Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

15.5 C
Athens
Δευτέρα, 28 Απριλίου, 2025

Κρητικός καλλιτέχνης φιλοτέχνησε διακοσμητικό κιθάρας, πριν 2.800 χρόνια, στο Ηραίον Σάμου – της Ελ. Ανδρειωμένου-Κωνσταντίνου

Κρητικός καλλιτέχνης
φιλοτέχνησε διακοσμητικό κιθάρας,
πριν 2.800 χρόνια,
στο Ηραίον Σάμου

Κείμενο – φωτογραφίες της Ελευθερίας Ανδρειωμένου – Κωνσταντίνου

Ιδού ένας γνήσιος σαμιακός
απόγονος:

Ένας έφηβος από
ελεφαντόδοντο, με τα γόνατα σε κάμψη, που πιθανότατα κοσμούσε ένα πολύτιμο
όργανο.

Βρέθηκε το 1958, σε ένα σωρό
απορριμμάτων στο Ηραίον της Σάμου (Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
της UNESCO), στο μεγάλο Ιερόν της θεάς Ήρας, στη νότια περιοχή του νησιού.

Σύμφωνα με τον D. Ohly, που
εξέτασε τις αυλακώσεις και τα ίχνη στερέωσης, αυτό το ελεφάντινο ειδώλιο του
7ου π.κ.χ. αιώνα μαζί με ένα άλλο αντίστοιχο αντικείμενο (που δεν έχει ακόμη
βρεθεί), στόλιζαν τις λαβές μιας ανεκτίμητης αξίας κιθάρας. – ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης: Γ. Λεκακης “Μουσικης Μυησις”.

 Το ειδώλιο έχει ύψος μόλις 14,5 εκατ., αλλά
η καθαρότητα της δομής του, η ισορροπία του μεγέθους και η πλήρης εσωτερική
ελεύθερη στάση, πιθανώς στάση αναπήδησης σε χορό, υποδηλώνουν απόλυτη καλλιτεχνική
τεχνική.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι
αυτή η μορφή έχει ξεπεράσει το μεγαλοπλαστικό στάδιο των μέσων του 7ου
αιώνα π.κ.χ. και στέκεται μπροστά μας σαν τον ώριμο καρπό μιας μακροχρόνιας
προσπάθειας για την επίτευξη μιας οργανικής κατανόησης του ανθρώπινου σώματος,
της ευκινησίας των άκρων και της γνώσης του τρόπου λειτουργίας του», θα πει ο
καθηγητής αρχαιολογίας, H. Walter.

 Το πρόσωπο εκπέμπει εράσμια χάρη, ο
σχηματισμός των παρειών είναι έντονος αλλά αβρός και τα πλούσια μεταξένια
μαλλιά πέφτουν χαριτωμένα σε διαδοχικές κυματιστές μπούκλες.

Τα μάτια που λείπουν ήταν
ένθετα και φαίνεται ότι υπήρχαν και ενώτια (σκουλαρίκια).

Τα πόδια του ειδωλίου
καλύπτοντα από ψηλά υποδήματα μέχρι τον αστράγαλο, αλλά αφήνουν ελεύθερα τα
δάκτυλα. Η ζώνη της μέσης είναι περίτεχνη και σφίγγει με πόρπη ώστε να
διαγράφονται έντονα η περιφέρεια και οι μηροί.

Πιθανότατα πρόκειται για έργο
Κρητικού εργαστηρίου ή Κρητικού καλλιτέχνη που έζησε στην Σάμο και φέρει τα
διακριτικά στοιχεία της δαιδαλικής τέχνης, δηλαδή την τριγωνική απόδοση του
πάνω μέρους του σώματος με στενή, σφιχτά ζωσμένη, μέση.

Η ανακάλυψη της κρητικής
τέχνης στο Ηραίον, μαρτυρεί την παρουσία ανωνύμων τεχνιτών από την Κρήτη στο
νησί κατά τον 7ο αιώνα π.κ.χ. και υποδηλώνει ότι η Σάμος ήταν αποδέκτης της
ακμάζουσας κρητικής τέχνης.

Το αγαλματίδιο έχει αποδοθεί
στην Μεγάλη Θεά (Ήρα).

Εκτίθεται στο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΑΜΟΥ.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 7.7.2024.

αρχαιος Κρητικος καλλιτεχνης αρχαιο διακοσμητικο κιθαρας, πριν 2.800 χρονια, Ηραιον Σαμου Ανδρειωμενου σαμιακος εφηβος ελεφαντοδοντο, γονατα καμψη, κοσμημα πολυτιμο μουσικο οργανο 1958, απορριμματα Ηραιο Σαμος Μνημειο Παγκοσμιας Πολιτιστικης Κληρονομιας UNESCO μεγαλο Ιερο θεα ηρα νησι Ohly, αυλακι στερεωση ελεφαντινο ειδωλιο 7ος πχ αιωνας αντικειμενο στολιδι ανεκτιμητη αξια κιθαρα δομη ισορροπια εσωτερικη ελευθερη σταση, αναπηδηση χορος απολυτη καλλιτεχνικη τεχνικη μορφη μεγαλοπλαστικο οργανικη κατανοηση ανθρωπινο σωμα ευκινησια ακρα γνωση λειτουργια αρχαιολογια βαλτερ Walter προσωπο ερασμια χαρη, παρεια αβρος πλουσια μεταξενια μαλλια κυματιστες μπουκλες ματια ενθετα ενωτια σκουλαρικια ποδια ειδωλιου ψηλα αρχαια υποδηματα υποδημα αστραγαλος, δαχτυλα δακτυλα ζωνη περιτεχνη πορπη περιφερεια μηρος εργο Κρητη κρητικο εργαστηριο δαιδαλικη τεχνη τριγωνικη αποδοση τριγωνικο τριγωνο επανω μερος σωματος μεση κρητικη ανωνυμος τεχνιτης αγαλματιδιο Μεγαλη Θεα ηρα ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΑΜΟΥ οργανοποιια, οργανοποιοι οργανοποιος κατασκευαστης κατασκευη μουσικων οργανων
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

ΕΤΡΟΥΣΚΟΙ: Οι ξεχασμένοι Έλληνες

Του συγγραφέα Κωνσταντίνου Σπίνου Μια ανεύθυνη και ασφαλώς αντιεπιστημονική άποψη...

Ο Ελληνισμός της Μικράς Ασίας από την Κλασσική Αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα – Πολιτική ιστορία και ιστορία του πολιτισμού

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤ΄ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ για...