Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

13.8 C
Athens
Κυριακή, 23 Μαρτίου, 2025

Η πρώτη γυναίκα που ζωγράφισε γυναικείο γυμνό, ζωγράφισε γυμνές τις θεές Αφροδίτη και Αθηνά – του Γ. Λεκάκη

Η πρώτη γυναίκα,
που ζωγράφισε γυναικείο γυμνό,
ζωγράφισε γυμνές
τις θεές Αφροδίτη και Αθηνά

Του Γιώργου Λεκάκη

Η Λαβίνια
Φοντάνα
, από την Μπολόνια (1552 – 1614) – τότε μέρος του Παπικού Κράτους! – ήταν
μια τολμηρή Ιταλίδα ζωγράφος, του ύστερου μανιερισμού. 

Ήταν: 

        – η πρώτη γυναίκα που
ζωγράφισε έναν καθολικό βωμό
,

        – από τις πρώτες ζωγράφους, που απεικόνισαν βιβλικές σκηνές, και ιδιαίτερα τους γυναικείους χαρακτήρες (όπως η Ιουδήθ και η Μαρία Μαγδαληνή) – μαζί με την F. Galizia και την Artemisia Gentileschi,

αλλά και 

        – η πρώτη γυναίκα που ζωγράφισε γυναικείο γυμνό σώμα! 

Αυτό ήταν το
έργο 
«Άρης και Αφροδίτη» του 1595, λάδι σε καμβά, 140 x 116 εκατ. Σήμερα στο Palazzo Liria, Fundación Casa de Alba της Μαδρίτης Ισπανίας. Ο Άρης και η Αφροδίτη απεικονίζονται σε μια χειρονομία μη θεϊκής επισημότητος, αλλά μάλλον με έναν άμεσο και αναμφίβολα ανθρώπινο ερωτισμό. Μοναδικό έργο, πλούσιο σε ιστορικά και συμβολικά νοήματα. Η απεικόνιση του θεού Άρεως να αγγίζει την πύγα(*) της θεάς Αφροδίτης είναι ασυνήθιστη και φαίνεται να είναι άνευ προηγουμένου. Αλλά ακριβώς εκείνην την περίοδο βρέθηκε η «Καλλίπυγος(*) Αφροδίτη», που αποκτήθηκε από την συλλογή Farnese το 1594, ένα έτος πριν από την δημιουργία του πίνακα. Η ανακάλυψη αυτού του γλυπτού έργου μάλιστα, εκτόξευσε ένα νέο ενδιαφέρον στον καλλιτεχνικό τομέα για την αισθητική των γλουτών. Έτσι, τον 16ο αιώνα διακρίνεται και μια μετάβαση, από την έμφαση στην αγνή και εξιδανικευμένη αγάπη, σε μια πιο παθιασμένη και σεξουαλική αγάπη. Αλλά πάντως είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς πως συμμετείχαν σε αυτό και γυναίκες δημιουργοί, κυρίως λόγω του αυστηρού κοινωνικο-θρησκευτικού συστήματος της περιοχής και της εποχής… Κι όμως έγινε! Οι γυναίκες τόλμησαν και τα κατάφεραν!

Ήταν
ασυνήθιστο για μια γυναίκα της εποχής, να τολμούσε και στην ζωγραφική γυμνού!

Η L. Fontana ήταν κόρη του
επίσης μανιεριστή ζωγράφου Prospero Fontana.

Έμεινε στην
ιστορία ως «η Ποντιφική Ζωγράφος», λόγω του Πάπα Γρηγορίου ΙΓ’ , που ήταν συμπατριώτης και προστάτης της.

Η Λ. Φοντάνα
είχε μεγάλη επιτυχία, και εξελέγη στην Ακαδημία της Ρώμης!

Την τελευταία
περίοδο της ζωής της, αποσύρθηκε σε μοναστήρι, μαζί με τον σύζυγό της.

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ

Ο κατάλογός
της περιλαμβάνει περίπου 131 πίνακες και σχέδια.

Ελληνικού
ενδιαφέροντος:

        – Η Κλεοπάτρα,
του 1585, σήμερα στην Galleria Spada, στην Ρώμη.

        – Η «Αφροδίτη
και αγάπη»
, λάδι σε καμβά, 72,5 × 60  εκατ.,
σήμερα στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Ρουέν.

Και:

        – «Η θεά Αθηνά καθώς ντύνεται»[1], του 1613, που της ανέθεσε μάλιστα ο καρδινάλιος Sc. Borghese!

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.3.2013.

 

(*) πῦγα (η) (η
πυγή είναι βαρβαρισμός) = κότσος, γλουτοί, πρωκτός[2]
μαζί με τους γλουτούς, ο πισινός / τα πισινά, ο κώλος / κόλος – βλ. Αριστ.
Phgn. 810b1. Αρ. Th. 1187. Αρχιλ. 91, Αρ. Εξ. 365. Σορ. 2.60. Luc. Peregr. 17.

