Θεοφάνεια και
Αορατότητα
Αορατότητα
εν τω Ελληνικώ Πανθέω
Epiphania et invisibilia
Όλοι μας, άλλος λιγότερο και
άλλος περισσότερο υπήρξαμε αναγνώστες ή ακροατές ποικίλων διηγήσεων σχετικών με
την αρχαία ελληνική μυθολογία και κυρίως με τα ομηρικά έπη. Γοητευτήκαμε από
την μεγαλοπρέπεια των θεών, την δραστηριότητα των ηρώων και την πλοκή των απλών
θνητών αλλά μάλλον ποτέ δεν σκεφθήκαμε ή δεν παρατηρήσαμε ενδελεχώς το πώς
πραγματικά παρουσιάζει τους ίδιους τους θεούς ο συγγραφέας. Και επειδή μάλλον
ποτέ δεν μας τέθηκε η έννοια του επαρκούς αναγνώστη, μας έχει τόσο πολύ
εντυπωθεί ώστε να είμαστε πεπεισμένοι περί της ανθρωπομορφικής και μόνον
εμφάνισης των ιδίων των θεών. Είναι όμως έτσι;
άλλος περισσότερο υπήρξαμε αναγνώστες ή ακροατές ποικίλων διηγήσεων σχετικών με
την αρχαία ελληνική μυθολογία και κυρίως με τα ομηρικά έπη. Γοητευτήκαμε από
την μεγαλοπρέπεια των θεών, την δραστηριότητα των ηρώων και την πλοκή των απλών
θνητών αλλά μάλλον ποτέ δεν σκεφθήκαμε ή δεν παρατηρήσαμε ενδελεχώς το πώς
πραγματικά παρουσιάζει τους ίδιους τους θεούς ο συγγραφέας. Και επειδή μάλλον
ποτέ δεν μας τέθηκε η έννοια του επαρκούς αναγνώστη, μας έχει τόσο πολύ
εντυπωθεί ώστε να είμαστε πεπεισμένοι περί της ανθρωπομορφικής και μόνον
εμφάνισης των ιδίων των θεών. Είναι όμως έτσι;
Στην παρούσα ομιλία θα
αναφερθούμε στο πώς εμφανίζονται ή μάλλον πιο ορθά στο πώς δεν εμφανίζονται
ποτέ οι θεοί στην θεϊκή τους μεγαλοπρέπεια, στα ομηρικά ποιήματα.
αναφερθούμε στο πώς εμφανίζονται ή μάλλον πιο ορθά στο πώς δεν εμφανίζονται
ποτέ οι θεοί στην θεϊκή τους μεγαλοπρέπεια, στα ομηρικά ποιήματα.
Για την καλλίτερη κατανόηση
του θέματος, αποτελεί βασική προϋπόθεση να διευκρινισθεί ευθύς εξ αρχής, δια παραδειγμάτων και μετά μεγάλης σαφήνειας, το γεγονός ότι είναι άλλο πράγμα η
περιγραφή που κάνει ο Όμηρος περί των θεών καθ’αυτών και εντελώς άλλο πράγμα,
πάντα μέσα από την ίδια την περιγραφή του, το πώς τους βλέπουν ή δεν τους
βλέπουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι πρωταγωνιστές του έπους, ήτοι οι ήρωες και οι
κοινοί θνητοί.
του θέματος, αποτελεί βασική προϋπόθεση να διευκρινισθεί ευθύς εξ αρχής, δια παραδειγμάτων και μετά μεγάλης σαφήνειας, το γεγονός ότι είναι άλλο πράγμα η
περιγραφή που κάνει ο Όμηρος περί των θεών καθ’αυτών και εντελώς άλλο πράγμα,
πάντα μέσα από την ίδια την περιγραφή του, το πώς τους βλέπουν ή δεν τους
βλέπουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι πρωταγωνιστές του έπους, ήτοι οι ήρωες και οι
κοινοί θνητοί.
ΔΕΙΤΕ την ομιλία του Γιάννη
Σ. Γκανάσου με θέμα: ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ καὶ ΑΟΡΑΤΟΤΗΤΑ Ἐν τῷ Ελληνικῷ Πανθέῳ – Epiphania
et invisibilia, που δόθηκε στον Σύλλογο ΠΑΛΑΙΧΘΟΝΑ, την Παρασκευὴ 25 Οκτωβρίου
2019:
Σ. Γκανάσου με θέμα: ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ καὶ ΑΟΡΑΤΟΤΗΤΑ Ἐν τῷ Ελληνικῷ Πανθέῳ – Epiphania
et invisibilia, που δόθηκε στον Σύλλογο ΠΑΛΑΙΧΘΟΝΑ, την Παρασκευὴ 25 Οκτωβρίου
2019:
ΛΕΞΕΙΣ: Θεοφανεια, Αορατοτητα, Ελληνικο Πανθεο, Γκανασος, μυθολογια, ομηρικα επη, θεοι, ηρωας, θνητος, θεος, ομηρος, ανθρωπομορφικη, ποιημα, ΑΟΡΑΤΟΣ, ΑΟΡΑΤΟΤΗΣ, πανθεον