιστολογραφίας σε όλη την Ελλάδα.

[3] Συνεξεδόθη μαζί με το προηγούμενο.

[4] Σχόλια στα… σχόλια του Κορυφαλλέως για το «Περί ψυχής» του Αριοστοτέλους, έγραψε ένας άλλος μεγάλος λόγιος, ο Σεβαστός Κυμινήτης, ο Τραπεζούντιος, με τίτλο «Ερμηνεία κατά παράφρασιν εις το Περί Ψυχής του Αριστοτέλους, κατά την του Θεόφιλου του Κορυδαλλέως περί αυτής πραγματείαν», αυτόγραφο βιβλίο, σελ. 196. Ευρίσκετο στο περίφημο Φροντιστήριον Τραπεζούντος.

[5] διαστ. 20,7 Χ 16,2 Χ 3,3 εκατ.

[6] Εσπούδασε στην Μεγ. του Γένους Σχολή με διδάσκαλο τον Θεόφιλο Κορυδαλέα. Έγραψε «Γραμματική» και «Τουρκικό Λεξικό».

[7] Διδάσκαλος στην Σιάτιστα, μετά στα Ιωάννινα. Επίσκοπος Παραμυθίας και Βουθρωτού, παραιτηθείς απήλθε σε Μολδαβία, Αυστρία και Ουγγαρία. Απέθανε στην Κέρκυρα. Συνέγραψε έμμετρο περιγραφή του όρους Σινά, περιγραφή της αγίας εικόνος της Χρυσοβίτζης, κ.ά.

Εργογραφία Θεοφίλου Κορυδαλλέως (1563-1645 / 1646): 

Τρία υπομνήματα στην Λογική του Αριστοτέλους:

  • «Εἰς ἅπασαν τὴν Λογικὴν Ἀριστοτέλους ὑπομνήματα καὶ ζητήματα» – (“Logica”), Βενετία, 1729,
  • «Έκθεσις κατ’ επιτομήν της Λογικής πραγματείας»,
    και
  • «Κατά Κρεμονέαν τον εν Παταβίω […] εκφωνηθέντα υπό Θεοφίλου Κορυδαλλέως […] Προοίμιον εις άπασαν την της Λογικής πραγματείαν»[1].

Ακόμη:

  • Είσοδος φυσικής ακροάσεως κατ’ Αριστοτέλην (Fizica), Βενετία, 1779.
  • Γενέσεως και φθοράς περί, κατ’ Αριστοτέλην (Tratatul despre generare și corupere, după Aristotel), Βενετία, 1780.
  • Υπομνήματα και ζητήματα εις την περί ουρανού πραγματείαν
  • Υπομνήματα εις τα μετά τα φυσικά
  • Σύνοψις εἰς Γεωγραφίαν[2].

Γεωγραφικά και αστρονομικά[3] έργα:

  • «Περί αστρολάβου»[4]
  • «Ἀπόκρισις πρὸς τοὺς ζητήσαντας τὴν πρόγνωσιν τοῦ ἀέρος», και
  • «Περὶ γνώσεως τῶν μελλόντων».

Και:

  • Επιστολή δογματική προς τον Πανοσιώτατον Πατέρα Σωφρόνιον Ποκζάσκην, τον Ρέκτορα μεν πρώην χρηματίσαντα της εν Κιεβία Σχολής, τότε δε εν Γιασίω της Μολδαβίας ηγουμενεύοντα…περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος εκ μόνου του Πατρός.
  • Περὶ επιστολικῶν τύπων (Epistolar), Λονδίνο, Ex officina G[ulielmi] S[tansby] typographi, 1625, Μοσχόπολις, 1743, Χάλλη Σαξωνίας (en Allē tēs Saxonias [Halle], en tē typographia tou Baer), 1768, Βενετία, 1786. – βλ. και κώδικα 7, του Ν. Μπουγιουκλή(*), Βιβλιοθήκη Δημητσάνας Αρκαδίας.
  • Έκθεσις Ρητορικής
  • Διαίρεσις της Ποιητικής και τα είδη αυτής
  • Επιστολαί
  • Λόγοι επικήδειοι.