Ίσως
ανάγεται στην ευρύτερη ρίζα πε- (> πέω = φουσκώνω, πέος)

        > ρ. πυ-
(> τα πυξ[3], πυγμή, πύματος[4],
πύννα[5])

        > ρ. που-
πούγγα, πουγγί = αντικείμενο όπου μαζεύει κανείς χρήματα, κλπ. > αρχ. ινδ. p
uga = μάζα, σωρός.

Στον χορό, το
να πηδάς και να σηκώνεις τα πόδια σου προς τα πίσω («πέταγμα»), ώστε οι πτέρνες
σου να χτυπούν τον γλουτό, ήταν άσκηση κοριτσιών στην Σπάρτη[6]
  βλ. Αρ. Lys. 82, Antyll. απ.
Ορειβ. 6.31.2.

Πύγα ελέγετο
και η ουρά > «σεισοπυγίς, η σουσουράδα, «παρὰ τὸ σείειν τὴν πυγήν, ὅ ἐστι τὴν
οὐράν», Ετυμ. Μ. Λέμε και σήμερα παροιμιωδώς «την κουνάει την ουρά της»… Και πυγολαμπίς,
λαϊκά η κωλοφωτιά.

Αλλά και το
πιο παχύ, και πιο εύφορο μέρος αγρού («πυγὴ ἀγροῦ, ἐπὶ παχείας, λιπαρᾶς, εὐφόρου
γῆς, ὡς τὸ οὖθαρ» – βλ. Ευστ. 310.2).

Πυγαῖα (τα),
ή σπεῖρα, στην αρχιτεκτονική, λέγεται η βάσις κίονος – Ησύχ.

Πυγαίος,
λέγεται ο ακόλαστος, ο κίναιδος – λεξ. ΣΟΥΔΑΣ. 

Πυγηδόν (επίρρ.)
σημαίνει «μὲ τὰ ὀπίσθια ἐμπρός, ὑποχωρεῖν πάλιν» και
παλιμπυγηδόν  αυτό που σήμερα λέμε «αυτός πάει κώλο-κώλο»
βλ. Αριστ. περὶ Ζ. Μορ. 2.16, 6 και 5.2,2.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Το έργο ευρίσκεται τώρα στην Γκαλερί Μποργκέζε στην
Ρώμη. Εικονίζει την θεά γυμνή, έτοιμη να φορέσει τον μανδύα της. Αλλά την μπερδεύει με την Αφροδίτη, όπως φαίνεται με τον μικρό θεό Έρωτα (ακόλουθο της Αφροδίτης) που βρίσκεται πίσω της και παίζει με ένα
κράνος (της θεάς Αθηνάς), και κοιτάζει άτακτα τον θεατή. Στο βάθος εκτός από τον τρούλλο
του Αγίου Πέτρου, διακρίνονται το σκήπτρο / ραβδί, η ελιά και η κουκουβάγια, επίσης συνήθη χαρακτηριστικά της θεάς πολεμίστριας Παλλάδος Αθηνάς. Είναι ο τελευταίος γνωστός της
πίνακας. Ας σημειωθεί, ότι τότε δεν επιτρεπόταν
στις γυναίκες να χρησιμοποιήσουν ζωντανό μοντέλο.

[2] πρωκτός (ο) < προακτός, παρά τὸ προωθεῖν τὰ τῆς
γαστρός, παρὰ τὸ δι’ αὐτοῦ προάγεσθαι τὰ περιττώματα – βλ. Λεξ. ΣΟΥΔΑΣ, Ετυμ.
Μέγα 692,46.

[3] κλωτσιές στα πισινά.

[4] πύματος (ο) = έσχατος – βλ. Όμηρος.

[5] πούνιον ο δακτύλιος > pune, putau, κλπ.

[6] πυγαρίζω = πρὸς πυγὴν ἅλλομαι, ἀνεγείρω τοὺς πόδας πρὸς
τὰ ὁπίσω ἢ λακτίζω τόσον ὑψηλά, ὥστε διὰ τῆς πτέρνης ἐγγίζω τοὺς γλουτούς,
γύμνασμα τῶν κορασίων – βλ. Αριστοφ,. Λυσ. 82.


