Ανάμεσα στα περιεχόμενα του
περιοδικού «Iliria», τ. 2, του 1972,
διαβάζουμε:
– Qyteti Ilir. Botim i veçantë me rastin e «Kuvendit të parë të
studimeve Ilire» mbajtur në Tiranë me 15-21 Shtator 1972. II. Ιλλυρική πόλη. Ειδική έκδοση με την ευκαιρία του «Πρώτου Συνεδρίου Ιλλυρικών Σπουδών», που έγινε στα Τίρανα στις 15-21 Σεπτεμβρίου
1972. – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την ΙΛΛΥΡΙΑ, ΕΔΩ.
– Γέννηση και ανάπτυξη της
αστικής ζωής στην Ιλλυρία / Lindja
dhe zhvillimi i jetës qytetare në Iliri, 7 – 20, Selim Islami.
– Κάστρο Ίρμα (Ανασκαφές 1960)
/ Kalaja e
Irmajt (Gërmime të vitit 1960), 21 – 60 Frano Prendi Dhimosten Budina.
– Αμαντία / Amantia, 61 – 133 Skënder Anamali.
– Ανακάλυψη της Ιλλυρικής πόλης Ντιμάλ / Zbulimi i qytetit
Ilir Dimal, 135 – 150 Burhan Dautaj.
Η Ιλλυρική πόλη στο Κάτω Σελκέν / Qyteti ilir në
Selcën e Poshtëme, 151 – 194 Neritan Ceka.
– Η ιλλυρική πόλη στο Ζγκερντές[1] / Zgerdhesh
/ Qyteti ilir në Zgërdhesh, 195 – 213 Selim Islami.
– Η ιλλυρική πόλη Λίσα[2].
Προέλευση και το οχυρωματικό του σύστημα / Qyteti ilir i Lisit. Origjina dhe
sistemi i fortifikimit të tij, 215 – 244 Frano Prendi, Koço Zheku.
– Αντιγόνεια (Αποτελέσματα ανασκαφών 1966-1970) / Antigonea (Rezultatet e
gërmimeve 1966-1970), 245 – 349 Dhimosten Budina.
– Οι νομισματικές ονομασίες Σκόδρα[3], Λίσα και Γκεντιτ (Προσπάθεια
επανεξέτασης του προβλήματος) / Prerjet monetare të Skodrës, Lisit dhe Gentit
(Përpjekje për një rishqyrtim të problemit), 351 – 376 Selim Islami.
– Ιλλυρική κεραμική της πόλης Γαϊτάνης[4] / Qeramika ilire e
qytezës së Gajtanit, 377 – 415 Bep Jubani.
– Νεκροταφείο της πόλης Γαϊτάνης
/ Varreza e
Gajtanit, 417 – 431 Muzafer Korkuti.
– Αντιμετώπιση προβλημάτων / Ndreqje
gabimesh
ΠΗΓΗ: περιοδικο ΙΛΛΥΡΙΑ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 1.6.2020.
(*) Ο Ιλλυριός ήταν ο
τελευταίος υιός του βασιλιά των Θηβών Βοιωτίας, Κάδμου, με καταγωγή από το
Άργος, και της Αρμονίας ή του Πολυφήμου και της Γαλάτειας (κατά Αππιανό). Εγεννήθη στην εκστρατεία των Θηβαίων κατά μιας χώρας των Δαλματικών Ακτών, γι’ αυτό και
αυτή έλαβε το όνομά του: Ιλλυρία. Οι Έλληνες γονείς του Ιλλυριού, αλλά και ο
ίδιος, έφυγαν από την πόλη των Θηβών και επήγαν στην Ιλλυρία, με την μορφή δρακόφιδων.
Εκεί πέθαναν και ενταφιάσθηκαν. Τους τάφους τους, τους έδειχναν έως και στους
ιστορικούς χρόνους. Ο Ιλλυριός ήταν αδελφός του
Κελτού και του Γαλάτη. Ο Ιλλυριός απέκτησε 6 υιούς
και αρκετές θυγατέρες: Έγχελος, Αυταριέας, Δάρδανος, Μαίδος, Ταύλας, Περραιβός,
Παρθώ, Δαορθώ και Δασσαρώ.
ΠΗΓΗ: Γ. Λεκάκης «Ελληνική
Μυθολογία» και «Λεξικό των Παραδόσεων» και «Οι 88 αρχαίες πόλεις της Βοιωτίας».
[1] Ίσως η αρχαία Αλβανόπολις (βλ. Πλίνιος ο Πρεσβύτερος).
Ο οικισμός ιδρύθηκε περί τον 7ο πΧ αιώνα.
[2] Πόλις στις δαλματικές ακτές. Σχετιζόμενη, μάλλον αποικία, Κρητών ή Αργείων.
[3] Πόλις των Σκοδρινών (όνομα σε νόμισμα του 2ου πΧ αι.)
> Σκούταρι, Σκαντάρ.
[4] Γνωστή και για το ομώνυμο σπήλαιό της (Σπηλιά
Γαϊτάνης / Shpella e Gajtanit), φυσικό μνημείο της Αλβανίας.