ΠΗΓΕΣ: άρθρο του Γ. Λεκάκη με τίτλο “ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΕΥΣ Ένας Αριστοτελικός μητροπολίτης Άρτης – 440 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΙ ΤΟΥ”, στην εφημ. “ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΜΕΛΛΟΝ”, Νοέμβρ. 2003. Γ. Λεκάκης «Ελληνική Βιβλιογραφία». ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 2.1.2003.

  • Jochem O. «Scholastiches, Christliches und Medizinisches aus dem
    Kommentar des Theophilos Korydalleus zu Aristoteles Schrift von der Seele», Giessen, Inaugural-dissertation, Kindt, 1935.
  • Παπανούτσος Ευ. «Θεόφιλος Κορυδαλεύς», Νεοελληνική Φιλοσοφία, τ.Α, εκδ. Βασική Βιβλιοθήκη, αρ. 35, Αθήνα, χ.χ.
  • Τσούρκας Κλ. (Cléobule Tsourkas) «Les débuts de l’enseignement
    philosophique et de la libre pensée dans les Balkans. La vie et l’oeuvre de Théophyle Corydalée (1570-1646)»,
    β΄ έκδ., Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Βαλκανικών Σπουδών, 1967.
  • Commentaria in Aristotelem Graeca et Byzantina (CAGB) της Ακαδημίας ΒερολίνουΒραδεμβούργου.
  • Ψηφιακή βιβλιοθήκηΕλληνομνήμων“.
  • Oeuvres philosophiques de Théophile Corydalée, Association internationale d’études du sud-est européen (vol. 1 Introduction à la logique, vol. 2 Commentaire à la Métaphysique), 1973.
  • Τσιότρας Β. Ι. «Αυτόγραφη επιστολή του Θεόφιλου Κορυδαλλέως προς τον Antoine Léger»[5], εκδ. «Ο Ερανιστής (Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού)» 20: 235–242, 1995. «Πολύπους εναντίον πύθωνος. Μια μαρτυρία για τη δράση του Θεοφίλου Κορυδαλλέως στην
    Ζάκυνθο», πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου «Άγιοι και εκκλησιαστικές
    προσωπικότητες στην Ζάκυνθο» (Ζάκυνθος, 1997), Αθήναι, 1999, τ. α’, σελ. 313-326.
  • «The Manuscripts of Theophilos Korydalleus’ Commentaries on Aristotle’s Logic», Cesare Cremonini: Aspetti del pensiero e scritti, (Atti del Convegno di Studio – Padova, 26-27 Φεβρ. 1999), Accademia Galileiana di Scienze, Lettere ed Arti, Padova 2000, σελ. 219-248. «Τρεις ανέκδοτες επιστολές του Θεοφίλου Κορυδαλλέως και
    οι αριστοτελικές πηγές τους»[6] εκδ. «Ο Ερανιστής (Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού)», 24, σελ. 11–27. 2003. «Ένα εγχειρίδιο αρχαιοελληνικής μετρικής του 17ου αιώνα»[7], εκδ. «Ο Ερανιστής (Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού)», 25: 407–417, 2005. «Η εξηγητική παράδοση της Γεωγραφικῆς ὑφηγήσεως του Κλαυδίου Πτολεμαίου. Οι επώνυμοι Σχολιαστές», εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήναι, 2006.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Βλ. Tsiotras, 2000.

[2] Επηρεασμένος από την ανάπτυξη των σπουδών του έργου του Έλληνα γεωγράφου Κλαυδίου Πτολεμαίου («πτολεμαϊκών σπουδών»), του 2ου μ.Χ. αι. στην Ιταλία. Σε αυτό, ερμήνευσε συνοπτικά επιλεγμένες ενότητες και θεωρητικά ζητήματα από το βιβλίο Ι της «Γεωγραφίας» του Κλ. Πτολεμαίου. Ήταν το πρώτο επιστημονικό γεωγραφικό έργο των νέων χρόνων! Ο Κορυδαλλεύς επανασυνέδεσε τον νεώτερο ελληνισμό, με την βυζαντινή εξηγητική παράδοση, και με την τότε επιστημονική γεωγραφική κίνηση της Δυτικής Ευρώπης (βλ. Τσιότρας, 2006).

