Πέντε
αρχαία ναυάγια,
αρχαία ναυάγια,
και ένα αρχαίο βυθισμένο λιμάνι
εντοπίσθηκαν στην Κάσο!
Πότε
θα γίνει η Ελλάδα
θα γίνει η Ελλάδα
ο «παράδεισος
του καταδυτικού τουρισμού»;
Του Γιώργου Λεκάκη
Ανέλκυση αρχαίας πυραμιδοειδούς άγκυρας από αρχαίο ναυάγιο στην θαλάσσια περιοχή της Κάσου.
Φωτ.: ΥΠΠΟΑ, 2019.
|
Επανέρχομαι
στην ανάγκη δημιουργίας και οριοθετήσεως Καταδυτικών Πάρκων στην Ελλάδα, που προσελκύουν
έναν ιδιαίτερο τουρισμό, υψηλών βαλαντίων… όπως έχω εκτενώς αναλύσει σε βιβλίο
μου ήδη από το…2009 (*)…
στην ανάγκη δημιουργίας και οριοθετήσεως Καταδυτικών Πάρκων στην Ελλάδα, που προσελκύουν
έναν ιδιαίτερο τουρισμό, υψηλών βαλαντίων… όπως έχω εκτενώς αναλύσει σε βιβλίο
μου ήδη από το…2009 (*)…
Εάν αξιοποιηθούν τα
ναυάγια των ελληνικών θαλασσών, πιστεύω, θα γίνουν πόλος έλξεως τουριστών, και
θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της ανεργίας στο νησί…
ναυάγια των ελληνικών θαλασσών, πιστεύω, θα γίνουν πόλος έλξεως τουριστών, και
θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της ανεργίας στο νησί…
Άλλες χώρες δεν έχουν
ιστορικά ναυάγια, ούτε καν ναυάγια, και ποντίζουν πλοία και αεροπλάνα για να
κερδίσουν χρήματα από τον καταδυτικό τουρισμό. Έχουμε ήδη αργήσει πολύ να το
κάνουμε κι εμείς…
ιστορικά ναυάγια, ούτε καν ναυάγια, και ποντίζουν πλοία και αεροπλάνα για να
κερδίσουν χρήματα από τον καταδυτικό τουρισμό. Έχουμε ήδη αργήσει πολύ να το
κάνουμε κι εμείς…
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για ΝΑΥΑΓΙΑ, ΕΔΩ.
Για πρώτη φορά(!)
καταδυθήκαμε στην θάλασσα της Κάσου των Δωδεκανήσων και
ανακοίνωσις του ΥΠΠΟΑ (4.11.2019), είναι η εξής:
καταδυθήκαμε στην θάλασσα της Κάσου των Δωδεκανήσων και
ανακοίνωσις του ΥΠΠΟΑ (4.11.2019), είναι η εξής:
«Σημαντικά αρχαιολογικά
τεκμήρια περιλαμβάνονται στα ευρήματα της πρώτης υποβρύχιας ερευνητικής
αποστολής στον θαλάσσιο χώρο της νήσου Κάσου. Συνολικά εντοπίστηκαν πέντε
ναυάγια, καθώς και μία πιθανή αρχαία λιμενική εγκατάσταση. Ιδιαίτερα αξιόλογο
εύρημα αποτελεί ένα ναυάγιο της ύστερης κλασικής περιόδου, το οποίο έφερε πέντε
λίθινες πυραμιδοειδείς άγκυρες. Το φορτίο του πλοίου περιλαμβάνει, εκτός από
αμφορείς τεσσάρων τουλάχιστον διαφορετικών τύπων, λεπτή κεραμική καθώς και
τμήματα αποθηκευτικών πίθων. Με βάση την κεραμική που περισυλλέχθηκε και
ανελκύστηκε, το ναυάγιο μπορεί να χρονολογηθεί στα τέλη 4ου-αρχές
3ου αιώνα π.Χ. Το είδος του φορτίου και οι λίθινες άγκυρες που εντοπίστηκαν
παρουσιάζουν ομοιότητες με το ναυάγιο της Αντιδραγονέρας Κυθήρων που
χρονολογείται στον ύστερο 4ο αιώνα π.Χ.
