Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

14.2 C
Athens
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025

Η πρώτη της συναυλία της τρίτης ανασυγκροτήσεως της Δημοτικής Φιλαρμονικής Πειραιώς, έγινε στο Δημοτικό Θέατρο σε πανηγυρική εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου – των Β. Αρκαδινού – Γ. Λεκάκη

Η πρώτη της συναυλία
 της τρίτης ανασυγκροτήσεως
της Δημοτικής Φιλαρμονικής
Πειραιώς,
έγινε στο Δημοτικό Θέατρο
σε πανηγυρική εκδήλωση
για την 28η Οκτωβρίου
Των Γιώργου Λεκάκη – Βασίλη Αρκαδινού / Παπαδημητρίου

Ο Δήμος Πειραιώς ιδρύθηκε στις 23.12.1835.

Η ιδέα συγκροτήσεως
Φιλαρμονικής Πειραιώς συνελήφθη πολύ νωρίς, περί το 1860, από τον τότε δήμαρχο Δημήτρη
Μουτζόπουλο.

Επειδή δεν υπήρχαν τότε σπουδαγμένοι μουσικοί
και οι πόροι ήταν μηδαμινοί, αποφασίσθηκε να… επενδύσει στα παιδιά του Τζανείου
Ορφανοτροφείου. Εισήχθησαν, λοιπόν, στο ορφανοτροφείο μαθήματα μουσικής και όργανα. Η Φιλαρμονική με τα παιδιά έκανε και κάποιες εμφανίσεις.

Η «φιλαρμονική»
εξαφανίσθηκε, και επανεμφανίζεται το 1888, από τον τότε δήμαρχο Πειραιώς
Θεόδωρο Ρετσίνα. Με ίδια προβλήματα. Όσοι εγνώριζαν να παίζουν μουσικά όργανα τότε,
ήταν μόνον τα παιδιά των πλουσίων οικογενειών, που είχαν για δάσκαλο τον
περίφημο Πειραιώτη μουσικό Λαμπελέτ. Αλλά τα ήθη εκείνης της εποχής δεν
επέτρεπαν σε αυτά τα πλουσιόπαιδα να παιανίζουν «στους δρόμους»

Έτσι, ο
Ρετσίνας αναζήτησε την τύχη των παιδιών του ορφανοτροφείου. Αυτά όμως εργάζονταν
πια σε εργοστάσια και βιοτεχνίες. Ο δήμαρχος, μαζί με τον τότε διευθυντή του
Τζανείου Ορφανοτροφείου, έψαξαν στα αρχεία του Ιδρύματος, να βρουν τα «σκόρπια
πουλιά του Πειραιά»
, τα ορφανά εποχής Μουτζόπουλου. Πράγματι τα βρήκαν
διάσπαρτα σε όλην την Αττική! Βρέθηκαν και κάποιοι απόστρατοι σαλπιγκτές,
τυμπανιστές και συνδρομή των ευπόρων του Πειραιώς, ανέλαβαν να τα επαναπατρίσουν
πίσω στην πόλη. Ο Ρετσίνας μάλιστα τους προσέλαβε στα εργοστάσιά του! Έτσι εδημιουργήθη,
το 1892 πια, ένας πυρήνας δημοτικής ορχήστρας, 35 μελών, οι οποίοι δεν ήταν βέβαια
αποκλειστικώς μουσικοί.

Με την
δημιουργία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιώς[4], το 1895, το οποίο εισήγαγε και την μουσική
στην καθημερινότητα των Πειραιωτών, άρχισε η όπερα, η οπερέττα κ.ά. Τα επόμενα
χρόνια, η Φιλαρμονική του Δήμου Πειραιώς υπό την καθοδήγηση του ανθυπολοχαγού
μουσικού Ανδρέα Ζάιλερ[1]
(παράλληλα με τον Λαμπελέτ, ο οποίος από το 1895 είχε ήδη εντυπωσιάσει το
φιλόμουσο κοινό, στα εγκαίνια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιώς), έγινε πολύ
γνωστή…

Η
Φιλαρμονική παιάνιζε σχεδόν καθημερινά στις πλατείες Τερψιθέας και Αλεξάνδρας
στο Πασαλιμάνι, και πολύ συχνά στο κοσμοπολίτικο Νέο Φάληρο τότε. Εκδιδόταν
μάλιστα και εβδομαδιαίο πρόγραμμα μουσικού ρεπερτορίου και περιοχών για να
ξέρει ο κόσμος τις εμφανίσεις της. Έφτασε να έχει 60 μουσικούς, δυο
αρχιμουσικούς και έναν υπαρχιμουσικό! Για χρόνια η Φιλαρμονική του Δήμου Πειραιώς,
έδινε κάθε Πέμπτη συναυλία, στην οποία παρουσίαζε δημοφιλή κυρίως κομμάτια που
άρεσαν στον κόσμο.

