Του Γιώργου Λεκάκη
Ο αρχαιολόγος José Iriarte (του
Πανεπιστημίου του Exeter) και οι συνεργάτες του προσπαθούν να χρονολογήσουν μια
βραχογραφία, μήκους 12,874 χλμ. (!) στην Λίνδο – Serranía de la Lindosa – η οποία
βρίσκεται στο δάσος / rain forest του Αμαζονίου, στην νότια κεντρική Κολομβία!
Για την βραχογραφία της ΛΙΝΤΟΖΑ σας έγραφα και το 2020, ΔΙΑΒΑΣΤΕ το ΕΔΩ.
Η βραχογραφία, που πιστεύεται
ότι ζωγραφιζόταν για πολλούς αιώνες, περιλαμβάνει εικόνες πολλών ζώων (χελώνες,
ψάρια, ιαγουάρους, πιθήκους, χοιροειδή και ενός πλάσματος, ίσως εξαφανισμένου
γιγάντιου τεμπέλη βραδύποδα ή ένα καπιμπάρα / capybara[1].
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για ΒΡΑΧΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΕΔΩ.
Ο κ. Iriate προτείνει ότι η
βραχογραφία περιέχει επίσης εικόνες του εξαφανισμένου gomphothere / γομφοθηρίου,
που έμοιαζε με τον ελέφαντα, του εξαφανισμένου αλόγου με χονδρό λαιμό, ενός είδους
καμήλας / camelid και ένα ακόμη θηλαστικό με προβοσκίδα. Πιστεύει ότι οι
σύγχρονοι άνθρωποι Homo Sapiens που
μετανάστευσαν εκεί ίσως να είχαν συναντήσει τέτοια μεγαπανίδα της Εποχής των
Παγετώνων στο ταξείδι τους στην Νότια Αμερική.
Θραύσματα ώχρας που
αποκαλύφθηκαν κάτω από την βραχογραφία χρονολογήθηκαν στα 12.600 χρόνια πριν από σήμερα…
ΠΗΓΗ: José Iriarte, Michael J.
Ziegler, Alan K. Outram, Mark Robinson, Patrick Roberts, Francisco J. Aceituno,
Gaspar Morcote-Ríos and T. Michael Keesey «Ice Age megafauna rock art in the
Colombian Amazon?», 7.3.2022, https://doi.org/10.1098/rstb.2020.0496
στο Philosophical Transactions of the Royal Society B και CNN. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 8.3.2022.
Abstract
Megafauna paintings have accompanied the earliest archaeological
contexts across the continents, revealing a fundamental inter-relationship
between early humans and megafauna during the global human expansion as
unfamiliar landscapes were humanized and identities built into new territories.
However, the identification of extinct megafauna from rock art is
controversial. Here, we examine potential megafauna depictions in the rock art
of Serranía de la Lindosa, Colombian Amazon, that includes a giant sloth, a
gomphothere, a camelid, horses and three-toed ungulates with trunks. We argue
that they are Ice Age rock art based on the
(i) naturalistic appearance and
diagnostic morphological features of the animal images,
(ii) late Pleistocene
archaeological dates from La Lindosa confirming the contemporaneity of humans
and megafauna,
(iii) recovery of ochre pigments in late Pleistocene
archaeological strata,
(iv) the presence of most megafauna identified in the
region during the late Pleistocene as attested by archaeological and
palaeontological records, and
(v) widespread depiction of extinct megafauna in
rock art across the Americas. Our findings contribute to the emerging picture
of considerable geographical and stylistic variation of geometric and
figurative rock art from early human occupations across South America. Lastly,
we discuss the implications of our findings for understanding the early human
history of tropical South America.
[1] θηλαστικό
της Νότιας Αμερικής που μοιάζει με ένα γιγάντιο μακρυπόδαρο ινδικό χοιρίδιο.
Ζει σε ομάδες κοντά στο νερό. Είναι το μεγαλύτερο τρωκτικό.