τεκμήρια περιλαμβάνονται στα ευρήματα της πρώτης υποβρύχιας ερευνητικής
αποστολής στον θαλάσσιο χώρο της νήσου Κάσου. Συνολικά εντοπίστηκαν πέντε
ναυάγια, καθώς και μία πιθανή αρχαία λιμενική εγκατάσταση. Ιδιαίτερα αξιόλογο
εύρημα αποτελεί ένα ναυάγιο της ύστερης κλασικής περιόδου, το οποίο έφερε πέντε
λίθινες πυραμιδοειδείς άγκυρες. Το φορτίο του πλοίου περιλαμβάνει, εκτός από
αμφορείς τεσσάρων τουλάχιστον διαφορετικών τύπων, λεπτή κεραμική καθώς και
τμήματα αποθηκευτικών πίθων. Με βάση την κεραμική που περισυλλέχθηκε και
ανελκύστηκε, το ναυάγιο μπορεί να χρονολογηθεί στα τέλη 4ου-αρχές
3ου αιώνα π.Χ. Το είδος του φορτίου και οι λίθινες άγκυρες που εντοπίστηκαν
παρουσιάζουν ομοιότητες με το ναυάγιο της Αντιδραγονέρας Κυθήρων που
χρονολογείται στον ύστερο 4ο αιώνα π.Χ.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα
τέσσερα ναυάγια, πρόκειται για ένα ναυάγιο με φορτίο Ροδιακών αμφορέων του 1ου
αιώνα π.Χ., ένα ναυάγιο με αμφορείς και επιτραπέζια κεραμική της βυζαντινής
περιόδου, χρονολογούμενο μεταξύ του 8ου-10ου αιώνα μ.Χ.,
ένα ξύλινο σκαρί πλοίου χρονολογούμενο στην μετεπαναστατική περίοδο και ένα
ναυάγιο νεότερων χρόνων που μετέφερε οικοδομικό υλικό. Εκτός των
προαναφερθέντων ναυαγίων, εντοπίστηκε επίσης μεγάλος αριθμός μεμονωμένων
ευρημάτων, μεταξύ των οποίων σιδερένια κανόνια, βυζαντινές και νεότερες
άγκυρες, καθώς και απορρίψεις κεραμικής, που μαρτυρούν τη συνεχή και αδιάλειπτη
χρήση του θαλασσίου χώρου από την αρχαιότητα ως και τους νεότερους χρόνους.
τέσσερα ναυάγια, πρόκειται για ένα ναυάγιο με φορτίο Ροδιακών αμφορέων του 1ου
αιώνα π.Χ., ένα ναυάγιο με αμφορείς και επιτραπέζια κεραμική της βυζαντινής
περιόδου, χρονολογούμενο μεταξύ του 8ου-10ου αιώνα μ.Χ.,
ένα ξύλινο σκαρί πλοίου χρονολογούμενο στην μετεπαναστατική περίοδο και ένα
ναυάγιο νεότερων χρόνων που μετέφερε οικοδομικό υλικό. Εκτός των
προαναφερθέντων ναυαγίων, εντοπίστηκε επίσης μεγάλος αριθμός μεμονωμένων
ευρημάτων, μεταξύ των οποίων σιδερένια κανόνια, βυζαντινές και νεότερες
άγκυρες, καθώς και απορρίψεις κεραμικής, που μαρτυρούν τη συνεχή και αδιάλειπτη
χρήση του θαλασσίου χώρου από την αρχαιότητα ως και τους νεότερους χρόνους.