Τρίτη προσπάθεια
ανασυγκροτήσεώς της γίνεται και επί δημαρχίας Δημητρίου Κ.
Σαπουνάκη (23.3.1955
– 7.6.1959)
[2].

Σπουδαίο
ρόλο στην Φιλαρμονική του Δήμου Πειραιώς έπαιξαν και οι:

– Σπυρίδων
Καίσαρης, επίσης στρατιωτικός μουσικός, που το 1896 (αρχιμουσικός Φρουράς
Αθηνών) είχε πάρει μέρος στους Ολυμπιακούς αγώνες και έγραψε το εμβατήριο των
Ολυμπιακών Αγώνων του 1896  με την
Φιλαρμονική των Αθηνών. Ανέλαβε την Φιλαρμονική Πειραιώς περί το 1905.[3]

– Βασίλειος
Σωζόπουλος, στρατιωτικός μουσικός, ο οποίος καθιέρωσε τις συναυλίες της Πέμπτης.

– Χρήστος
Τρομπέτας απόμαχος αξιωματικός του Ναυτικού, που μόνιμα διεκδικούσε καλύτερους
μισθούς και μονιμότητα των μουσικών στον Δήμο. Έμεινε γνωστός για τις θερινές
του συναυλίες.

Κόκκινος, μεταπολεμικός
διευθυντής.

– Παναγιώτης
Φακιολάς, ανέλαβε την διεύθυνσή της το 1968.

Η πετυχημένη
παρουσία της Φιλαρμονικής στα μουσικά δρώμενα του Δήμου Πειραιώς, συνεχίσθηκε
μέχρι το 1969, όταν η δικτατορία την διέλυσε, χωρίς να δοθεί κάποια ουσιαστική
αιτιολογία, ίσως επειδή στις συναυλίες της συγκεντρωνόταν πολύς κόσμος! Δήμαρχος
τότε ήταν ο ιατρός Π. Λεούσης
(*).


Η νέα
Φιλαρμονική του Δήμου Πειραιώς επανήλθε μετά από 31 χρόνια απουσίας, το 2000.

ΠΗΓΗ: Γ.
Λεκακης «Συγχρονης Ελλαδος περιηγησις». Γ. Λεκακης «Λεξικο Ελληνικης Μουσικης».
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 28.10.2012.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης
σχετικό άρθρο του Στ. Μίλεση στο “Πειραιόραμα”.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Υιός Βαυαρού μουσικού, του Φραντς, ο οποίος ως στρατιωτικός
μουσικός και αυτός είχε ακολουθήσει τον βασιλιά Όθωνα στην Ελλάδα. Ο Ανδρέας εγεννήθη
στην Ελλάδα. Δεν είχε γνωρίσει την Βαυαρία. Κατατάχθηκε στον Ελληνικό Στρατό. Το
1862 γίνεται ανθυπασπιστής. Το 1865 στέλνεται από το υπουργείο Εσωτερικών να
οργανώσει την μουσική μπάντα της στρατιωτικής φρουράς της Λευκάδος. Αλλά στην
ουσία την… αποδιοργανώνει… Το 1885 αναλαμβάνει την διεύθυνση της Φιλαρμονικής
του Δήμου Αθηναίων, που μόλις είχε δημιουργηθεί – 25 χρόνια μετά από αυτήν του Πειραιώς! Το 1896 προάγεται σε
ανθυπολοχαγός μουσικός και γίνεται και διευθυντής της Φιλαρμονικής του Δήμου
Πειραιώς. Σήμερα δεν γνωρίζουμε και πολλά για τον Α. Ζάιλερ. Αλλά τα έργα του,
όπως το στρατιωτικό εγερτήριο, το «Μαύρη είναι η νύχτα στα βουνά», το «Μπαρμπα-Γιάννης
κανατάς»
, κ.ά. είναι πασίγνωστα και δημοφιλή στον ελληνικό λαό.

[2]   Στην διάρκεια
της θητείας του ετιμωρήθη δις με την ποινή της τρίμηνης αργίας, για καθαρά
πολιτικούς λόγους. Αντικαταστάθηκε από τους δημοτικούς συμβούλους Γρηγόριο Ν.
Θεοχάρη (27.1 – 27.4.1957) και Παναγιώτη Γ. Λεούση(*) (30.12.1958 – 30.3.1959).

