Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

9.1 C
Athens
Πέμπτη, 20 Μαρτίου, 2025

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΠΥΡΠΟΛΗΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΔΥΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΧΡΟΥΣΑΚΗ ΤΟ 1945 – του Τ. Ευθυμίου

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
ΠΥΡΠΟΛΗΜΕΝΟΣ
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ
ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ

ΟΠΩΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΔΥΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΤΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΧΡΟΥΣΑΚΗ
ΤΟ 1945
Του Τάκη Ευθυμίου, δασκάλου
  
Πριν λίγο καιρό υπέπεσε στην αντίληψή μου στο διαδίκτυο μία
φωτογραφία που απεικόνιζε παιδιά ξυπόλητα στον Τυμφρηστό τα πέτρινα χρόνια και
συγκεκριμένα το 1945 της φωτογράφου Μαρίας Χρουσάκη. Ανατρέχοντας στο
βιογραφικό της διαπίστωσα ότι η Μαρία Χρουσάκη, ως εθελόντρια του Ε.Ε.Σ.,
επισκέφθηκε σχεδόν όλη την Ελλάδα και αποτύπωσε με το φωτογραφικό φακό σκηνές
της εμπόλεμης και μεταπολεμικής Ελλάδα. Μάλιστα, μου προξένησε τρομερή έκπληξη
το γεγονός ότι επισκέφθηκε ειδικά τον Τυμφρηστό και το χωριό μου Άγιο Γεώργιο
όπου και φωτογράφισε την υγειονομική φροντίδα των ταλαιπωρημένων παιδιών, καθώς
και τα εκεί υπαίθρια ιατρεία το 1945, όταν ακόμα οι πληγές από τη λαίλαπα του
πολέμου ήταν ορθάνοιχτες. Επίσης, βεβαιώθηκα ότι το αρχείο της το δώρισε στην
Εθνική Πινακοθήκη.