Η απομακρυσμένη, ακριτική
Κάσος, αποτέλεσε για πρώτη φορά πεδίο συστηματικής ενάλιας αρχαιολογικής
έρευνας στο πλαίσιο ενός τριετούς ερευνητικού προγράμματος (2019-2021), το
οποίο έχει ως βασικό στόχο τον εντοπισμό, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των ενάλιων
αρχαιοτήτων μίας περιοχής που αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών, αλλά και
σημαντικό κέντρο ναυσιπλοΐας. Κατά την ερευνητική περίοδο του 2019,
πραγματοποιήθηκαν συνολικά εξήντα επτά (67) ομαδικές καταδύσεις, με
περισσότερες από 100 ώρες ατομικού χρόνου βυθού, ενώ καλύφθηκε το 1/3 περίπου
της συνολικής έκτασης της προγραμματισμένης για έρευνα περιοχής.
Κάσος, αποτέλεσε για πρώτη φορά πεδίο συστηματικής ενάλιας αρχαιολογικής
έρευνας στο πλαίσιο ενός τριετούς ερευνητικού προγράμματος (2019-2021), το
οποίο έχει ως βασικό στόχο τον εντοπισμό, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των ενάλιων
αρχαιοτήτων μίας περιοχής που αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών, αλλά και
σημαντικό κέντρο ναυσιπλοΐας. Κατά την ερευνητική περίοδο του 2019,
πραγματοποιήθηκαν συνολικά εξήντα επτά (67) ομαδικές καταδύσεις, με
περισσότερες από 100 ώρες ατομικού χρόνου βυθού, ενώ καλύφθηκε το 1/3 περίπου
της συνολικής έκτασης της προγραμματισμένης για έρευνα περιοχής.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από
την Εφ. Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπ.Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με το
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (24.9-10.10.2019),
υπό τη διεύθυνση των αρχαιολόγων δρ. Γ. Κουτσουφλάκη και Ξ. Αργύρη. Η ερευνητική
αποστολή υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από την Κασιακή Αδελφότητα Ν.Υόρκης, τον
κ.C.Hoye και υποστηρίχθηκε υλικοτεχνικά από τον Δήμο Κάσου, τις επιχειρήσεις
Apnea, Aquatec, Asso.subsea, BlueStarFerries, Eurobrokers και Map4u».
την Εφ. Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπ.Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με το
Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (24.9-10.10.2019),
υπό τη διεύθυνση των αρχαιολόγων δρ. Γ. Κουτσουφλάκη και Ξ. Αργύρη. Η ερευνητική
αποστολή υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από την Κασιακή Αδελφότητα Ν.Υόρκης, τον
κ.C.Hoye και υποστηρίχθηκε υλικοτεχνικά από τον Δήμο Κάσου, τις επιχειρήσεις
Apnea, Aquatec, Asso.subsea, BlueStarFerries, Eurobrokers και Map4u».
(*) Ο Γ. Λεκάκης είναι συγγραφέας (και) του βιβλίου «Αρχαία και σύγχρονα ιστορικά ναυάγια των ελληνικών θαλασσών – Η λαογραφία της θάλασσας»,
2009.
2009.
ΠΗΓΗ: ΚΟΝΤΡΑ NEWS, 10.11.2019. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 4.11.2019.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΚΑΣΟ, ΕΔΩ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τα ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ, ΕΔΩ.
ΛΕΞΕΙΣ: ναυαγια, βυθισμενο λιμανι, Κασος, καταδυτικος τουρισμος, ναυαγιο, λιθινη πυραμιδοειδης αγκυρα, αμφορεας, κεραμικη, αποθηκευτικος πιθος, Αντιδραγονερα Κυθηρων, Κυθηρα, Εφορεια Εναλιων Αρχαιοτητων, Υπουργειο Πολιτισμου και Αθλητισμου, Ινστιτουτο Ιστορικων Ερευνων, Εθνικο Ιδρυμα Ερευνων, Κουτσουφλακης, Αργυρη, Κασιακη Αδελφοτητα Νεας Υορκης, Δημος Κασου