[3] Το 1910 επήγε στην Γαλλία, ίνα μελετήσει την οργάνωση
των Στρατιωτικών Φιλαρμονικών. Διετέλεσε αρχιμουσικός και του Πειραϊκού
Συνδέσμου
. Έγραψε το γνωστό εμβατήριο «Ο Πειραιεύς» και τον θούριο των βασιλοφρόνων,
«Του αετού ο γιός»
.

[4] Νεοκλασσικό κτήριο, σε σχέδια του αρχιτέκτονος Ιω. Λαζαρίμου. Εγκαινιάσθηκε στις 9.4.1895.

πρωτη συναυλια ανασυγκροτηση Δημοτικη Φιλαρμονικη Πειραιως, Δημοτικο Θεατρο πειραια πανηγυρικη εκδηλωση 28η Οκτωβριου Αρκαδινος Νεοκλασσικο κτηριο, σχεδια αρχιτεκτονας Λαζαριμος εγκαινια 1895 Παπαδημητριου Πειραιας 19ος αιωνας μχ 1860, δημαρχος Μουτζοπουλος σπουδαγμενος μουσικος ποροι παιδια Τζανειο Ορφανοτροφειο μαθημα μουσικης μουσικα οργανα παιδι 1888, Πειραιευς Ρετσινας μουσικο οργανο πλουσια οικογενεια δασκαλος Πειραιωτης Λαμπελετ ηθη εποχη πλουσιοπαιδα παιανας δρομου δρομος ορφανο εργοστασιο βιοτεχνια διευθυντης Ιδρυμα ορφανα Αττικη αποστρατος σαλπιγκτης, τυμπανιστης ευποροι εργοστασιο 1892 δημου ορχηστρα μελος μουσικος Δημοτικο Θεατρο καθημερινοτητα Πειραιωτες οπερα, οπερεττα οπερετα ανθυπολοχαγος Ζαιλερ 1895 φιλομουσο κοινο παιανας πλατεια Τερψιθεα Αλεξανδρας Πασαλιμανι, κοσμοπολιτικο Νεο Φαληρο εκδοση εβδομαδιαιο προγραμμα μουσικο ρεπερτοριο εμφανιση αρχιμουσικος υπαρχιμουσικος Πεμπτη συναυλιες δημαρχια Σαπουνακης Καισαρης, στρατιωτικος 1896 Φρουρα Αθηνων Ολυμπιακοι αγωνες εμβατηριο των Ολυμπιακων Αγωνων Αθηνων 20ος 1905 Σωζοπουλος, στρατος Πεμπτης Τρομπετας απομαχος αξιωματικος Ναυτικο μισθος μονιμοτητα Δημος θερινη Κοκκινος, Φακιολας, 1968 μουσικα δρωμενα 1969, δικτατορια χουντα ιατρος Λεουσης 2000 Βαυαρος βασιλιας οθωνας βασιλευς οθων Ελλαδα Βαυαρια ελληνικος Στρατος ανθυπασπιστης υπουργειο Εσωτερικων μπαντα στρατιωτικη φρουρα Λευκαδος Λευκαδας Λευκαδα Λευκας Αθηναιων, ανθυπολοχαγος εργα στρατιωτικο εγερτηριο, Μαυρη ειναι η νυχτα στα βουνα Μπαρμπα γιαννη κανατα Γιαννης κανατας ελληνικος λαος θητεια τιμωρια ποινη τριμηνη αργια πολιτικοι λογοι δημοτικος συμβουλος Θεοχαρης Γαλλια, οργανωση στρατιωτικη Πειραικος Συνδεσμος θουριος υμνος βασιλοφρονων, βασιλοφρονες Του αετου ο γιος αετος υιος ιδρυση 1835 εγκμοντ μπετοβεν ημιτελης συμφωνια σουμπερτ αρματολοι σουιτα ελεγειον ελεγειο υμνος στην κυπρο κυπρος εθνικος

author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Τι σχέση έχει η Αμφίπολη, με την Ολυμπιάδα, την Ολυμπία και τον Μέγα Αλέξανδρο;

Του συγγραφέα Βασίλη Μακαρίου Την άποψη μου και την μέθη...

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ και οι «ΕΝΤΙΜΟΙ» ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ του

Του συγγραφέα Σωκράτη Β. Σίσκου Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής...

Ήθη και έθιμα της αγίας Βαρβάρας – σχέση με Εκάτη, Δήμητρα και Ήρα – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Η αγία Βαρβάρα εορτάζεται στις 4 Δεκεμβρίου....

Ξαρχάκος: Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό, χωρίς την άδεια του γιου του Μ. Χατζιδάκι

Δήλωση Σταύρου Ξαρχάκου (Σχετικά με τις συναυλίες στο εξωτερικό χωρίς...