[3] Ως σχολιαστής της «Τετραβίβλου Μαθηματικῆς Συντάξεως» του Κλ. Πτολεμαίου ο Θεόφιλος Κορυδαλλεύς γράφει σύντομα κείμενα, για επιλεγμένες ενότητες, από το αστρονομικό (τότε αστρολογικό) έργο του αρχαίου Έλληνα γεωγράφου, ώστε να αποτελέσουν μια εισαγωγή στην αστρονομία (τότε αστρολογία) – βλ. Β. Ι. Τσιότρας «Κλαύδιος Πτολεμαίος και Θεόφιλος Κορυδαλλεύς: Τα αστρολογικά κείμενα», στα Σιναϊτικά Ανάλεκτα, τ. α’ , Αθήναι, 2002, σελ. 171-208.

[4] Με το έργο αυτό ο Κορυδαλλευς εμφανίζεται ως συνεχιστής μιας μακράς επιστημονικής παράδοσης των Ελλήνων, που εδράζεται στον
Κλ. Πτολεμαίο, και ανεπτύχθη ιδιαιτέρως από μεταγενεστέρους Έλληνες συγγραφείς (όπως λ.χ. οι Ιωάννης Φιλόπονος, Νικηφόρος Γρηγοράς, Ισαάκ Αργυρός, κ.ά.) – βλ. Β. Ι. Τσιότρας Τσιότρας «Η ανέκδοτη πραγματεία Περί αστρολάβου του Θεοφίλου Κορυδαλλέως» εκδ. «Ο Ερανιστής (Όμιλος Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού)», 22, σελ. 5 – 28, doi:10.12681/er.178, 1999.

[5] doi:10.12681/er.245.

[6] doi:10.12681/er.2.

[7] doi:10.12681/er.48.

(*) Ο Αθηναίος βιβλιογράφος του 18ου αιώνα, Νικόλαος Μπουγιουκλής – γνωστής επί οθμωνοκρατίας αθηναϊκής οικογενείας[8] – έγραψε τον προαναφερόμενο κώδικα (αρ. 7 /βιβλιοθήκης Δημητσάνας, ο οποίος αποτελείται από 442 φύλλα χαρτιού, και περιέχει (πλην του προαναφερθέντος έργου του Κορυδαλλέως) και τα εξής έργα:

  • Λιβανίου «Πρεσβευτικός προς Τρώας υπέρ Ελένης»
  • Βασιλείου του μεγάλου «Περί προνοίας» και «Περί φθόνου»
  • Θεμιστίου του φιλοσόφου του επικληθέντος ευφραδούς «Περί φιλίας»
  • Συνεσίου «Επιστολαί νθ’»
  • Αντωνίου του Βυζαντίου «Χρηστοήθεια εν παραγράφοις ρνε’»
  • Λουκιανού «Ενύπνιον» και «Νεκρικοί διάλογοι»
  • Γνώμες

