Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

15.6 C
Athens
Δευτέρα, 28 Απριλίου, 2025

Η τέχνη του Φαγιούμ είναι ελληνική – του Σ. Χασικού

Η τέχνη του Φαγιούμ
είναι ελληνική

Του Σάββα Χασικού

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΕΧΝΗ ΦΑΓΙΟΥΜ. ΥΠΑΡΧΕΙ
ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ, που διασώθηκε στην περιοχή της
αρχαίας Αρσινόης στην Αίγυπτο, λόγω του πολύ ξηρού κλίματος. Πολλούς αιώνες αργότερα
η πόλις ονομάσθηκε από τους Άραβες, 
ΦΑΓΙΟΥΜ – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για το ΦΑΓΙΟΥΜ, ΕΔΩΑς μην αναμασούμε ό,τι οι ξένοι
ονοματίζουν, κρύβοντας έτσι την ιστορική αλήθεια.

Η Κροκοδειλόπολις, κατά τον
Ηρόδοτο, ή Αρσινόη, ήταν αρχαία ελληνική πόλη της Αιγύπτου στην θέση του
σημερινού 
ΦΑΓΙΟΥΜ (αραβ. Fayum, Al Fayyum). Λεγόταν αλλιώς και Πτολεμαΐς
Ευεργετίς
.

Συγκεκριμένα η μεγάλη
ανάπτυξη ήρθε κατά τη διακυβέρνηση του Πτολεμαίου το Β’ του Φιλάδελφου (285 – 246 π.Χ.), όπου και έδωσε στην περιοχή το όνομα της συζύγου του, Αρσινόης,
ύστερα από τον θάνατο της οποίας η περιοχή μετονομάσθηκε σε Φιλαδέλφεια.

 Η περιοχή αλλάζει τέσσερα ελληνικά ονόματα
πριν την μετονομάσουν οι Άραβες σε 
ΦΑΓΙΟΥΜ.

Η αριστοκράτισσα Ελληνίδα της παραπάνω φωτογραφίας
βρίσκεται στο Βασιλικό Μουσείο της Σκωτίας, στο Εδιμβούργο.
Τα πανέμορφα μαύρα μάτια της με τις μακριές βλεφαρίδες
μας ατενίζουν δια μέσου των αιώνων. 
Η αριστοκρατική της κόμμωση, καθώς και τα πλούσια χρυσά της κοσμήματα,
με τους πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους,
υποδηλώνουν την υψηλή κοινωνική της τάξη,
όπως και τα αισθητικά κριτήρια της εποχής.
Από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπογραφίας,
οι αρχαιολόγοι υπολογίζουν ότι πέθανε μεταξύ 117 – 138 μ.Χ.

Οι Άραβες στην περιοχή
εμφανίστηκαν μετά το 640 μ.Χ. και δεν έχουν καμμιά απολύτως σχέση με τις
εντυπωσιακές προσωπογραφίες που ανευρέθηκαν στην περιοχή και άρα κακώς μιλάμε
για τέχνη φαγιούμ.

Η τεχνοτροπία αυτή εισήχθηκε στην περιοχή από
τον Απελλή, προσωπικό ζωγράφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και στην συνέχεια στενό φίλο και
καλλιτέχνη δίπλα στον Πτολεμαίο Α’ της Αιγύπτου.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι
στην ίδια περιοχή έχουν ανευρεθεί δύο φύλλα τετραδίου χάλκινα, με το ελληνικό
αλφάβητο επαναλαμβανόμενο πολλές φορές (η αρχαιότερη σωζόμενη απεικόνιση
ελληνικού αλφαβήτου), προφανώς για εκπαιδευτικούς σκοπούς. 
Τα φύλλα αυτά, που ανάγονται
στο 800 π.Χ. – δηλ. 1.500 χρόνια πριν την άφιξη των Αράβων στην περιοχή – έχουν
ταυτοποιηθεί ως προερχόμενα από την
Κύπρο.