Αμέσως αναζήτησα το φάκελο με το αρχειακό υλικό του χωριού
μου. Ύστερα από προσπάθειες τελικά βρέθηκε ο φάκελος με την επωνυμία
«Τυμφρηστόν». Με την από 15-10-2018 αίτησή μου ζήτησα από την Δ/ντρια της
Εθνικής Βιβλιοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα το εν λόγω αρχειακό υλικό για ιστορική
και λαογραφική μελέτη. Πράγματι μου παραχωρήθηκε. Από αυτό δύο φωτογραφίες
παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Η πρώτη εμφανίζει τον Άγιο Γεώργιο πυρπολημένο και ερειπωμένο
στην κεντρική συνοικία. Από ένα κτήριο διασώθηκε η ανατολική πλευρά και
υποδηλώνει πως ήταν κάποιο σημαντικό κτίσμα. Από πληροφορίες που συνέλεξα
μάλλον επρόκειτο για το Γεωργαντέικο πανδοχείο. Από τη μανία της φωτιάς δε
γλίτωσε ούτε ο πλάτανος.
Η φωτογραφία φέρει τη λεζάντα: «ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΜΕΤΑ
ΙΕΡΕΩΣ». Πράγματι εικονίζεται ο παπαγιώργης-παπαδάσκαλος Παπανικολάου (πατέρας
του δάσκαλου Φώτη Παπαγεωργίου) να συνομιλεί με εκπροσώπους του Στρατού και του
Ε.Ε.Σ., περιστοιχιζόμενος από ξυπόλητα και καχεκτικά παιδιά. Στο βάθος
διακρίνεται το Βελούχι χιονισμένο αφού η φωτογραφία λήφθηκε χειμώνα, αρχές του
1945. Το χωριό κάηκε μαζί με τη Ζιώψη στις 8 Αυγούστου το 1944 και οι κάτοικοι
δεν πρόλαβαν, λόγω της ανέχειας και έλλειψης οικοδομικών υλικών, να ξαναχτίσουν
τις κατοικίες τους.
Στην άλλη φωτογραφία πάνω στα ερείπια διώροφης κατοικίας
αναπαύονται τρεις ξωμάχοι της ζωής, σαφώς αποκαμωμένοι και απογοητευμένοι από
τις συμφορές του πολέμου που υπέστησαν. Στην άκρη ένα κοριτσάκι ξυπόλητο,
φέροντας μαύρο μαντήλι στο κεφάλι παραμένει με βλέμμα απλανές, αβέβαιο για το
μέλλον της.
Ας δούμε όμως πως περιγράφει την πυροπάθεια ο δάσκαλος
Γιάννης Παπαχαραλάμπους, ως δυσάρεστη ανάμνηση, όπως την έζησε δεκάχρονο
παιδάκι:
«Ολόκληρη η Ελλάδα, εδώ
κα
ι τριάμισι χρόνια,
στενάζε
ι κάτω
από τ
η Γερμανική κατοχή. Τα
γερμανικά σ
τρατεύματα
αλω
νίζουν
τ
ην Ελλάδα σκορπώντας παντού το θάνατο και την
κατασ
τροφή. Αυτή τη χρονιά και συγκεκριμένα τον Αύγουστο, ήταν
και
η σειρά του χωριού µας να γνωρίσει τη θηριωδία των γερμανικών στρατευμάτων.
Απτη ράχη
των Καραγιαν
νέων, µε τον
τ
ηλεβόα, ανήγγειλαν
ότι οι Γερμανοί, μ
ια
τεράσ
τια
φάλαγγα αυτοκινή
των και στρατιωτών, θα
περνούσ
ε για το Καρπενήσι, όπου ήταν γερμανικός στρατός, για
να του πάει εφόδια
. Αυτό
σ
ήμαινε ότι
έπρεπε να εκκ
ενωθεί
το χ
ωριό, γιατί
ο
ι Γερμανοί δεν
αστειεύονταν
. Μπορούσε για το παραμικρό
να σ
κορπίσουν το
θάνατο
. Και το δράµα αρχίζει.
Κάθε οικογένεια άρχισε να μαζεύει τα απαραίτητα για τη μεγάλη φυγή. Αλήθεια! Τί μπορεί να μαζέψει κανένας από ένα ολόκληρο νοικοκυριό, τον κόπο και
το
µόχθο
μιας ζωής
; Τί τάχα να είναι απαραίτητο και τί όχι; Οι στιγμές, όµως,
δεν προσφέρονται για π
ολλή
σκέψ
η. Λίγο αλεύρι, αλάτι, λίγα ρούχα, σκεπάσματα, λάδι
και άλλα φαγώσ
ιμα, όσα ήταν δυνατόν
να
φορτωθούν σ
‘ ένα άλογο, μουλάρι ή γαϊδουράκι. Ένα
ολ
όκληρο
νοικοκυρ
ιό
φορτωμένο πάνω σ
ένα ζώο!
Κι όµως,
έτσι
έγινε. Και σε λίγο, άρχισε να σχηματίζεται ένα τεράστιο κονβόι ανθρώπινο απ’ τον ΆηΓιώργη, µε
πρώτο σταθ
μό
τη Ζιώψη
. Στο
δρόμο για τη Ζιώψη
, άκουγες φωνές, κλάματα, κατάρες για τους κατακτητές. Πίσω έμειναν
όσο
ι δεν
μπορούσαν να φύγου
ν,
γέρον