[8] Έμμετρες επιστολές του Σπύρου Μπουγιουκλή εδημοσίευσε ο Ν. Βλαχογιάννης (“Αθηναϊκά Αρχεία”, κ.α.). Συμβόλαιο προικοπαράδοσης νεόνυμφης “Ελαίνης, ψυχοπαίδας του Μαστρονικολού Μπουγιουκλή”, εδημοσίευσε ο Δ. Καμπούρογλου.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  • Δ. Καμπούρογλου (επιμ.) “Μνημεία της Ιστορίας των Αθηναίων”.
  • Σπ. Π. Λάμπρος (επιμ.) “Αθηναίοι Βιβλιογράφοι και Κτήτορες Κωδίκων κατά τους Μέσους Αιώνας και επί Τουρκοκρατίας”, εκδ. Κ. Μάισνερ και Ν. Καργαδούρης, Τυπογραφείον “Εστία”, Αθήναι, 1902.
Θεοφιλος Κορυδαλλευς, αριστοτελικος μητροπολιτης Αρτας, Θεοφιλος Κορυδαλλεας, αριστοτελιστης, μητροπολιτης Αρτης, Αρτα, Λογικη Αριστοτελους, Λογικη Αριστοτελη, υπομνημα, Βενετια, 1729, πραγματεια Λογικης, Κρεμονεας, Παταβια, Λογικης πραγματεια, φυσικη ακροαση, 1779, Γενεση και φθορα, 1780, περι ουρανου, μετα τα φυσικα, μεταφυσικα, Γεωγραφια, Γεωγραφικα, αστρονομικα, Περι αστρολαβου, αστρολαβος, προγνωση του αερος, μετεωρολογια, μετεωρολογικα, Περι γνωσεως των μελλοντων, μελλουμενα, μελλον, δογμα, Σωφρονιος Ποκζασκης, Ρεκτορας, Σχολη Κιεβου, Κιεβο, Κιεβια Σχολη, Γιασιο, Ιασιο, Μολδαβια, περι εκπορευσεως του Αγιου Πνευματος εκ μονου του Πατρος, φιλιοκβε, Αγιο Πνεύμα, επιστολη, επιστολικος τυπος, Λονδινο, 1625, Μοσχοπολις, Μοσχοπολη, 1743, Χαλλη Σαξωνιας, Alle Saxonias, Halle, Σαξωνια, Baer, 1768, 1786, Ρητορικη, Ποιητικη, επικηδειος, Τσιοτρας, Παπανουτσος, Τσουρκας, Κλαυδιος Πτολεμαιος, Αλεξανδρος Καγκελλαριος,Αλεξανδρος Καγκελαριος, Ζακυνθος, Κεφαλονια, Κυπρος κωδικας 7, Μπουγιουκλης Βιβλιοθηκη Δημητσανας Αρκαδιας Δημητσανα Αρκαδια Αθηναιος βιβλιογραφος 18ος αιωνας, οθμωνοκρατια αθηναικη οικογενεια φυλλ χαρτι Κορυδαλλεως Λιβανιου λιβανιος Πρεσβευτικος προς Τρωας υπερ Ελενης Τρωες ωραια Ελενη μεγας αγιος Βασιλειος μεγαλος βασιλης Περι προνοιας φθονου προνοια φθονος Θεμιστιου Θεμιστιος αρχαιος φιλοσοφος επικληθεις ευφραδης φιλιας φιλια συνεσιου συνεσις Επιστολαι Αντωνιου Βυζαντιου Αντωνιος Βυζαντιος Χρηστοηθεια Λουκιανου Λουκιανος Ενυπνιον Ενυπνιο Νεκρικοι διαλογοι γνωμες εμμετρη επιστολη Βλαχογιαννης Αθηναικα Αρχεια συμβολαιο προικοπαραδοσης προικοπαραδοση προικα προικοσυμφωνο νεονυμφη Ελαινη ψυχοπαιδα ψυχοπαιδι Μαστρονικολος Καμπουρογλου Μνημεια της Ιστοριας Αθηναιων Λαμπρος Αθηναιοι Βιβλιογραφοι και Κτητορες Κωδικων Μεσοι Αιωνες Τουρκοκρατια εκδοση Μαισνερ Καργαδουρης Τυπογραφειον Εστια, Αθηναι, 1902 Κτητορας Κωδικες Μεσαινας εκδοσις Τυπογραφειο σπουδαιος λογιος χριστιανικη εκκλησια 17ος αιωνας μχ Κορυδαλεως Κορυδαλευς 16ος 1563 Αθηναι 1645 1646 Παταβια Ιταλιας ιατρικη φιλοσοφια μοναχος μοναχικο σχημα Θεοδοσιος Βενετια, Αθανα, Ζακυνθος 1626, σχολαρχης Πατριαρχικη Ακαδημια Κωνσταντινουπολις Κεφαληνια Κυπρος οικουμενικο Πατριαρχειο Κωνσταντινουπολης Κεφαλληνια Κεφαλονια κεφαλλονια δογμα