Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Search results for: Στωικ

ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΘΗΒΑΙΟΙ και ΘΗΒΑΙΕΣ – του Γ. Λεκάκη

[…] αναρχια 365 – 285 απαλλαγη εγκοσμια ζητιανος βασιλιας, Τηλεφος χρηματα τραπεζιτης τραπεζα πολιτες, περιουσια πενια, Διογενης Κυνικος Βρυσωνας βρυσων Στιλπωνας στιλπων Ζηνωνας ζηνων Κιτιεας, κιτιευς κιτιον κιτιο Στωικισμος Μητροκλης, Μονιμος, Μενιππος, Κλεομενης, Θεομβροτος Πασικλης διδασκαλια ιδανικη κυνικη πολιτεια Ιππαρχια, Ελληνις Μαρωνεια Θρακης θρακη παραδοξος γαμος Κυνογαμια οικος ανοχης 30 ημερων μνηστηρας Δημητριος ο Φαληρευς […]

Διαβάστε περισσότερα

«ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΡΓΟΥ» η ΤΑΙΝΙΑ, για την οποία ΑΦΟΡΙΣΤΗΚΕ ο Θ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

[…] με αγάπη προς τον πλησίον πως ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να χρηματοδοτείται, αλλά να απελαθεί. Ο Μαστρογιάννι και η Μορό, πρωταγωνιστές στο “Μετέωρο βήμα του Πελαργού”, παρακολουθούσαν στωικά και προσπαθούσαν να δουν την κωμική πλευρά μιας γκροτέσκας κατάστασης. Όπως έλεγε και ο Μαστρογιάννι: μας εξιτάρει να είμαστε αμαρτωλοί… Η αστυνομία προστάτευε απρόθυμα τους συντελεστές […]

Διαβάστε περισσότερα

Η πρώτη νίκη της Φιλοσοφίας κατά της Θρησκείας και η πρώτη σοβαρή σύγκριση και σύγκρουση Επιστήμης και Θρησκείας

[…] Βρίσκεται σε πολύ δεινή θέση και δεν επιθυμεί να απαντήσει σε τέτοιες ερωτήσεις. Παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με τον διάλογο «Ικαρομένιππος» και αντιτίθεται δια του κυνικού σαρκασμού, στη στωική καρτερική αντιμετώπιση της ζωής, που οδηγούσε τον άνθρωπο να θεωρεί τον εαυτό του ενεργούμενο της Μοίρας και να υπομένει αδιαμαρτύρητα τις αντιξοότητες της ζωής. Ο σκοπός […]

Διαβάστε περισσότερα

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ, απ. 30: Αυτόν τον κόσμο, δεν τον έφτιαξε κανείς, ούτε θεός, ούτε άνθρωπος, αλλά πάντα υπήρχε και θα υπάρχει – του Γ. Λεκάκη

[…] ζώοις καὶ τοῖς καλοῖς» – βλ. Φώτιο. Οι πυθαγόρειοι «κόσμο» έλεγαν τους αριθμούς έξι και δέκα. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκάκης “Ο κόσμος του 6”, ΕΔΩ. Οι στωικοί «κόσμο» έλεγαν την ψυχή. «Κόσμος» ήταν τίτλος κύριου άρχοντα κυβερνήτη, στην αρχαία Κρήτη[6]. Αιώνες αργότερα, βεβαίως, ο Παπαδιαμάντης «κόσμο» θα πει κάθε πλάσμα: «Ο κάθε στοχασμός […]

Διαβάστε περισσότερα

Ανοικτή επιστολή στον σκηνοθέτη της «Οδύσσειας», Κρ. Νόλαν: Ο Όμηρος δεν αυτοσχεδιάζει, ούτε λογοτεχνίζει, αλλά γνωρίζει, ιστορεί και διδάσκει

[…] με ακρίβεια μνημόνευση ανθρώπων και των πράξεών τους, σε κάποια μακρινή, αλλά ιστορική πάντοτε εποχή. Χρειάζεται βαθιά γνώση και μελέτη των σχολιαστών-υπομνηματιστών (κυρίως των Νεοπλατωνικών και των Στωικών), οι οποίοι αποσυμβολίζουν τις αλληγορικές εικόνες που παρουσιάζει ο Όμηρος. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είχε πάντα κάτω από το προσκέφαλό του το άλλο […]

Διαβάστε περισσότερα

Η ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ ΣΦΑΙΡΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΗ

[…] (τάχα) κάποιοι «πρωτοπόροι» μετά από… 1.500 χρόνια! Αναφέρει και την Ν. Αμερική (ως «Αντίποδες» / Antipodes). Η Ευρώπη, η Αφρική και η Ασία αναφέρονται ως Οικουμένη (δικός του ορισμός). Ο Κράτης ήταν Έλληνας στωικός φιλόσοφος και γραμματικός, με ιδική του σχολή στην Πέργαμο. Αλλά έμεινε γνωστός ως ο πρώτος κατασκευαστής υδρογείου σφαίρας! Ασχολήθηκε με το σφαιρικό σχήμα της Γης.[1] Την […]

Διαβάστε περισσότερα

Ο σωματοφύλακας του Μ. Αλεξάνδρου, Πευκέστας ο Μιεζεύς, είναι ο νεκρός του Τάφου της Κρίσεως!!!

[…] Ζάλιου Χρ. “Παραδοσιακοί χοροί και έθιμα Νάουσας”. Λεκάκη Γ. «Νάουσα, η ηρωική πόλις» έκδ. «Primus» Θεσσαλονίκης, 2002. Η γύρω περιοχή είναι γεμάτη λόφους-τύμβους (μακεδονικές τούμπες), που περιμένουν στωικά να αποκαλύψουν τα μυστικά τους… Φωτ.: Γ. Λεκάκης. Μήπως, γύρω-γύρω από την αρχαία Σχολή της Μίεζας είναι θαμμένοι ή έχουν κενοτάφιο / μνημείο / τύμβο (τούμπα), […]

Διαβάστε περισσότερα

Ο αρχαίος Έλλην φιλόσοφος, που τον μαστίγωσαν στο Βυζάντιο, επειδή αρνήθηκε να αποκηρύξει τις «ειδωλολατρικές» του θεωρίες! – του Γ. Λεκάκη

[…] Θεοσεβίου. Εδίδαξε στην Αλεξάνδρεια (420 – 450 μ.Χ.). Ίσως να εξορίσθηκε (και) από την Αλεξάνδρεια… Οι θεωρίες έχουν βάση τον πλατωνισμό, με εμφανείς επιρροές από τον Αριστοτέλη, τους στωικούς, αλλά και τον χριστιανισμό (τον οποίο, όμως, δεν κατονομάζει). Μεταξύ των ψυχικών δυνάμεων (λογικό, θυμικό, επιθυμητό), θεωρεί αθάνατο μόνον το λογικό. Βάσει του νεοπλατωνισμού, διακρίνει τρεις […]

Διαβάστε περισσότερα

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Τι γράφει ο ΦΛΑΒΙΟΣ ΑΡΡΙΑΝΟΣ – της Ισμ. Μαρτίνη

[…] έργα του Αλεξάνδρου Ανάβασις και Ινδική. Αρριανού τα Σωζόμενα, εκδοθέντα υπό Ν. Δούκα, τυπ. Βενδώτη, Βιέννη, 1809. Γεννήθηκε στη Νικομήδεια Βιθυνίας (Μικράς Ασίας) και πέθανε σ’ αυτήν Εσπούδασε στην Νικόπολη Ηπείρου, κοντά στον στωικό φιλόσοφο Επίκτητο και κατόπιν, μετά τον θάνατο του Επικτήτου (120 μ.Χ.) σπούδασε στην Αθήνα, φιλοσοφική και ρητορική. Προς τιμήν του δασκάλου του συνέγραψε το φιλοσοφικό έργο «Επικτήτου Διατριβαί», στο […]

Διαβάστε περισσότερα

Ο Έλλην φιλόσοφος, το έργο του οποίου εκτιμήθηκε από νεοπλατωνιστές και από την χριστιανική Εκκλησία! – του Γ. Λεκάκη

Ο Έλλην φιλόσοφος, το έργο του οποίου εκτιμήθηκε από νεοπλατωνιστές και από την χριστιανική Εκκλησία! Του Γιώργου Λεκάκη Ο Έλλην στωικός φιλόσοφος Επίκτητος (50 – 138 μ.Χ.) ήταν παιδί δούλων. Εγεννήθη στην Ιεράπολη της Φρυγίας (εξ ου και Ιεραπολίτης). Στην Ρώμη, τον αγόρασε ο Επαφρόδιτος, ο οποίος ήταν απελεύθερος του Νέρωνα, αλλά τον κακοποίησε: […]

Διαβάστε περισσότερα