πρωτη γυναικα ζωγραφος γυμνες γυναικες θεα Αθηνα, Αφροδιτη Φοντανα, Μπολονια 16ος αιωνας μχ 1552 17ος 1614 Παπικο Κρατος τολμηρη Ιταλιδα υστερος μανιερισμος πρωτο βωμος γυναικειο γυμνο γυναικα εργο ντυσιμο 1613, καρδιναλιος μποργκεζε Borghese γκαλιζια Galizia αρτεμισια τζεντιλεσκι Gentileschi, πρωτες ζωγραφοι απεικονιση βιβλος βιβλικη σκηνη γυναικειος χαρακτηρας Ιουδηθ / Judith Μαρια Μαγδαληνη / Mary Magdalene ασυνηθιστο εποχη τολμη ζωγραφικη γυμνο μανιεριστης Fontana ιστορια Ποντιφικη Ποντιφικας Παπα παππας Γρηγοριος ΙΓ 13ος προστατης Ακαδημια της Ρωμης ρωμη μοναστηρι, μονη ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ πινακες σχεδια πινακας σχεδιο Κλεοπατρα, 1585, γκαλερια σπαντα Galleria Spada, αγαπη, λαδι σε καμβα Μουσειο Καλων Τεχνων της Ρουεν θεος αρης 1595, Palazzo Liria, Fundacion Casa de Alba Μαδριτη Ισπανια χειρονομια θεικη επισημοτητα ανθρωπινος ερωτισμος μοναδικο εργο, ιστορικος συμβολισμος εικονα πυγα ασυνηθιστη ανευ προηγουμενου Καλλιπυγος συλλογη φαρνεζε Farnese 1594, γλυπτο καλλιτεχνις αισθητικη γλουτοι αγνη εξιδανικευμενη παθιασμενη παθος σεξ σεξουαλικη δημιουργος αυστηρο κοινωνικοθρησκευτικο κοινωνια θρησκεια πουριτανισμος συστημα πυγα πυγη βαρβαρισμος κοτσος, γλουτος, πρωκτος πισινος πισινα κωλος / κολος Αριστοφανης Αρχιλοχος πεω = φουσκωνω, πεος πυξ πυγμη, πυματος πυννα πουγγα, πουγγι πουγκα, πουγκι αντικειμενο χρηματα, αρχαια ινδικα puga = μαζα, σωρος χορος, πηδος πηδημα ποδια πεταγμα πτερνα ασκηση κοριτσι Σπαρτη λακωνια ουρα σεισοπυγις, σουσουραδα, σειω Ετυμολογικο Μεγα ετυμολογια παροιμια κουναει κουνημα κουνα πυγολαμπις, πυγολαμπιδα κωλοφωτια παχυ, ευφορο αγρος παχεια, λιπαρα, ευφορος γη ουθαρ Ευσταιος πυγαια σπειρα, αρχιτεκτονικη βασις βαση κιονας Ησυχιος Πυγαιος, ακολαστος, κιναιδος – λεξικο ΣΟΥΔΑΣ πυγηδον οπισθια εμπρος, υποχωρηση παλιμπυγηδον κωλο κωλο Αριστοτελης Γκαλερια γυμνη μανδυας ερωτα ερως κρανος τρουλλος τρουλος Αγιος Πετρος σκηπτρο / ραβδι, ελια κουκουβαγια, πολεμιστρια γλαυξ ζωντανο μοντελο της πιανει τον κωλο επιασε μας επιασαν πιανω πιασιμο κωλου πρωκτος προακτος, προωθω γαστηρ προαγω περιττωματα Λεξικον κλωτσια πισινα εσχατος ομηρος πουνιον πουνιο πουνι δακτυλιος > pune, putau, πυγαριζω αλλομαι, ανεγειρω ποδι λακτιζω πτερνη γυμνασμα κορασι κορασιο κορασιον κορασια Παλλαδα Παλλας μινερβα minerva σωμα χουφτωμα χουφτα
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Βοιωτικά – του Παυσανία

ΒΙΒΛΙΟ IX.1 Ἀθηναίοις δὲ ἡ Βοιωτία καὶ κατὰ ἄλλα...

Ο θεϊκός Παις του Ιερού των Καβείρων στην Θήβα – ο Κάβιρος και η Xσενυλίς

Της Σαπφούς Αθανασοπούλου Σε χάλκινο ενεπίγραφο ειδώλιο ταύρου (περ. 550...

Η «αγγλική» λέξη freeze (= παγώνω) είναι αρχαία ελληνική και μάλιστα ομηρική

Του Δημήτρη Συμεωνίδη JP, δημοσιογράφου / ανταποκριτού Ε.Σ.Ε.Μ.Ε. (Ένωση Συντακτών...

Η Αλβανία μηχανεύεται εμπόδια στην ταφή ατάφων Ελλήνων ηρώων – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Παροινία! Οι Έλληνες πεσόντες στρατιώτες, στις μάχες...

Φίλοιστρες θέαινες στα «Ορφικά» – του Γ. Λεκάκη

«Ήρα κατά ζήλον οίστρον έπεμψε»… Του Γιώργου Λεκάκη Οίστρος είναι η...