Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Ο «μασκοφόρος» από το Λευκαντί Ευβοίας, του 10ου αιώνα π.Χ. – του Γ. Λεκάκη

 
Πρόκειται για ένα γλυπτό έργο τέχνης, από τερακότα / ψημένο πηλό, που βρέθηκε στο Λευκαντι της Εύβοιας
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΕΥΒΟΙΑ, ΕΔΩ.
Χρονολογείται, λένε, στο 950 π.Χ. – στα χρόνια τα λεγόμενα (τάχα) «σκοτεινά», που «πολιτισμός δεν υπήρχε» ή ήταν ελάχιστος, αρχαιολογικά δεδομένα δεν υπάρχουν ή είναι ελάχιστα, που σε κάθε περίπτωση, δεν γνωρίζουμε και πολλά γι’ αυτήν την περίοδο, στον 10ο αιώνα π.Χ.
 
Το εύρημα υπάρχει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ερέτριας Εύβοιας.
 
Πρόκειται για κεφάλι Κενταύρου.
Οι Κένταυροι ήταν επιστήμονες μιας εποχής.
Ποιας εποχής;
Στο Λευκαντί ευρέθησαν οι αρχαιότερες παραστάσεις Κενταύρων (11ου – 10ου αι. π.Χ.)…
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τους ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ, ΕΔΩ.
Μήπως είναι ηθοποιός που φορά προσωπείο για έναν ρόλο;
Ή κάποιος που φορά μάσκα για κάποιον άλλον λόγο;
Και
τι είδους μάσκα είναι αυτή;
Και να προφυλαχθεί από τι;
 
Αυτή η φωτογραφία δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο Flickr.
Πρωτότυπη φωτογραφία του D. Diffendale.
Ανέβηκε από τον Cristian Violatti, 31.12.2014 – άδεια: CC BY-SA.
 
Έχω ξαναπεί και έχω ξαναγράψει, πως μερικοί αρχαιολογικοί χώροι (και στο εξωτερικό, αλλά κυρίως και στην Ελλάδα), μένουν αναξιοποίητοι, μη επισκέψιμοι, στο έλεος της φθοράς… της λήθης… γιατί αν αξιοποιηθούν και «μιλήσουν» θα αλλάξουν πολλά, που πολλούς δεν συμφέρουν… Θα αλλάξουν την ιστορία όπως την θέλουν να είναι γραμμένη κάποιου του εγκατεστημένου κατεστημένου
Ένα από αυτά τα σημεία στον ελλαδικό χώρο, είναι και το Λευκαντί
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για το ΛΕΥΚΑΝΤΙ, ΕΔΩ.
Αλήθεια, γιατί ακόμη το λέμε Λευκαντί;
Αρχαίο όνομα δεν είχε;
Και ποιο ήταν αυτό;
Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού μας ενημερώνει πως πρόκειται για «αριστουργηματικό έργο της πρωτογεωμετρικής περιόδου (950-900 π.Χ.), δείγμα υψηλής πλαστικής τέχνης, αποτελεί ο πήλινος κένταυρος, που βρέθηκε στο Λευκαντί. Πρόκειται για την πρωιμότερη γνωστή παράσταση στην Ελλάδα του μυθικού όντος, που ήταν μισός άνθρωπος και μισός άλογο. Το έργο σώζεται σχεδόν ακέραιο, και λείπει μόνο ο αριστερός βραχίονας με το χέρι της μορφής. Για την κατασκευή του έχει χρησιμοποιηθεί εν μέρει η τροχήλατη και εν μέρει η χειροποίητη τεχνική. Τόσο το ανθρώπινο μέρος όσο και το τμήμα σε μορφή αλόγου αποδίδονται σχηματοποιημένα και ενσωματωμένα σε γεωμετρικό σύστημα αναπαράστασης. Η ανοιχτόχρωμη επιφάνεια καλύπτεται με σκουρόχρωμη γραπτή διακόσμηση, πλέγμα στο στέρνο και σειρές από τρίγωνα κατά μήκος του σώματος, μοτίβα χαρακτηριστικά της πρωτογεωμετρικής εποχής. Ο κένταυρος βρέθηκε σπασμένος και μοιρασμένος σε δύο διαφορετικούς τάφους (τάφο 1 και 3), γεγονός που θεωρήθηκε από τους ανασκαφείς ως ένδειξη ότι το αντικείμενο είχε ήδη μοιρασθεί μεταξύ δύο κατόχων. Είναι προϊόν τοπικού εργαστηρίου, που υποδηλώνει την ικανότητα των Ευβοιωτών τεχνιτών να δημιουργούν νέες παραστάσεις, αφομοιώνοντας ξένες επιρροές».
ΠΗΓΗ: ΥΠΠΟΑΣαπουνά-Σακελλαράκη Έ. “Ερέτρια: χώρος και μουσείο”, Αθήνα, 2000, 63-65 εικ. 41.
Ευτυχώς λέει «ξένες» δηλ. άλλων Ελλήνων, και όχι «αλλοδαπές» επιρροές…
Κατά τα άλλα, το υπ. Πολιτισμού και οι αρχαιολόγοι “δεν είδαν” τίποτε το αξιοπερίεργο σε αυτήν την παράσταση…
Δεν έχουν ακούσει, δεν έχουν δει τα… μικρά παιδιά, πώς κραυγάζουν όταν βλέπουν το εν λόγω έκθεμα στο Μουσείο; Όταν δεήσει κάποιος εξαιρετικός διδάσκαλος ή κάποιο σχολείο και τα πάει εκεί “εκδρομή”;
Είναι το… μοναδικό εύρημα ειδωλίου Κένταυρου,
για το οποίο μας ενημερώνει η επίσημη ιστοσελίδα του Υπ. Πολιτισμού της Ελλάδος!!!
ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 10.3.2020.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ…
μασκοφορος Κενταυρος, κενταυρος Λευκαντι Ευβοιας, 10ος αιωνας πΧ, μασκα, γλυπτο εργο τεχνης, τερακοτα, ψημενος πηλος, Ευβοια, 950 πΧ, σκοτεινα χρονια, πολιτισμος, αρχαιολογια, 10ος αιωνας πΧ, Αρχαιολογικο Μουσειο Ερετριας, Ερετρια, Evia, Lefkanti, κεφαλι Κενταυρου, κεφαλη, Κενταυροι, επιστημονας, 11ος ηθοποιος, προσωπειο, τροχηλατος, τροχηλατη τεχνικη, τροχος, υπουργειο Πολιτισμου, Σαπουνα Σακελλαρακη, πλαστικη τεχνη, ταφος, αλογο, ιππος
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Βρέθηκε ΜΟΝΑΔΙΚΟ αρχαίο ΕΠΤΑΓΩΝΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ στην Αταλάντη Φθιώτιδος, τον αρχαίο Οπούντα!

Το μνημειώδες επταγωνικό οικοδόμημα του αρχαίου Οπούντα, μοναδικό από...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Από την αρχαία ελληνική μακαρία, το μελομακάρονο – τι συμβολίζει

Της δρ. Γεωργίας Κατσογριδάκη, διαιτολόγου – διατροφολόγου Το μελομακάρονο αποτελεί...