τες, γριές, άρρωστοι και
ανήμ
ποροι. Θεέ
µου, τι δυστυχία!
Η δική µου οικογένεια, μεταξύ των άλλων, είχε
πάρε
ι και
το γουρούνι
. Φτάσαμε στη Ζιώψη.
Γεμάτο
το
χωρ
ιό. Οι πληροφορίες
έλε
γαν
ότι
οι Γερμανοί θα έρθουν κι εδώ. Εμείς, µε την οικογένεια του
δασκάλου Σπύρου Παπανικολά
ου (Παπασπύρου) τραβήξαμε για το Δίκαστρο, ενώ όλο το χωριό
έφυγε
και από
τ
η Ζιώψη
και πήγαν στου Χαλκιά το ρέμα
, γιατί έλεγαν ότι εκεί ήταν πολύ δύσκολο να τους βρουν οι Γερμανοί.
Όταν εμείς βρεθήκαμε στη ράχη απέναντι από το Δίκαστρο, απ’ τον Αη-Λιά της Ζιώψης µας πυροβόλησαν οι Γερμανοί. Αφήσαμε εκεί το γουρούνι, γιατί δεν μπορούσε να περπατήσει εύκολα
κα
ι γρήγοραγρήγορα
κατε
βήκαμε
την πλαγιά. Όταν
μπήκαµε
στο χωριό
, το Δίκαστρο, οι κάτοικοι είχαν φύγει. Τότε πάλι δεχτήκαμε πυροβολισμούς, αλλά οι Γερμανοί ήταν πολύ μακριά.
Κάτι βλήματα όλμου
έσκασαν μέσα στο χωριό, ενώ εμείς µε πολύ φόβο και αγωνία
προχωρήσαμε και βγήκαµε απ
το χωριό προς το δρόμο
που
οδηγεί στου
Καρ
ρά τη
ράχ
η, κοντά
στο Λάπατο
.
 Εκεί ήταν όλο το χωριό, το Δίκαστρο. Όλη η ανθρώπινη δυστυχία είχε μαζευτεί εκεί. Καθένας προσπαθούσε
να φρον
τίσει την
οικογένε
ια
του
, αλλά µαταίως. Με τι όµως; Το φάσμα της πείνας άρχισε να κάνει την εµφάνιση του. Ένα
δεύτερο
41 είχαµε µπροστά µας, απτο οποίο
εί
χαµε
όλοι πολύ πικρές εµπειρ
ίες. Πόση χαρά δοκίµασα, όταν ύστερα από 5-6 ηµέρες έφεραν µέσα σε τσουβάλια φραντζόλες ψωµί
απ
τη Ρεντίνα!
Ήταν µια εκδήλωση συµπαρ
άστασης προς εµάς τους πρόσφυγες. Και οι µέρες περνούσαν, η µια πιο
δύσ
κολη απτην άλλη, χωρίς να περιµένουµε τίποτα. Μοναδική µας σκέψη ήταν η επιστροφή στο χωριό και το σπίτι µας.
Κάποια µέρα,
α
ναστατώθηκε
όλος ο καταυλ
ισµός, όταν
ακούστηκ
ε θόρυβος
αεροπλάνων
. Αµέσως,
σβήστ
ηκαν
οι φωτ
ιές, αλλά
τ
αεροπλάνα πέρασαν πολύ ψηλά, χωρίς βέβαια να έχουν στόχο εµάς. Πρώτη
φορ
ά στη ζωή µου έτυχε να παρακολουθήσω
υπαίθρ
ια
λειτουργία. Ήτ
αν την ηµέρα της Παναγίας, 15 Αυγούστου.
Πόσο νοστάλγησα το χωριό µας! Τότε, έκανα µέσα µου µια
προσευχή προς τ
ην
Παναγία.
Να,
σαν
τώρα
δα,
το
θυµάµαι
: “Παναγία
µου, βοήθησε
να
ξαναγυ
ρίσω
στο
σπίτι
µου
, στους φίλους
µ
ου, στα
παιχνίδια µου
!
Η Παναγία πράγµατι βο
ήθησε, αλλά
όταν γυρίσαµε στο χωριό
, τα σπίτια,
όλα τα σπίτια
ήταν καµ
ένα. Τι
φοβερό θέαµα
! Παντού
αποκαΐ
δια.
Μια α
πόγνωση και ένα
µεγάλο ερώτ
ηµα
πλανάται στα χείλ
η όλων:
Γιατί; Τι τους φταίξα
µε; πού
τ
ους
πειράξαµε; Αυ
τοί
ήρθαν απ
τη µακρινή τους
πατρί
δα
εδώ,
ενώ
εµ
είς
ζούσαµ
ε ειρηνικά.
Και απτην
ίδια σ
τιγµή άρχισε
η προσπά
θεια
της
προσωρινής στέ
γασης, γιατί
ερχό
ταν
ο χε
ιμώνας.
Ο πα
τέρας, η μάνα, τα μεγαλύτερα
τ
αδέρφια,
εγώ ήµουν ο μικρότ
ερος, πήγαιναν στο λόγγο για ξύλα να στηθούν
προσωρινά, για ν
αντιμετωπίσουµε το κρύο. Εγώ, μάζευα
καμέ
νες
πρόκες κα
ι τις
ίσ
ιαζα
για να τις χρ
ησιμοποιήσει
ο
πατέρας
µου
σ
την προσωρινή σκεπή.
Όλο το χωριό έµοιαζε µένα μεγάλο μελίσσι, που πηγαινοέρχονται οι άνθρωποι φροντίζοντας
για
τον
εαυ
τό τους,
τα ζώα τους
, την περιουσία τους. Σ’ όλους, όμως, διέκρινες
µια πρωτοφανή αποφασιστικότ
ητα και µια συνεχή προσπάθεια
να φτιάξουν καλύτ
ερα από,τι είχαν.
Ύστερα από δυο µήνες οι Γερµανοί έφυγαν και ξαναγύρισε
στο χωριό µας
η χαρά
και το γέλ