μεταρρυθμιστες μεταρρυθμιστης μεταρρυθμιση μετανοια αρχιεπισκοπος Ναυπακτου αρτης καθαιρεση θρησκευτικες πεποιθησεις σκοταδιστικη χριστιανισμος Χριστου πρωτος συστηματικη διδασκαλια φιλοσοφιας φιλοσοφια Ελλαδα διαμαχη ιδεων αριστοτελικη πλατωνικη πλατων πλατωνας ευνοια οικουμενικος πατριαρχης Κυριλλος Λουκαρεως αναγεννηση Ελλαδος πνευματικη ελληνικο εθνος εχθρος εχθροι κατηγορια καλβινιστης καλβινος καλβιν Γορδιος δυστροπος στρυφνος οργιλος μελαγχολικος θυμωδης γνωμη δυσαρεστος, μαθητες μαθητης Μελετιος Συριγος, Καρυοφυλλης, Νεκταριος ο Ιεροσολυμων, Ιεροσολυμα Γερμανος ο Λοκρος, λοκρις λοκριδα γραπτο εργο Περι επιστολικων τυπων Λονδινο, 1624 εκθεσις ρητορικη εργα απασαν την λογικην του Αριστοτελους υπομνηματα και ζητηματα 1729 γενεσεως και φθορας 1780 εισοδος φυσικης ακροασεως 1779 1780 ανεκδοτα επιστολες επικηδειος λογος χειρογραφο ανεκδοτο βιβλιοθηκες Ακαδημια της Ρουμανιας ρουμανια Διαιρεσις της ποιητικης και τα ειδη εκθεση επιτομην λογικη πραγματεια Υπομνηματα ζητημα ουρανου ουρανος πραγματειες ψυχης ψυχη μετα τα φυσικα Γεωγραφικα ελληνικα επιστολικων τυπων 18ος χαρτι Συλλογη Τμημα Χειρογραφων Κεντρικη Επιστημονικη Επιστημων της Ουκρανικης ουκρανια εσσδ Σοβιετικη Δημοκρατια Κιεβο 19ος Δημητριος Φαληρευς Φαληρεας Πανεπιστημιο Σαπιεντα Ιταλια Ηπειρωτης Παισιος Δημαρος Γεδεων Χρονικα Κωνσταντινουπολη Δημητρακοπουλος Ορθοδοξη Ελλας, Λειψια, Κωνσταντιος Α Ελασσονες διατριβαι Σαθας Νεοελληνικη φιλολογια 5ος Αχειμαστου Ποταμιανου, Ντουμπροβινα Γκαλτσενκο, Σεντσενκο, Ζαφειροπουλου, Αλεξανδροπουλου, Βερναντσκι υπουργειο Πολιτισμου Βυζαντινο Χριστιανικο Μουσειο Αθηνων, Κορυδαλα Παμφυλιας, καταγωγη Κορυδαλλα της Λυκιας, Μικρας Ασιας ανατυπωση Μοσχοπολις επιστολογραφια Σεβαστος Κυμινητης, Τραπεζουντιος, παραφρασις αυτογραφο βιβλιο, Φροντιστηριον Τραπεζουντος Μεγαλη του Γενους Σχολη Γραμματικη Τουρκικο Λεξικο Σιατιστα, Ιωαννινα επισκοπος Παραμυθιας Βουθρωτου παραιτηση Μολδαβια, Αυστρια Ουγγαρια Κερκυρα εμμετρος περιγραφη ορος Σινα αγια εικονα Χρυσοβιτζης Παμφυλια, Λυκια Μικρα Ασια ανατυπωσις Μοσχοπολη Κυμινα Τραπεζουντα, ποντου ποντος παραφραση Φροντιστηριο Τραπεζους Τουρκια κοζανης κοζανη μακεδονιας μακεδονια Παραμυθια Βουθρωτο βορεια ηπειρος εμμετρη Χρυσοβιτσης Χρυσοβιτσας Χρυσοβιτσα Χρυσοβιτζα Παντοβα ιερομοναχος γρηγοριος μοσχοπολιτης Καγκελλαριος απασαν Γλυκυς, τυποις γλυκυ 1729
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Γιατί η λέξη «ΝΟΜΙΜΟΝ» διαβάζεται ίδια και από τις δύο πλευρές

Του καθηγητή Αντώνη Α. Αντωνάκου Ἡ ἑλληνικὴ λέξη «ΝΟΜΙΜΟΝ» εἶναι...

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Ξαρχάκος: Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό, χωρίς την άδεια του γιου του Μ. Χατζιδάκι

Δήλωση Σταύρου Ξαρχάκου (Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό χωρίς...