Οι προσωπογραφίες “φαγιούμ”, είναι νεκρικά πορτραίτα, προορισμένα για ταφική χρήση και
αποτελούν μοναδικά δείγματα της ελληνιστικής καθώς και ρωμαϊκής περιόδου της
Αιγύπτου. Είναι ζωγραφισμένες σε ξύλο ή λινό ύφασμα (σάβανο), φιλοτεχνημένες
από ζωγράφους συνεχιστές της αλεξανδρινης σχολής και χρονολογούνται από τον
1ο έως τον 3ο αιώνα μ.Χ.

Είναι πολύ σημαντικό να υπογραμμίσουμε πως οι
προσωπογραφίες της Αρσινόης θεωρούνται πρόδρομοι των βυζαντινών εικόνων, στην
τεχνοτροπία, στα χρώματα και στην εκφραστικότητα. Τέτοια δείγματα
πρωτοχριστιανικής αγιογραφίας σώζονται στην μονή της Αγίας Αικατερίνης στην
έρημο Σινά.

ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 3.7.2021.

τεχνη του Φαγιουμ αρχαια ελληνικη Χασικος ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ Αρσινοη Αιγυπτος, ξηρο κλιμα αραβες, ιστορια Κροκοδειλιπολις, Κροκοδειλιπολη Ηροδοτος πολη Αιγυπτου αραβικα Fayum, αλ Al Fayyum Πτολεμαις Ευεργετις Πτολεμαιδα Ευεργετιδα Πτολεμαιος Β Φιλαδελφος 3ος αιωνας 285 246 πΧ Φιλαδελφεια 7ος 640 μΧ προσωπογραφια τεχνοτροπια Απελλης προσωπικος ζωγραφος Μεγας Αλεξανδρος καλλιτεχνης Α φυλλο τετραδιο χαλκινο ελληνικο αλφαβητο αρχαιοτερη σωζομενη απεικονιση ελληνικου αλφαβητου εκπαιδευση 800 9ος Κυπρος προσωπογραφιες νεκρικα πορτραιτα, ταφικη χρηση μοναδικο δειγμα ελληνιστικη ρωμαικη περιοδος εποχη ζωγραφισμενο ξυλο λινο υφασμα σαβανο ζωγραφος αλεξανδρινη σχολη 1ος 3ος αλεξανδρεια προδρομος βυζαντινη εικονα τεχνοτροπια, χρωμα εκφραστικοτητα δειγματα πρωτοχριστιανικη αγιογραφια ιερα μονη ιμ Αγιας Αικατερινης Αγια Αικατερινη ερημος Σινα αριστοκρατισσα Ελληνιδα αριστοκρατεια Βασιλικο Μουσειο της Σκωτιας, Σκοτιας Σκωτια, Σκοτια Εδιμβουργο μαυρα ματια βλεφαριδες αριστοκρατικη κομμωση πλουσια χρυσα κοσμηματα πολυτιμοι ημιπολυτιμοι λιθοι υψηλη κοινωνικη ταξη, αισθητικα κριτηρια ιδιαιτερα χαρακτηριστικα αρχαιολογος 2ος 117 – 138
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Η «γαλλική» λέξη mouche είναι πανάρχαια ελληνική και μάλιστα ομηρική

Του Δημήτρη Συμεωνίδη JP Δημοσιογράφου / ανταποκριτού Ε.Σ.Ε.Μ.Ε. (Ένωση Συντακτών Ευρωπαϊκών...

Οι Έλληνες του 8ου αι. π.Χ. αξιοποίησαν το συμφωνικό αλφαβήτου των Φοινίκων!!! λέει η UNESCO! ΞΥΠΝΗΣΤΕ!

Τα παραμύθια περί Αναγνώρισης της Ελληνικής Γλώσσας με Παγκόσμια Ημέρα...