ιο, παρά την τελειωτική καταστροφή. Σε µερικές οικογένειες, ο Αύγουστος του 44, άφησε µεγάλες πληγές. Θρήνησαν
ανθρώπινα θύματα…»
Από τη φοβερή πυροπάθεια στον Άγιο Γεώργιο από τις 182
κατοικίες κάηκαν ολοσχερώς οι 172 και στη Ζιώψη γλίτωσαν περίπου 10 κατοικίες,
σύμφωνα με τα επίσημα κρατικά Αρχεία. Επίσης στον Άγιο Γεώργιο υπήρξαν τρία (3)
θύματα. Δύο (2) ανήμπορες γριούλες κάηκαν μέσα στο σπιτικό τους. Αυτές είναι η
Βάγια Γεωργαντά μάνα του Γ. Γεωργαντά και η γυναίκα του Βασίλη Γεωργαντά που
είχε το σπίτι της στο οικόπεδο που ήταν το δημοτικό πάρκινκ. Επίσης από τους
Γερμανούς φονεύθηκε ο Λάμπρος Κουμαντάνος.
Κατά τον εμφύλιο σπαραγμό, ο οποίος ήταν απόρροια και
συνέπεια του γενικότερου πολέμου που προξένησαν οι Γερμανοϊταλοί, στις 6-7
Ιουνίου του 1947 φονεύθηκαν 9 αγιωργίτες από έφοδο των ανταρτών. Ακόμη,
αργότερα από τα ξεχασμένα πολεμοφόδια οι Αγιωργίτες θρήνησαν άλλα 2 θύματα
μικρά παιδιά-αγγελούδια που ανήξερα περιεργάστηκαν πολεμικό υλικό. Όλες οι
παραπάνω ανθρώπινες απώλειες συνέβησαν εντός ορίων του χωριού, χώρια τα θύματα
που υπήρξαν στα μέτωπα του πολέμου.
Κάλλιστα, επομένως από τα υπάρχοντα στοιχεία ο Άγιος Γεώργιος
θα έπρεπε να χαρακτηρισθεί όχι μονάχα πυρόπληκτο αλλά και μαρτυρικό χωριό.
Καιρός είναι να φροντίσουν αυτή την αναγνώριση, έστω και αργά,
οι ιθύνοντες του χωριού, τώρα μάλιστα που το θέμα των Γερμανικών αποζημιώσεων
επανέρχεται στην επικαιρότητα.
Για την πυροπάθεια του Αγίου Γεωργίου υπάρχει και μία ακόμα
φωτογραφία με ερείπια κατοικίας που λήφθηκε από το φωτογράφο της αντίστασης
Σπύρο Μελετζή, διαβαίνοντας για το Καρπενήσι με τη λεζάντα: Ο Άγιος Γεώργιος
στον δρόμο για το Καρπενήσι.
Άγιος Γεώργιος. Ό,τι απέμεινε από την πυροπάθεια.
ΠΗΓΕΣ:
Φωτο: 1-2 Εθνική πινακοθήκη. Αρχείο Μαρίας Χρουσάκη υπ’ αρ.
Φ/ΧΡ ΑΛΜΠΟΥΜ 14.1 97 & 14.1 98
Φωτο: 3 Λεύκωμα, «Με τους Αντάρτες στα βουνά», Σπύρου Μελετζή
-«Άγιος Γεώργιος Φθιώτιδας-Ιστορία, Λαογραφία», Ν.
Αντωνόπουλος Αθήνα 1998
-«Άη Γιώργης Φθιώτιδας-Ένα χωριό και χίλιες αναμνήσεις», Γ.
Παπαχαραλάμπους, Λαμία 2008
-«ταξιδευτής του παρελθόντος», Γ. Παπαχαραλάμπους, Λαμία 2009
-Γιώργος Γεωργαντάς, προφορική πηγή
-Γιώργος Κορέλης, αγροφύλακας, προφορική πηγή
-Αθανάσιος Ζάχος, προφορική πηγή.
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΦΘΙΩΤΙΔΑ, ΠΥΡΠΟΛΗΣΗ, ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ, ΓΕΡΜΑΝΟΙ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΧΡΟΥΣΑΚΗ, 1945, Ευθυμιου, ναζι
author avatar
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Σχετικά Άρθρα

Μύσων ο Χηνεύς, από την Οίτη ή την Λακωνία ή την Κρήτη ή την Αρκαδία! Ένας άγνωστος φιλόσοφος

Του Δημήτρη Συμεωνίδη JP, δημοσιογράφου / ανταποκριτού Ε.Σ.Ε.Μ.Ε. (Ένωση Συντακτών...

Θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν και τα Εθνικά Κληροδοτήματα!

Κατόπιν της χθεσινής συνέντευξης Τύπου του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας...

Η ελληνική «Κόκκινη Λίστα»: Πολύτιμο εργαλείο για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Οι «Κόκκινες Λίστες» δεν αποτελούν καταλόγους κλεμμένων αντικειμένων. Η...

Έθιμα των αγίων Θεοδώρων – του Γ. Λεκάκη

Του Γιώργου Λεκάκη Ο μεγαλομάρτυς άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης καταγόταν...